تاثیر نرخ کلیک یا CTR در تبلیغات
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

نرخ کلیک چیست و چرا CTR مهم است؟

نرخ کلیک یا CTR مناسب چیست؟ چگونه بر جایگاه و کیفیت تبلیغ تأثیر می گذارد و چه زمانی CTR پایین خوب است. موتورهای جستجو بهترین جایگاه های تبلیغاتی را به بالاترین نرخ کلیک یا CTR اختصاص می دهند. در مدل پرداخت به ازای کلیک (PPC)، هر چقدر کاربر برروی تبلیغات بیشتر کلیک کند، موتور جستجو پول بیشتری به دست می آورد. اما CTR برای تبلیغ‌کنندگان نیز مهم است. وقتی کاربری به موتور جستجو مراجعه می کند، حتما سوالی برای او پیش آمده و به دنبال پاسخ آن می گردد. موردی که جستجو را بسیار هدفمند می کند این است که کاربران دقیقاً به شما بگویند که به دنبال چه چیزی هستند! زیرا  آنها قبلاً تصمیم گرفته اند که به چه چیزی نیاز دارند و اکنون در تلاش برای یافتن چه چیزی هستند. ایجاد یک آگهی مرتبط با نیاز کاربران، اولین گام شما به عنوان یک تبلیغ کننده در برآورده کردن این نیاز است.

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

به عبارت ساده تر، نرخ کلیک، درصدی از نمایش تبلیغ می باشد که منجر به کلیک شده است. به عنوان مثال اگر تبلیغ PPC شما 1000 بازدید و یک کلیک داشته باشد، مقدار  CTR برابر با 0.1% است. به عنوان یک معیار، نرخ کلیک یا CTR به شما می‌گوید که جستجوگران چقدر آگهی شما را مرتبط با نیازشان می‌دانند. برای مثال اگر مقدار CTR بالا باشد، کاربران تبلیغ شما را بسیار مرتبط دانسته و در مقدار CTR پایین، کاربران تبلیغ شما را کمتر مرتبط با نیازشان می دانند.

هدف نهایی هر کمپین PPC این است که کاربران واجد شرایط به وب سایت آگهی دهنده بیایند و اقدام موردنظر به عنوان مثال خرید، پر کردن یک نظرسنجی یا فرم تماس، دانلود یک فایل و غیره ...را انجام دهند.CTR اولین گام در فرآیند بهبود ارتباط آگهی با جستجوگران است. 

نرخ کلیک یا CTR خوب چیست؟

همه چیز به PPC بستگی دارد، برای مثال:

  • موضوع وب سایت
  • کلمات کلیدی که از آن ها استفاده می کنید.
  • کمپین های فردی در PPC

دیدن CTR دو رقمی برای کلمات کلیدی برند شما زمانی که یک شخص نام برند یا نام یک محصول مرتبط با برند تجاری شما را جستجو می کند، غیرعادی نیست. همچنین CTR های کمتر از 1% در کلمات کلیدی گسترده و بدون برند نیز غیرعادی نمی باشد.

نرخ کلیک یا CTR خوب و ویژگی های آن

تصویر(1)

چگونه نرخ کلیک یا CTR بر رتبه تبلیغات تأثیر می گذارد؟

CTR فقط نشان دهنده ارتباط تبلیغات شما با جستجوگران نیست، بلکه CTR به تعیین رتبه آگهی شما در موتورهای جستجو نیز کمک می کند. رتبه یک آگهی موقعیت تبلیغ آن در نتایج جستجو را بیان می نماید. بهترین جایگاه تبلیغاتی به بالاترین پیشنهاد مالی داده نمی شود، بلکه به تبلیغ کننده ای می رسد که بالاترین رتبه تبلیغ را داشته باشد و CTR یک عامل بزرگ در فرمول تعیین رتبه تبلیغ است.

اما تعیین رتبه آگهی، پیچیده تر از موارد مذکور است. برای مثال اگر پیش تر تبلیغات زیادی با CTR پایین داشته باشید، گوگل فرض می‌کند که هر تبلیغ جدیدی که به حساب Google Ads خود اضافه می‌کنید، CTR پایینی دارد و ممکن است آنها را در صفحات پایین‌تر قرار دهد. به همین دلیل است که درک CTR در تبلیغات و تلاش برای بهبود آن بسیار مهم است و یک CTR ضعیف می تواند به موقعیت های تبلیغاتی نامناسب منجر شود.

چگونه CTR در Quality Score یک آگهی تأثیر می گذارد

Quality Score معیاری از "ارتباط" آگهی تبلیغ‌کننده است زیرا به کلمات کلیدی، کپی های تبلیغ و صفحات تبلیغاتی مربوط می‌شود. هرچه تبلیغات و صفحات تبلیغاتی شما با کاربر مرتبط تر باشد، احتمال اینکه Quality Score بالاتری را دریافت کنید بیشتر است. یک نرخ کلیک یا CTR خوب نیز به شما کمک می کند Quality Score بالاتری کسب کنید.

در چه مواقعی نرخ کلیک یا CTR پایین خوب است؟ 

از آنجایی که CTR بسیار مهم است، آیا باید همه تبلیغات برای CTR بهینه شوند و معیارهای دیگر مانند نرخ تبدیل (conversion rate) را فراموش نمود؟ قطعا خیر! موفقیت در PPC صرفا مربوط به رتبه آگهی و CTR نیست. می توان تبلیغی نوشت که بگوید "آیفون رایگان!" که یک CTR عالی دریافت می کند. هر چند ممکن است هدیه دادن آیفون معیار موفقیت تجاری آگهی دهنده باشد اما چنین تبلیغی به سوددهی کسب و کار آگهی دهنده کمک نمی کند.

همیشه ابتدا روی معیارهای کسب و کار و در مرحله بعد روی نرخ کلیک یا CTR تمرکز کنید.  اگر هدف شما فروش هر چه بیشتر محصولات با کمترین هزینه ممکن است باید کمپین های PPC خود را براساس هزینه هر فروش بهینه کنید. مگر اینکه هدف کسب و کار شما هدایت تعداد زیادی از ترافیک PPC به سمت وبسایت تان بوده که در این شرایط CTR نباید اولویت اصلی شما باشد.

در واقع، مواردی وجود دارد که CTR پایین خوب می باشد. یکی از این موارد زمانی است که با کلمات کلیدی مبهم سروکار دارید. ابهام، یک چالش همیشگی در هر برنامه PPC می باشد. افراد ممکن است محصول یا خدمات شما را با استفاده از کلمات کلیدی گسترده ای جستجو کنند که برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد.  به عنوان مثال "امنیت".

 

نرخ کلیک یا CTR پایین در چه مواردی کاربرد دارد

تصویر(2)

فرض کنید شرکتی را اداره می‌کنید که راه‌حل‌های امنیتی را به کسب‌وکارها می‌فروشد تا از آنها در برابر خطرات و اقدامات امنیتی محافظت کند. شرکت شما می‌خواهد برای جذب کاربرانی که تازه شروع به فکر کردن درباره نیازهای امنیتی خود کرده‌اند، عبارت «امنیت» را پیشنهاد دهد. این استراتژی می تواند عالی باشد. اما "امنیت" می تواند معانی مختلفی داشته باشد. مردم ممکن است به دنبال موارد مختلفی نظیر امنیت کارت اعتباری، امنیت مالی، امنیت داده ها، امنیت خانه و یا مشاغل نگهبانی باشند.

فرض کنید تصمیم گرفته اید برای "امنیت تجاری" آگهی ارائه دهید، زیرا مرتبط‌تر است. این عبارت هنوز یک اصطلاح گسترده بوده و نرخ کلیک یا CTR شما ممکن است عالی نباشد. اما فرض کنید از آن کلمه کلیدی بازخوردهای مطلوبی با هزینه مناسب دریافت کرده اید. آیا باید استفاده از آن عبارت را به دلیل CTR پایین متوقف نمود؟ خیر! همیشه نتایج و بازخوردها را راهنمای خود قرار دهید. تا زمانی که کلمات کلیدی و تبلیغات شما بر اساس اهداف تجاری تان عملکرد خوبی داشته باشند، نرخ کلیک یا CTR پایین کاملاً خوب است.

نتیجه گیری

نرخ کلیک یا CTR یک معیار مهم برای مدیران PPC جهت استنباط و نظارت است. بهینه سازی برای CTR و در عین حال بهینه سازی برای معیارهای تجاری، منجر به کمپین های موفق PPC می شود.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *