آموزش نقشه کلمات کلیدی یا keyword mapping
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

چگونه با نقشه کلمات کلیدی یا keyword mapping ساختار وب سایت خود را بهینه سازی کنید؟

هنگامی که وب سایتی راه اندازی می کنید، ممکن است در مورد ایجاد ساختار آن با مشکل مواجه شوید. صفحه اصلی باید چگونه باشد؟ چه دسته بندی هایی را شامل شود؟ و حتی اینکه روی کدام صفحات باید تمرکز کنید؟ خوشبختانه، راه حلی وجود دارد که می تواند در این زمینه به شما کمک کند. این ابزار نقشه کلمات کلیدی یا keyword mapping نام دارد.

نقشه کلمات کلیدی یا keyword mapping چیست؟

نقشه کلمات کلیدی فرآیند اختصاص کلمات کلیدی به صفحات موردنظر و ایجاد ساختار منطقی برای وب سایت بر اساس تحقیقات کلمات کلیدی است. هدف از نقشه کلمات کلیدی ایجاد یک ساختار بصری برای سایت می‌باشد که در برنامه ریزی محتوا، لینک سازی داخلی، بهینه سازی و همچنین ردیابی و ارزیابی عملکرد صفحات سایت، به شما کمک می کند.

مزایای نقشه کلمات کلیدی یا keyword mapping چیست؟

نقشه کلمات کلیدی چندین مزیت از نظر سئو به همراه دارد:

  • به شما کمک می کند تا یک ساختار بصری و منطقی برای وب سایت خود ایجاد کنید.
  • لینک داخلی بین صفحات و انکر تکست های آنها را بهبود می بخشد.
  • یک برنامه تولید محتوا برای وب سایت شما ارائه می دهد.
  • به ردیابی عملکرد وب سایت کمک می کند.

در ادامه توضیحات دقیق تری در رابطه با نقشه کلمات کلیدی یا keyword mapping ارائه می شود.

الف) ایجاد ساختار بصری برای سایت

نقشه کلمات کلیدی می تواند در برنامه ریزی و سازماندهی محتوای وب سایت به شما کمک کند. ایجاد یک ساختار منطقی برای سایت، یکی از حیاتی ترین مراحلی است که در زمان شروع بهینه سازی صفحات خود باید انجام دهید. موتور جستجو باید درک کند که کدام صفحات برای شما مهم تر هستند و همچنین کدام یک از آنها زیرمجموعه های مرتبط برای صفحات دسته بندی و Pillar (اصلی) می باشند.

ب) بهبود لینک داخلی

نقشه کلمات کلیدی می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که کدام صفحات باید براساس موضوع مرتبط با یکدیگر، به طور منطقی به هم متصل شوند. استفاده از نقشه کلمات کلیدی به شما کمک خواهد کرد تا متن های لینک دار (anchor texts) وب سایت خود را به درستی بهینه سازی کنید. می توانید از متون انکر تکست براساس کلمات کلیدی تعیین شده در نقشه، استفاده نمایید.

ج) برنامه ریزی برای محتوا

نقشه کلمات کلیدی یا keyword mapping یک برنامه محتوایی کلی برای وب سایت و صفحات جداگانه شما ارائه می دهد. با یک نمای کلی از ساختار سایت خود می توانید سریعا به این نتیجه برسید که باید روی چه نوع محتوایی تمرکز کنید و از ایجاد محتوای تکراری و همچنین cannibalization کلمات کلیدی در وب سایت خود جلوگیری نمایید.

د) ردیابی، مدیریت و گزارش دهی آسان تر

نقشه کلمات کلیدی به ردیابی تمام عبارات جستجوی مهمی که می خواهید صفحات شما برای آنها رتبه کسب کنند، کمک می کند. با تحقیق درست و اختصاص کلمات کلیدی به بخش های مرتبط با وب سایت شما، داشتن یک نمای کلی از عملکرد محتوا برای کوئری‌های مرتبط، بسیار آسان تر است.

چگونه نقشه کلمات کلیدی یا keyword mapping را انجام دهید؟

ایجاد نقشه کلمات کلیدی یک فرآیند بسیار ساده است:

  • با تحقیق و تحلیل کلمات کلیدی شروع کنید.
  • کلمات کلیدی را براساس موضوعات اصلی هدف خود، دسته بندی نمایید.
  • مجموعه کلمات کلیدی خود را به صفحات جداگانه در نقشه کلمات کلیدی خود، اختصاص دهید.
  • آماده سازی و بهینه سازی تمامی URL ها
  • نقشه کلمات کلیدی خود را به طور منظم بررسی و بروز کنید.

1. با تحقیق کلمات کلیدی شروع کنید

نقشه کلمات کلیدی یا keyword mapping با اولین مرحله اساسی یعنی تحقیق کلمات کلیدی شروع می شود. برای ایجاد نقشه کلمات کلیدی، باید کلمه کلیدی اصلی را که می خواهید وب سایت شما برای آن رتبه کسب کند، بیابید. اگر از قبل یک وب سایت داشته اید یا جایگاه خود را به خوبی می شناسید، احتمالاً ایده ای از کلمه کلیدی seed خود دارید. در حوزه بهینه‌سازی موتورهای جستجو، کلمه seed به معنای کلمات کلیدی اولیه یا اصلی است که در فرآیند تحلیل کلمات کلیدی ابتدا ایجاد خواهد شد و بر اساس آن کلیه کلمات کلیدی دیگر ایجاد می‌شوند.

 اما اگر با آن آشنایی کافی ندارید، راه های زیادی وجود دارد که می توانید کلمه seed را پیدا کنید، مانند:

  • پیدا کردن کلمه کلیدی با ایده پردازی - تنها کافی است چند کلمه کلیدی کوتاه بنویسید که وب سایت شما را توصیف کنند و برای سایت شما مناسب باشند.
  • از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید – می توانید از Google Search Console برای یافتن بهترین کوئری های جستجو که وب سایت شما براساس آن رتبه بندی شده است، استفاده کنید و از آنها به عنوان کلمات کلیدی اصلی خود بهره ببرید.

برای مثال، فرض کنید که می‌خواهید یک سایت آموزنده درباره کودکان نوپا و فعالیت‌هایی که می‌توانید با آنها انجام دهید راه‌اندازی کنید. در این مورد، می‌توانید از «فعالیت‌ها برای کودکان نوپا» یا «فعالیت‌های کودک نوپا» به عنوان کلمات کلیدی اولیه استفاده نمایید. زمانی که کلمات کلیدی مورد نظر خود را پیدا کردید، می توانید از ابزارهایی مانند KWFinder برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط تر و پیشنهادهایی که می خواهید براساس آنها سایت رتبه بندی شود، استفاده کنید و سپس از آنها برای نقشه کلمات کلیدی یا keyword mapping بهره ببرید.

در KWFinder، به سادگی کلمه کلیدی اصلی خود را در کادر جستجو وارد نموده تا این ابزار به طور خودکار صدها یا حتی هزاران پیشنهاد ممکن را ایجاد کند که ممکن است به کلمه کلیدی اصلی شما مرتبط باشد. در مثال خود، کلمه کلیدی seed عبارت "activities for toddlers" را وارد کنید. KWFinder کلمات کلیدی مرتبطی را به شما نشان می دهد که می توانند مفید باشند:

استفاده از گوگل سرچ کنسول برای نقشه کلمات کلیدی یا keyword mapping 

تصویر(1)

علاوه بر این، می‌توانید از تب "Autocomplete" و "Questions" برای گسترش بیشتر تحقیقات کلمات کلیدی خود استفاده کنید و موضوعات موردعلاقه کاربران را مشاهده نمایید. هنگامی که لیستی از پیشنهادات کلمه کلیدی را دریافت کردید، می توانید از فیلترها برای عدم نمایش کلمات کلیدی با حجم جستجوی بسیار کم، استفاده نمایید. اکنون زمان تجزیه و تحلیل بیشتر کلمات کلیدی و ایجاد یک لیست کلی از کلمات کلیدی است. در ابتدا، باید مشخص کنید که چه هدفی پشت هر کلمه کلیدی موجود در لیست شما وجود دارد و از آنهایی استفاده کنید که به کلمه کلیدی اصلی سایت مرتبط هستند.

هدف جستجوی کلمات کلیدی را می توان به 4 دسته اصلی تقسیم کرد:

  • هدف ناوبری - کاربری که در حال جستجوی یک وب سایت خاص است.
  • هدف اطلاعاتی - کاربری که در جستجوی اطلاعات موردنظر خود است.
  • قصد معامله - کاربر قصد دارید یک محصول یا خدمات را بخرد.
  • هدف تجاری - کاربر می خواهد قبل از خرید محصول یا خدمت، در مورد آن تحقیق کند.

2. کلمات کلیدی را دسته بندی کنید

می توانید کلمات کلیدی لیست خود را بر اساس ارتباط موضوعی آنها با یکدیگر، دسته بندی کنید. این کار ترسیم ساختار وب سایت را در نقشه کلمات کلیدی یا keyword mapping آسان تر می کند. اگر جایگاه خود را بشناسید، احتمالاً ایده ای از اینکه چگونه می توانید کلمات کلیدی را به دسته های موضوعی کلی تقسیم کنید، خواهید داشت. راه‌های زیادی وجود دارد که عبارات جستجو را از کلمه کلیدی اصلی خود (به عنوان موضوع اصلی) به چند موضوع فرعی تقسیم کنید.

3. یک نقشه کلمات کلیدی ایجاد کنید

روش های مختلفی برای ایجاد یک نقشه کلمات کلیدی وجود دارد که رایج ترین آنها استفاده از یک صفحه گسترده مانند Google Sheets یا مایکروسافت اکسل است. این ابزارها به شما کمک می کنند تا از طریق کلمات کلیدی، حجم جستجوی آنها، سختی کلمات کلیدی و دیگر داده های مهم موجود، ساختار بصری خوبی از وب سایت خود ایجاد کنید. هنگامی که تمامی لیست ها را ایجاد کردید، به سادگی همه آنها را در Google Drive آپلود کنید تا توسط Google Sheets قابل ویرایش باشد. اضافه کردن و مرتب کردن همه این داده ها، بسیار ساده است اگرچه کمی زمان بر خواهد بود:

  • تمام برگه‌های کلمات کلیدی خود را در یک گوگل شیت کپی کرده و شروع به سازماندهی آنها کنید.
  • یک صفحه یا دسته اصلی با کلمه کلیدی seed و پشتیبان ایجاد کنید.
  • دسته‌هایی را به عنوان زیر مجموعه دسته اصلی اضافه کنید که به صفحات pillar وب‌سایت شما اشاره دارند. هر دسته می‌تواند یک صفحه اصلی یا pillar تحت کلمه کلیدی که بسیار جستجو شده و رقابتی است یا صفحات و موضوعات زیر مجموعه جداگانه با دسته ای از کلمات کلیدی خاص برای هر یک از آنها، تقسیم شود. 

هر مجموعه از صفحات یک دسته بندی را می توان به عنوان یک خوشه موضوعی در نظر گرفت که از چندین زیردامنه تشکیل شده است و وب سایت شما باید آنها را پوشش دهد تا اعتبار خود را حفظ کند. هنگامی که یک صفحه اصلی، دسته‌ها و زیرمجموعه‌های آن را ایجاد کردید، باید یک ساختار منطقی با مسیرهای خاص به موضوعات فرعی، برای وب سایت خود ایجاد کنید. جهت درک بهتر موضوع، در ادامه یک مثال از نقشه کلمات کلیدی یا keyword mapping برای یک وب سایت اصلی با دسته بندی ها و صفحات منحصر به فردی که باید موضوعات خاصی را برای این موقعیت پوشش دهند، آورده شده است:

مثالی از نقشه کلمات کلیدی یا keyword mapping

تصویر(2)

پس از ترسیم ساختار وب سایت، باید یک نمای کلی از تمام موضوعات و زیر موضوعاتی که باید پوشش دهید، به همراه مجموعه ای از کلمات کلیدی هر صفحه که باید برای آنها رتبه کسب کنید و همچنین داده های مربوط به اهمیت و دشواری آنها، داشته باشید.

موضوعات مرتبط با کلمات کلیدی را دوباره بررسی کنید

هر مجموعه از کلمات کلیدی مرتبط با یک صفحه خاص، باید از نظر موضوعی با یکدیگر یکسان باشند. به عنوان مثال، حالت های مختلف کلمات کلیدی، جمع، مترادف ها و غیره. گاهی اوقات مشخص نیست که آیا 2 یا چند کلمه کلیدی نشان دهنده یک موضوع خاص هستند یا خیر. نگاهی به کلمات کلیدی "science activities for toddlers" و "science experiments for toddlers" بیندازید. اگر چه کوئری‌ها کاملا یکسان نیستند و حاوی کلمات متفاوتی می باشند ( activations و science) اما موضوع اصلی آنها یکسان است.

به مثال دیگری در همین رابطه توجه کنید: «home activities for toddlers» و «indoor activities for toddlers». ممکن است برای برخی افراد به نظر برسد که این دو کلمه کلیدی موضوع یکسانی را نشان می‌دهند. اگر نگاهی به نتایج جستجو برای هر دو کوئری‌ در KWFinder بیندازید، نتایج یکسانی را نمایش نمی دهند، بلکه ترکیبی از نتایج مشابه و متفاوت نمایش داده می شوند:

ابزار های مرتبط برای نقشه کلمات کلیدی یا keyword mapping

تصویر(3)

در مثال بالا مشاهده می کنید که وب سایت example.com برای هر دو کوئری‌ اما با پست های متفاوت رتبه بندی می گردد. از سوی دیگر، وب سایت example1.com برای هر دو کلمه کلیدی با یک صفحه مشابه رتبه بندی می شود. این سناریو نشان می دهد که حتی اگر 2 کلمه کلیدی از نظر موضوعی یکسان به نظر برسند، باید به صورت دستی بررسی گردد که چه نوع محتوایی پشت هر جستجو قرار دارد. حتی پس از آن با دقت بررسی کنید که آیا باید برای 2 جستجو یک صفحه وب در نظر بگیرید یا برای هر کدام، محتوای مجزا ایجاد نمایید. اگر در مورد مجموعه کلمات کلیدی و موضوعات مرتبط به آنها مطمئن نیستید، می توانید یک بررسی سریع در KWFinder انجام دهید:

  • یک لیست کوچک از کلمات کلیدی که در مورد آنها مطمئن نیستید ایجاد کنید. اگر فقط چند عبارت جستجو می باشد، نیازی به این کار نیست.
  • کلمات کلیدی را در KWFinder وارد کنید.
  • بررسی نمایید که کدام صفحات برای کلمات کلیدی انتخاب شده رتبه بندی می شوند.

اگر 2 یا چند کلمه کلیدی، مجموعه یکسانی از نتایج جستجو را نمایش دهند، آنها باید به یک صفحه تعلق داشته باشند. یک کوئری را به عنوان کلمه کلیدی اصلی و مورد دوم را به عنوان کلمه کلیدی پشتیبان در نظر بگیرید.

4. URL های احتمالی را آماده کنید

گام بعدی این است که URL های واقعی برای صفحات خود در نقشه کلمات کلیدی یا keyword mapping را تنظیم کنید. هر URL باید حاوی یک کلمه کلیدی اصلی از مجموعه کلمات کلیدی باشد که در نقشه کلمه کلیدی هر صفحه، آماده کرده اید. بسته به استراتژی سئوی خود، می توانید از کلمات کلیدی با حجم جستجو و دشواری کمتر، استفاده نمایید یا سعی کنید برای کوئری هایی که زیاد جستجو شده و در عین حال رقابتی هستند، رتبه کسب نمایید:

استراتژی سئو برای نقشه کلمات کلیدی یا keyword mapping

تصویر(4)

راه های زیادی وجود دارد که می توانید از داده های نقشه کلمات کلیدی خود استفاده کنید:

  • ایجاد محتوای جدید - URL هایی که در نقشه کلمات کلیدی آماده کرده اید، تعیین می کند که در ادامه روی کدام محتوا تمرکز کنید.
  • بهینه سازی صفحات - می توانید از کلمه کلیدی اصلی همراه با تمامی کلیدواژه های پشتیبان، در نقشه کلمات کلیدی خود برای بهینه سازی صفحه استفاده کنید (مثلا در تگ های عنوان، هدینگ ها، متن اصلی، متن جایگزین تصویر و...)
  • بهینه سازی متن های لنگر - کلمات کلیدی موجود در نقشه کلمات کلیدی، می توانند به عنوان متن های لنگر برای هر لینک در وب سایت شما عمل کنند. مزیت اصلی این است که شما یک دید کلی و واضح از متن‌های لنگر برای استفاده از هر صفحه وبی که به آن لینک می دهید، خواهید داشت.

5. نقشه را به طور منظم  بروز کنید

ایجاد نقشه کلمات کلیدی یا keyword mapping و بهینه سازی صفحات، با توجه به طراحی آن، مرحله نهایی نیست. شما باید به طور منظم نقشه کلمات کلیدی خود را بروز کنید و عملکرد آن را در طول زمان پیگیری نمایید.

کلمات کلیدی و روند آنها ممکن است در طول زمان تغییر نماید و باید نقشه کلمات کلیدی شما نیز تغییر کند. به همین دلیل مهم است که نقشه کلمات کلیدی یا keyword mapping خود را هر از چند گاهی مرور نمایید. همچنین تحقیقات بیشتری برای کلمات کلیدی انجام دهید و با جستجوی کوئری های جدید، به رقابت بپردازید. ابزارهای زیادی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا رتبه صفحات خود را براساس کلمات کلیدی که در نقشه خود قرار داده اید، ردیابی کنید. همچنین می‌توانید برای هر دسته‌بندی یا حتی برای هر صفحه وب، فهرست‌های جداگانه‌ای ایجاد نمایید تا نمای کلی تری از هر مجموعه کلمات کلیدی که می‌خواهید براساس آنها رتبه‌ کسب کنید، داشته باشید.

نتیجه گیری

استفاده از فناوری keyword mapping در بهینه‌سازی سئو وبسایت‌ها می‌تواند بهبود قابل توجهی در رتبه‌بندی و جذب ترافیک سایت داشته باشد. این فناوری به صورت هوشمندانه کلمات کلیدی مهم و مرتبط با محتوای سایت را تشخیص داده و بهینه‌سازی محتوای سایت را با استفاده از این کلمات برای موتورهای جستجو انجام می‌دهد. این عمل باعث می‌شود سایت در نتایج جستجوهای مرتبط با کلمات کلیدی مرتبط با آن سایت، بالاتر قرار گیرد و در نتیجه بازدیدکنندگان بیشتری جذب کند.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *