ویژگی های صفحات Pillar یا ستونی
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

آشنایی با صفحات Pillar یا ستونی و تاثیر آن بر سئو

هنگامی که تصور می‌کنید مفهوم سئو را درک کرده اید، همه چیز کاملا تغییر می‌ کند. الگوریتم های موتورهای جستجو با سرعت بالایی در حال تکامل هستند. استفاده از بهترین استراتژی ها برای بهینه سازی وبلاگ خود و کسب رتبه برتر در نتایج موتور جستجوی گوگل یا SERP، بسیار دشوار شده است. با این حال یکی از عوامل موثر در سئو، صفحات Pillar یا ستونی می باشد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

تغییر در الگوریتم می‌تواند به عنوان یک مشکل تلقی شود، بنابراین در خصوص نکات سئو و کلمات کلیدی بروز باشید. امروزه رفتار مشتریان در جستجو تغییر یافته و صرفا به تایپ کلمات کوتاه اکتفا نمی‌کنند بلکه، درخواست را به شکل محاوره‌ای و کامل بیان می‌نمایند. بدین ترتیب، به کارگیری کلمات کلیدی طولانی دیگر بهترین راهکار برای کسب رتبه سئو نبوده و این معماری سایت است که باید تغییر کند. 

در ادامه مقاله به بررسی صفحات Pillar یا ستونی، نحوه ایجاد و تاثیر آن بر سئو پرداخته می‌شود.

صفحات Pillar یا ستونی یکی از عوامل تاثیرگذار سئو می باشد.

تصویر(1)

 صفحات Pillar یا ستونی چیست؟ 

صفحات Pillar یا ستونی قسمتی از یک چارچوب محتوایی به نام مدل خوشه‌ای می‌باشند که تمام جنبه های موضوع یک صفحه را پوشش می‌دهند. علاوه بر این، دسته بندی خوشه‌ای اطلاعات، درک پست های وبلاگ را آسان تر می‌کند. در واقع، Pillar page یک موضوع خاص را به صورت گسترده پوشش داده و مطالب خوشه ای، به شرح کامل کلمات کلیدی منحصر به فرد مرتبط با موضوع، می‌پردازند. به عنوان مثال، مطلبی با عنوان "بازاریابی محتوا" یک موضوع Pillar page و "وبلاگ نویسی" که کلمه کلیدی خاص تر و مرتبط با موضوع است، یک محتوای خوشه ای در نظر گرفته می‌شود.

صفحات Pillar یا ستونی قسمتی از یک مدل به نام خوشه ای است.

تصویر(2)

صفحات Pillar یا ستونی، از پست‌های بلاگ عادی، طولانی‌تر هستند زیرا تمامی جوانب مطلبی که قصد دارید برای آن رتبه کسب کنید را در بر می گیرند. این نوع صفحات، جزئیات موضوع را پوشش نمی‌دهند و این کار را مطالب خوشه‌ای انجام خواهند داد.

در صورتی که قصد ایجاد یک Pillar page را دارید که بتواند به سوالات یک موضوع خاص، پاسخ دهد، لازم است تا بخشی را برای ارجاع به مطالب خوشه‌ای مرتبط، باقی بگذارید.

 نحوه ایجاد صفحات Pillar یا ستونی

قدم اول برای ساخت Pillar page این است که صرفا درج کلمات کلیدی را ملاک قرار ندهید. ابتدا مطالبی که قصد دارید برای آنها رتبه کسب کنید را مشخص نموده و سپس در مورد موضوعات وبلاگ بر اساس کلمات کلیدی مرتبط، ایده‌پردازی نمایید.

در مورد علایق و چالش های اصلی مخاطبان هدف خود فکر کنید تا بتوانید ایده های خوبی برای صفحات Pillar یا ستونی به دست آورید. موضوعی را انتخاب نمایید که به اندازه کافی گسترده باشد تا بتواند مطالب خوشه‌ای بیشتری را ایجاد کند. با این حال، موضوع نباید آنقدر گسترده باشد که نتوانید کل آن را در یک صفحه واحد، پوشش دهید.

برای مثال، عنوان "رسانه های اجتماعی" یک موضوع بسیار گسترده و موضوع "کپشن های اینستاگرام" بسیار محدودتر می‌باشد. علاوه بر این، عنوان "بازاریابی اینستاگرام" به حدی گسترده است که می‌توانید به پست‌های مرتبط و با جزییات بیشتر در وبلاگ، لینک دهید. همچنین این موضوع به اندازه ای خاص است که می‌توانید یک Pillar page جامع برای آن بنویسید.

صفحات Pillar باید بتوانند به هر سوالی که یک فرد ممکن است در موتور های جستجو مطرح کند، پاسخ دهند. در این صورت، افراد روی صفحات Pillar که برای آن رتبه کسب کرده‌اید، کلیک خواهند کرد. بعد از مشاهده محتوا، آنها پاسخ سوالات خود را دریافت خواهند کرد و به محتویات خوشه بندی شده و زیر مجموعه، لینک داده می‌شوند.

 نحوه تاثیر صفحات Pillar یا ستونی بر سئو 

قبل از اینکه تاثیر Pillar page بر سئو بررسی گردد، در ادامه مقاله به بررسی مزایای Pillar pages در سایت شما پرداخته می‌شود.

تقویت سیگنال های Topical Authority

در Topical Authority، سایت به جای تمرکز بر یک کلمه کلیدی واحد، موضوعی را به طور کلی پوشش می‌دهد. E-A-T که مخفف سه عبارت Expertise (تخصص)، Authoritativeness (اعتبار) و Trustworthiness (قابل اعتماد بودن) است، زیربنای دستورالعمل‌های گوگل محسوب می‌شود. علاوه بر این، یک عامل کلیدی برای امتیاز دهی به کیفیت کلی هر سایت خواهد بود.

به عبارت ساده تر، گوگل از E-A-T به عنوان معیاری برای تصمیم گیری در مورد کیفیت بالای محتوا استفاده می‌کند. به صورتی که اگر الگوریتم E-A-T را به طور مداوم رعایت کنید، رتبه بالاتری در نتایج جستجو خواهید داشت.

الگوریتم E-A-T و ارتباط آن با صفحات Pillar یا ستونی

تصویر(3)

اهمیت الگوریتم E-A-T به این دلیل است که موارد زیر را در نظر می‌گیرد:

  • مفید بودن و کمک به مردم
  • محتوا در سایت مرتبطی قرار گرفته باشد که از اعتبار کافی برخوردار است.
  • تجربیات مثبت و اعتماد کاربران را به نمایش می‌گذارد.
  • موضوعات زیادی را پوشش دهد و به جستجوی کاربر پاسخ کاملی ارائه کند. 

محتوای خود را گروه‌بندی کرده و سلسله مراتب آن را رعایت نمایید تا شناسایی سایت برای موتورهای جستجو آسان و رتبه بالاتری در نتایج جستجو به دست آورید. سیگنال‌های Topical برای کمک به دستورالعمل های گسترده گوگل مانند الگوریتم E-A-T، ارائه شده اند. 

در واقع به واسطه این سیگنال‌ها می‌توانید کسب و کارتان را به حوزه های مربوطه، نزدیک نمایید. این امر سبب کسب رتبه و بهبود وضعیت سایت شما خواهد شد.

در مقابل، وب سایتی را نظر بگیرید که قسمت اعظم مطالب آن در حال رقابت با خود است. سایتی که تقسیم‌بندی یا سلسله مراتب مشخصی از موضوعات یا صفحات Pillar ندارد، با افزودن هر پست یا مقاله جدید، نرخ پرش کاربران و موتورهای جستجو افزایش خواهد یافت. بدین ترتیب، متوجه اهمیت وجود صفحات Pillar یا ستونی در سایت خود، خواهید شد. 

تجربه کاربری سریع تر، ساده تر، کامل تر 

طی سال‌های گذشته، گوگل تاثیر تجربه کاربری را در بهبود سئو افزایش داده است. Core Web Vitals نیز در همین راستا به وجود آمد. به عنوان مثال، گوگل اعتبار سایت ها و محتویاتی که موردنظر کاربران نبوده و به عنوان مطالب متوسط و بدون اهمیت تلقی می‌شوند را کاهش می‌دهد.

سرعت سایت و mobile-friendly بودن، نمونه های دیگری از فاکتورهای رتبه بندی گوگل محسوب می‌شوند. با استفاده از صفحات Pillar یا ستونی، افراد به موضوعات مد نظر خود دسترسی پیدا خواهند کرد.

با ارائه محتویات جامع و معنادار، موجب افزایش اعتماد کاربران به سایت خود می‌شوید. شما می‌توانید با ساده‌سازی دسترسی کاربر به محتویات مرتبط و همچنین افزایش سرعت جستجو و چرخه خرید، آنها را تشویق نموده و تعامل را افزایش دهید.

صفحات Pillar یا ستونی در یافتن موضوعات به شما کمک خواهد نمود.

تصویر(4)

طبیعی، با ارزش و Link Building

برای برطرف کردن مشکلات بی شمار مردم از جمله سوالات، درخواست ها، نیازها و نقاط ضعف یک فروشگاه، باید به روشی ساده و در عین حال طبیعی، لینک خارجی ایجاد نمایید.

اشتراک صفحات Pillar یا ستونی با مخاطبان

تصویر(5)

روش های گوناگون ارتباط با کاربران را بررسی کنید تا بتوانید صفحات Pillar یا ستونی را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. با فراهم کردن دسترسی آسان به محتویات، منابع رایگان و Pillar pages، به روند اشتراک گذاری مطالب، تبلیغات، برندسازی و ایجاد روابط عمومی عالی کمک کنید. 

مزایای به کارگیری صفحات Pillar یا ستونی در سئو

مزایای صفحات Pillar یا ستونی

تصویر(6)

استفاده از صفحات Pillar یا ستونی مزایای زیادی برای سئو سایت دارد اما معمولا شامل موارد زیر می‌شود:

  • سبب شناسایی شکاف های محتوا (مطالبی که مخاطب هدف شما به دنبال آن است اما هم اکنون در سایت شما قرار ندارد) می شود که می توان بر اساس آن اقدام به پر کردن این شکاف ها نمود. این امر موجب می‌شود تا بتوانید حجم گسترده تری از عبارات جستجو شده را پوشش دهید.
  • سبب بهبود ساختار داخلی سایت شما و لینک‌هایی که به صفحات کلیدی Pillar مرتبط است، می‌شود.
  • ارتباط برند و کارشناسان شما با مباحث تجاری مهم، که موجب بهبود تعامل و ترافیک ناشی از سئو می‌گردد.
  • کاهش نرخ بازگشت و بهبود سایر معیارها مانند مدت زمان حضور کاربر در صفحه و سایر سیگنال هایی که سبب افزایش کیفیت محتوا می‌شوند. 

جمع بندی 

صفحات Pillar یا ستونی علاوه بر اینکه یک روش موثر برای سازماندهی محتوای وب‌سایت به شمار می‌روند، مزایای زیادی برای سئو و کسب رتبه بهتر سایت شما، خواهند داشت. با استفاده از Pillar pages، کاربران با سرعت و به سادگی می‌توانند به مطالب شما دسترسی پیدا کنند. همچنین تعامل کاربران و موتورهای جستجو با سایت راحت تر صورت خواهد گرفت. در نتیجه، اگر می‌خواهید رتبه سایت شما در نتایج جستجو بهبود پیدا کند از صفحات Pillar یا ستونی در سایت خود استفاده نمایید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *