ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

راهنمای جامع سامانه مودیان مالیاتی: ثبت نام، استفاده و جرایم

سامانه مودیان یک سامانه آنلاین می باشد که در تاریخ 1402/01/01 و با هدف جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به مودیان (شرکت ها و بنگاه های اقتصادی)، توسط سازمان امور مالیاتی کشور راه اندازی شده است. از مزایای سامانه مودیان آنلاین بودن آن می باشد و به کاربران امکان می‌دهد تا به صورت آنلاین مالیات خود را پرداخت و صورتحساب‌های الکترونیکی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند.

در صورتی که قصد استفاده از این سامانه را دارید، لازم است تا ابتدا به نشانی tp.tax.gov.ir مراجعه و ثبت نام انجام دهید سپس گواهی امضای الکترونیکی را دریافت کنید. همچنین باید پایانه فروشگاهی تهیه و مشخصات آن را در سایت ثبت نمایید. هدف از راه‌اندازی این سامانه، جلوگیری از فرار مالیاتی و یکپارچه‌سازی اطلاعات مودیان مالیاتی می باشد. لازم به ذکر است که عدم ثبت نام و ارسال صورتحساب‌ها از طریق این سامانه، می تواند منجر به اعمال جریمه‌های قانونی گردد.

سامانه مودیان مالیاتی چیست

تصویر(1)

صورتحساب الکترونیکی چیست؟

صورتحساب الکترونیکی، دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی است که اطلاعات مندرج در آن، به حافظه مالیاتی فروشنده منتقل و ذخیره می شود. مشخصات و اطلاعات این نوع صورتحساب، متناسب با کسب و کار، توسط سازمان مالیات تعیین و اعلام می گردد.

مزایای سامانه مودیان

سامانه مودیان مالیاتی مزایایی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:

  • افزایش شفافیت: با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، دولت قادر است به طور کاملاً روزآمد و دقیق، اطلاعات مرتبط با فعالیتهای مالی و مالیاتی تمام اشخاص را در اختیار داشته باشد. این اطلاعات شامل جزئیات کامل، شماره شناسه مالیاتی، نوع فعالیت، درآمد و هزینه‌ها، میزان و روش پرداخت مالیات و سایر جزئیات مشابه است. با دستیابی به این اطلاعات، دولت می‌تواند نظارت مفید و کارآمدتری بر روند جمع‌آوری و پرداخت مالیات داشته باشد و هرگونه تخلف یا سوءاستفاده را شناسایی و رفع نماید.
  • کاهش هزینه ها: با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، کاربران می‌توانند بدون مراجعه حضوری به دفاتر مالیاتی یا ارسال اسناد کاغذی، تمام وظایف خود را به صورت آنلاین انجام دهند. این اقدام نه تنها باعث سهولت و سرعت در انجام فعالیت‌ها می‌شود بلکه به صرفه‌جویی در زمان، هزینه و منابع مالی و حفظ محیط زیست نیز کمک خواهد کرد. علاوه بر این، سامانه مودیان با کاهش خطاها و نقص‌های احتمالی در فرآیند مالیاتی، هزینه‌های تعمیر و ترمیم را نیز به حداقل ممکن می‌رساند.
  • سهولت و امنیت در پرداخت مالیات: کاربران قادر خواهند بود تا مالیات خود را به صورت آنلاین از طریق اینترنت پرداخت نمایند. این روش پرداخت، مزایای بسیار زیادی نسبت به روش‌های سنتی دارد و ساده و امن می باشد. در این سامانه کاربران می توانند به راحتی و در هر زمان و مکانی، مبلغ مالیات خود را از طریق اتصال امن به اینترنت پرداخت نمایند. بدین منظور، کاربران تنها با استفاده از شماره مالیاتی و رمز عبور شخصی خود وارد سامانه شده و از طریق درگاه پرداخت الکترونیکی، پرداخت را انجام می‌دهند. این روش پرداخت نسبت به روش‌های سنتی مانند حضور در بانک یا دفاتر مالیاتی، ساده‌تر، سریع‌تر و از نظر امنیتی نیز مناسب تر است.
  • عدالت مالیاتی: با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، دولت می‌تواند به طور دقیق و عادلانه بدهکاران و بستانکاران مالیات را شناسایی کرده و آنها را وادار به پاسخگویی کند. این اقدام نیز منجر به ایجاد عدالت در بین تمامی مودیان و کاهش فرار مالیاتی خواهد شد. علاوه بر این، سامانه مودیان با ارائه اطلاعات دقیق و بروز از وضعیت مالیاتی هر مودی، به وی کمک می‌کند تا از حقوق خود آگاه باشد و در صورت لزوم، اعتراض یا درخواست بررسی را ارائه نماید. همچنین این سامانه با ارائه راهکارهای مالیاتی به مودیان، آنها را تشویق به پرداخت به موقع و صحیح مالیات خود می‌کند.

نحوه ثبت نام در سامانه مودیان

در ادامه به صورت خلاصه مراحل ثبت نام در سامانه مودیان توضیح داده می شود:

  • دریافت امضای دیجیتال: برای ارسال صورت حساب ها به سامانه مودیان، لازم است با استفاده از امضای دیجیتال، اطلاعات رمزگذاری شده و سپس این کار انجام شود. برای دریافت امضای دیجیتال می توانید به سایت (gica.ir) مراجعه کنید. سپس لازم است درخواست صدور گواهی الکترونیکی در سامانه ثبت شود و در مرحله بعد، جهت اخذ امضای دیجیتال، به دفاتر اسناد رسمی منتخب مراجعه نمود.
  • ورود به سامانه my.tax.gov.ir و تکمیل ثبت نام مالياتي: آدرس سامانه ثبت نام الکترونيکي مالياتي my.tax.gov.ir می باشد که برای ثبت نام و تكميل پرونده مالياتي شخصي و حقوقي طراحي شده است. برای ورود به این سامانه، باید با استفاده از نام كاربري (شناسه ملي) و رمز عبور خود، به سامانه وارد شده و فرآیند ثبت نام خود را تكميل كنيد. در صورتي كه قبلاً در این سامانه ثبت نام كرده باشيد، می بایست اطلاعات خود را بروز نمایید. طبق تصویر زیر بعد از ورود به سامانه روی "دریافت اطلاعات کاربری" کلیک کنید.

آشنایی با سامانه مودیان مالیاتی

تصویر(2)

  • ورود به کارپوشه با نام کاربری (شناسه ملی) و رمز عبور دریافتی: کارپوشه یک فضای الکترونیکی است که به هر مودی در سامانه مودیان، اختصاص داده می‌شود. در کارپوشه می توانید پرونده مالیاتی خود را مشاهده و مدیریت کنید. برای دسترسی به کارپوشه، ابتدا به سایت tp.tax.gov.ir مراجعه کرده و سپس با استفاده از نام کاربری (شناسه ملی) و رمز عبور خود وارد کار پوشه شوید

سامانه مودیان مالیاتی چرا استفاده می شود

تصویر(3)

  • ورود به پرونده و بخش عضویت شناسه های یکتای حافظه مالیاتی: پرونده مالیاتی مجموعه ای از اطلاعات و مدارک مالیاتی شخص حقیقی یا حقوقی است که در سامانه مودیان ذخیره می‌شوند. در پرونده مالیاتی، شما می‌توانید صورت حساب های فروش خود را صادر و ارسال کنید. برای ورود به پرونده، شما باید پس از ورود به کارپوشه، گزینه "ورود به پرونده" (تصویر3) را انتخاب نمایید. سپس به بخش "عضویت" و گزینه "شناسه های یکتا حافظه مالیاتی" (تصویر4) مراجعه کنید.

ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی 

تصویر(4)

تعریف سامانه مودیان مالیاتی

تصویر(5)

در مرحله بعد می توانید روی "دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی" کلیک نمایید.

مزایای سامانه مودیان مالیاتی

تصویر(6)

  • انتخاب گزینه "توسط مودی" از منوی نحوه ارسال صورت حساب: در بخش "عضویت > شناسه های یکتای حافظه مالیاتی"، می بایست گزینه "توسط مودی" را از منوی نحوه ارسال صورت حساب انتخاب کنید. این گزینه به شما اجازه می‌دهد که صورت حساب های فروش خود را به صورت الکترونیک و با استفاده از سامانه مودیان صادر و ارسال کنید.

کاربردهای سامانه مودیان مالیاتی

تصویر(7)

  • کلید عمومی استخراج شده را بارگذاری کنید: مطابق با تصویر زیر، در بخش "شناسه های یکتا حافظه مالیاتی" باید کلید عمومی استخراج شده از سایت gica.ir را با فرمت pem آپلود نمایید. آموزش کامل دریافت امضای دیجیتال در سایت gica.ir موجود است.

سامانه مودیان مالیاتی برای چه افرادی است

تصویر(8)

مراحل فوق را به ترتیب انجام دهید تا در نهایت شناسه یکتای خود را دریافت کنید.

چه افرادی از این سامانه استفاده می کنند؟

سامانه مودیان مالیاتی یک سامانه الکترونیکی می باشد که توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای تسهیل ارتباط و تعامل بین مودیان مالیاتی و سازمان مالیاتی کشور ایجاد شده است. مودیان مالیاتی افراد یا شرکت هایی هستند که در فعالیت های اقتصادی خود با مصرف کننده نهایی یا دولت در ارتباط می باشند و باید صورت حساب های الکترونیکی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند. برخی از مودیان مالیاتی که با مصرف کننده  ارتباط مستقیم دارند، لازم است تا پایانه های فروشگاهی را نیز نصب و فعال کنند.

پایانه های فروشگاهی دستگاه های الکترونیکی هستند که اطلاعات صورتحساب های فروش را به صورت آنلاین یا غیر آنلاین در سامانه مودیان ثبت می نمایند. جهت ورود به سامانه مودیان، باید به آدرس tp.tax.gov.ir مراجعه و با وارد کردن کد ملی و کلمه عبور، به پنل کاربری خود دسترسی پیدا کنید. در صورت عدم ثبت نام در سامانه، باید با رعایت دستورالعمل های مندرج در سایت، ثبت نام خود را انجام دهید. در غیر این صورت، مشمول جرایم و جزای نقدی خواهید شد.

به طور کلی، اشخاص زیر باید از این سامانه استفاده کنند:

  1. عرضه کنندگان کالا و خدمات
  2. تمام اشخاص حقیقی صاحب مشاغل صنفی و یا غیر صنفی
  3. تمام اشخاص حقوقی صاحب شرکت‌های تجاری و اشخاص حقوقی غیر تجاری
  4. فعالان اقتصادی مستقر در مناطق آزاد تجاری

جریمه های سامانه مودیان مالیاتی

تصویر(9)

جریمه های سامانه مودیان

جریمه های سامانه مودیان مربوط به تخلفاتی است که افراد مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در انجام تکالیف خود نسبت به سازمان امور مالیاتی کشور مرتکب می شوند. برخی از این جرایم عبارتند از:

  • عدم ثبت نام و عضویت در سامانه مودیان یا عدم استفاده از پایانه های فروشگاهی، حافظه مالیاتی، شناسه یکتای مالیاتی و استفاده از حافظه مالیاتی سایر مودیان یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران که جریمه آن پرداخت ۱۰ درصد از مجموع مبلغ فروش یا ۲ میلیون تومان وجه (هر کدام بیشتر باشد) به سازمان امور مالیاتی و محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق های قانون مالیات های مستقیم، در همان سال مالی است.
  • عدم صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی که جریمه آن پرداخت 10 درصد مجموع مبلغ فروش، بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا ۲ میلیون تومان (هر کدام بیشتر باشد) است.
  • عدم تحویل صورتحساب چاپی به خریدار (مشتری)، حذف یا مخدوش کردن صورتحساب الکترونیکی چاپ شده که جریمه آن پرداخت دو درصد مبلغ صورتحساب های صادره مذکور یا ۲ میلیون تومان (هر کدام بیشتر باشد) است.
  • اگر واحد اقتصادی در اعلام شماره حساب بانکی که برای گردش مالی استفاده می‌کند اقدامی نکند، تمام مزایا و امتیازات مالیاتی از جمله معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی را از دست خواهد داد و به به اندازه 10 درصد از فروش انجام شده از طریق این حساب یا 20 میلیون ریال (براساس مقدار بیشتری که برآورد شود) جریمه خواهد شد.
  • عدم رعایت احکام مواد (۱۲)، (۱۳) و (۱۴) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، که جریمه آن پرداخت یک درصد مبلغ فروش گزارش نشده یا ده میلیون ریال (هر کدام بیشتر باشد) است.

جمع بندی

در این مقاله سامانه مودیان و هدف از راه اندازی آن توضیح داده شد. این سامانه برای شرکت ها و بنگاه های اقتصادی که قصد دارند صورتحساب های فصلی خود را به صورت الکترونیکی در اختیار اداره مالیات قرار دهند، ایجاد شده است. ثبت نام و کار با این سامانه قدری پیچیده می باشد  اما با آموزش هایی که در این آموزش ارائه شده، می توانید به راحتی صورتحساب های خود را با این سامانه مدیریت نمایید. در نهایت عدم ارائه اطلاعات صحیح و دستکاری صورتحساب ها شامل جریمه هایی می شود که می بایست توسط شرکت های متخلف پرداخت شود.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *