ساختار پروژه openSUSE
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

پروژه openSUSE: نگاهی به تاریخچه، ساختار و ابزارهای یک توزیع لینوکس قدرتمند

پروژه openSUSE تحت حمایت و پشتیبانی شرکت SUSE Software Solutions GmbH و تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان است که هدف آنها ارائه توزیع‌ و برنامه‌های مختلف لینوکسی می‌باشد. openSUSE به پایداری و کاربرپسند بودن معروف است. openSUSE Leap و openSUSE Tumbleweed جزء محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکسی هستند. با این حال، سیستم‌های دیگری نیز برای کاربردهای خاص در دسترس قرار دارند.

پروژه openSUSE چیست؟

لینوکس توزیع های بسیار زیادی دارد و دو توزیع دبیان و اوبونتو از جمله معروف ترین آنها محسوب می شوند. با این وجود، در سال های اخیر پروژه مشترکی از منطقه Franconia (واقع در آلمان)، میان جامعه لینوکس محبوبیت زیادی کسب کرده است. این پروژه که openSUSE نام دارد توسط شرکت SUSE Software Solutions GmbH حمایت می شود و مسئولیت نگهداری و ارائه بروزرسانی ها بر عهده یک انجمن بین المللی از توسعه دهندگان است. openSUSE متن باز بوده و هدف آن ارائه ابزارهای کاربرپسند و پایدار برای سرورها و کامپیوترها می باشد.

کاربرد های پروژه openSUSE

تصویر(1)

تاریخچه openSUSE

پروژه openSUSE در سال ۲۰۰۵ رونمایی شد. در آن زمان، شرکت SUSE بالغ بر ده سال بود که اقدام به تولید توزیع‌های تجاری لینوکس می‌کرد و موفقیت بزرگی نیز در این زمینه به دست آورده بود. تجربه‌ کسب شده در این حوزه و همکاری با جامعه متعهدی از توسعه دهندگان، منجر به ایجاد یک نسخه رایگان برای کاربران عادی معروف به openSUSE شد. مشتریان شرکتی نیز با معرفی توزیع openSUSE Leap 2015 از این پروژه بهره‌مند شدند. هر سال یک نسخه جدید از این سیستم عامل همراه با بروزرسانی‌ها و پچ های امنیتی منتشر می‌شود. با وجود اینکه SUSE حامی اصلی openSUSE است اما این پروژه مستقل بوده و برای تمام کاربران در دسترس می باشد.

فاصله بین پروژه openSUSE و SLES (مخفف SUSE Linux Enterprise Server و نسخه تجاری لینوکس از شرکت SUSE است) با معرفی توزیع openSUSE Leap کمتر شد. این توزیع از مؤلفه‌های نرم‌افزاری SLES استفاده می‌کند درحالی که اپلیکیشن ها و رابط‌های آن بر پایه openSUSE Tumbleweed ایجاد شده است. نسخه رایگان با نسخه تجاری سازگاری باینری دارد. سازگاری باینری به این معنی است که اپلیکیشن ها و نرم‌افزارهای توسعه‌یافته برای SLES، بدون مشکل در openSUSE Leap اجرا می‌شوند و سطح بالایی از سازگاری و همکاری را بین دو سیستم فراهم می‌کند. این ویژگی برای هر دو نسخه مفید است زیرا کاربران نسخه رایگان، سیستم عاملی دریافت می‌کنند که قابلیت های بسیار مشابه با نسخه های پولی دارد. از سمت دیگر، مشارکت جامعه بزرگی از توسعه دهندگان، در بهبود سیستم عامل تجاری نقشی مهم ایفا می کند.

چه چیزی پروژه openSUSE را خاص می کند؟

openSUSE یکی از محبوب ترین توزیعات لینوکسی می باشد زیرا نیازهای کاربران خود را طی سال ها تجزیه و تحلیل و بهینه سازی، برطرف نموده است. به غیر از RPM package manager، ویژگی های دیگری که openSUSE را متمایز می کنند به شرح زیر هستند.

تاریخچه پروژه openSUSE

تصویر(2)

YaST

YaST مخفف "Yet another Setup Tool" است و جز پیکربندی اساسی openSUSE و SLES می باشد. این برنامه برای نصب، پیکربندی و مدیریت سیستم عامل و اپلیکیشن‌های مختلف استفاده می‌شود و هدف آن تسهیل کارهای روزانه است. YaST شامل یک برنامه نصب به صورت wizard بوده که کاربر را در مراحل اولیه سیستم جدید راهنمایی می‌کند. همچنین دارای مرکز کنترل است که جهت مدیریت توزیع مفید می باشد. با استفاده از ویزارد می‌توان سرورها را نیز راه اندازی و مدیریت کرد. مراحل نصب آن بسیار ساده است و کاربران ویندوز یا مک می توانند به راحتی با آن کار کنند.

Snapper

Snapper با ایجاد snapshot اطمینان حاصل می کند که هیچ خطایی با اعمال تغییرات در سیستم، رخ نمی‌دهد. اگر نرم‌افزار جدیدی در openSUSE نصب گردد، همانند بروزرسانی یا اعمال تغییر در پیکربندی، به طور خودکار از سیستم snapshot گرفته می‌شود. همچنین، در زمان‌های مشخصی snapshot های دیگری نیز تهیه می گردد. بنابراین، اگر مشکلی رخ دهد یا تغییر در سیستم منجر به اختلال شود، کاربر می‌تواند به سادگی سیستم را به نسخه‌ قبل از تغییرات بازگرداند. این ویژگی به خصوص هنگامی که قصد داشته باشید ایده‌های جدیدی را در طراحی و بهینه‌سازی توزیع لینوکس آزمایش کنید، بسیار مفید است.

نسخه‌های مختلف

اصلاً عجیب نیست که توزیع‌های لینوکسی به طور مداوم بروزرسانی شده و بهبود پیدا کنند. با این حال، پروژه openSUSE برای کاربر آزادی بیشتری فراهم می کند تا تصمیم بگیرد کدام سیستم عامل برای نیازهایش مناسب‌تر می باشد. openSUSE Leap گزینه مناسبی برای شرکت‌هایی است که به زیرساختی پایدار و قوی نیاز دارند. توسعه‌دهندگانی که همیشه می‌خواهند بروز باشند، از openSUSE Tumbleweed استفاده می‌کنند که یک نسخه با سیستم بروزرسانی پیوسته (rolling) است و همواره دارای آخرین بروزرسانی‌ها می باشد. همچنین برای اهداف دیگر نیز سیستم‌های مناسبی وجود دارد.

ابزارهای بیشتر

علاوه بر YaST، سیستم عامل openSUSE ابزارهای مفید دیگری نیز ارائه می‌کند که توزیع را برای افراد کاربرپسندتر خواهد کرد. KIWI Image System ابزار قدرتمندی جهت پیکربندی سرورهای امن و تولید ایمیج از دیسک سخت می باشد. همچنین قابلیت ایجاد ماشین مجازی را نیز دارد. سیستم تست خودکار openQA با کنترل تمامی نرم‌افزارها و مؤلفه‌های سیستم عامل، امکان استفاده ایمن را فراهم می‌کند. سرویس Open Build Service یا OBS در توزیع‌های دیگر لینوکس نیز شناخته شده است و در ساخت و توزیع بسته‌های نرم‌افزاری کمک می‌کند. این ابزار توسط جامعه openSUSE توسعه یافته است. همچنین Gnome، KDE، Xfce، LibreOffice، Mozilla Firefox و Opera نیز قسمتی از پروسه نصب و راه اندازی این سیستم عامل هستند.

openSUSE چه توزیع‌هایی ارائه می‌دهد؟

پروژه openSUSE توزیع‌های متنوعی را برای اهداف مختلف ارائه می‌دهد و متعهد به توسعه پیوسته آنها است. 

openSUSE Tumbleweed

ابزار پروژه openSUSE

تصویر(3)

Tumbleweed توزیع پرچمدار این پروژه محسوب می شود و زیرساختی برای سایر توزیع‌ها است. از زمان معرفی openSUSE Leap، توزیع Tumbleweed با سیستم بروزرسانی پیوسته (rolling)، ارائه می گردد. آپدیت بهبود عملکرد، به صورت روزانه ارائه می‌شود، بنابراین این توزیع همیشه بروز است. همچنین طی یک فرایند بررسی جامع، از امنیت و پایداری سیستم اطمینان حاصل می شود. از این نظر، openSUSE Tumbleweed بیشتر مناسب توسعه‌دهندگان است. دانشی که از طریق این سیستم بروز کسب می‌شود، به کاربر درک بهتری از کار با سایر توزیع‌ها و نسخه تجاری SLES می‌دهد.

openSUSE Leap

ساختار پروژه openSUSE

تصویر(4)

توسعه‌دهندگان openSUSE Leap از سال ۲۰۱۵ اقدام به ارائه توزیع رایگانی کردند که برای شرکت‌ها نیز مفید است. سیستم به‌صورت پایدار اجرا می‌شود و مرتبا بروزرسانی‌های امنیتی را دریافت می‌کند. بسته‌های نرم‌افزاری جدید، قبل از عرضه در openSUSE Leap، به طور جامع آزمایش و بهینه‌سازی می‌شوند. این سیستم عامل با SLES سازگاری باینری دارد.

openSUSE MicroOS

همانطور که از نامش مشخص است، openSUSE MicroOS یک سیستم عامل کوچک و مینیمال می باشد. این سیستم نیز بر پایه openSUSE Tumbleweed بوده و عمدتا برای رایانش مرزی (Edge Computing) مناسب است. بروزرسانی‌ها به طور خودکار نصب شده و در صورت بروز خطا، نسخه قبلی به‌سرعت بازیابی می‌شود. همچنین openSUSE MicroOS برای استفاده در رایانه‌های دسکتاپ مناسب است.

openSUSE Kubic

این سیستم عامل بر پایه openSUSE MicroOS و پلتفرم Computer-as-a-Service توسعه یافته است. Kubic از YaST استفاده می کند و شامل ابزار راه‌اندازی و مدیریت کلاستر کوبرنتیس به نام kubeadm می شود.

openSUSE Medical

یک سیستم عامل برای کاربران حوزه پزشکی می باشد. این توزیع لینوکس بر پایه سیستم قدیمی openSUSE 11.3 توسعه یافته و برای مدیریت سوابق بیماران، نسخه‌های دارویی و داده‌های EEG در مطب‌ها و کلینیک‌ها طراحی شده است.

نتیجه‌گیری

پروژه openSUSE مزایای فراوانی به کاربران ارائه می‌دهد و یک جایگزین جدی برای اوبونتو یا دبیان است. این سیستم عامل، به ویژه پس از اینکه openSUSE Leap در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، یک انتخاب خوب برای شرکت‌ها محسوب می شود. Leap سازگاری باینری با SUSE Linux Enterprise دارد و هر دو سیستم به‌طور همزمان توسعه داده می‌شوند. openSUSE قابل اعتماد بوده و بدون اینکه نیازمند سخت افزار قدرتمندی باشد، برای استفاده روزمره و تجاری مناسب است. در انتها، توزیع‌های مختلف لینوکس کاربرپسند و استفاده از آنها بسیار ساده خواهد بود. هدف جامعه openSUSE این است که سیستمی ارائه دهد تا مهاجرت از سیستم عامل های دیگر به openSUSE، بسیار آسان شود.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *