اهمیت ریدایرکت آدرس ها بعد از حذف آن ها
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

ریدایرکت آدرس ها در سایت و تاثیر آن بر سئو

ریدایرکت آدرس ها زمانی اتفاق می‌افتد که فردی درخواست مشاهده یک صفحه خاص را می‌دهد اما در عوض به آدرس دیگری هدایت می‌شود. در اکثر مواقع، مدیران وب‌سایت ها پس از حذف یک صفحه، به جای خطای 404، از ریدایرکت‌ها استفاده می‌کنند تا بازدیدکنندگان و ربات‌های جستجو را به صفحه مرتبط دیگری هدایت نمایند. استفاده از ریدایرکت به جای نمایش پیام‌ خطای 404 برای صفحات حذف شده، مناسب‌تر است زیرا باعث بهبود تجربه کاربری می‌گردد. ریدایرکت‌ها نقشی مهم و اساسی در فعالیت های مدیران سایت ها، توسعه‌دهندگان و متخصصان سئو دارند. در ادامه مقاله به بررسی چند سوال متداول در خصوص ریدایرکت آدرس ها پرداخته می شود.

ریدایرکت آدرس ها باید به درستی صورت گیرد

تصویر(1)

1. آیا ریدایرکت آدرس ها برای سئو مضر است؟

به صورت کلی، ریدایرکت ها برای سئو مضر نیستند، با این حال، برای جلوگیری از مشکلات، باید آنها را به درستی اجرا کنید. اگر ریدایرکت‌ها به درستی پیاده‌سازی نشوند، ممکن است منجر به کاهش رتبه و افت ترافیک سایت گردند. 

برای اطمینان از اجرای صحیح و موثر ریدایرکت آدرس ها، رعایت نکات زیر ضروری است: 

  • استفاده از ریدایرکت مناسب: استفاده از ریدایرکت 301 برای اعمال تغییرات دائمی در آدرس URL، مناسب می باشد. ریدایرکت 301 به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که صفحه‌ قبلی برای همیشه به آدرس جدید منتقل شده است.
  • بروزرسانی لینک‌های داخلی: هنگام پیاده‌سازی ریدایرکت‌ها و تغییر آدرس صفحات، بروزرسانی همزمان تمام لینک‌های داخلی که به آدرس‌ قبلی اشاره دارند، ضروری است. با انجام این کار، بازدیدکنندگان می‌توانند به صفحات صحیح دسترسی پیدا کنند و موتورهای جستجو نیز آدرس‌های جدید را به درستی ایندکس نمایند.

ریدایرکت آدرس ها پس از حذف صفحات، بسیار اهمیت دارد

تصویر(2)

  • حفظ تجربه کاربری: هدف اصلی ریدایرکت‌ها، ارائه یک تجربه کاربری سلسله‌مراتبی و سریع است تا بتوانید کاربران را به محتوای موردنظرشان هدایت کنید. برای نمونه، اگر یکی از صفحات به صورت دائم حذف شده، بهتر است کاربران را به صفحه ای با محتوای مرتبط هدایت نمایید. 
  • نظارت و آزمایش ریدایرکت‌ها: به طور منظم ریدایرکت‌های خود را بررسی نموده  و آنها را بروز نگه دارید. از وقوع خطاها یا مشکلاتی مانند ریدایرکت‌های مخرب جلوگیری کنید. همچنین، توصیه می‌شود که به صورت دوره‌ای ریدایرکت‌ها را آزمایش نموده و از عملکرد صحیح آنها مطمئن شوید. 

2. دلیل ریدایرکت URL ها چیست؟ 

شما می توانید با ریدایرکت یک URL تغییر یافته، کاربران و ربات‌های جستجو را به آدرس جدید هدایت نمایید. گاهی ممکن است یک پست را حذف کرده یا سایت خود را به دامنه جدید منتقل کنید که در این صورت ساختار url شما تغییر خواهد یافت. بنابراین، باید جایگزینی مناسب برای URL بیابید تا بازدیدکنندگان به صفحات 404 ریدایرکت نشوند. اگر تغییرات کوچکی مانند، حذف یک مقاله قدیمی انجام داده اید، می توانید URL قدیمی را با ریدایرکت 301 به مقاله جدید هدایت کنید. 

3. ریدایرکت 301 و 302 چیست؟ 

ریدایرکت 301 نوعی ریدایرکت دائمی بوده که به موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان اعلام می‌کند URL اصلی دیگر در دسترس نیست و به آدرس جدید منتقل شده است. ریدایرکت 301 بیشتر برای اعلام تغییرات دائمی در آدرس صفحات، به کار می رود. 

ریدایرکت آدرس ها می تواند به صورت موقت و دائمی انجام شود

تصویر(3)

از سوی دیگر، ریدایرکت 302 به عنوان یک ریدایرکت موقت شناخته می شود. هنگام تصمیم گیری در خصوص استفاده از کدام نوع ریدایرکت، باید ماهیت تغییر آن را در نظر بگیرید. اگر تغییر به صورت دائم بوده و دیگر قصد استفاده مجدد از URL اصلی را ندارید، ریدایرکت 301 مناسب است. اگر تغییر موقت مدنظر باشد، ریدایرکت 302 پیشنهاد می گردد. 

4. منظور از redirect checker چیست؟

redirect checker، ابزاری جهت تشخیص ریدایرکت آدرس ها است. همچنین این ابزار قادر می باشد مسیری که URL از طریق ریدایرکت ها طی می کند را تجزیه و تحلیل نماید. با redirect checker می توانید نقاط ضعف مانند ریدایرکت مکرر یک آدرس به URL دیگر را شناسایی نمایید.

5. آیا نیاز به ریدایرکت آدرس ها از Http به Https است؟

همه سایت ها باید از پروتکل HTTPS استفاده کنند، بنابراین مطمئن شوید که لینک های خود را از HTTP به HTTPS ریدایرکت کرده‌اید.  اگر صفحات یک سایت به طور همزمان تحت دو آدرس http و https منتشر شوند، ممکن است خطاها و مشکلاتی در رتبه بندی و جستجوی گوگل ایجاد کنند. سایت های https بهتر هستند زیرا با سرعت بالاتری در دسترس خواهند بود و امنیت بیشتری فراهم می نمایند.

جمع بندی 

همانطور که بیان شد، ریدایرکت آدرس ها نقش مهمی در بهبود تجربه کاربری، بهینه‌سازی سئو و حفظ ترافیک و رتبه‌بندی دارد. درک مفهوم ریدایرکت سئو، دشوار نیست اما مدیریت آن کار پیچیده ای می باشد. 

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *