بررسی سایت رقبا با تحلیل رقابتی
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

تحلیل رقابتی چگونه انجام می شود + نحوه بررسی سایت رقبا

ممکن است برخی از کلمات کلیدی به اندازه گذشته کارایی نداشته باشند. همچنین این احتمال وجود دارد که سایت های دیگر در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالاتری نسبت به شما کسب کنند. در چنین شرایطی تحلیل فعالیت رقبا می تواند کارساز باشد. در اکثر مواقع، دلیل اینکه سایت‌های دیگر در نتایج جستجو بالاتر از سایت شما قرار می‌گیرند، صرفاً مربوط به مشکلات داخلی سایت شما نمی شود بلکه ممکن است سایت های دیگر عملکرد بهتری داشته باشند. در ادامه مقاله به بررسی "تحلیل رقابتی" (competitive analysis) برای بهبود وضعیت سئو سایت پرداخته می شود. 

تحلیل رقابتی برای بهبود وضعیت سئو سایت نیاز است

تصویر(1)

مرحله اول: تعریف کلمه کلیدی

تعریف صحیح کلمات کلیدی برای انجام تحلیل رقابتی مهم می باشد. اگر فقط از نام برند شرکت تان به‌عنوان مهم‌ترین کلمه کلیدی استفاده نمایید، احتمالا در آن کلمه کلیدی خاص رقیبی نخواهید داشت اما ترافیک مناسب و ارگانیک نیز دریافت نمی کنید. انجام تحقیقات دقیق در مورد کلمات کلیدی، نه تنها جهت انجام تحلیل رقابتی کمک‌کننده است بلکه برای بهبود بهینه‌سازی کلی سئو سایت نیز مفید خواهد بود. 

مرحله دوم: تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی

بعد از تعریف کلمات کلیدی مرتبط، باید اقدام به جستجوی آنها نمایید. با جستجو و ثبت سایت‌هایی که در نتایج جستجو رتبه‌بندی بهتری دارند، می‌توانید رقبای خود را شناسایی کنید.

واقع بین باشید

اگر در صفحه دوم نتایج جستجوی گوگل قرار گرفتید و تمایل به تحلیل رقابتی با سایتی که دارای رتبه اول است دارید، باید دو نکته مهم را که در ادامه به بررسی آنها پرداخته می شود در نظر داشته باشید. اولین نکته این است که نباید انتظار داشت رتبه سایت شما در موتور های جستجو به سرعت بالا رود. در واقع، کسب رتبه به تدریج صورت خواهد گرفت. دوما، صفحات وب با رتبه بالا ممکن است منابع مالی بیشتری را برای پشتیبانی از استراتژی رتبه‌بندی در موتورهای جستجو داشته باشند.

با تلاش بیشتر، به تدریج می توانید رتبه بالاتری در نتایج جستجو به دست آورید. کلمات کلیدی سایت خود را بررسی نموده و آنها را طولانی تر کنید. اگر خدمات خود را صرفا در یک شهر، منطقه یا کشور خاص ارائه می دهید، می توانید کلمات کلیدی مرتبط با آن مکان را نیز بیفزایید. همچنین، می توانید از Google Trends استفاده کنید. این ابزار به شما نشان خواهد داد که کلمات کلیدی با ترافیک بالا در بازارهای هدف، کدام هستند.

صعود به رتبه بالاتر 

گاهی اوقات می‌توانید بهبود قابل توجهی در رتبه‌بندی خود داشته باشید. اگر سایت شما در رتبه شش قرار دارد، صعود به رتبه پنجم یا چهارم آسان تر خواهد بود. معمولا صعود به سه رتبه اول نتایج جستجو، بودجه بازاریابی بیشتری نیاز دارد. اگر فرصتی برای رقابت با سایت‌هایی که در رتبه‌های یک، دو یا سه قرار دارند وجود داشت، حتماً از آن بهره‌برداری نموده و در جهت بهبود رتبه خود اقدام کنید.

تحلیل رقابتی به کسب رتبه بالاتر کمک می کند

تصویر(2)

مرحله سوم: تفاوت های فنی را بررسی کنید

برای تشخیص نقاط قوت رقبا، باید جنبه های فنی دیگر که در ادامه ذکر شده اند را بررسی کنید. 

سرعت سایت

سرعت بالای سایت، موجب افزایش رضایت کاربران و بهبود جایگاه در موتورهای جستجو می‌شود. بنابراین، بررسی سرعت سایت در تجزیه و تحلیل رقابتی بسیار مهم است. کسب اطلاعات در خصوص سرعت نشان خواهد داد که آیا تفاوت قابل توجهی بین سایت شما و رقبا وجود دارد یا خیر. 

SSL یا HTTPS

برای داشتن یک سایت امن نیاز به استفاده از HTTPS و SSL می باشد زیرا، نشان دهنده این است که شما تمایل دارید تجربه کاربری خوبی را به ارمغان بیاورید. این امر باعث می‌شود تا کاربران به سایت شما اعتماد کنند. همچنین، گوگل یک سایت امن را در رتبه بالاتری از نتایج جستجو قرار خواهد داد.

مرحله چهارم: شناسایی فرصت‌های محتوا

بهینه سازی فنی محتوا بسیار مهم است. ابتدا محتوای خود را چک نموده و سپس در خصوص اینکه رقبا در سایت خود چه چیزی نوشته اند، بررسی انجام دهید. ارائه محتوای با کیفیت، خاص و مفید، به جذب کاربران و کسب موفقیت کمک خواهد کرد. همچنین، با محتوای جذاب و ارزشمند، رتبه سایت شما در نتایج جستجو افزایش یافته و تعامل با کاربران بیشتر خواهد شد.

صفحات دسته‌بندی یا محصول

در صورت داشتن سایت فروشگاهی، تحلیل رقابتی می تواند جالب و مفید باشد. برای صفحات دسته‌بندی خود، محتوای جذاب و با کیفیت بنویسید و آنها را به عنوان بخش اصلی قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید برای هر صفحه، به طور جداگانه رتبه بالایی را در گوگل کسب نمایید. با تحلیل رقابتی می توانید متوجه شوید که کدام یک از صفحات مشابه در سایت رقبای شما، بهینه شده اند. 

Sitemap

با استفاده از Sitemap می توانید ساختار سایت رقبا را مشاهده نمایید. Sitemap معمولاً تحت آدرس های زیر در دسترس خواهد بود. 

example.com/sitemap.xml، example.com/sitemap_index.xml یا example.com/sitemap

گاهی اوقات ممکن است یک سایت Sitemap نداشته باشد، در این شرایط ابزارهایی مانند Screaming Frog و Sitebulb به شما کمک خواهند کرد. با استفاده از این ابزارها، سایت را Crawl نموده و بر اساس URL مرتب نمایید. 

جهت انجام تحلیل رقابتی می توانید از Sitemap کمک بگیرید

تصویر(3) 

 وبلاگ

اگر وبلاگ ندارید بهتر است آن را ایجاد کنید. وبلاگ کمک می کند تا محتوای پویا ایجاد نموده و سایت خود را بروز نگه دارید. همچنین اگر به صورت منظم محتوا منتشر کنید، گوگل زمان آخرین بروزرسانی‌ها را خواهد یافت. اینکه رقبای شما دارای وبلاگ هستند و آیا مطالب منتشر شده توسط آنها رتبه بهتری نسبت به شما کسب کرده اند را بررسی نمایید. 

مرحله پنجم: مقایسه UX

داشتن یک سایت با تجربه کاربری عالی سبب می شود تا کاربران وقت بیشتری را در سایت شما بگذرانند. در نتیجه، تعداد صفحات مشاهده شده افزایش و نرخ خروج کاهش خواهد یافت. 

فراخوان برای اقدام (Call To Action)

هر صفحه نیاز به یک Call to Action یا CTA مناسب دارد. صفحات رقبا را بررسی کنید تا بتوانید متوجه شوید که آنها از چه روش‌هایی برای CTA استفاده نموده اند. می‌توانید توسط تحلیل رقابتی، از ایده‌ها و الگوهای موجود در سایت رقبا الهام بگیرید و وضعیت Call to Action خود را بهبود بخشید. همچنین، پیشنهاد می شود از اسلایدر و پس زمینه در ویدیو خود استفاده نکنید، زیرا آنها  Call to Action محسوب نمی شوند. در صورت استفاده از آنها، حتما مطمئن شوید که پس زمینه به درستی بهینه شده باشد.

در تحلیل رقابتی می توانید صفحات مختلف از جمله صفحه "تماس با ما" را بررسی نمایید

تصویر(4) 

صفحه "تماس با ما" و جزییات آدرس

صفحه "تماس با ما" و جزئیات آدرس می‌تواند هدف نهایی کاربران وب سایت شما باشد. بهتر است با بررسی سایت رقبا، نحوه ایجاد صفحه "تماس با ما" و جزئیات آدرس را مشاهده نمایید. 

مرحله ششم: تجزیه و تحلیل بک لینک

در صورتی که توضیح منطقی برای کسب رتبه بالاتر سایت رقیب نسبت به سایت خودتان وجود نداشت، این احتمال وجود دارد که رقبا لینک های مرتبط بیشتری داشته باشند. برای بررسی می توانید از ابرازهایی مانند، Open Site Explorer ، Ahrefs یا Searchmetrics استفاده نمایید. 

جمع بندی 

حال که توسط تحلیل رقابتی، تفاوت‌های اصلی بین وب سایت خود و رقیب را شناختید باید به بهینه سازی سایت خود بپردازید. ابتدا مشکلات قابل رفع را اولویت قرار داده و برطرف نمایید. سپس مشکلاتی که ممکن است بیشترین تاثیر را بر رتبه بندی سایت شما داشته باشند شناسایی کرده و اقدام به رفع آنها نمایید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *