استفاده از جستجوی صوتی در بازاریابی
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

استفاده از جستجوی صوتی در بازاریابی دیجیتال

امروزه استفاده از جستجوی صوتی یا Voice Search برای یافتن اطلاعات در اینترنت بسیار متداول شده است. تقریبا روزانه حدود نیمی از کاربران برای جستجو در بین میلیاردها منبع اطلاعاتی وب، صدا و دستورات شفاهی را به کار می گیرند. 

جستجوی صوتی امکان دسترسی آسان و سریع به اطلاعات موردنیاز در زمینه‌های مختلف از جمله فروشگاه‌ها، خدمات، وضعیت آب و هوا و اخبار روز را فراهم می کند. جستجوی صوتی در شرایطی که کاربر در حال رانندگی بوده یا دستانش مشغول است، مفید می باشد.

با این حال، هنوز جستجوی متنی به عنوان پایه‌ای‌ترین روش ارتباط بشر به شمار می رود. زیرا سیستم‌های شناسایی گفتار بلافاصله دستور صوتی کاربر را به صورت متن درمی‌آورند تا بتوانند پاسخ مورد نظر را در اینترنت جستجو کنند و نتایج مرتبط را به صورت متنی برای کاربر نمایش دهند. جستجوی صوتی فرصت‌های جذابی را برای بازاریابی و تبلیغات شرکت‌ها فراهم می‌کند. در ادامه مقاله به بررسی تکنولوژی Voice Search، مزایا و یکپارچه سازی آن با کسب و کارها پرداخته می شود.

استفاده از جستجوی صوتی در بازاریابی

تصویر(1)

جستجوی صوتی و نیاز مشاغل به آن

فناوری جستجوی صوتی با تشخیص خودکار صدا و تبدیل آن به متن، دستورات کاربر را دریافت و سپس برای یافتن پاسخ‌ها و اطلاعات مرتبط، در اینترنت جستجو می‌کند. موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی قادر هستند تا با در نظر گرفتن قوانین بهینه‌سازی سئو، نتایج مرتبط‌تری نسبت به جستجوهای معمولی ارائه دهند. 

مزایای جستجوی صوتی:

دریافت جزییات بیشتر در جستجوی صوتی نسبت به جستجوی متنی: افراد معمولاً تمایل دارند در جستجوهای خود از زبان طبیعی استفاده نمایند. این امر به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا نتایج بهتری ارائه دهند. فعالسازی و استفاده از جستجوی صوتی بسیار آسان است. همین موضوع باعث می‌شود تا تعداد کاربرانی که از این ابزار بهره می‌برند، روزبه‌روز افزایش پیدا کند.

ایجاد فرصت هایی برای بهینه سازی سئو: جستجوی صوتی، فرصت‌های بهتری برای بازاریابان در نتایج جستجو به ارمغان می آورد. هرچه اطلاعات موجود در اینترنت مرتبط‌تر با موضوع جستجوی کاربر باشد، موتور جستجو می‌تواند نتایج مفیدتری را ارائه دهد.

کاربر پسند بودن: یکی از مزایای تایپ صوتی نسبت به تایپ متنی، استفاده آسان است که برای شرایطی مانند رانندگی بسیار مناسب می باشد. 

کار با جستجوی صوتی نسبت به جستجوی متنی آسان تر است

تصویر(2)

دسترسی بهتر برای افراد کم بینا: با جستجوی صوتی، کاربران نیازی به صفحه کلید نخواهند داشت زیرا پاسخ‌ها به صورت صوتی ارائه می‌شوند. این امر باعث می‌شود تا افراد معلول یا کم بینا نیز بتوانند به سادگی از فناوری های هوشمند استفاده کنند.

کدام کسب‌وکارها به جستجوی صوتی نیاز دارند؟

جستجوی صوتی برای برخی کسب‌وکارها از جمله آنهایی که کاربرانشان نیاز به دریافت اطلاعات دارند، مفید می باشد. 

فروشگاه‌ها و خدمات حضوری: جستجوی صوتی، در فروشگاه ها و خدمات حضوری که نیاز به پاسخگویی سریع دارند، بسیار حائز اهمیت است. برای مثال وقتی مشتریان به صورت فوری نیاز به خرید مواد غذایی حیوانات خانگی یا دارو دارند، می‌توانند به صورت صوتی بدون اتلاف وقت اقدام به جستجوی اطلاعات مدنظر کنند. این امر باعث تسریع فرآیند خدمات‌رسانی می‌شود.

کافه و رستوران ها: جستجوی صوتی برای کافه‌ها و رستوران‌ها، به ویژه در مناطق توریستی، بسیار مفید خواهد بود. کاربران زمانی که قصد سفارش سریع غذا دارند، مکان های نزدیک را ترجیح می دهند. Voice Search می‌تواند در یافتن به موقع این فروشگاه‌ها کمک کند.

خدمات حمل و نقل: سرعت در تحویل کالا برای مشتریان امروزی از اهمیت بالایی برخوردار است. افراد معمولاً تمایل دارند خریدهای خود را در کمترین زمان ممکن تحویل بگیرند. بنابراین شرکت‌هایی که توانایی تحویل سریع مواد غذایی، سفارشات رستوران و بسته‌ها را داشته باشند، مشتریان بیشتری را به خود جذب می‌کنند.

خدمات تاکسی: کرایه تاکسی معمولا تنها نیاز به شماره تماس دفتر یا کمپانی تاکسی خواهد داشت و کاربر نیازی به بررسی جزئیات وب‌سایت ندارد. بنابراین برای این خدمات، قرار گرفتن در صدر نتایج جستجو، مزیت بزرگی به شمار می‌رود تا مشتری را به خود جذب کنند.

پورتال‌های اطلاع‌رسانی: جستجوی صوتی امکان جستجوی سریع اخبار، داده‌ها و پاسخگویی به سوالات کاربران را فراهم می‌کند. 

چگونه می توان جستجوی صوتی را در برنامه بازاریابی شرکت لحاظ کرد؟

استفاده از کلمات کلیدی طولانی 

در جستجوی صوتی، کاربران معمولا با استفاده از عبارات کامل و پرسش‌های طولانی صحبت می‌کنند. برای مثال به جای جستجوی متنی «خرید غذای گربه در رشت»، ممکن است از سؤال «جایی برای خرید غذای گربه در رشت وجود دارد؟» استفاده شود. بنابراین، در محتوای خود باید  عبارات کامل، حتی اگر پرتکرار نباشند را به کار ببرید.

افزودن بخش سوالات متداول 

افزودن بخشی با پاسخ‌های خلاصه و مشخص، جستجو را ساده‌تر نموده و احتمال بالاتری برای رتبه‌بندی در نتایج جستجو به ارمغان می آورد. 

سازگاری محتوا با دستگاه‌های موبایل

طبق آمارهای ارائه شده توسط Exploding Topics، حدود 92 درصد کاربران از طریق گوشی‌های موبایل به اینترنت متصل می‌شوند. بنابراین، توسعه محتوایی که بتواند به خوبی با نمایشگرهای موبایل سازگار باشد و تجربه خواندن و جستجو را تسهیل نماید، بسیار مهم خواهد بود. 

محتوای متناسب با جستجوی صوتی باید با موبایل سازگاری داشته باشد

تصویر(3)

اشتراک‌گذاری آدرس شرکت روی تمامی پلتفرم‌های مرتبط با جستجوی صوتی

برای جستجوی محلی بهتر، کسب و کار خود را در وب دایرکتوری های مرتبط ثبت کنید. این موضوع اجازه می‌دهد تا کاربران بتوانند بر اساس موقعیت مکانی خود، خدمات مرتبط را سریع‌تر بیابند. در این دایرکتوری ها، جزئیات تماس و همچنین لینک وب سایت را ذکر نمایید تا کاربران بتوانند به آسانی با شما تماس بگیرند.

بهینه‌سازی رابط کاربری و ساختار محتوای سایت

استانداردهای بهینه‌سازی سئو نیز برای افزایش موفقیت در جستجوی صوتی موثر هستند. اگر رابط کاربری و عملکرد سایت مناسب باشد و سریع بارگذاری شود، احتمالا در نتایج جستجو رتبه‌ بالاتری کسب خواهد کرد.

جمع بندی

جستجوی صوتی روشی جایگزین برای ورودی متن سنتی است که فناوری زبان گفتاری را به پرسش‌های متنی تبدیل می‌کند و سریعا به سوالات پاسخ می دهد. این نوع جستجو روی دسکتاپ‌ و گوشی‌های همراه کاربرد دارد. شرکت ها از امکانات جستجوی صوتی جهت تبلیغ محصولات و خدمات خود استفاده می کنند زیرا این عمل یک روش اقتصادی برای جلب توجه کاربران به شمار می رود. 

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *