عملکرد دستور ping
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

دستور ping چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ping یک دستور شناخته شده است که در تمام سیستم عامل ها قابل استفاده می باشد. شما می توانید دستور ping را برای بررسی اینکه به سایت یا سرور خاصی دسترسی دارید یا خیر، به کار ببرید. دستور ping از پروتکل ICMP یا Internet Control Message Protocol برای ارسال packet ها به مقصد استفاده می کند. بعد از فرستادن packet باید منتظر پاسخ برگشتی بمانید. علاوه بر این، این دستور قادر است آمارها و اطلاعات مختلفی مانند تعداد درخواست های ارسال شده، تعداد خطاها و packet های از دست رفته را نشان دهد. 

ping پیام های ICMP از نوع echo request ارسال می‌کند. نتیجه نمایش داده شده از سوی ping حاوی حجم داده دریافت شده بر حسب بایت و زمان سپری شده برای دریافت پاسخ یا time to live به اختصار TTL نیز می باشد. 

دستور ping از پروتکل ICMP استفاده می کند

تصویر(1)

نحوه عملکرد دستور ping چگونه است؟

دستور ping مانند یک echo locater عمل می کند. با استفاده از این دستور، یک packet کوچک ویژه با ICMP ECHO_REQUEST به مقصد خود ارسال خواهید کرد. گیرنده درخواست می‌تواند یک سرور، رایانه دیگر در شبکه یا یک روتر باشد. در دستور ping، گیرنده باید پیام دریافتی را برگردانده و به عنوان پاسخ ECHO_REPLY ارسال کند. با استفاده از دستور "ping localhost" می‌توانید صحت عملکرد TCP/IP را در دستگاه خود بررسی کنید. 

Ping switches و variables

زمانی که از دستور ping در Windows، Linux یا macOS استفاده می‌کنید، تفاوت‌های کوچکی وجود دارد. به عنوان مثال، ping در ویندوز "n-" و در macOS و لینوکس "c-" است. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، ابتدا دستور را بررسی کنید. می‌توانید با یک دستور کوتاه، تمام متغیرها، سوئیچ‌ها و گزینه‌های موجود را مشاهده نمایید.

استفاده از دستور ping در ویندوز

تصویر(2)

دستور ping برای ویندوز

جهت دسترسی به لیست تمام گزینه‌های ممکن برای دستور ping در ویندوز، می‌توانید در Command Prompt به شکل زیر عمل کنید:

ping -?

دستور ping برای Linux و macOS

برای دستیابی به ساختار syntax دستور ping در سیستم عامل های Linux و macOS باید در ترمینال دستور زیر را تایپ کنید:

ping –h

عیب یابی

  • برای چک کردن اتصال به یک دستگاه، از آدرس IP آن ping تهیه کنید. اگر پاسخی دریافت نشود یا خطایی نمایش داده شد، نشان می‌دهد که دستگاه در آن لحظه به شبکه متصل نیست یا از طریق شبکه مورد نظر امکان دسترسی وجود ندارد.
  • اگر ping موفق باشد اما زمان دریافت پاسخ طولانی شود، ممکن است نشانه‌ای باشد که شما یا مقصد دارای مشکل اتصال هستید.
  • برای تشخیص دقیق‌تر مشکل احتمالی در اتصال، می‌توانید اجزای مختلف شبکه را بررسی کنید. 
  • برای تست اتصال به اینترنت، پینگ کردن آی‌پی یک سرور معتبر مانند گوگل، راهکاری مناسب است.  مانیتورینگ

دستور ping یک ابزار بسیار مفید برای نظارت بر دسترس پذیری شبکه و دستگاه های مختلف است. زمان پینگ که به صورت میلی‌ثانیه (ms) اندازه‌گیری می‌شود، بهتر است حداقل باشد. این وضعیت نشان‌دهنده کیفیت بالای ping است.

دستور ping برای نظارت بر دسترس پذیری شبکه و دستگاه های مختلف به کار می رود

تصویر(3)

امنیت 

گاهی، یک هکر تنها نیاز به اطلاعات ساده‌ای مانند، وجود یک سیستم متصل به شبکه جهانی دارد. بررسی جزئی پاسخ‌های دستور پینگ می‌تواند اطلاعات مفیدی از جمله سیستم عاملی که در آن اجرا می‌شود، مکان دستگاه و سایر جزئیات فنی را فاش کند. 

چند کاربرد دیگر دستور ping برای کاربران Windows، Linux و macOS

شما می‌توانید آدرس‌های IP یا hostname که در مثال های زیر آورده شده اند و همچنین دستورات را تغییر دهید. برای مثال، امکان جایگزین کردن تعداد پینگ ها یا اندازه packet ها براساس نیاز خودتان را دارید. 

Interval – ping –i 5 8.8.8.8 (Linux)

دستور فوق سبب می شود پیش از ارسال packet بعدی 5 ثانیه صبر صورت گیرد. 

Flood – ping –f 127.0.0.1 (Linux)

دستور فوق شبکه را با ارسال تعداد زیادی ping پر می کند. 

جمع بندی

می‌توانید بدون نیاز به نصب برنامه، دستور ping را مستقیم در مرورگر خود استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود قبل از کار با هر سرویسی، روی امنیت و اعتبار آن تحقیق نمایید. حفظ حریم خصوصی و ایمنی کاربر اولویت اصلی می باشد. دستور ping جزء ابزارهای تخصصی به شمار نمی‌ رود و بسیار ساده است.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *