ابزارهای مدیریت داده مشتریان
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

جمع آوری و مدیریت داده ها: درک تفاوت بین CDP، DMP، ESP، CRM و ERP

برای بازاریابی و فروش به مدیریت داده نیاز است و هر روز 328 میلیون ترابایت اطلاعات تولید می‌شود. جهت مدیریت حجم زیاد داده ها و بهره‌برداری بهینه از آنها، کسب‌وکارها به یک پلتفرم اطلاعات مشتری یا CDP نیاز خواهند داشت. بسته به اهداف، مقیاس و فرآیندهای شرکت، از انواع پلتفرم‌های مختلف مانند DMP، ESP، CRM، ERP و CDP استفاده می‌شود. هر یک از این پلتفرم‌ها به منظور جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و سازماندهی داده‌ها به کار گرفته می شوند. در ادامه مقاله این اختصارات و مشخصات آنها بیان می گردند.

مدیریت داده مشتریان

تصویر(1)

DMP چیست؟

DMP یا Data Management Platform، سیستمی برای جمع‌آوری، ساختاردهی و ذخیره داده‌های کاربران است که در تبلیغ و ترویج محصولات و خدمات استفاده می‌شود. 

سیستم DMP سه نوع داده را ذخیره می‌کند:

  • داده First-party: اطلاعاتی که به طور مستقیم از کاربران و منابع شرکت مانند ایمیل، سفارشات، بازدیدهای وب و… جمع‌آوری می‌شود.
  • داده Second-party: داده‌های مربوط به رفتار کاربران در منابع همکار مانند سایت‌ها، برنامه‌ها، رسانه‌های اجتماعی و سایر منابع است. 
  • داده Third-party: داده هایی هستند که به عنوان اطلاعات خارجی در نظر گرفته شده و شامل رفتار، خریدها و… می باشند. 

زمان و دلایل استفاده از یک سیستم DMP

  • شخصی سازی. با جمع‌آوری اطلاعات مختلف از مشتریان، می‌توانید به طور تخصصی برای هر کاربر، مزایای یک محصول را ارائه کنید. پیشنهادات شخصی‌سازی‌شده، بازدهی تبلیغات و احتمال تبدیل (conversion) آن را افزایش می‌دهد.
  • مدیریت داده های کاربر. جمع‌آوری اطلاعات مشتریان به تنهایی کافی نیست و موفقیت در بازاریابی را تضمین نمی‌کند. DMP می‌تواند با جمع‌آوری منظم داده‌های مرتبط با کاربران، درک بهتر و عمیق‌تری از رفتارها، ترجیحات و نیازهای واقعی مشتریان را فراهم آورد.
  • بهینه‌سازی بودجه بازاریابی. بهینه‌سازی بودجه بازاریابی با استفاده از داده‌های مدیریت شده، باعث بهبود کمپین های تبلیغاتی و جلوگیری از هدر رفتن بودجه در کانال‌های کم‌بازده می‌شود.

ESP چیست؟

Email Service Provider یا ESP خدماتی می باشد که برای بازاریابی ایمیل و سایر ارتباطات با مشتری طراحی شده است. این پلتفرم با مدیریت پایگاه داده مشتری و ارسال ایمیل‌ها، بازاریابی را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

سرویس ایمیل آن از موارد زیر پشتیبانی می کند:

  • استفاده از قالب‌های ایمیل مختلف برای ارسال پیام‌ها
  • سرویس ایمیل پشتیبانی قادر است ایمیل‌ها را به صورت گروهی و متناسب با بخش‌ها و گروه‌های مختلفی که تعریف کرده، ارسال کند.
  •  ارسال ایمیل به بخش‌ها، از جمله آزمایش نسخه‌های موفق

مدیریت داده مشتریان برای بازاریابی ایمیل

تصویر(2)

زمان و دلایل استفاده از ESP

پلتفرم‌های ESP، کاربردی و سازگار با کاربر هستند و جهت اهداف زیر استفاده می‌شوند:

1. ساده‌سازی کار بازاریابی با اتوماسیون کمپین‌های ایمیل. بدون نیاز به مهارت‌های برنامه‌نویسی، استفاده از قالب‌ها در یک ESP می‌تواند ارسال ایمیل‌ها را بسیار ساده و سریع کند. 

2. برقراری ارتباطات بازاریابی موثر با کاربران. پلتفرم‌های خدمات ایمیل به طور منظم با ارسال پیام‌هایی یادآور کالا و برند، معرفی محصولات جدید و… هستند که باعث افزایش تعامل مشتریان غیرفعال می‌شوند. 

3.جمع‌آوری و سازماندهی پایگاه داده ایمیل. هماهنگی و ارتباط موثری بین ESP و سایر پلتفرم‌ها مانند رسانه‌های اجتماعی برقرار است تا به طور یکپارچه آدرس‌های ایمیل را از کمپین‌های تبلیغاتی جمع‌آوری کنند. 

CRM چیست؟

CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری، سیستمی می باشد که برای مدیریت و برقراری  ارتباط با کاربران طراحی شده است. CRM، اطلاعات را در هر مرحله از مسیر کاربر جمع‌آوری و ثبت خواهد کرد. 

CRM در کسب و کارها، بسته به حوزه‌های خدمت دهی خود، متفاوت هستند. هدف اصلی بعضی از این سیستم ها تمرکز بر بازاریابی بوده و برخی دیگر عملیات دپارتمان فروش را پشتیبانی می‌کنند و گروهی دیگر نیز برای بخش‌های تجاری خاص طراحی شده اند. همچنین، پلتفرم‌هایی وجود دارند که ترکیبی از قابلیت‌های مختلف را در خود جای داده‌اند. اغلب، این پلتفرم‌ها امکاناتی مانند مدیریت ارتباط با مشتریان، اتوماسیون فروش، آنالیز داده‌ها و گزارش‌دهی را در یک پایگاه داده یکپارچه ارائه می‌دهند.

چه زمانی و چرا باید از CRM استفاده کرد

از CRM برای موارد زیر استفاده می‌شود:

امکان ردیابی و ثبت اقدامات کاربر: سیستم‌ مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM، اطلاعات مربوط به تماس‌ها، ایمیل‌ها، سشن ها و سایر فعالیت‌های تعاملی را از مراحل مختلف چرخه فروش جمع آوری می‌کند تا شرکت‌ها بتوانند با مدیریت بهتر، تجربه کاربران خود را بهبود دهند. این سیستم‌ها اطلاعات را به صورت خودکار در یک پایگاه داده مرکزی ذخیره می‌کنند تا تیم فروش بتواند از تاریخچه تعاملات گذشته بهره ببرد و مشتریان را بهتر هدایت کند.

جمع‌آوری خودکار داده‌های کاربر: استفاده از سیستم CRM نیاز به اقدامات دستی و استفاده از جداول اکسل در جمع‌آوری داده‌های کاربر را کاهش می‌دهد. معمولاً در سیستم CRM، اطلاعات از طریق ادغام‌ها و فرآیندهای خودکار تعیین شده، وارد سیستم می‌شوند. این راهکار سریع‌ترین روش کار است و همچنین احتمال خطاها را کاهش خواهد داد. 

ERP چیست؟ 

ERP یا Enterprise Resource Planning یک پلتفرم است که فرآیندهای داخلی کسب و کار را به صورت خودکار انجام داده و آنها را در یک مکان جمع آوری می‌کند. ERP شامل ماژول‌های تولید، مالی، گزارش‌دهی، مدیریت پرسنل، تدارکات، زنجیره تامین و… است.

چه زمانی و چرا باید از ERP استفاده کرد؟

  • افزایش سرعت و بهره‌وری عملیات ها: با استفاده از اتوماسیون فرآیندها و انجام خودکار وظایف تکراری، حجم کاری کارکنان کاسته می شود. آنها می‌توانند به جای صرف وقت روی فعالیت‌های تکراری، زمان بیشتری را به بررسی مسائل استراتژیک، حل مسائل پیچیده‌تر و نوآوری اختصاص دهند. این امر منجر به افزایش توانایی سازمان در پاسخگویی به تغییرات بازار می‌شود. بنابراین اتوماسیون یک ابزار مفید برای هدایت نیروی انسانی به سمت فعالیت‌های ارزشمندتر است.

افزایش سرعت یا بهره وری با مدیریت داده مشتریان

تصویر(3)

  • دسترسی سریع به اطلاعات: سیستم ERP به عنوان یک سیستم برای مدیریت داده های مشتریان، کارکنان و بخش ها عمل کرده و به جای جمع‌آوری اطلاعات از منابع پراکنده، امکان دسترسی سریع و آسان برای تولید گزارش مورد نیاز را فراهم می‌کند.
  • بهبود شفافیت کسب و کار: وقتی فرآیندهای کسب و کار در یک سیستم یکپارچه نمایش داده می‌شوند، شناسایی خطاهای عملیاتی و تحلیل مشکلات آسان‌تر خواهند شد.

CDP چیست و چه مزایایی نسبت به DMP، ESP، CRM، ERP دارد؟

  • CDP یا Customer Data Platform یک سیستم است که اطلاعات را از کانال‌های مختلف جمع‌آوری می‌کند. همچنین، این نرم‌افزار یک پروفایل مشتری یکپارچه ایجاد خواهد کرد که شامل اطلاعات تماس و سفارشات آنها است.
  • CXDP نسخه پیشرفته‌تری از CDP است که اطلاعات مرتبط با تعاملات کاربران را از منابع خارجی به دست می آورد. 

چه زمانی و چرا باید از CDP استفاده کرد

پلتفرم CDP ابزاری است که به شرح زیر عمل می‌کند:

  • جمع‌آوری تمام داده‌های کاربر: اطلاعات شخصی و جزئیات رفتاری کاربران در تمام رسانه‌های اجتماعی، وب سایت‌ها، برنامه‌های پیام‌رسان و تمام روش های ارتباطی با CDP، جمع‌آوری خواهند شد.
  • سیستم CDP قابلیت مدیریت همزمان کانال‌های ارتباطی مختلف مانند، ایمیل، پیامک، اپلیکیشن های تحت وب و … را دارد. از طریق CDP می‌توانید بازاریابی اینترنتی را به صورت خودکار انجام دهید و ارتباطات چند کاناله برقرار نمایید. 
  • شخصی‌سازی پیشنهادات: حجم و ساختار داده‌ها، به عنوان پایه‌ای برای تقسیم‌بندی دقیق جمعیت هدف عمل می‌کند. اتوماسیون بازاریابی، به عنوان یک رویکرد مبتنی بر داده‌ها انجام می گردد. شرکت‌ها بر اساس تاریخچه سفارش، اقدامات و پرسش‌های کاربران می‌دانند که چه وقت و چه محصولی را به یک کاربر پیشنهاد دهند.
  • تجزیه و تحلیل نتایج و ایجاد استراتژی‌های بازاریابی موثر: پلتفرم‌های CDP، امکانات تحلیلی گسترده ای ارائه می‌دهند تا بازخورد کمپین‌ها، منابع ترافیک، دستیابی به اهداف، موانع و سایر عوامل را درک کنند و به بازاریابان در بهبود استراتژی‌هایشان کمک نمایند. 

جمع بندی 

همانطور که بیان شد، بسته به اهداف و نیاز هر شرکت، باید یکی از انواع پلتفرم های DMP، ESP، CRM، CDP یا ERP انتخاب شوند. در واقع این پلتفرم‌های مدیریت داده مشتری، وظایف زیر را انجام می دهند:

  •  DMP یا سیستم مدیریت داده، برای جمع‌آوری، ساختاردهی و ذخیره‌سازی سه نوع داده (First-party، Second-party و Third-party) به منظور بازاریابی محصولات و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ESP، با قابلیت استفاده از قالب‌ها و ارسال گروهی، برای بازاریابی ایمیل و ارتباط با کاربران به کار گرفته می شود. 
  • سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM به منظور ثبت تاریخچه معاملات و مدیریت ارتباط با مشتریان استفاده می‌شود.
  • ERP به منظور اتوماسیون فرآیندهای داخلی و دسترسی آنلاین به اطلاعات کاربرد دارد.
  • CDP یا سیستم مدیریت داده های مشتری، برای جمع‌آوری داده‌ها از کانال‌های مختلف و ایجاد پروفایل واحد مشتریان به منظور شخصی‌سازی پیشنهادات، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *