انواع بدافزار کریپتو
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

بدافزار کریپتو (Crypto Malware) چیست و نحوه عملکرد آنها چگونه است؟

اخیراً، رمز ارزها به یکی از محبوب‌ترین گزینه های سرمایه‌گذاری تبدیل شده اند و از همین رو بسیاری از افراد و شرکت‌ها به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌پردازند. با افزایش روند استفاده از رمز ارزها، هکرهای سایبری نیز راه‌هایی را برای بهره‌برداری و سواستفاده از  این سیستم پیدا کرده‌اند. بدافزار کریپتو یکی از روش های رایجی است که هکرها از آن استفاده می کنند. در این مقاله، به بررسی بدافزارهای کریپتو، چگونگی عملکرد آنها و نحوه محافظت از خود در برابر آنان پرداخته می شود.

بدافزارهای کریپتو چه مواردی هستند؟

بدافزار کریپتو نوعی نرم‌افزار مخرب است که به کیف‌پول‌های دیجیتال و صرافی‌های رمز ارزی حمله می‌کند. هدف اصلی این نرم افزارها دزدیدن رمز است. برای این کار بدافزار باید دستگاه یا کامپیوتر کاربر را آلوده کند و به کیف‌پول دیجیتال یا حساب صرافی کاربر راه پیدا نماید. پس از دسترسی بدافزار کریپتو به اطلاعات مدنظر، هکرها می‌توانند رمز ارزها را به حساب دیگر منتقل کنند، کلیدهای خصوصی یا رمز عبور را دزدیده و یا حتی فایل‌های رمزگذاری شده را رمزگشایی نمایند.

چگونگی عملکرد بدافزار کریپتو:

بدافزارهای کریپتو به چند روش می‌توانند دستگاه کاربر را آلوده کنند. یکی از روش‌های رایج، ارسال ایمیل‌ها یا لینک‌های فیشینگ است. در این روش هکرهای سایبری ایمیل‌هایی ارسال می‌کنند یا وبسایت‌های قانونی ایجاد می‌نمایند که حاوی لینک‌هایی به فایل‌ها یا وبسایت‌های آلوده به نرم‌افزارهای مخرب هستند. هنگامی که کاربر روی لینک کلیک می‌کند، نرم‌افزار مخرب در دستگاه او دانلود می‌شود.

نحوه عملکرد بدافزار کریپتو

تصویر(1)

روش دیگری که بدافزار کریپتو می‌تواند دستگاه کاربر را آلوده نماید، بهره بردن از ضعف‌های سایر نرم افزارها است. هکرهای سایبری می‌توانند از ضعف‌های برنامه‌های نرم‌افزاری بهره‌برداری کنند تا به دستگاه کاربر دسترسی پیدا نموده و فایل های مخرب را نصب کنند. به همین دلیل است که همواره بروزرسانی نرم‌افزارها با آخرین پچ‌های  امنیتی ضروری می باشد.

انواع بدافزار کریپتو

هکرهای سایبری از چندین نوع بدافزار کریپتو برای هدف قرار دادن کاربران استفاده می‌کنند. یکی از رایج‌ترین انواع آن باج افزار یا Ransomware است. Ransomware نوعی نرم‌افزار مخرب می باشد که فایل‌های کاربر را رمزگذاری کرده و در ازای کلید رمزگشایی، وجهی را مطالبه می‌کند. این پول معمولاً با استفاده از رمزارز پرداخت می‌شود که باعث می گردد ردیابی آن سخت باشد.

نوع دیگری از بدافزار کریپتو، نرم‌افزار استخراج رمزارز است. نرم افزار فوق از کامپیوتر یا دستگاه کاربر بدون اطلاع و رضایت او استفاده می‌کند. این امر می‌تواند باعث کاهش سرعت دستگاه کاربر شده و موجب گرمایش آن شود که در نهایت خرابی سخت‌افزار را به همراه دارد.

چگونه باید از خود در برابر بدافزارهای کریپتو محافظت نمود؟

برای محافظت از خود در برابر بدافزار کریپتو چندین گام وجود دارد. در گام اول لازم است نرم‌افزارهای خود را با آخرین پچ‌ها و بروزرسانی‌های امنیتی آپدیت نگه دارید. این کار می‌تواند مانع سوء استفاده هکرها شود. به عنوان نکته دوم در نظر داشته باشید که از کلیک روی ایمیل‌ها یا لینک‌های ناشناس، بپرهیزید. فرستنده پیام را حتما بررسی نمایید و قبل از کلیک روی لینک‌ها یا دریافت فایل‌ها، آدرس وبسایت را بررسی کنید. اگر به صحت ایمیل یا وبسایت شک دارید، هیچ لینکی را کلیک یا فایلی را دریافت نکنید.

دقت نمایید که برای تمام کیف‌پول‌های دیجیتال و حساب‌های صرافی‌ خود از رمز عبور قوی و منحصر به فرد استفاده کنید. این کار می‌تواند مانع افشای رمز عبور توسط هکرهای سایبری و دسترسی آنها به حساب شما شود. در نهایت، توصیه می گردد از یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس قابل اعتماد استفاده کنید و برای تمام کیف‌پول‌ها و حساب‌های صرافی دیجیتالی خود از ورود دو مرحله ای بهره ببرید. احراز هویت دو عاملی را فعال کنید. احراز هویت دو مرحله ای یک لایه اضافی امنیتی را ایجاد می‌کند.

مقابله با بدافزار کریپتو

تصویر(2)

بدافزار های کریپتو تهدیدی رو به رشد برای کاربران هستند. هکرهای سایبری همواره روش‌های جدیدی برای بهره‌برداری از سیستم و دزدیدن رمزارز پیدا می‌کنند. با اتخاذ تمهیدات امنیتی لازم و پیروی از مراحلی که در این مقاله بیان شد، می‌توانید خود را از آسیب های یک بدافزار کریپتو محافظت کرده و دارایی‌های دیجیتالیتان را ایمن نگه دارید.

متداول‌ترین نوع بدافزار کریپتو چیست؟

Ransomware یا باج افزار یکی از متداول‌ترین انواع بدافزار کریپتو است. این نوع نرم‌افزار فایل‌های کاربر را رمزگذاری می‌کند و برای رمزگشایی از کاربر درخواست پول می نماید.

آیا نرم‌افزارهای امنیتی می‌توانند مانع عملکرد بدافزار کریپتو شوند؟

 نرم‌افزارهای امنیتی می‌توانند با تشخیص و حذف نرم‌افزارهای مخرب از دستگاه شما، مانع عملکرد بدافزار کریپتو شوند. با این حال، مهم است نرم‌افزارهای خود را همیشه بروز نگه داشته و موارد امنیتی اضافی مانند اضافه کردن احراز هویت دو مرحله ای را در نظر بگیرید.

اگر کاربری به آلودگی دستگاه خود با بدافزار کریپتو مشکوک شد چه کاری باید انجام دهد؟

در این صورت پیشنهاد می شود فوراً دستگاه خود را از اینترنت قطع کنید و با استفاده از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس یک اسکن کامل انجام دهید. سپس رمزهای عبور خود را تغییر داده و احراز هویت دو عاملی را روی تمام کیف‌پول‌ها و حساب‌های صرافی دیجیتالی فعال نمایید.

انواع بدافزار کریپتو

تصویر(3)

آیا ذخیره کردن رمز ارزها در یک صرافی، راهکار مطمئنی است؟

ذخیره کردن رمز ارزها در یک صرافی می‌تواند راحت باشد، اما با خطراتی همراه است. صرافی‌ها در گذشته هدف مهمی برای هکرهای سایبری بوده‌اند که منجر به ایجاد خسارات قابل توجهی برای کاربران شده اند. توصیه می‌شود رمزارزهایتان را در یک کیف پول آفلاین که به اینترنت متصل نیست، ذخیره کنید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *