مقایسه ادوردز و سئو در موتورهای جستجو
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

مقایسه ادوردز و سئو، کدام مورد برای بازاریابی اینترنتی مناسب تر است؟

Adwords و SEO، اجزای اصلی Search Engine Marketing یا SEM به معنای "بازاریابی موتورهای جستجو" هستند و از ارزشمندترین ابزارهای شما هنگام اجرای کمپین های بازاریابی دیجیتال محسوب می شوند.

آنها تفاوت ها و شباهت هایی دارند. لذا شرایطی به وجود می آید که بسته به اهداف تجاری و بازاریابی خود، باید آنها را با یکدیگر یا جداگانه، استفاده کنید. در این مقاله تلاش شده است تا هر کدام را به تفکیک بررسی نموده و سپس مقایسه ادوردز و سئو برای انتخاب بهترین گزینه انجام شود.

در مقایسه ادوردز و سئو باید به شرایط سایت و تفاوت این دو بازاریابی دیجیتالی دقت نمود

تصویر(1)

گوگل ادوردز چیست؟

اگر به تازگی وارد بازاریابی دیجیتال شده اید، ممکن است شنیده باشید که مردم در مورد PPC، Adwords، اصطلاحاتی مانند CPC، مناقصه ها و کمپین‌ها صحبت می‌کنند، بدون اینکه بدانند این کلمات به چه معنا هستند. نگران نباشید، هدف این مقاله توضیح همین موارد و مقایسه ادوردز و سئو است تا بهترین گزینه را برای بازاریابی انتخاب نمایید.

Google Adwords که در حال حاضر به عنوان Google Ads شناخته می شود، یک پلتفرم تبلیغاتی متعلق به گوگل می باشد. تبلیغ‌کنندگان می‌توانند از این پلتفرم برای قرار دادن تبلیغات خود در صفحات نتایج جستجوی Google، سرویس های Google (یوتیوب، جی‌میل و غیره) و هزاران وب‌سایت دیگر که به عنوان ناشر در برنامه AdWords شرکت می‌کنند (به عنوان Google Adsense شناخته می شود) استفاده نمایند.

به عنوان یک تبلیغ‌کننده، می‌توانید انتخاب کنید زمانی که شخصی روی تبلیغ شما کلیک می نماید (هزینه به ازای کلیک یا CPC) یا زمانی که مردم آگهی را مشاهده می کنند (CPM یا هزینه به ازای هزار نمایش)، به گوگل هزینه پرداخت نمایید. کل سیستم Adwords، مانند یک حراج بزرگ عمل می کند که در آن تبلیغ کنندگان برای مکان های تبلیغاتی موجود رقابت می کنند.

سئو چیست؟

بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو، با کسب رتبه بهتر در صفحات نتایج موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، بینگ و سایر موتورهای جستجوی اصلی، مرتبط است. باید مطمئن شوید که وب سایت شما برای موتورهای جستجو، مناسب می باشد. یک وب سایت بهینه شده، به راحتی توسط ربات های موتورهای جستجو خزش شده و کاربران نیز به آسانی می توانند از آن استفاده کنند.

می توانید نکات مهم سئو را به طور کامل در وب سایت خود اعمال کنید تا برای موتورهای جستجو بهینه شود اما هدف کلی شما باید این باشد که وب سایتی سریع و کاربردی با محتوای منحصر به فرد داشته باشید تا تجربه خوبی را به کاربر نهایی ارائه دهید.

مقایسه ادوردز و سئو

اکنون که یک دید کلی از AdWords و SEO دریافت کردید، در ادامه مقایسه ادوردز و سئو را مطالعه کنید:

  • Adwords برای وب‌سایت‌هایی است که از Google Adsense استفاده می‌کنند، در حالی که روش های SEO، برای همه موتورهای جستجو قابل اجرا است.
  • ترافیک Adwords دارای هزینه است، در حالی که ترافیک ارگانیک رایگان می باشد.
  • تبلیغات Adwords در بالا و پایین نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند و تحت شرایط خاصی می‌توانید یکی از آن موقعیت‌های تبلیغاتی را به دست آورید اما در سئو باید تلاش بیشتری انجام دهید تا یکی از موقعیت‌های برتر در نتایج جستجوی ارگانیک را به دست آورید.
  • Adwords نسب به SEO سریع تر بوده و فورا قابل اجرا است. در نتیجه می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی را سریعا ایجاد کنید و شروع به دریافت ترافیک هدفمند نمایید. در حالی که با SEO، به زمان بسیار بیشتری (مخصوصاً برای وب‌سایت‌های جدید) جهت به دست آوردن رتبه و ترافیک خوب نیاز می باشد.
  • با Adwords محاسبه ROI (بازگشت سرمایه گذاری یا Return on investment) آسان تر است در حالی که با SEO دشوارتر می باشد زیرا عوامل بسیار بیشتری در سئو نقش دارند و صرفا هزینه تبلیغات و درآمد ملاک نیست.
  • وقتی کمپین‌های AdWords خود را متوقف می‌کنید ترافیک سایت نیز از موتور جستجوی گوگل متوقف می‌شود اما هنگامی که شروع به دریافت ترافیک ارگانیک از طریق SEO کردید، این کار در بلند مدت ادامه خواهد داشت.
  • از طریق Adwords، می توانید کلمات کلیدی زیادی را به طور همزمان هدف قرار دهید، در حالی که با سئو باید روی چند کلمه کلیدی برای دریافت بهترین نتیجه، متمرکز شوید.
  • با Adwords می توانید از وب سایت های متعلق به گوگل و وب سایت هایی که از Google Adsense استفاده می کنند، ترافیک دریافت کنید اما دریافت ترافیک از طریق SEO، تنها در صفحات نتایج جستجو امکان پذیر است.

ادوردز یا سئو، کدامیک برای بازاریابی مناسب تر است؟

شرکت های جدید می توانند با ادوردز شروع کنند. بزرگترین مزیت Adwords نسبت به سئو این است که می توانید سریعتر به نتیجه دلخواه برسید. باید برای هر یک از بازدیدهایی که از Adwords دریافت می کنید هزینه بپردازید اما اگر کمپین های شما سودآور هستند، می توانید سرمایه گذاری PPC را توجیه کنید و به اهداف تجاری خود برسید.

Adwords برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های جدیدی که می‌خواهند به سرعت ترافیک هدفمند را به منظور فروش، یافتن مشتریان جدید یا حتی برای آزمایش محصولات، اثربخشی وب‌سایت و هر جزء دیگر در فرآیندهای فروش یا بازاریابی خود به دست آورند، ایده‌آل است.

اگر هوشمندانه و با دقت از AdWords استفاده کنید، موارد فوق صادق خواهند بود. پرداخت هزینه در AdWords بسیار آسان است اما اگر ابزار نظارت و کنترل مناسبی نداشته باشید، به جای سود، ضرر خواهید کرد.

اگر از AdWords به درستی استفاده ننمایید، مانند شرکت در یک شرط بندی خواهد بود که خیال می کنید گاهی اوقات برنده خواهید شد و در آن سرمایه گذاری می نمایید اما هرگز این اتفاق نمی افتد.

بنابراین، در حالی که استفاده از AdWords آسان است اما اگر دانش و تجربه لازم برای اجرای کمپین های تبلیغاتی را ندارید، پول خود را پس انداز کنید و از شرکت های حرفه ای برای راه اندازی کمپینی موفق، کمک بگیرید. این مورد بهترین راهکار است تا پول خود را از دست ندهید و از تبلیغات گوگل نیز سود ببرید.

در مقایسه ادوردز و سئو هزینه نیز یک عامل تاثیر گذار در تصمیم گیری می باشد 

تصویر(2)

سئو را فراموش نکنید

در مقایسه ادوردز و سئو ایده آل است که بازاریابی دیجیتال خود را با Adwords شروع کنید زیرا سریعتر می باشد اما برای دریافت بهترین نتیجه باید روی SEO، بازاریابی محتوا و رسانه های اجتماعی نیز کار کنید. این 3 ابزار را جهت موفقیت بلند مدت، نیاز خواهید داشت.

بازاریابی محتوا، در ایجاد محتوای مناسب و سئو جهت بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو، به شما کمک می‌کنند تا ترافیک ارگانیک بیشتری دریافت کنید. رسانه‌های اجتماعی نیز محتوای بهینه‌ و سئو شده شما را برای مخاطبان گسترده‌تری تبلیغ خواهند کرد.

آیا باید از Adwords و SEO به طور همزمان استفاده کرد؟

برخی افراد تصور می کنند که وقتی ترافیک بالایی از طریق سئو دریافت می کنند، دیگر نیازی به استفاده از AdWords ندارند اما این یک رویکرد اشتباه است.

حتی اگر رتبه‌ خوبی در موتورهای جستجو داشته باشید، باز هم می‌توانید از Adwords استفاده نموده و برای همان کلمات کلیدی که ترافیک دریافت می کند، بیشتر در معرض دید قرار بگیرید و ترافیک سایت خود را افزایش دهید. می توانید عملکرد کمپین های Adwords خود را بسنجید و اگر سودآور بودند، بودجه خود را برای بازگشت سرمایه بیشتر، افزایش دهید.

بنابراین بهترین گزینه برای بازاریابی، در مقایسه ادوردز و سئو کدام است؟

پاسخ ساده است. از Adwords برای شروع دریافت ترافیک استفاده نمایید و به صورت موازی روی SEO، بازاریابی محتوا و کمپین های رسانه های اجتماعی خود کار کنید تا ترافیک ارگانیک و بازدید از شبکه های اجتماعی داشته باشید.

نتیجه گیری

در مقایسه ادوردز و سئو می توان متوجه شد که این دو رقیب هم نیستند اما ابزارهای قدرتمندی در بازاریابی دیجیتال به شمار می روند. اگر می خواهید ترافیک سریعتری دریافت نمایید از Adwords استفاده کنید اما برای موفقیت بلند مدت و پایدار، به SEO نیاز دارید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *