تاثیر پرداخت به ازای کلیک یا CPC در فروش
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

پرداخت به ازای کلیک یا CPC چیست؟

پرداخت به ازای کلیک (Cost per click) یا به اختصار CPC، یک مدل کسب درآمد از طریق تبلیغات آنلاین است که وب سایت ها از آن برای پرداخت هزینه تبلیغات خود استفاده می کنند. در این روش، بنر های تبلیغاتی سایت شما در وب سایتی دیگر قرار داده می شوند و بر اساس تعداد کلیکی که بازدید کنندگان آن سایت روی تبلیغات انجام می دهند، به سایت های موردنظر، هزینه پرداخت خواهید کرد. پرداخت به ازای کلیک یا CPC همان مبلغی است که به ازای هر کلیک روی یکی از تبلیغات PPC خود در پلتفرم هایی مانند Google Ads یا Microsoft Ads پرداخت می کنید.

پرداخت به ازای کلیک، توسط چندین عامل تعیین می شود، از جمله حداکثر پیشنهاد، Quality Score (ابزاری جهت تعیین کیفیت تبلیغ شما در مقایسه با سایر تبلیغ کنندگان می باشد. این امتیاز در بازه 1 تا 10 اندازه گیری می شود. امتیاز بالاتر به این معنی است که آگهی و صفحه هدف شما در مقایسه با سایر تبلیغ‌کنندگان، برای کاربری که کلمه کلیدی خاصی را جستجو می‌کند، مرتبط‌ تر و مفیدتر می باشد) و البته رتبه تبلیغ سایر تبلیغ کنندگان که برای کلمه کلیدی مشابهی، پیشنهاد خود را ارائه داده اند. در تصویر (1) مشاهده می نمایید که تبلیغ کننده اول (Advertiser I) به دلیل Quality Score بالای خود، هزینه بسیار کمتری را برای CPC پرداخت می کند:

تبلیغات به روش پرداخت به ازای کلیک یا CPC چیست

تصویر(1)

معمولا تبلیغ کنندگانی که یک بودجه مشخص و ثابت برای تبلیغات دارند، روش CPC را جهت کمپین خود انتخاب می کنند. زمانی که بودجه اختصاص داده شده از سوی تبلیغ کنندگان به اتمام برسد، برای این که به تبلیغ کننده یادآوری صورت گیرد، تمام تبلیغات به صورت خودکار از سایت های هدف حذف خواهد شد. به عنوان مثال اگر یک سایت با نرخ CPC معادل 10 سنت را در نظر بگیرید، هر 1000 کلیک هزینه ای معادل 100 دلار برای آن تبلیغ کننده، به همراه خواهد داشت.

پرداخت به ازای کلیک یا CPC معیار مهمی است زیرا این کلیک‌ها و هزینه‌ها با رشد سایت شما، به سرعت افزایش می‌یابند. اگر CPC خیلی بالا باشد، نمی‌توانید به بازگشت سرمایه‌گذاری تبلیغاتی خود یا همان (ROI) برسید.

 فرمول ROI:

 ROI = هزینه بازاریابی / (هزینه بازاریابی- رشد فروش)

CPC خوب برای تبلیغات گوگل چیست؟

ROI تبلیغات گوگل بر اساس مبلغی که برای کلیک ها پرداخت می کنید و کیفیت ترافیکی که از این کلیک ها دریافت می نمایید، تعیین می شود. قطعا ترافیک را با هر قیمتی نمی خواهید و به ترافیک مقرون به صرفه ای نیاز دارید که اعتبار معناداری برای کسب و کارتان ایجاد کند.

میانگین هزینه هر کلیک با توجه به صنعت، نوع کسب و کار و شبکه هایی که در آن تبلیغ می کنید متفاوت است. صنایع رقابتی تر و با نرخ تبدیل بالاتر (مانند نرم افزارهای سازمانی و تجهیزات صنعتی) حتما هزینه های بالاتری به ازای هر کلیک خواهند داشت.

برای مشاهده معیارهای پرداخت به ازای کلیک یا CPC در 20 صنعت رایج، در Google Display Network (شبکه ای شامل بیش از 2 میلیون وب‌سایت، ویدیو و نرم افزار که تبلیغات شما می‌تواند در آنها نمایش داده شود. سایت های موجود در Display Network، بیش از 90 درصد از کاربران اینترنت را در سراسر جهان تحت پوشش خود دارند)، می توانید نمودار زیر را بررسی کنید:

تاثیر پرداخت به ازای کلیک یا CPC در سایت

تصویر(2)

اگرچه تنوع زیادی در صنایع مختلف وجود دارد اما می توان گفت که به طور متوسط هر کلیک 2 دلار هزینه خواهد داشت. جالب است بدانید که هر کلیک در سایت های تبلیغ کننده، می تواند حدودا 0.58 دلار هزینه داشته باشد در حالی که این هزینه برای تبلیغات نمایش داده شده در نتایج گوگل، به صورت میانگین معادل 2.32 دلار خواهد بود. البته گوگل تخفیف هایی را برای تبلیغ کنندگان با کیفیت و رتبه بالا، در نظر می گیرد. ارتباط محتوای تبلیغ شده با عبارتی که در گوگل جستجو شده است، امتیاز تبلیغ کننده را مشخص می کند.

با حفظ اعتبار، پرداخت به ازای کلیک یا CPC خود را کاهش دهید

کاملا واضح است که یک تبلیغ کننده در Google Ads، همواره تمایل دارد که CPC خود را کنترل کند و در عین حال کیفیت ترافیک بازدیدکنندگان را افزایش دهد. این مورد موجب می شود تا هزینه ای که برای کلیک‌های تبلیغاتی پرداخت می‌کند، ارزش آن را داشته باشد. با بهبود Quality Score می توان میانگین CPC را به میزان قابل توجهی کاهش داد. Quality Score یا امتیاز کیفیت تحت تأثیر موارد زیر است:

  • Click-Through Rate یا (CTR): معیاری است که نشان می‌دهد وقتی تبلیغات شما در نتایج جستجو ظاهر می‌گردند، چند بار روی آنها کلیک می‌شود. تبلیغات PPC که بتوانند کاربران بیشتری را متقاعد کنند و به جست و جوی کاربر ارتباط بیشتری داشته باشند، احتمال بیشتری می رود که کاربران روی آنها کلیک کنند.
  •  Keyword Relevance یا ارتباط کلمه کلیدی: تبلیغاتی که به وضوح با کلمات کلیدی که روی آنها سرمایه گذاری می کنید، مرتبط هستند و متن تبلیغ شامل کلمات کلیدی می شود، احتمال دریافت CTR و Quality Scores بالاتری دارند.
  •  Ad & Landing Page Quality یا کیفیت آگهی و صفحه هدف: به نفع Google است به تبلیغ‌ کنندگانی که تبلیغات جذاب و خلاقانه‌ای ایجاد می‌کنند پاداش دهد. زیرا تبلیغات آنها با کاربران ارتباط بیشتری برقرار می کند. صفحات هدف (جایی که کاربران پس از کلیک کردن روی تبلیغات وارد آن می شوند) نیز باید بسیار مرتبط با کلمات کلیدی و تبلیغات شما باشند تا کاربران آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند.

Google AdSense

بیش از 38 میلیون وب سایت در سطح جهان، به وسیله سیستم تبلیغات خودکار Google AdSense پوشش داده شده اند. سیستم Google AdSense بسیار ساده و در عین حال قدرتمند بوده و می تواند از کاربر تازه کار تا کاربر حرفه ای را به خود جذب کند. جالب است بدانید که وب سایت هایی چون BBC، Bloomberg و حتی سایت های Forbes نیز از مشتریان بالقوه Google AdSense هستند.

صاحبان سایت ها برای اینکه تبلیغات متنوعی در سایتشان به صورت خودکار قرار گیرد، در Google AdSense ثبت نام می کنند. این الگوریتم گوگل است که تعیین می کند چه تبلیغی در سایت شما قرار گیرد. Google AdSense بر اساس نوع محتوا و موضوع آن، تعداد تبلیغ کنندگان آن و حتی میزان ترافیکی که سایتتان می پذیرد، تبلیغی که باید در سایت شما قرار گیرد را انتخاب می کند. پول دریافتی تبلیغ کننده، بر اساس تعداد کلیکی که بازدید کنندگان روی تبلیغات انجام می دهند محاسبه می شود. مقدار پولی که پرداخت می گردد، در واقع CPC آن تبلیغ است. گوگل 68 درصد درآمد را به صاحبان سایت ها پرداخت کرده و 32 درصد را برای خود بر می دارد.

مقایسه CPC و CPM

تاثیر پرداخت به ازای کلیک یا CPC در تبلیغات و ورودی سایت

تصویر(3)

در دنیای چاپ، تبلیغ کنندگان ناشرانی را انتخاب می کنند که مخاطبانشان با تبلیغ آنها مطابقت بیشتری داشته باشند. آنها برای تبلیغات بزرگتر پول بیشتری خرج می کنند اما میزان تاثیر تبلیغات صرفا زمانی مشخص می شود که میزان فروش خود را قبل و بعد از تبلیغ، محاسبه و مقایسه نمایند. در دنیای آنلاین، می توانید تعداد بازدیدکنندگانی که به تبلیغات شما علاقه نشان داده اند، بررسی نمایید. نتیجه این اطلاعات نیز منجر به ایجاد روش های جدید برای جذب کاربران می شود. دو روش مرسوم به شرح زیر می باشد:

  • Cost per mille یا (CPM): مدلی که بر اساس تعداد نمایش تبلیغات، برای تبلیغ کننده مبلغی را محاسبه می کند. 
  • Cost per click یا (CPC): این مدل بر اساس تعداد کلیک های انجام شده روی تبلیغات، از تبلیغ کننده هزینه دریافت می نماید. 

کدام بهتر است؟ CPM یا CPC

مدل CPM برای این که برند شما دیده شود و حداقل کاربران به صورت بصری آن را بشناسند، بسیار مناسب است. مدل پرداخت به ازای کلیک یا CPC در مقایسه با CPM بسیار تاثیرگذارتر است. زیرا موجب هدایت بازدیدکننده به سایتتان می شود. جایی که به خودی خود، لوگو و برند سایت شما را نیز خواهد دید. در واقع، انتخاب از بین آنها، به این موضوع بستگی دارد که تبلیغ کننده صرفا به دنبال جذب مخاطب می باشد یا این که در جستجوی خریدار واقعی برای آن محصول یا خدمات است. از همین رو، بیشتر پلتفرم های تبلیغ آنلاین، هر دو مدل CPM و CPC را پشتیبانی می کنند.

مزایا و معایب تبلیغات CPC

تبلیغات CPC گرانتر از CPM هستند اما ارزش بیشتری نیز دارند. زیرا حداقل مشتریان واقعی را نشان می دهند. مشتریانی که احتمالا به سمت خرید یا حداقل کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات شما، سوق داده خواهند شد. اما CPM به معنی پرداخت هزینه کورکورانه برای تعداد نامشخصی از بازدید کنندگان احتمالی می باشد که حتی ممکن است لوگو و بنر شما را نادیده بگیرند.

البته هزینه تبلیغات در مدل CPC بسیار متنوع است. این تفاوت به دلیل مناقصه ای که در بین تبلیغ کنندگان برای نمایش آگهی وجود دارد، ایجاد می شود. به عنوان مثال، یک تبلیغ اسپانسری در سایت آمازون هزینه ای معادل 0.81 دلار خواهد داشت.

چه چیزی رابطه بین حداکثر پیشنهادات CPC و رتبه آگهی را به بهترین شکل توصیف می کند؟

رتبه یک آگهی همواره در حال تغییر است و این رتبه، مکان نمایش یک آگهی را مشخص می کند. از این رو، هر بار که وارد یک صفحه دارای تبلیغات می شوید، با توجه به کلمه کلیدی که در جستجوی خود وارد کرده اید، مکان تبلیغ موردنظر در صفحه تغییر خواهد کرد. کاربران Google AdSense عملا با ارائه پیشنهادهای CPC با قیمت بالا، باعث ایجاد محدودیت برای سایر تبلیغ کنندگان می گردند. در این صورت کاربرانی که بودجه کمتری جهت تبلیغات دارند، تبلیغاتشان در صفحات تبلیغ کنندگان، در مکان های پایینتری نمایش داده می شود. البته گوگل در کنار میزان هزینه پرداخت شده برای تبلیغات، میزان ارتباط یک تبلیغ با کلمات کلیدی جستجو شده کاربران را نیز در نظر می گیرد و بر همین اساس مکان نمایش تبلیغات را فارغ از هزینه پرداخت شده، تغییر می دهد.

سخن پایانی: پرداخت به ازای کلیک یا CPC خود را بهبود ببخشید

پایه گذار تبلیغات هدفمند، مجلات چاپی بودند. به دلیل نشر مجلات اختصاصی در موضوعات مختلف، این امکان فراهم شد که تبلیغ کنندگان بتوانند تبلیغات خود را در مجلاتی چاپ کنند که احتمال بیشتری برای جذب مخاطبین به محصولات تبلیغ شده دارند. 

با ظهور دنیای وب و با توجه به پتانسیل های موجود در آن، دنیای تبلیغات نیز دگرگون شد. روش تبلیغ CPC در دنیای وب به وجود آمد و قابلیت های زیادی به کلیک ها داده است که باعث می شود اطلاعات بیشتری از ثبت شدن سفارش ها در سایتتان، استفاده از کوپن های تخفیف و حتی دانلود فایل های موجود در سایت، بدست آورید. نرم افزارهای ایجاد و خرید تبلیغات، به طور فزاینده ای در حال افزایش هستند. با این حال، بیشتر نگرانی تبلیغ کنندگان این است که در چه زمان و چگونه از روش های تبلیغاتی مانند CPC استفاده کنند تا بیشترین سود را از نتیجه آنها به دست آورند.

آموزش کاهش پرداخت به ازای کلیک یا CPC
تصویر(4)

برای مشاهده اینکه چگونه CPC شما با تبلیغ‌کنندگان مشابه مقایسه می‌شود و چگونه می‌توانید CPC خود را کاهش دهید، از رتبه بندی عملکرد تبلیغات گوگل (Google Ads Performance Grader) استفاده کنید تا تجزیه و تحلیل سریع و رایگان حساب Google Ads خود را به همراه نکات و اطلاعاتی در مورد هزینه‌ها، عملکرد تبلیغات و بهینه‌سازی در موبایل، دریافت نمایید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *