معرفی 10 روش قدیمی سئو
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

10 روش قدیمی سئو که باید در سال 2023 از آنها اجتناب کنید

اینترنت یک فناوری جدید انقلابی بود که به محتوا، محصولات و خدمات مختلف اجازه داد تا به راحتی در دسترس عموم قرار گیرند. با افزایش حجم داده‌های آپلود شده در شبکه جهانی وب، نیاز به یک ابزار جهت فیلتر داده‌ها، احساس شد. اینجا بود که موتورهای جستجو به وجود آمدند.

هدف موتورهای جستجو، فیلتر کردن داده‌های موجود و ارائه نتایج دقیق مرتبط با سوالات کاربران است. بر همین اساس، الگوریتم‌هایی ایجاد شد تا این فرآیند فیلترینگ را به صورت دقیق و کارآمد انجام دهند.

پس از ایجاد الگوریتم ها، کاربران شروع به پیروی از آنها نمودند تا بالاترین رتبه‌های جستجو را به دست آورند. این موضوع، زمینه تولد بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو را فراهم نمود. سئو، به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند تا در نتایج جستجو رتبه بالاتری کسب کنند و رقبا را شکست دهند. با این حال، این تکنیک‌ها و روش قدیمی سئو دوام زیادی نداشته و الگوریتم‌ها دائما هوشمندتر می‌شوند.

روش قدیمی سئو را نباید مجدد تکرار نمود و از انجام آن باید اجتناب کرد.

تصویر(1)

همچنین روش‌های بهینه‌سازی نتایج جستجو دائما در حال تغییر هستند و همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از روش‌های سئو که زمانی تاثیر گذار بودند، اکنون کاملاً منسوخ شده باشند. در این مقاله به ده روش قدیمی سئو اشاره خواهد شد که اجتناب از آنها می‌تواند موجب افزایش ترافیک سایت تان شود.

1. اشتباهات مربوط به کلمات کلیدی

کلمات کلیدی، عبارات‌ جستجویی هستند که ماهیت موضوعات موجود در مقالات یا نوشته‌ها را نشان می‌دهند. این کلمات کوئری‌هایی هستند که کاربران در گوگل جستجو می‌کنند و گوگل آنها را برای تطبیق با وب‌سایت ها، استفاده می‌نماید. استفاده از کلمات کلیدی مناسب یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود و به معنای بازدید بیشتر، ترافیک بیشتر و رتبه بالاتر در موتور جستجو می‌باشد در واقع کلمه کلیدی یک روش قدیمی سئو است.

در روش قدیمی سئو مقاله را از کلمه کلیدی پر می کردند که این روزها این روش جواب نمی دهد.

تصویر(2)

بخاطر داشته باشید که نمی‌توانید الگوریتم را بیش از یک بار فریب دهید. در واقع الگوریتم‌ها یاد می‌گیرند و به یاد می‌آورند. استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط به سئوی سایت آسیب خواهد رساند.

هدف قرار دادن کلمات کلیدی نامرتبط

تراکم کلمات کلیدی، به تعداد دفعاتی که از آنها در مقاله استفاده شده، اشاره دارد.

تراکم کلمه کلیدی = کل کلمات در مقاله / تعداد دفعاتی که کلمات کلیدی ذکر شده است

تراکم بهینه کلمه کلیدی، حدود 1% الی 2% می‌باشد.

پر کردن متن از کلمه کلیدی یا تکرار بیش از حد آن (تراکم کلمه کلیدی بالا) جهت افزایش رتبه در نتایج جستجوی گوگل، ممکن است برای مدتی جوابگو باشد اما در ادامه این روش قدیمی سئو کارایی خود را از دست می‌دهد.

هرگز فراموش نکنید که مقاله را برای افراد واقعی می‌نویسید، لذا از کلمات کلیدی در حد منطقی استفاده نمایید و در نظر داشته باشید که تراکم بالای کلمه کلیدی، تجربه کاربری بدی را به دنبال خواهد داشت. این موضوع بر رتبه‌ سایت در نتایج جستجو نیز تاثیرگذار است. زیرا الگوریتم، مقاله را به عنوان اسپم شناسایی کرده و رتبه سایت به شدت کاهش می‌یابد.

تراکم کلمه کلیدی یا Keyword Density

مدیران سایت، برای حل مشکل تجربه کاربری بد، شروع به استفاده از کلمات کلیدی به صورت نامرئی کردند. در واقع با استفاده از رنگ‌هایی که در پس زمینه ترکیب می‌شدند، کلمات کلیدی را در متادیتاهای وب سایت، پنهان می‌کردند.

با انجام این کار، کلمات کلیدی توسط خزنده‌ها مشاهده می‌شوند اما برای کاربران قابل مشاهده نخواهند بود و از ایجاد تجربه کاربری بد برای آنها، جلوگیری می‌کند. اما این راه حل و روش قدیمی سئو نیز مدت زیادی است که دیگر کارایی ندارد و نیاز است تا آنچه که کاربر و خزنده وب مشاهده می‌کنند، یکسان باشد.

استفاده بیش از حد کلمات کلیدی یا Keyword Stuffing

چنانچه مقاله شما در مورد «کرم ضد آفتاب برای صورت» می‌باشد و چندین مرتبه از این جمله در مقاله استفاده شود مشکلی ندارد. در عین حال، استفاده از کلمات کلیدی مبهم، کلمات کلیدی کوتاه یا کلمات کلیدی که عمدتاً با مقالات سایت‌ ارتباطی ندارند، به ضررتان خواهد بود. به عنوان مثال چنانچه مقاله‌ای در مورد «کرم ضد آفتاب برای صورت» می‌نویسید، کلمات کلیدی مانند «لباس مهمانی رسمی برای آقایان» را هدف قرار ندهید.

این موضوع در مورد کلمات کلیدی که به عنوان anchor یا "لنگر" استفاده می‌شوند نیز صدق می‌کند. می توانید از یک افزونه وردپرسی مانند Link Whisper نیز برای یافتن بهترین لینک‌های داخلی مرتبط با مقاله‌های خود استفاده نمایید. بنابراین دیگر لازم نیست کلمات کلیدی را به صورت اجباری در مقاله خود اضافه نمایید و مقاله‌ای فریبنده یا گمراه کننده بنویسید.

2. نوشتن برای خزنده‌های وب

بات ها روش قدیمی سئو را شناسایی و جریمه خواهند نمود.

تصویر(3)

خزنده وب، یک ربات عنکبوتی تحت وب است که با خزیدن در اینترنت، سایت‌ها را برای موتورهای جستجو ایندکس می‌کند. آنها با خزیدن در محتوای سایت، استخراج کلمات کلیدی و مطابقت آنها با عبارات جستجو شده، کمک می‌کنند تا کاربران محتوای موردنظرشان را بیابند.

بسیاری از کاربران برای کسب رتبه بهتر سایت خود، به جای نوشتن برای کاربران، شروع به نوشتن مقالات بهینه شده برای خزنده‌ها نمودند. در این روش قدیمی سئو و این نوع محتوا اغلب از اسامی خاص تکراری بسیار زیادی استفاده می‌شد و تراکم کلمات کلیدی بسیار بالا و محتوا نامفهوم و گیج کننده بود.

نکته: توجه داشته باشید که به جای نوشتن برای ربات‌ها و خزنده‌ها، باید برای کاربران بنویسید. زیرا محتوای گیج کننده و غیر قابل درک، نرخ پرش سایت را به شدت افزایش می‌دهد.

همچنین در نظر داشته باشید که الگوریتم‌ها بسیار هوشمند و با دقت هستند، لذا برای بهینه سازی و اطمینان از تولید محتوای با کیفیت، سعی کنید از یک ابزار سئوی محتوا، استفاده نمایید. همچنین می‌توانید از یک افزونه وردپرسی استفاده نمایید که خوانایی محتوا را بررسی نموده و یادآور شود که جملات کوتاه‌تری بنویسید.

پیشنهاد می‌شود برای درک بهتر محتوای خود از یک ابزار آنلاین برای خواندن محتوا استفاده نمایید تا نوشته خود را با صدای بلند گوش داده و مطمئن شوید که برای انسان مناسب است.

3. استفاده از راهنمای مقاله

فهرست‌های راهنما، وب سایت‌هایی هستند که حاوی بانکی از لینک‌ها به سایت‌های منتشر کننده مقاله، می‌باشند. در این فهرست‌ها، خلاصه‌ای از یک مقاله و لینکی به مقاله اصلی را مشاهده خواهید کرد که شما را به وب‌سایتی دیگر هدایت می‌کند. می‌توانید خلاصه‌ای از یک مقاله را نوشته و آن را به چندین فهرست‌ راهنمای مقاله ارسال نمایید تا کاربران به سمت سایت شما هدایت شوند.

این روش قدیمی سئو در سال‌های گذشته بسیار محبوب بود اما سوء استفاده از آن منجر به ایجاد فهرست‌های بی‌کیفیت و مملو از اسپم شد. از آنجایی که این فهرست‌ها اعتبار چندانی برای بازدیدکنندگان ندارند، موتورهای جستجو آنها را نادیده می‌گیرند. پس از آپدیت پاندای گوگل، بسیاری از این سایت‌ها از نتایج جستجو حذف شدند و تنها فهرست‌هایی باقی ماندند که دارای جایگاه خاص و بالاترین کیفیت و اعتبار هستند.

4. ایجاد چندین صفحه برای تمامی نسخه‌های کلمه کلیدی

چندی پیش کاربران برای هر نسخه از کلمه کلیدی، صفحات جداگانه‌ای ایجاد می‌کردند که کاملا مضحک بود. این موضوع باعث می‌شد یک محصول، چندین صفحه‌ با کلمات کلیدی که کمی تفاوت دارند، داشته باشد.

با این کار، نه تنها ترافیک کاهش می‌یابد، بلکه گوگل نیز با حذف صفحات از نتایج جستجو، سایت را جریمه می‌کند. چنانچه صفحات جداگانه‌ای برای نسخه‌های مختلف یک کلمه کلیدی ایجاد کرده‌اید، به دنبال حذف صفحات اضافی، ایجاد ریدایرکت و ادغام محتوا باشید. پس از جذب طبیعی کاربران با کاهش اشتباهات و ایجاد محتوای ارزشمند، می‌توانید شاهد رتبه‌ بهتری در نتایج جستجو باشید.

5. استفاده از Exact-Match Domains

روش قدیمی سئو استفاده از دامنه مربوط می تواند به سئو شما کمک بزرگی نماید.

تصویر(4)

برخی از سایت‌ها، دامنه‌هایی را برای نام خود انتخاب می‌کنند که با برخی از کلمات کلیدی کاملا مطابقت دارند. این موضوع موجب می‌شود تا کسب رتبه در نتایج جستجو بسیار آسان شود، زیرا نام دامنه با کلمه کلیدی جستجو شده ارتباط مستقیم دارد. گوگل می‌تواند دامنه‌هایی که دارای کیفیت و اعتبار پایینی هستند را نیز شناسایی کند.

مطابقت کامل نام دامنه با کلمه کلیدی، مشکلی ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه نام دامنه مدنظر غیرمرتبط یا کیفیت پایینی داشته باشد. پیشنهاد می‌شود که از نام برند خود برای نام دامنه استفاده نمایید زیرا تطبیق دامنه با یک کلمه کلیدی، ممکن است باعث ابهام در نام برند شما شود یا بر تجربه کاربر تاثیر بگذارد. استفاده از نام برند تجاری یک روش قدیمی سئو است که می‌تواند اعتبار دامنه را بهبود ببخشد و تجربه کاربری بهتری ایجاد کند.

6. محتوای کیفیت پایین و بازنویسی شده

در بسیاری از مواقع، هنگام تلاش برای تولید محتوای طولانی، ناخواسته کیفیت محتوا به خطر می‌افتد. ایجاد تعادل بین کیفیت و طول محتوا امری جدایی ناپذیر است. مقالات کپی شده که مقداری بازنویسی شده‌اند، سرقت‌های ادبی هستند و الگوریتم گوگل را تحت تأثیر قرار نمی دهند.

بازنویسی مقاله یکی از تکنیک‌هایی است که کاربران بسیاری از آن استفاده می‌کنند و اغلب نیز دارای کیفیت بسیار پایینی هستند. در نظر داشته باشید که استفاده از نرم‌افزارهای بازنویسی محتوا باعث تولید محتوای بی‌کیفیت می‌گردد که خواندن مقاله را نیز سخت و تجربه کاربری بدی بر جای می‌گذارد. در این موارد، الگوریتم گوگل مقالات مشکوک و آنهایی که سرقت ادبی انجام داده اند را شناسایی و از سایرین جدا می‌کند.

7. ارسال اسپم

یکی دیگر از روش‌های معمول، ارسال اسپم در بخش نظرات وبلاگ‌ها و سایت‌ها می‌باشد که در واقع سعی در هدایت کاربر از سایتی به سایت دیگر دارند. ربات‌های اسپم در سال‌های اخیر افزایش یافته‌اند اما این روش‌ها دیگر کارایی ندارند و توسط موتور‌های جستجو به عنوان اسپم شناسایی می‌شوند. در وردپرس می‌توانید از افزونه‌هایی مانند Akismet برای جلوگیری از ثبت اسپم در سایت خود استفاده نمایید.

8. عدم بهینه سازی برای موبایل

بهینه سازی موبایل یک روش قدیمی سئو متداول است

تصویر(5)

در حال حاضر حجم بسیار زیادی از  جستجو‌ها از طریق ابزار Google Search در تلفن‌های همراه انجام می‌شود. بر همین اساس، گوگل خزیدن و ایندکس نسخه موبایل سایت را در اولویت قرار می‌دهد. لذا توصیه می‌شود محتوای خود را برای نسخه موبایل بهینه نمایید.

اطمینان حاصل نمایید که گوگل بتواند در حالت موبایل به محتوای شما دسترسی داشته و آن را رندر کند. پیشنهاد می‌شود که از متا تگ‌های یکسانی در موبایل و دسکتاپ استفاده نموده و به گوگل اجازه دهید در URL ‌های سایت بخزد. اطمینان حاصل کنید که محتوای موبایل همانند محتوای دسکتاپ باشد و از عناوین یکسانی در هر دو استفاده نمایید.

هنگام طراحی صفحه اصلی خود، چیدمان و بهینه سازی موبایل را نیز در نظر بگیرید و قالب سایت خود را طوری طراحی و پیاده سازی نمایید که در حالت موبایل مشکلی نداشته باشد.

به عنوان مثال محل قرارگیری تبلیغات، مکان و ابعاد تصاویر و سایر محتویات بصری را بررسی کنید. برای افزایش سرعت لود صفحات، از Google AMP استفاده نمایید و از نمایش پاپ آپ‌ها جلوگیری کنید.

اکثر قالب‌های مدرن وردپرس، واکنش‌گرا و با موبایل سازگار هستند اما چنانچه از یک قالب قدیمی استفاده می‌کنید، می‌توانید از طریق افزونه‌هایی مانند WPTouch سایت خود را با موبایل سازگار نمایید.

9. آدرس‌های مسطح یا Flat

استفاده از آدرس های مسطح روش قدیمی سئو بوده که منسوخ شده است

تصویر(6)

آدرس‌های مسطح در مقایسه با آدرس‌های سلسله مراتبی که مسیر را نشان می‌دهند، هیچ فایده‌ای ندارد.

یک آدرس صحیح دارای ساختاری این چنینی است:

https://example.com/path/path

مسیر path، فاصله کلیکی بین صفحات یک سایت را نمایش می‎دهد.

یک آدرس مسطح تنها یک سطح دارد اما یک آدرس سلسله مراتبی، دارای چندین سطح می‌باشد.

  • مثال آدرس مسطح: https://www.example.com/path
  • مثال آدرس سلسله مراتبی: https://www.example.com/path1/path2

در الگوریتم گوگل، آدرس‌های سلسله مراتبی به آدرس‌های مسطح ترجیح داده می‌شوند. الگوریتم گوگل، تعداد اسلش‌ها را محاسبه نمی‌کند زیرا آدرس‌ها فقط یک شناسه هستند.

چنانچه به سئو اهمیت زیادی می‌دهید می‌توانید از افزونه وردپرس Yoast برای تمرکز بر آدرس‌های canonical و سایر جنبه‌های فنی مشابه، استفاده کنید.

10. ایجاد چندین وب سایت صرفاً جهت لینک دهی

ایجاد چندین وب سایت به هم پیوسته، یک روش قدیمی سئو می‌باشد که اکنون کاملا بی اثر شده است. در واقع ایجاد وب سایت‌های متعدد یا حتی تکراری تنها با هدف لینک دادن آنها به یکدیگر، فایده‌ای ندارد. الگوریتم گوگل به راحتی این تاکتیک را شناسایی و حتی برای آن جریمه صادر می‌کند. با این حال، لینک دهی چندین وب‌سایت معتبر و فعال به یکدیگر که مالک آنها هستید، ایده بدی نیست.

چنانچه از MonsterInsights یا WPForms یا سایر صفحات landing page سایت‌های آنها بازدید کرده باشید، متوجه بخش "Our Brands" خواهید شد. این افزونه‌ها با یکدیگر سازگار هستند و برای سئو نیز مناسب خواهند بود. در نظر داشته باشید که استفاده زیاد از لینک‌های داخلی، باعث کاهش ارزش آنها خواهد شد و به هیچ وجه برای سئو مناسب نیست.

سخن پایانی

اکنون با مطالعه این مقاله متوجه شده اید که از چه شیوه‌ و روش قدیمی سئو باید اجتناب کنید. به یاد داشته باشید که بروز شدن با الگوریتم‌های جدید همواره مهم است. در واقع الگوریتم‌ها، در حال حاضر قابل استفاده هستند اما به این معنا نیست که در آینده نیز  این چنین باشند. همواره سعی کنید تا محتوای ارزشمندی ایجاد نمایید که کاربران از آن لذت ببرند.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *