مهمترین موارد راه اندازی سایت جدید با وردپرس
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

26 نکته ضروری برای راه اندازی سایت جدید با وردپرس (قسمت دوم)

در بخش اول مقاله مواردی مانند معرفی آیتم های موجود در داشبورد وردپرس، تنظیمات اولیه سایت، حذف اطلاعات پیشفرض وردپرس، تکمیل پروفایل کاربری، نصب قالب و سفارشی سازی آن و بهینه سازی سئو سایت توضیحات داده شد. در ادامه موارد بیشتری پیرامون نکات ضروری برای راه اندازی سایت جدید با وردپرس بیان می گردد.

15. نقشه سایت

یکی از مزیت های Yoast ایجاد نقشه سایت کامل می باشد. بعد از راه اندازی سایت جدید با وردپرس و ایجاد نقشه سایت، آدرس آن را در موتور جستجوی موردنظر ثبت کنید تا ایندکس شدن مطالب شما آغاز شود . با Yoast می توانید نقشه سایت خود را در لینک زیر پیدا کنید. آدرس نقشه سایت ایجاد شده توسط Yoast به صورت زیر است:

https://example.com/index.php/sitemap_index.xml

نکته: در مثال فوق به جای example.com نام دامنه خود را قرار دهید.

طبق تصویر زیر، لینک نقشه سایت را در قسمت "Sitemaps" کنسول گوگل ثبت نمایید.

راه اندازی سایت جدید با وردپرس و روش های آن

تصویر(1)

16. فایل Robots.txt

با استفاده از robots.txt می توانید به موتورهای جستجو بگویید چه مواردی را در سایت شما ایندکس کنند و چه مواردی نیاز به خزش توسط ربات ها ندارند. برای مثال، اگر می‌خواهید صفحه /thank-you/ توسط موتورهای جستجو ایندکس نشود، باید آن را در فایل robots.txt به صورت disallow وارد کنید. robots.txt یک ابزار قدرتمندی است که می تواند تاثیر منفی یا مثبت در وب سایت شما داشته باشد. پس در زمان استفاده از آن نهایت دقت را داشته باشید. به عنوان یک مبتدی \s hc راه اندازی سایت جدید با وردپرس، نیازی به ایجاد فایل robots.txt ندارید. وردپرس پس از نصبT یک فایل مجازی ایجاد می کند که دارای یک قانون خزیدن استاندارد است. پس از نصب Yoast در سایت، به طور خودکار فایل robots.txt مجازی با قوانین استاندارد ویرایش می شود.

User-agent: *
Disallow:
Sitemap: https://www.example.com/sitemap_index.xml

فایل robots.txt مجازی را می توانید در آدرس https://www.example.com/robots.txt مشاهده کنید. به جای example.com نیز می بایست نام دامنه خود را قرار دهید.

راه اندازی سایت جدید با وردپرس و نکات آن

تصویر(2)

17. Google Analytics

بدون استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل، ردیابی و بررسی پیشرفت وب سایت غیرممکن است. این ابزارها معمولاً پریمیوم هستند، اما خوشبختانه Google Analytics (GA) به صورت رایگان ارائه شده است.

GA تمامی فعالیت های انجام شده توسط کاربران در وب سایت را بررسی کرده و اطلاعات ارزشمند زیادی را به روشی کاربر پسند در اختیار شما قرار می دهد. GA اطلاعاتی در مورد رفتار مشتری، تعامل کاربر، عملکرد محتوا، منابع ترافیک، مکان کاربر و غیره در اختیار مدیر سایت قرار می دهد. با این گزارش ها می توانید بهترین استراتژی توسعه را برای سایت خود ایجاد کنید. پس از راه اندازی سایت جدید با وردپرس،  برای ادغام آنالیتیکس با سایت خود، ابتدا باید یک حساب کاربری در گوگل ایجاد کنید. اگر از قبل یک حساب Google دارید، نیازی به ثبت نام مجدد نیست و با همان اکانت می توانید از امکانات Google Analytics استفاده کنید.

https://analytics.google.com را در مرورگر خود تایپ کنید و فرآیند ثبت سایت را به صورت مرحله به مرحله انجام دهید. شما می توانید از آموزش زیر برای اتصال سایت وردپرسی خود به Google Analytics استفاده کنید.

آموزش نصب و راه اندازی Google Analytics در وردپرس

18. امنیت سایت

امنیت برای یک سایت تجاری، وبلاگ یا وب سایت های شرکتی و …، بسیار مهم است. باید از روز اول موارد امنیتی را در سایت خود جدی بگیرید. وردپرس نسبتا امن است، اما به دلیل اینکه تعداد بسیار زیادی از افراد برای راه اندازی سایت از آن استفاده می کنند، به یک هدف جذاب برای هکرها و مجرمان اینترنتی تبدیل شده است. هرچه لایه های حفاظتی بیشتری داشته باشید، وب سایت شما امن تر خواهد بود. چند پلاگین مفید وجود دارد که سایت شما را در مقابل حملات اینترنتی و بدافزارها ایمن می کند. بسیاری از این افزونه ها دارای نسخه رایگان می باشند و در از طریق مخزن وردپرس می توانید به آنها دسترسی داشته باشید. برای نصب این افزونه ها باید به مسیر افزونه ها > افزودن بروید و نام افزونه موردنظر را در کادر جستجو تایپ کنید. پس از مشاهده افزونه موردنظر، برای نصب و فعالسازی آن در سایت اقدام کنید.

  • Wordfence

در زمان نوشتن این مقاله افزونه Wordfence بیش از 4 میلیون بار دانلود شده است و ویژگی های امنیتی عالی را در نسخه رایگان خود ارائه می دهد. ابزارهای ارائه شده در این افزونه شامل اسکن بدافزار، فایروال و نظارت بر ترافیک سایت به صورت زنده می باشند. همچنین می توانید احراز هویت دو عاملی را برای چند یا همه نقش های کاربری نیز فعال کنید.

اقدامات مهم پس از راه اندازی سایت جدید با وردپرس

تصویر(3)

  • Antispam bee

Antispam bee یکی از پرکاربردترین افزونه ها برای مبارزه با نظرات اسپم است. این افزونه یک ابزار امنیتی ضروری برای سایت‌هایی است که تعامل زیادی با کاربران خود دارند و همچنین قصد دارند از دریافت نظرات اسپم نیز جلوگیری کنند.

استفاده از افزونه ضد اسپم برای راه اندازی سایت جدید با وردپرس

تصویر(4)

این افزونه رابط کاربری ساده دارد و از طریق مخزن وردپرس نیز به صورت رایگان در دسترس می باشد. آموزش کار با افزونه و تنظیمات اولیه آن را می توانید در آموزش زیر مشاهده کنید:

آموزش جلوگیری از دریافت نظرات اسپم در وردپرس با افزونه Antispam bee

  • UpdraftPlus

زمان و انرژی زیادی نیاز است تا سایتی به موفقیت برسد. اگر به دلایلی خارج از کنترل شما، سایت هک یا اطلاعات آن پاک شود، چه تبعات مالی و معنوی برای شما خواهد داشت؟ همواره تهیه یک نسخه پشتیبان از اطلاعات سایت به صورت دوره ای بسیار ضروری است. پس از راه اندازی سایت جدید با وردپرس، بکاپ گیری از آن یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام دهید. این افزونه با بیش از 6000 بررسی، دریافت پنج ستاره و بیش از 3 میلیون دانلود، یکی از بهترین افزونه های پشتیبان گیری برای وب سایت وردپرسی شما است.

راه اندازی سایت جدید با وردپرس و چالش های آن

تصویر(5)

با نسخه رایگان افزونه، می‌توانید برای تهیه بکاپ زمانبندی انجام داده و فایل پشتیبان را مستقیماً در Dropbox، Google Drive، Amazon S3، Rackspace Cloud، FTP، OpenStack Swift و … ذخیره کنید.

19. W3 Total Cache

استفاده از کش، سرعت و عملکرد وب سایت شما را بدون ایجاد تغییرات در ساختار آن افزایش می دهد. افزونه های کش زیادی در مخزن وردپرس وجود دارند. W3 Total Cache یکی از بهترین افزونه ها برای افزایش عملکرد سایت است. لود سریع سایت برای تجربه کاربری بهتر و سئو بسیار ضروری می باشد. هر چقدر سایت سریعتر باشد، برای کاربران و موتورهای جستجو محبوب تر خواهد بود.

راه اندازی سایت جدید با وردپرس و اقدامات بعدی

تصویر(6)

20. بهینه سازی برای تبدیل

استفاده از Conversion ها (تبدیل) ضروری هستند. فرقی نمی کند که از صفحات فرود، دکمه CTA (دعوت به اقدام)، اشتراک در خبرنامه و … استفاده می کنید. مهم نتیجه ای است که در پایان کار خواهید گرفت. اگر تمایل داشته باشید قبل از خرید یا بعد از خرید محصولی با کاربران ارتباط برقرار کنید، نیاز دارید از چند افزونه در وردپرس استفاده کنید.

21. سیاست حفظ حریم خصوصی

قطعا شما در سایت خود با کاربران تعامل دارید و اطلاعات آنها را نیز به دلایل مختلف جمع آوری می کنید. ارتباط با کاربران از طریق فرم تماس، اشتراک خبرنامه، نظارت و تجزیه و تحلیل رفتار کاربران و … امکان پذیر است. در حالت ایده‌آل باید نحوه جمع‌آوری داده‌های کاربر و کارهایی که با آنها انجام می‌دهید را دقیقا در سایت ذکر کنید. همچنین باید به رعایت قوانین مربوط به حریم خصوصی ملی و بین المللی اشاره داشته باشید. شما می توانید صفحه مربوط به سیاست حفظ حریم خصوصی را به روش های مختلفی ایجاد کنید، از جمله:

  • از صفحه سیاست حفظ حریم خصوصی پیش فرضی که وردپرس در زمان نصب ایجاد می کند استفاده نمایید.
  • از افزونه هایی مانند WP AutoTerms و Complianz استفاده کنید.

22. ایجاد یوزر

برای یک وب‌سایت بزرگ‌ با پشتیبان های زیاد، ممکن است لازم باشد چندین کاربر ایجاد کنید و بسته به مسئولیت‌هایشان نقش‌های متفاوتی را به آنها اختصاص دهید. برای افزودن کاربر جدید، به مسیر "کاربران > افزودن" مراجعه کنید تا صفحه مربوط ایجاد یوزر جدید نمایش داده شود. یک نام کاربری و نقش منحصر به فرد را از لیست کشویی به یوزر جدید اختصاص دهید. از "ساختن رمز" برای ایجاد رمز عبور ایمن استفاده نمایید تا حدس زدن آن توسط هکرها دشوار باشد. در نهایت روی گزینه "افزودن کاربر جدید" کلیک کنید.

فعالیت های مهم پس از راه اندازی سایت جدید با وردپرس

تصویر(7)

توجه داشته باشید:

همیشه می توانید از قسمت "کاربران > همه کاربران" به لیست کاربران برگردید و جزئیات را ویرایش کنید. در حالت ویرایش، گزینه های زیادی برای افزودن اطلاعات بیشتر به پروفایل کاربر موردنظر نمایش داده می شود.

23. انتشار یک پست

وردپرس به دلیل انتشار سریع پست ها و صفحات به صورت آسان، در بین کاربران محبوب است. پس از راه اندازی سایت جدید با وردپرس، برای ایجاد یک پست جدید به "نوشته ها > افزودن نوشته" رفته یا با قرار دادن موس روی علامت مثبت در بالای پیشخوان سایت، به آن دسترسی پیدا کنید.

راه اندازی سایت جدید با وردپرس در چند مرحله ساده

تصویر(8)

در ادامه ویرایشگر پست وردپرس (گوتنبرگ) روی صفحه نمایش شما باز می شود. ممکن است در ابتدا، کار کردن با آن کمی سخت به نظر برسد، اما با انتشار چند پست قطعا به آن عادت می کنید. ویرایشگر جایی است که بیشتر وقت خود را صرف ایجاد، ویرایش یا قالب بندی پست های خود خواهید کرد، پس بهتر است تسلط کاملی روی آن داشته باشید. یادگیری نحوه ایجاد و قالب بندی پست ها یکی از جالب ترین کارهایی است که پس از نصب وردپرس انجام می شود.

صفحه ویرایشگر به دو بخش اصلی تقسیم شده است.

در سمت راست می توانید محتوا را اضافه کنید و نوار کناری سمت چپ نیز مربوط به تنظیمات پست/صفحه می باشد. نوار کناری، تنظیمات مربوط به بلوک را نیز به شما نمایش می دهد.

پس از راه اندازی سایت جدید با وردپرس چه مراحلی باید انجام شود

تصویر(9)

یک دسته بندی برای نوشته جدید خود انتخاب کرده و در نهایت روی دکمه انتشار کلیک کنید تا بازدیدکنندگان سایت، مطلب جدید را مشاهده کنند. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید قبل از زدن دکمه انتشار بررسی نمایید:

  • عنوان پست
  • تصویر شاخص
  • پیوند یکتا را ویرایش کنید (از نظر سئو و کوتاه بودن)
  • دسته بندی
  • چکیده مقاله
  • اگر از Yoast استفاده می کنید، فراموش نکنید که عبارت کلیدی فوکوس، slug و توضیحات متا را اضافه نمایید.

24. بازبینی پست ها را محدود کنید

هنگامی که پستی را ویرایش می کنید، ویژگی ذخیره خودکار وردپرس، کپی های مختلفی از آن ایجاد می کند. این یک ویژگی مفید برای لغو تغییراتی است که تمایلی به انتشار آنها ندارید. همچنین امکان انتخاب پیش‌نویس های ذخیره‌شده و بررسی مجدد آنها نیز وجود دارد.

وردپرس هر 60 ثانیه یک پیش نویس جدید را برای هر پست ذخیره می کند که می تواند پایگاه داده شما را در طول زمان سنگین نماید و کارایی آن کاهش یابد. خوشبختانه راه حل هایی برای رفع این مشکل وجود دارند.

  • افزونه WP-Optimize

افزونه هایی مانند WP-Optimize راه حل آسانی برای حذف پیش نویس های ذخیره شده ارائه می دهند. افزونه را نصب کنید و از قسمت "WP-Optimize" روی "دیتابیس" کلیک نمایید. گزینه "پاک کردن همه پیش نویس های ذخیره شده" را علامت زده و روی "اجرای تمام بهینه سازی انتخاب شده" کلیک نمایید تا همه ویرایش‌ها حذف شوند.

پس از راه اندازی سایت جدید با وردپرس چه کارهایی انجام می شود؟

تصویر(10)

  • با افزودن یک قطعه کد، بازبینی پست را متوقف کنید

اگر نمی‌خواهید از افزونه استفاده کنید، قطعه کد زیر را در فایل wp-config.php سایت خود اضافه نمایید تا وردپرس از ویرایش‌ها جلوگیری کند.

define (‘WP_POST_REVISIONS’, false );

برای ویرایش فایل wp-config.php سایت نیز ابتدا وارد پنل هاست خود شده و سپس طبق تصویر زیر روی آن کلیک راست کنید و گزینه "Edit" را انتخاب نمایید. 

متوقف کردن بازبینی پست هنگام راه اندازی سایت جدید با وردپرس

تصویر(11)

دقیقا قبل از کامنت زیر در فایل کانفیگ، قطعه کد ذکر شده را قرار دهید و در نهایت تغییرات را ذخیره کنید.

/** Absolute path to the WordPress directory. */

پس از راه اندازی سایت جدید با وردپرس چه افزونه هایی نصب می شود

تصویر(12)

25. استفاده از سرویس های پینگ

پینگ ابزاری است که وردپرس با استفاده از آن به موتورهای جستجو می گوید که سایت دارای محتوای بروز شده است. در واقع موتورهای جستجو را به خزیدن مطالب جدید دعوت می کند. همچنین می توانید طبق تصویر زیر از بخش "نوشتن" سرویس های خاصی را در قسمت "به روزرسانی سرویس ها" اضافه کنید.

پس از راه اندازی سایت جدید با وردپرس چه تنظیماتی انجام می شود

تصویر(13)

در ادامه لیستی از سایت هایی که خدمات پینگ ارائه می دهند معرفی شده اند. این سایت ها توسط وردپرس پیشنهاد شده و در لینک زیر نیز موجود هستند. پس از اضافه کردن موارد موردنظر به قسمت "به روز رسانی سرویس ها" روی ذخیره تغییرات کلیک کنید.

http://rpc.pingomatic.com

http://rpc.twingly.com

http://www.blogdigger.com/RPC2

http://ping.blo.gs/

http://ping.feedburner.com

http://rpc.weblogs.com/RPC2

http://www.pingmyblog.com

26. در صفحه لاگین به مدیریت سایت نام برند خود را اضافه کنید

اگر یک شرکت یا توسعه دهنده هستید، پیشنهاد می شود پس از راه اندازی سایت جدید با وردپرس و قبل از تحویل سایت به مشتری، لوگو یا برند خود را در صفحه لاگین اضافه کنید. می توانید با مهارت های کدنویسی خود این کار را به صورت دستی انجام دهید، اما راه حل ساده تری مانند نصب یک افزونه رایگان نیز وجود دارد. در اینجا چند نمونه از افزونه هایی که چنین امکانی برای شما فراهم می کنند ذکر شده است:

  • Admin Custom Login
  • Custom Login Page Customizer
  • Custom Login

جمع بندی

آیتم هایی که در این مقاله ذکر شدند پایه و زیرساخت یک وب سایت موفق هستند. اگر موارد ذکر شده و اصول اولیه را پس از راه اندازی سایت جدید با وردپرس به طور کامل انجام دهید، مطمئن باشید که به زودی به اهداف خود خواهید رسید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *