نکات مهم برای بهبود سئو ویدئو
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

معیار های ساخت ویدئو با کیفیت + نکات بهبود سئو ویدئو

احتمالاً کلمه بهینه سازی موتور جستجو (SEO) را هزاران بار شنیده اید. آیا می‌دانستید افزودن یک ویدئو به وب سایت تان می‌تواند سئوی شما را به شدت بهبود بخشیده و افراد بیشتری را به سوی آن هدایت نماید؟ انتشار ویدئو‌ها با سرعت زیادی در حال تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین اشکال بازاریابی محتوا است. وجود آنها در سایت تان می‌تواند اقدامات بهینه‌سازی شما را به ثمر رسانده یا از بین ببرد. پیش از اینکه متوجه شوید بهبود سئو ویدئو چگونه بر رتبه بندی سایت شما می تواند تاثیر گذار باشد، کمی در مورد SEO توضیح داده خواهد شد.

سئو چیست؟

بهینه سازی موتور جستجو یا سئو، اقداماتی است که برای افزایش بازدید وب سایت خود در صفحات نتایج موتور جستجو انجام می‌دهید. هرچه رتبه وب‌سایت شما بالاتر باشد، یعنی سایت شما به افراد بیشتری نمایش داده می‌شود و کاربران با خواندن محتوای شما با نام تجاری‌تان آشنا خواهند شد. سئو راهکاری قطعی ندارد و بهترین روش‌های آن نیز مرتباً در حال تغییر هستند. با این حال، بهینه‌سازی محتوا و ساختار وب‌سایت می‌تواند نسبت به سایر اقدامات بازاریابی دیجیتالی، تبدیل بیشتری به همراه داشته باشد.

اهمیت سئو برای کسب و کارها

تاثیر بهبود سئو ویدئو در رتبه بندی سایت 

تصویر(1)

در دنیای امروزی، سئو یکی از بهترین روش‌ها برای دیده شدن کسب‌وکارها توسط مخاطبان می‌باشد. توجه داشته باشید، زمانی که کاربران از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند، در واقع یک جستجوی هدفمند انجام می‌دهند. بنابراین اطمینان از اینکه سایت شما اولین سایتی است که کاربران مشاهده می‌کنند، باید بخش مهمی از استراتژی بازاریابی دیجیتال تان باشد. رتبه بالا در نتایج موتورهای جستجو می‌تواند منجر به افزایش ترافیک، فروش و شناخت برند یک کسب و کار شود. سئو می‌تواند به ایجاد تجربه کاربری بهتر در وب سایت نیز کمک شایانی کند. از طریق محتوای بهبود یافته، ساختار ناوبری بهتر، تصاویر بهینه شده و زمان لود کمتر، مشتریان بیشتر در صفحه شما وقت صرف کرده و شانس خرید یا استفاده از خدمات شما افزایش می‌یابد. علاوه بر این، رتبه‌بندی بالاتر در SERP، ترافیک مستقیم از Google یا سایر موتورهای جستجو را به همراه داشته و موجب افزایش نرخ تبدیل می‌شود.

سئوی محلی برای مشاغل کوچک

چگونگی بهبود سئو ویدئو و روش های آن 

تصویر(2)

سئوی محلی نوع خاصی از سئو بوده که روی بهینه سازی وب سایت برای نتایج جستجوی محلی تمرکز دارد. این موضوع مخصوصا برای مشاغل کوچکی که به مشتریان محلی و اندک متکی هستند بسیار مهم می‌باشد. زیرا به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا با مشتریانی که از قبل محصولات یا خدمات آنها را شناخته‌اند، ارتباط برقرار کنند. بهینه‌سازی یک وب‌سایت برای جستجوی محلی نه تنها کسب‌وکارهای کوچک را در معرض بازدید بیشتری قرار می‌دهد، بلکه لیدهای واجد شرایط را نیز بهبود می‌بخشد. این موضوع موجب می‌شود تا مشتریان هنگام جستجوی کلمات کلیدی خاص، راحت‌تر آنها را پیدا کنند.

سئو داخلی

سئوی داخلی برای ایجاد یک وب سایت موفق از اهمیت بالایی برخوردار است. این نوع از سئو به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای هر صفحه را مورد بررسی قرار دهند که به طور قابل توجهی بازدید و رتبه شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) را افزایش می‌دهد. سئوی داخلی شامل بهینه سازی عناصری مانند تگ عنوان، متن alt، سرفصل ها، URL ها، توضیحات متا و لینک‌های داخلی است. اطمینان از اینکه عناصر به درستی بهینه شده باشند، موجب خواهد شد تا وب سایت شما توسط افراد بیشتری دیده شود. علاوه بر عوامل خاص سئو، تمرکز بر تولید محتوای باکیفیت و دارای ساختار مناسب برای انسان و ماشین نیز اهمیت دارد. محتوا می‌بایست متناسب با علایق و نیازهای مخاطب هدف تولید و منتشر شود. برای تولید محتوای با کیفیت باید قبل از نوشتن، در مورد کلمات کلیدی آن تحقیقات لازم انجام گردد تا موضوعات با کلمات کلیدی هدف مرتبط باشند. 

سئو خارجی

هنگام بهینه سازی وب سایت برای نتایج موتورهای جستجو، سئوی خارجی نیز به اندازه سئو داخلی اهمیت دارد. این نوع از سئو شامل فعالیت‌هایی مانند دریافت لینک و حضور در رسانه‌های اجتماعی است که می‌تواند به افزایش بازدید و اعتبار یک وب‌سایت کمک نماید. دریافت بک لینک‌های با کیفیت از وب سایت‌های معتبر می‌تواند برای افزایش بازدید در SERP‌ ها و همچنین کسب اعتبار نزد مشتریان بسیار مفید باشد. حضور در رسانه‌های اجتماعی نیز می‌تواند به افزایش بازدید کمک کند. به وسیله تعامل آنلاین با کاربران از طریق نظرات و پست‌ها، می‌توانید مشتریان وفادار را جذب کرده و محتوای خود را در شبکه‎‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. این کار موجب می‌شود تا ترافیک بیشتری به سایت شما هدایت گردد و شانس کسب رتبه بالاتر در SERP‌ ها افزایش یابد. ممکن است با موارد ذکر شده آشنایی داشته باشید. نکته ای که شاید ندانید این است که ویدئو می‌تواند رتبه سئو شما را بهبود بخشیده و روشی کارآمد محسوب می‌شود.

ویدئو و سئو

نکات مهم در بهبود سئو ویدئو 

تصویر(3)

تصاویر کوچک ویدئو برای کسب رتبه در جستجوی گوگل مهم هستند. اساس سئو این است که استراتژی محتوای داخلی خود را با آنچه که الگوریتم موتور جستجو در اولویت قرار داده، هماهنگ کنید. ویدئو ابزار قدرتمندی برای سئو است. بنابراین اکنون این پرسش مطرح می‌گردد ک چرا ویدئو به رتبه بندی سئو کمک می‌کند؟ در ادامه پاسخ این سوال ارائه شده است.

وقتی Google یک تصویر کوچک ویدئویی را در کنار نتیجه جستجو نشان می‌دهد، احتمال کلیک کاربران روی آن افزایش می‌یابد. وجود تصویر کوچک، نتیجه را به یک پاسخ ارزشمند یا rich snippet تبدیل می‌کند. rich snippet ها نسبت به سایر نتایج استاندارد نرخ کلیک بالاتری دارند. همچنین شایعه شده است که گوگل نتایج جستجوی همراه با ویدئو را بالاتر از نتایج بدون ویدئو قرار می‌دهد. در حالی که گوگل این موضوع را تایید نکرده است اما بسیاری از بازاریاب ها اعلام کرده اند که نتایج جستجو این موضوع را تایید می‌کنند.

کدام معیارها می‌توانند به بهبود سئو ویدئو کمک کنند؟

ویدئو به سایر معیارهایی که Google برای رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد نیز کمک می‌کند. دو مورد از مهم‌ترین معیارها برای سئو شامل زمان صرف شده کاربران در صفحه یا سایت شما و تعداد بک لینک‌های دریافتی است. ویدئو این دو مورد را بهبود می‌بخشد. مطالعات نشان می‌دهد که افراد در صفحاتی که حاوی ویدئو هستند دو برابر بیشتر زمان صرف می‌کنند. هر چه کیفیت محتوای شما بالاتر باشد، احتمال دریافت بک لینک بیشتر می‌شود. بنابراین، ویدئو به طور مستقیم و غیرمستقیم سئو را بهبود خواهد داد. علاوه بر این، سایر عواملی که برای گوگل مهم هستند را نیز ارتقا می‌دهد. الگوریتم‌های گوگل به طور فزاینده‌ای وب سایت‌های دارای محتوای ویدئویی را در اولویت قرار می‌دهند و نباید نقش تعیین کننده آن را نادیده بگیرید و نکات لازم به جهت بهبود سئو ویدئو را رعایت نمایید.

نحوه ساخت یک ویدئوی با کیفیت جهت بهبود سئو

ساخت ویدئو و راهکارهای کاربردی برای بهبود سئو ویدئو

تصویر(4)

راز به کارگیری ویدئو به عنوان بخشی از استراتژی سئو این است که برای تولید محتوای با کیفیت بالا، هدف خاصی را مشخص نموده و برای آن وقت بگذارید. با این حال، ویدئو به تنهایی موجب ارتقای وب‌سایت شما نمی‌شود. این روند را به صورت یک چرخه در نظر بگیرید. ویدئو موجب می شود تا لینک‌های شما بیشتر دیده شوند و در نتیجه تعداد کلیک کاربران روی آنها افزایش یابد. اگر محتوای ویدئویی شما با کیفیت نباشد، افراد زمان زیادی را در سایت شما باقی نخواهند ماند.

در واقع این مورد می‌تواند به ضرر سایت باشد. انتشار یک ویدئوی با کیفیت پایین، رتبه شما را به شدت کاهش می‌دهد. زیرا موتور جستجو نمی‌خواهد کاربران را به یک صفحه بی فایده هدایت کند. در ابتدا ممکن است افراد بیشتری سایت شما را در SERP مشاهده کنند اما اگر محتوای صفحات، هدف آنها را برآورده نکند، به سرعت از سایت خارج می‌شوند. این مورد باعث افزایش نرخ پرش می‌شود و به گوگل نشان می‌دهد که صفحه شما به اندازه کافی مفید نیست. بنابراین رتبه‌ای را که کسب کرده‌اید از دست خواهید داد و ممکن است رتبه‌های دیگر را نیز از دست بدهید. زیرا سایت شما از نظر گوگل فاقد اعتبار می‌باشد. 

نکات بهبود سئو ویدئو

در ادامه نکاتی برای بهینه‌سازی اقدامات بازاریابی ویدیوئی ذکر شده است.

1. از ویدئوها در وب سایت خود استفاده کنید

بهبود سئو ویدئو و استفاده از آن در سایت 

تصویر(5)

دقت کنید که تنها تولید ویدئو کافی نیست و بهبود سئو ویدئو از تولید آن مهمتر خواهد بود. در واقع شما باید ویدئوها را در سایت خود منتشر نمایید. مطمئن شوید که ویدئو مناسب سایت می‌باشد. یک ویدئوی خوب، دارایی ارزشمندی برای پلتفرم تجارت الکترونیک یا توضیحات محصول وب سایت شما خواهد بود. ویدئوهای انجام تست نیز بسیار موثر بوده و می‌توانند در هر جایی از سایت قرار گیرند. زمانی که محتوای ویدئویی خود را برای سئو استفاده می‌کنید، می‌توانید همان محتوا را در بخش دیگری برای تکمیل سایر استراتژی‌های بازاریابی به کار ببرید.

2. به ویدئوی خود کمی متن اضافه کنید

اضافه نمودن متن در جهت بهبود سئو ویدئو

تصویر(6)

انتشار ویدئو در یک صفحه خالی، کاربرد چندانی ندارد. سعی کنید ویدئوی خود را در محلی مرتبط منتشر کرده و آن را با محتوای نوشتاری و بصری پوشش دهید. حتی می‌توانید یک کپی از ویدئوی خود را برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی بیشتر ایجاد کنید و فایل های گرافیکی استفاده شده در ویدئو را به صورت فایل‌های JPEG قابل دانلود قرار دهید. هرچه گوگل بیشتر بتواند ارتباط ویدئوی شما با محتوای موجود در صفحه را درک کند، نتایج بهتری دریافت خواهید کرد.

3. از آموزشی بودن ویدئوی خود مطمئن شوید

استفاده از ویدئو آموزشی برای بهبود سئو ویدئو

تصویر(7)

اگر مشتری در مورد برند، خدمات، محصولات یا صنعت شما سوالاتی دارد، پاسخ به این سؤالات می‌تواند در تصمیم گیری آنها برای خرید موثر باشد. اگر به طور مداوم پاسخگوی سوالات آنها باشید، به یک مرجع معتبر برای آنها تبدیل شده و اعتبار کسب می‌کنید. موتورهای جستجو این روند را درک کرده و شروع به تقویت بیشتر صفحات شما می‌کنند. یک ویدئوی پرسش و پاسخ یا نمایشی از محصولات خود را برای صفحات محصولتان در نظر بگیرید. می‌توانید از ویدئو در صفحات آموزشی مانند وبلاگ نیز استفاده کنید تا جایگزینی برای خواندن متن‌های طولانی باشد. 

4. ثابت قدم باشید

برای بهبود سئو ویدئو باید پیوسته ویدئو ایجاد نمایید.

تصویر(8)

نمی‌توانید تنها با یک بار مراجعه به باشگاه، انتظار بدنی ورزیده داشته باشید. در مورد بازاریابی ویدئویی نیز همینطور است. ثبات در تولید محتوای ویدئویی نکته‌ای کلیدی خواهد بود. همواره برای ارائه خدمات به کاربران خود تلاش نمایید. روی چندین کلمه کلیدی مرتبط که با هدف جستجوی مشتریان شما مطابقت دارند، کار کنید. وقتی شاهد پیشرفت وب سایت خود باشید، انگیزه ایجاد محتوای بیشتری خواهید داشت.

ردیابی موفقیت در استراتژی سئوی ویدئو ممکن است دشوار باشد. برخی تغییرات می‌توانند در مدت زمان کمتری بر رتبه‌بندی تاثیر مثبت بگذارند اما در بیشتر مواقع، تأثیرات آنها تا هفته‌ها یا ماه‌ها بعد مشخص نخواهد شد. این بدان معنا است که اگر می‌خواهید از طریق سئو به موفقیت برسید، ضرورت دارد که به صورت مداوم استراتژی‌ها را ادامه دهید. این ثبات به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا تشخیص دهند که سایت شما معتبر است. همانطور که آنها محتوای شما را ارزیابی کرده و شواهدی از تلاش‌های مداوم بهینه سازی را مشاهده می‌کنند، موقعیت تان در SERP‌ ها نیز بهبود پیدا می‌کند. علاوه بر این، با ایجاد مداوم محتوای جدید برای کاربران مانند ویدئوهای با کیفیت بالا، آنها را برای کسب اطلاعات بیشتر تشویق می‌کنید. این کار موجب بهبود سئو ویدئو، افزایش تعامل کاربر و کسب رتبه بهتر وب سایت یا وبلاگ شما می‌شود.

5. استفاده از زیرنویس‌ برای ویدئو

استفاده از زیرنویس در جهت بهبود سئو ویدئو

تصویر(9)

افزودن زیر نویس‌ به ویدئوها در یافتن آنها توسط موتورهای جستجو و در نتیجه بهبود سئو ویدئو کمک می‌کند. زیرا زیرنویس‌ها منبع مکتوبی هستند که الگوریتم‌های موتورهای جستجو می‌توانند توسط آنها محتوای ویدئو را شناسایی و ایندکس کنند. افزودن متن، محتوا و موضوع یک ویدئو می‌تواند برای کاربران و موتورهای جستجو مفید باشد. علاوه بر این، زیرنویس‌ها می‌توانند امکان دسترسی به ویدئوها را برای افراد دارای معلولیت که ممکن است قادر به تماشا یا درک محتوای صوتی نباشند، فراهم کنند. این کار باعث می‌شود تا بازدید افزایش پیدا کرده و همچنین تعامل با کاربر افزایش یابد.

6. از تبلیغات ویدئویی پولی کمک بگیرید

استفاده از تبلیغات پولی برای بهبود سئو ویدئو

تصویر(10)

پلتفرم هایی مانند TikTok، فیس بوک و اینستاگرام به دلیل تعامل بالای کاربر و جلوه‌های بصری جذاب، برای تبلیغات پولی عالی هستند. با تغییر مداوم الگوریتم سئوی گوگل، تکیه بر سئو ویدئوها دشوار شده است. تبلیغات ویدئویی پولی کمک می‌کنند تا محتوای شما توسط افراد مرتبطی که به محصول یا خدمات شما علاقه مند هستند، دیده شود. همچنین ROI بهتری نسبت به تبلیغات ارگانیک فراهم می‌کند. زیرا تبلیغات پولی به شما اجازه می‌دهد تا دسترسی بیشتری به مخاطبان هدف داشته باشید. علاوه بر این، از طریق پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب، می‌توانید تجزیه و تحلیل‌ دقیق‌تری در مورد اینکه چه کسانی ویدئوهای شما را تماشا می‌کنند، از کدام منطقه هستند و چقدر زمان صرف تماشای آنها می‌نمایند، دریافت نمایید.

این اطلاعات می‌توانند رویکردهای ارزشمندی در مورد اینکه چه نوع ویدئوهایی مورد پسند مخاطبان مختلف است در اختیار شما قرار دهند. همچنین به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا تلاش‌ها و منابع خود را روی مؤثرترین استراتژی‌های بازاریابی متمرکز کنند. به طور کلی، تبلیغات ویدئویی پولی ابزار قدرتمندی است که باید در استراتژی بازاریابی هر شرکت گنجانده شود. این ابزار کمک خواهد کرد تا به مخاطب هدف مناسب دست پیدا کرده و بازدهی سرمایه خود را به حداکثر برسانید.

7. جزئیات فنی را فراموش نکنید

توجه به جزئیات در راستای بهبود سئو ویدئو

تصویر(11)

آپلود ویدئوی خود در سایتی مانند YouTube یا Vimeo ابتدای کار است. فراموش نکنید که اطلاعات مناسب را در متن وارد کنید تا خزنده‌های موتورهای جستجو بدانند چگونه ویدئوی شما را دسته بندی و اولویت بندی کنند. YouTube از اطلاعات مختلفی برای رتبه بندی شما استفاده می‌کند:

  • اطلاعات تگ عنوان
  • جذب مخاطب
  • کلمات کلیدی در تگ توضیحات
  • تگ ها
  • مدت زمان ویدئو
  • تعداد اشتراک بعد از تماشا
  • نظرات
  • Likes و dislikes

تمامی این‌ اطلاعات در اختیار شما نیستند اما روی گزینه‌هایی که امکان کنترل آنها را دارید، تمرکز نمایید تا مطمئن شوید که تمام تلاش خود را برای کمک به بهبود سئو ویدئو انجام داده‌اید.

جمع بندی

اولین نکته‌ای که باید برای بهبود سئو ویدئو در نظر بگیرید این است که گوگل ویدئوهای میزبانی شده در YouTube را رتبه بندی می‌کند. اگر می‌خواهید ویدئوهای شما در جستجوی گوگل رتبه مناسبی به دست آورند، میزبانی آنها در یوتیوب بهترین گزینه می‌باشد. یوتیوب در نوع خود یک موتور جستجوی بسیار بزرگ است. می‌توانید از طریق افرادی که در آن جستجو انجام می‌دهند، ترافیک قابل توجهی برای ویدئوهای خود به دست آورید. نحوه رتبه بندی ویدئوها در گوگل و یوتیوب متفاوت است. YouTube از اطلاعاتی مانند عنوان، توضیحات و دسته‌ای که برای ویدئو وارد می‌کنید، جهت تعیین ارتباط آن با جستجوی کاربر استفاده می‌کند. سپس از معیارهای مرتبط با زمان، برای مشخص کردن رتبه آن بهره می‌برد.

برای کسب رتبه خوب و بهبود سئو ویدئو در هر دو موتور جستجو، به نکات زیر دقت کنید: 

  •  ویدئوهایی تولید کنید که توجه کاربران را جلب نمایند و ارزش لینک دادن داشته باشند. 
  •  ویدئوها باید اشتیاق افراد به تماشای ویدئو را افزایش دهند.
  • از پلی لیست‌هایی استفاده کنید که مردم آنها را دوست دارند. از قرار دادن ویدئوهای کانال‌های دیگر در پلی لیست خود نترسید.
  •  ویدئو را در سایت خود نیز قرار دهید.
  • افراد را ترغیب کنید تا ویدئوهای شما را ذخیره کنند تا زمان بیشتری برای مشاهده آنها داشته باشند.
  • از کمپین‌های پولی استفاده نمایید تا مدت زمان مشاهده ویدئوی خود را افزایش دهید.
  •  ویدئو را از طریق چندین کانال تبلیغ کنید تا لینک‌های مختلفی به آنها جذب شود.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *