تاثیر حجم صفحه بر سئو و عملکرد سایت
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

تاثیر حجم صفحه بر سئو و عملکرد آن + 6 راهکار عملی

بالا بودن حجم صفحات سایت می تواند SEO و عملکرد را تحت تاثیر قرار داده و موجب کاهش رتبه وب سایت شما در موتورهای جستجو شود. به این ترتیب، باید درک کامل و درستی از حجم صفحه داشته باشید. زیرا این موضوع در دنیای دیجیتال اهمیت زیادی دارد. بنابراین، اگر به دنبال بهبود عملکرد وب سایت خود هستید، این پست را با دقت مطالعه کنید تا تاثیر حجم صفحه بر سئو را به طور کامل بررسی کرده و نحوه تاثیر آن بر رتبه سایت را تجزیه و تحلیل نمایید. اساساً، هرچه حجم صفحه به اصطلاح «سنگین‌تر» باشد، سرعت لود کامل و آماده شدن آن برای مشاهده توسط بازدیدکنندگان سایت، کندتر خواهد بود. هنگامی که صفحه شما زمان پاسخگویی کندی داشته باشد، در نهایت بر عملکرد کلی وب سایت و تجربه کاربر تأثیر می گذارد که این دو مورد از مهم ترین عوامل سئو هستند.

در این مقاله، به حجم صفحه و عواملی که بر آن تأثیر می‌گذارند، عمیق‌تر پرداخته می شود. همچنین نقشی که حجم صفحات سایت در استراتژی کلی سئو ایفا می کند توضیح داده خواهد شد. در پایان، روش هایی معرفی می شوند که با اعمال آنها در وب سایت خود می توانید مطمئن شوید که شانس بیشتری برای کسب رتبه خوب در موتورهای جستجو خواهید داشت.

تاثیر حجم صفحه بر سئو سایت و پارامتر های آن 

تصویر(1)

حجم صفحه چیست و شامل چه بخش هایی می شود؟

حجم یک صفحه وب، معیاری جهت نمایش مقدار داده موجود در آن می باشد. این مقدار، کل داده ای است که هنگام بازدید صفحات سایت، از سرور به مرورگر فرستاده می شود. این داده ها شامل تمام عناصر موجود در صفحه، مانند تصاویر، متن، اسکریپت ها، لینک های داخلی و لینک های خارجی است.

برای اندازه گیری تاثیر حجم صفحه بر سئو می توانید از ابزارهای توسعه دهنده در مرورگر یا ابزارهای تحلیل آنلاین وب سایت استفاده کنید. به عنوان مثال، گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس به همراه ابزارهای توسعه دهنده داخلی عرضه می شوند. همچنین می توانید از ابزارهای زیر نیز استفاده کنید:

هنگام بررسی گزارش عملکرد، دو نکته را باید در نظر داشته باشید: حجم هر المان و تعداد المان های موجود در صفحه.

حجم بر حسب کیلوبایت (KB) اندازه گیری می شود و هر چه این عدد بیشتر باشد، به معنی آن است که صفحه حجم بالایی دارد. برای بهینه سازی سایت خود در موتورهای جستجو، باید حجم صفحات را تا حد امکان پایین نگه دارید و مطمئن شوید که سایت شما سریع و کامل لود می شود. عواملی که در حجم صفحه نقش دارند و می توان تاثیر حجم صفحه بر سئو را اندازه گیری نمود عبارتند از:

1. تصاویر

استفاده از تصاویر در وب سایت، به جلب توجه مخاطبان کمک کرده و صفحه شما را از نظر بصری جذاب می کند. با این حال، حجم تصویر می تواند دلیل کاهش زمان پاسخگویی و حجم بالای صفحه باشد. به این ترتیب، شما باید انواع فایل های تصویری، تکنیک های فشرده سازی و سایر استراتژی ها را برای کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت آنها انجام دهید. خوشبختانه، چندین روش بهینه سازی تصویر وجود دارد که در ادامه بیشتر در مورد آنها صحبت خواهد شد.

اگر می خواهید حجم یا وزن تصویر خود را بدانید، باید پیکسل های آن را بررسی کنید که معمولاً با بایت، کیلوبایت یا مگابایت اندازه گیری می شوند. به عنوان مثال، اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنید، به سادگی روی عکس کلیک راست کرده و properties را انتخاب نمایید. سپس تمامی اطلاعات مربوط به آن عکس از جمله ابعاد و حجم تصویر نشان داده خواهد شد. علاوه بر این، می توانید از ابزارهایی برای بررسی یا اندازه گیری حجم تصاویر استفاده کنید تا اطمینان حاصل نمایید که تصاویری با حجم مناسب دارید. مانند:

  • Image Measurement
  • Omni Calculator
  • Posterburner

برای ساده تر کردن این کار، می توانید یک دستیار مجازی (VA) داشته باشید تا به تحقیق در مورد ابزارها، جستجوی سرویس های بهینه سازی تصویر یا حتی به کارگیری تکنیک های فشرده سازی، کمک کند. این کار به ویژه زمانی مفید است که محتوای شما شامل تصاویر زیادی باشد.

روش های بهبود تاثیر حجم صفحه بر سئو

تصویر(2)

2. فیلم ها

اگرچه فایل های ویدیویی برای افزایش تعامل کاربران با سایت عالی هستند اما می توانند سهم عمده ای در حجم صفحه داشته باشند و بر سرعت بارگذاری وب سایت تأثیر بگذارند. ویدیوها فایل های بزرگی هستند و بارگذاری آنها به زمان زیادی نیاز دارد. همچنین برای کسانی که سرعت اینترنت خوبی ندارند مشکل ساز خواهد بود. جاسازی ویدئوها از YouTube یک راه عالی برای کاهش حجم صفحه بوده و در عین حال تجربه ای جذاب و تعاملی را برای بازدیدکنندگان وب سایت فراهم می کند. با استفاده از کد جاسازی یوتیوب، می توانید ویدیوها را بدون نیاز به میزبانی آنها در سرور خود، در وب سایت قرار دهید.

3. جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک ابزار بسیار عالی برای طراحی وب سایت است و امکان راه اندازی یک سایت تعاملی و بهبود عملکرد سایت را به شما می دهد.

هر چند جاوا اسکریپت دارای مزایای زیادی می باشد اما می تواند زمان بارگذاری وب سایت را افزایش داده و پهنای باند بیشتری را مصرف کند. دو دلیل اصلی که باعث کندی سایت می شود، عبارتند از:

  1. اگر کد جاوا اسکریپتی استفاده می کنید که برای عملکرد موردنظر بهینه نشده باشد (یا کدنویسی ضعیفی دارد)، نسبت به زمانی که به صورت بهینه نوشته شده است، کندتر می شود.
  2. یک دلیل دیگر این است که نحوه برخورد مرورگرها با فایل‌های جاوا اسکریپت متفاوت است. آنها این فایل‌ها را به ترتیب لود می‌کنند و نمی‌توانند همه آنها را به طور همزمان (مانند فایل‌های CSS) دریافت نمایند. به همین دلیل زمان لود کامل و نمایش آنها روی صفحه نمایش شما بیشتر می باشد.

4. فونت های سفارشی

فونت‌های با وزن سنگین یا پررنگ‌تر تأثیر بیشتری بر حجم صفحه نسبت به فونت‌هایی با وزن سبک‌تر خواهند داشت، زیرا فضای بیشتری را اشغال می‌کنند. به این دلیل که فونت های سفارشی درخواست های اضافی به سرور ارسال می کنند و زمان پاسخ دهی کندتر و مصرف داده افزایش می یابد و در پارامتر های تاثیر حجم صفحه بر سئو از عوامل اصلی شمرده می شود.

در نتیجه فونت های سفارشی حجم فایل صفحات شما را افزایش می دهند. زمان بارگذاری طولانی‌تر صفحات سایت، می‌تواند منجر به تجربه کاربری ضعیف شود که در نتیجه باعث افت رتبه سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل خواهد شد. برای اطمینان از عملکرد و تجربه کاربری بهتر، مهم است که در صورت امکان از فونت های سفارشی استفاده نکنید.

5. تبلیغات

تبلیغات منبع درآمد مهمی برای بسیاری از وب سایت ها هستند اما استفاده بیش از حد آنها می تواند به حجم صفحه و تجربه کاربر آسیب برساند. امروزه در تبلیغات از عکس‌ها، گیف‌ها یا ویدیوهای باکیفیت استفاده می‌شود که همگی می‌توانند زمان بارگذاری آن صفحه را افزایش و کاربران را آزار دهند. ناگفته نماند که این امر بر طراحی کلی وب سایت نیز تأثیر می گذارد و باعث می شود که به هم ریخته و غیرحرفه ای به نظر برسد. علاوه بر این، تبلیغات بیش از حد، یافتن محتوای مورد نظر را برای کاربران دشوار می کند. همه این عوامل می توانند منجر به تجربه کاربری ضعیف شوند و در نهایت به اعتبار وب سایت در بلندمدت آسیب برسانند.

چرا حجم صفحه برای سئو و عملکرد مهم است؟

زمانی که صحبت از سئو به میان می آید، حجم صفحه اهمیت پیدا می کند زیرا تاثیر حجم صفحه بر سئو زیاد بوده و به نوبه خود بر سرعت دسترسی کاربران به اطلاعات نیز تأثیر می گذارد. هرچه حجم صفحات بیشتر باشد، کاربران شما باید زمان بیشتری را صرفا کنند تا همه عناصر صفحه (تصاویر، ویدیوها و غیره) دانلود و در مرورگر به صورت کامل نمایش داده شود. وقتی کاربر تجربه خوبی در سایت شما داشته باشد، احتمال آن بیشتر است تا از خدمات و محصولات سایت استفاده کند. بنابراین اگر می‌خواهید یک وب‌سایت سازگار با سئو داشته باشید که در موتورهای جستجو نیز دارای رتبه خوبی باشد، سرعت لود صفحات سایت را در اولویت قرار دهید.

چگونگی تاثیر حجم صفحه بر سئو

تصویر(3)

کند بودن بارگذاری صفحات، یافتن آنچه را که مشتریان به دنبال آن هستند دشوار می کند و آنها نمی توانند محتوای موردنظر خود را به سرعت پیدا کنند. کند بودن صفحات سایت علاوه بر اینکه برای بازدیدکنندگان ناامید کننده است، می تواند از نظر گوگل نیز یک امتیاز منفی محسوب شود. بنابراین باید تمامی تلاش خود را انجام دهید تا سرعت بارگذاری سایت بهبود یابد و کاربران قبل از مشاهده کامل صفحه، از سایت شما خارج نشوند.

نرخ پرش می تواند در درک نحوه تعامل کاربران با وب سایت به شما کمک کند. با استفاده از نرخ پرش می توانید مشکلاتی را که ممکن است باعث شود بازدیدکنندگان از صفحه ای که در آن قرار دارند به سرعت خارج شوند، شناسایی نمایید. به‌علاوه، می‌تواند دید خوبی در مورد صفحات خوب و بدی که دارید به شما بدهد. رتبه بالا در نتایج جستجو می تواند تاثیر قابل توجهی بر بازدید سایت شما داشته باشد. بررسی جستجو یک راه عالی برای پیگیری و تحلیل عملکرد وب سایت و دیده شدن آن در موتورهای جستجو است. به عنوان مثال، می توانید از گوگل آنالیتیکس برای شناسایی روش های بهبود یا بهینه سازی وب سایت خود استفاده کنید.

حجم ایده آل برای صفحه وب سایت چیست؟

کلید بهینه سازی حجم صفحات سایت، ایجاد تعادل بین سه عامل سرعت، طراحی و تجربه کاربری است.

بهترین موارد تاثیر حجم صفحه بر سئو

تصویر(4)

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، میانگین وزن یا حجم صفحات بین سال های 2017 تا ژانویه 2023 به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در می 2017، میانگین حجم صفحه برای دسکتاپ 1376.2 کیلوبایت و برای موبایل 1223.7 کیلوبایت بود. در فوریه 2023 نیز میانگین حجم صفحه 2324.8 کیلوبایت برای دسکتاپ و 2037.3 کیلوبایت برای موبایل می باشد.

این داده ها معیار خوبی از حجم صفحه به شما می دهند و میزان تاثیر حجم صفحه بر سئو را به خوبی مشخص نموده است. با این حال، باید به یاد داشته باشید که این داده ها میانگین حجم صفحات وب سایت ها هستند. برخی از وب سایت ها سنگین تر و برخی دیگر حجم کمتری دارند.

بنابراین، وقتی در مورد حجم ایده آل صفحات سایت صحبت می شود، بهترین عملکرد زمانی اتفاق می افتد که کاربر بعد از مراجعه به سایت، تمامی اطلاعات موجود در آن را به صورت کامل مشاهده کند. به علاوه، نحوه تعامل آنها با سایت پس از حضور در آن نیز باید در نظر گرفته شود. همچنین حجم صفحه شما به کسب و کار یا صنعتی که اداره می کنید بستگی دارد. زیرا نوع محتوای تولید شده، به آن وابسته است.

به عنوان مثال، اگر کسب و کار شما در مورد ایجاد لوگو است، باید نمونه کارهای خود را در وب سایت به نمایش بگذارید تا اعتماد مشتریان را جلب کرده و حرفه ای بودن خود را نیز نشان دهید. این بدان معنا است که تصاویر و گرافیک های با وضوح بالا در سایت شما زیاد خواهند بود. بنابراین، باید از تکنیک هایی مانند تصاویر وکتور، برای کاهش حجم فایل های تصویری و صفحه خود استفاده کنید. در مقابل، اگر در صفحات سایت بیشتر از متن استفاده شود، مطمئنا حجم صفحه کمتر خواهد بود. همچنین می توانید از طراحی مینیمالیستی با گرافیک های بسیار ساده، تصاویر کوچک با وضوح پایین برای ارائه محتوای خود در وبلاگ استفاده کنید.

سرعت لود سایت و تاثیر حجم صفحه بر سئو

تصویر(5)

6 راه برای بهبود صفحات سایت و مشاهده تاثیر حجم صفحه بر سئو

با استراتژی و روش های مناسب می توانید عملکرد وب سایت خود را بهبود ببخشید و حجم صفحات را کاهش دهید. به این ترتیب، خیالتان راحت خواهد بود که وب سایت در موتورهای جستجو رتبه مناسبی خواهد داشت و تاثیر حجم صفحه بر سئو سایت خود را مشاهده نمایید.

1. فشرده سازی تصاویر

هنگامی که روی وب سایتی کار می کنید، یکی از اولین کارهایی که می توانید انجام دهید فشرده سازی تصاویر است. این کار می تواند در کاهش حجم صفحه و بهبود عملکرد کلی وب سایت شما تاثیرگذار باشد. علاوه بر این، به تسریع در لود تصویر، کاهش هزینه های پهنای باند و کاهش زمان پاسخ سرور کمک می کند. می‌توانید از ابزارهای زیادی مانند Imagify استفاده کنید که در بهینه‌سازی و فشرده‌سازی تصاویر کمک خواهد کرد. این ابزار به ویژه زمانی مفید است که محتوای شما به تصاویر متکی باشد. در ادامه تکنیک های کاهش حجم تصاویر توضیح داده می شود تا تاثیر حجم صفحه بر سئو سایت خود را بهبود ببخشید.

راه حل اول تکنیک پردازش تصویر می باشد که برای کاهش حجم تصاویر بزرگ تر بدون از دست دادن جزئیات یا اطلاعات استفاده می شود و با حفظ رزولوشن اصلی، حجم آنها را کوچک تر می کند. این روش در مواردی مانند طراحی وب و عکاسی دیجیتال که در آن حفظ بالاترین کیفیت ممکن یک تصویر مهم است، مفید می باشد.

راه حل دوم، استفاده از تکنیکی برای پردازش تصویر می باشد که شامل حذف برخی داده ها از یک تصویر برای کاهش حجم آن و ذخیره یا انتقال آسان تر آن است. رایج ترین نوع پردازش تصویر، فشرده سازی با فرمت JPEG می باشد که می تواند در عین حفظ کیفیت بصری، حجم فایل یک تصویر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. Imagify می تواند با فشرده سازی تصاویر بدون افت کیفیت آنها، اطمینان حاصل کند که حجم صفحه شما بهینه می شود. این بدان معنا است که تصاویر با بهترین کیفیت و حجم نمایش داده خواهند شد.

گزینه بعدی استفاده از CSS Sprite است. این روش با ترکیب چندین تصویر در یک تصویر کار می کند. این کار تعداد درخواست هایی که مرورگر برای دریافت محتوا باید ارسال کند را به حداقل می رساند. در نتیجه حجم صفحه را کاهش داده و زمان بارگذاری صفحه را بهبود می بخشد.

2. پاکسازی کد

حجم کد در صفحه می تواند بر عملکرد کلی وب سایت شما تأثیر بگذارد. هر چه کد بیشتر باشد، زمان بیشتری برای بارگذاری آن نیاز است. زیرا مرورگرها و سرورها برای پردازش اطلاعاتی که باید دانلود شود، منابع و زمان زیادی را صرف خواهند کرد. به این ترتیب، باید کدهای سایت را ساده و بروز نگه دارید تا مطمئن شوید که وب سایت شما روان و سریع اجرا می شود. می‌توانید از افزونه‌های کش برای کاهش حجم صفحه با کوچک کردن جاوا اسکریپت و بهینه‌سازی فایل‌های CSS استفاده کنید. از جمله:

3. CMS خود را بروز کنید

سیستم مدیریت محتوا (CMS) نرم افزاری مانند وردپرس است که این امکان را به شما می دهد تا متن صفحات را تغییر دهید، صفحات جدید اضافه کنید و سایر تغییرات را در ساختار سایت خود ایجاد نمایید. از این رو، یک CMS بروز برای بهینه سازی حجم صفحه و بهبود تجربه کاربر ضروری است.

4. Caching را فعال کنید

کش کردن (Caching) یک روش عالی برای ذخیره داده‌هایی است که به طور مداوم استفاده می‌شوند، به نحوی که هر بار وارد وب‌سایت می‌شوید، نیازی به دانلود مجدد آنها نباشد. این امر می‌تواند میزان پردازش مورد نیاز برای اجرای یک صفحه را به طرز قابل توجهی کاهش دهد و تاثیر حجم صفحه بر سئو را بهبود ببخشد.

کشینگ و تاثیر حجم صفحه بر سئو

تصویر(6)

به عنوان مثال، می توانید از WP Rocket به عنوان یک افزونه کش برای وردپرس استفاده کنید. نصب و فعالسازی این افزونه نیز آسان می باشد و نسخه حرفه ای آن نیز توسط میهن وب هاست به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. این افزونه در کوتاه ترین زمان، به لطف گزینه های قدرتمند خود، از جمله کش که به طور خودکار بلافاصله پس از نصب، فعال می شوند، می تواند صفحات سایت شما را بهینه کند.

5. فشرده سازی GZIP

WP Rocket به طور خودکار فشرده سازی GZIP را فعال می کند تا حجم داده های وب سایت شما را کاهش دهد. GZIP تکنیکی است که برای فشرده سازی فایل ها برای انتقال سریعتر از طریق اینترنت استفاده می شود. GZIP با حذف اطلاعات اضافی از یک فایل فشرده نشده، حجم آن را کاهش می دهد و دانلود و ذخیره آن را آسان تر می کند. این کار به بهبود سرعت بارگذاری سایت و همچنین کاهش استفاده از پهنای باند و حجم صفحات، کمک خواهد کرد. زیرا وقتی سرور محتوای شما را به مرورگر می فرستد، قبل از ارسال، آن را فشرده می کند.

تاثیر حجم صفحه بر سئو سایت و آنالیز آن با دستگاه های مختلف

تصویر(7)

6. محتوای خود را برای موبایل بهینه کنید

با وجود انواع مختلف تلفن‌های هوشمند، سیستم‌عامل‌ها و صفحه‌نمایش هایی با ابعاد مختلف که امروزه در دسترس هستند، ایجاد وب‌سایتی که در تمامی دستگاه‌ها به خوبی کار کند، می‌تواند دشوار باشد. این یعنی استفاده از تکنیک‌های طراحی واکنش‌گرا برای اطمینان از ظاهر مناسب محتوای شما در هر دستگاهی که نمایش داده می شود. به این صورت که محتوای شما در همه دستگاه‌ها به صورت مناسب اجرا گردد. این استراتژی در دنیای سئو اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. موتورهای جستجو هنگام رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نتایج جستجو، میزان بهینه‌سازی آن برای موبایل را در نظر می‌گیرند.

نتیجه گیری نهایی

چندین عامل می‌تواند در موفقیت بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) نقش مهمی داشته باشد و یکی از این عوامل حجم صفحات است. این موضوع تأثیر قابل توجهی بر عملکرد کلی وب‌سایت شما دارد و در نتیجه تجربه کاربری را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. به طور کلی، حجم صفحه می‌تواند یکی از عوامل تعیین کننده‌ رتبه وب‌سایت شما در نتایج جستجو باشد. با این حال، آیا حجم صفحات وب یا عملکرد وب‌سایت به راحتی قابل اندازه گیری است؟ به ویژه اگر وب‌سایت شامل صدها صفحه باشد؟

در واقع، این موضوع به ابزارهای حرفه ای که از آن برای تحلیل و عملکرد سایت استفاده می کنید بستگی دارد. در این صورت، تجزیه و تحلیل داده‌ها، بهبود محتوا و شناسایی فرصت‌های افزایش سرعت سایت به یک فرآیند آسان و بی دردسر تبدیل خواهد شد. افزونه هایی مانند WP Rocket و LsCache به عنوان ابزارهای حرفه ای برای وردپرس در این زمینه شناخته می‌شوند. با استفاده از آنها می توانید حجم صفحات وب‌سایت خود را کاهش داده و تاثیر حجم صفحه بر سئو  سایت خود را مشاهده نموده و بهبود ببخشید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *