آشنایی با  ۱۳ مهارت کلیدی برای توسعه دهندگان وب موفق
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

۱۳ مهارت کلیدی برای توسعه دهندگان وب موفق

توسعه وب یک عبارت کلی است که برای توصیف وظایف مرتبط با ایجاد سایت‌ها استفاده می‌گردد. در واقع شامل صفحات وب ساده و اپلیکیشن󠀠های پیچیده برای خرید آنلاین و شبکه‌های اجتماعی است.

 توسعه‌دهندگان وب از سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMS استفاده می کنند تا امکان ویرایش محتوا را برای سایر کاربرانی که مهارت فنی کافی ندارند، آسان‌تر نمایند. طراحان وب، بیشتر در بخش تجربه کاربری به فعالیت می پردازند و در مورد استایل صفحه، رنگ‌ها، تصاویر، انتخاب فونت و سایر جزئیات مشابه، تصمیم گیری می کنند.

مهمترین مهارت کلیدی برای توسعه دهندگان وب

تصویر(1)

توسعه دهندگان وب می‌توانند در دو حوزه front-end و back-end تخصص داشته باشند. از سوی دیگر، full stack به کدنویسی در هر دو حوزه front-end و back-end اشاره دارد. در ادامه به بررسی ۱۳ مهارت کلیدی برای توسعه دهندگان وب پرداخته می شود.  

  1. برنامه نویسی Front-end

به عنوان مهارت کلیدی برای توسعه دهندگان وب، باید با سه زبان اصلی برنامه‌نویسی که در ایجاد بخش front-end سایت استفاده می‌شوند، آشنا باشید.

زبان نشانه گذاری استاندارد html که مخفف Hyper Text Markup Language است، برای ایجاد صفحات سایت مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، زبان برنامه نویسی CSS که مخفف Cascading Style Sheet است برای ایجاد چیدمان، رنگ‌ها، فونت‌ها و استایل صفحه به کار می رود. برای موفقیت در توسعه وب، باید در هر دو زبان برنامه‌نویسی حرفه‌ای باشید. 

در نهایت، جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی است که به توسعه‌دهندگان وب کمک می‌کند تا در وب‌سایت‌ها ویژگی‌های تعاملی اضافه کنند و بازدیدکنندگان بیشتری جذب نمایند.

2. گیت (Git)

گیت یک فناوری کنترل نسخه کد است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تغییراتی که در کد  ایجاد کرده‌اند را پیگیری کنند و قبل از اجرای تغییرات جدید، آنها را مد نظر داشته باشند.

GitHub یک مخزن گیت ابری است که به توسعه دهندگان وب این امکان را می‌دهد تا پروژه‌های کنترل نسخه گیت خود را در محیط ابری ذخیره نموده و با دیگران به اشتراک بگذارند. 

3. طراحی واکنش گرا 

اصطلاح واکنش‌گرا بدین معنا است که سایت به طور خودکار با اندازه‌های مختلف صفحات نمایش، مانند رایانه‌ها، تبلت‌ها و تلفن همراه سازگار شده و در تمام دستگاه ها عملکرد خوبی خواهد داشت.

از مزیت های طراحی سایت واکنش گرا می توان به بهبود تجربه کاربری، افزایش ترافیک موبایل، بارگذاری سریعتر صفحات و پیشرفت عملکرد در موتورهای جستجو اشاره کرد.

مهارت کلیدی برای توسعه دهندگان وب به منظور گسترش سایت

تصویر(2)

4.  زبان‌های برنامه‌نویسی Back-end سایت 

زبان‌های برنامه‌نویسی Back-end، وظایفی مانند اتصال سایت به پایگاه داده، پیگیری ارتباطات کاربران و اجرای اپلیکیشن های تحت وب را بر عهده دارند. به صورت کلی، توسعه‌دهندگان Back-end با عملکرد یک سایت سر و کار دارند و کد نویسی مرتبط با آن را انجام می‌دهند.

معروف‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی Back-end که به عنوان مهارت کلیدی برای توسعه دهندگان وب شناخته می شوند عبارتند از:

مهارت کلیدی برای توسعه دهندگان وب در بک اند

تصویر(3)

  • PHP یا PHP Hypertext Preprocessor

php یک زبان اسکریپت نویسی چند منظوره است که در توسعه اپلیکیشن های سمت سرور استفاده می‌شود. این زبان برنامه‌نویسی، کاربران زیادی دارد که کتابخانه‌ها، ابزارهای خودکارسازی و فریم ورک هایی را برای استفاده آسان‌تر از آن، ایجاد کرده اند.

  • Java

یک زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره و شی‌گرا است که برای ساخت اپلیکیشن های تحت وب، دسکتاپ و علمی استفاده می‌شود.

  • Ruby

Ruby به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی انعطاف پذیر، به خصوص برای مبتدیان شناخته می شود که معمولاً جهت توسعه Back-end سایت پیشنهاد می گردد. 

  • سی شارپ (#C)

سی شارپ که بر پایه زبان برنامه نویسی پرکاربرد C ایجاد شده است، در توسعه بازی ها، اپلیکیشن های پر کاربرد موبایل و سایر موارد استفاده می شود.  

  • Python 

پایتون در علم داده، یادگیری ماشین، فریم ورک های تحت وب، بازی‌ها و توسعه شبکه محبوب است. به دلیل سادگی و کارآمدی آن، جایگزینی برای زبان‌هایی مانند سی شارپ و جاوا در انجام عملکردهای مشابه، تلقی می‌شود.

5. SEO

کاربران به دنبال سایت هایی هستند که در نتایج موتورهای جستجو عملکرد خوبی دارند.  بنابراین برای برنامه‌نویسان وب بسیار مهم است که درک عمیقی از بهینه‌سازی موتورهای جستجو داشته باشند. بخشی از مهارت کلیدی برای توسعه دهندگان وب در ارتباط با سئو عبارتند از:

  • کدنویسی کارآمد صفحات جهت بارگذاری سریع تر تا برای موتورهای جستجو جذاب تر باشند.
  • تسهیل فرآیند تحلیل صفحات برای ربات‌های موتورهای جستجو
  • سازگاری سایت با موبایل

مهارت کلیدی برای توسعه دهندگان وب در ارتباط با سئو

تصویر(4)

6. طراحی UX و UI

تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI)، هر دو مهارت کلیدی برای توسعه دهندگان وب هستند. زیرا بخشی از فرآیند برنامه‌ریزی و ساخت هر پلتفرم دیجیتال محسوب می شوند.

طراحان UX، وظایف مهمی در زمینه معماری پروژه بر عهده دارند. آنها با استفاده از داده‌ها و آمارها، مسیری که ممکن است کاربر برای رسیدن به هدف خود در سایت طی کند را ارزیابی می کنند. طراحان UI با همکاری معماران UX، مدیران محصول و مهندسان، نیازهای کاربران را جمع‌آوری و ارزیابی می نمایند و عناصر UI گرافیکی مانند دکمه‌های ناوبری و فیلدهای جستجو را طراحی می‌کنند.

   7. فریم ورک برنامه

در توسعه وب، برنامه‌نویسی وظایف مشترکی را شامل می شود که در بسیاری از اپلیکیشن ها باید انجام گردد. به عنوان مثال، هنگامی که شما یک سایت را در مرورگر تایپ می‌کنید، اپلیکیشن باید آدرس را پردازش کرده و اقدامات لازم برای باز کردن آن سایت را انجام دهد. این کار به کدهای زیادی نیاز دارد که تقریباً یکسان هستند.

برنامه نویسان برای صرفه جویی در زمان، از فریمورک‌ها استفاده می‌کنند تا مجبور به تایپ کدهای تکراری نشوند. فریمورک‌ معروفی که یک توسعه‌دهنده وب front-end باید برای با آن آشنایی داشته باشد، Angular است.

8. تست و رفع اشکال

سایت یا اپلیکیشنی که به درستی کار می‌کند، نتیجه‌ ساعت‌ها برنامه‌نویسی، تست و رفع اشکال است. اگر به عنوان یک توسعه‌دهنده وب فعالیت می‌کنید، باید بخش عمده ای از زمان خود را برای انجام تست و عیب یابی اختصاص دهید. این فرآیند یک مهارت کلیدی برای توسعه دهندگان وب می باشد و به صبر و پشتکار نیاز دارد .

اصلی ترین مهارت کلیدی برای توسعه دهندگان وب

تصویر(5)

9. حل مسئله 

فرآیند شناسایی خطا، یافتن چندین راهکار مختلف و انتخاب بهترین راه حل، یک مهارت است که می‌توانید آن را از طریق تمرین یا آموزش‌های فنی، کسب کنید. 

ممکن است به عنوان یک توسعه دهنده وب، هر روز با مسائل مختلفی مواجه شوید که نیاز به حل آنها دارید. در این شرایط، باید از راهکارهای مناسب برای حل مسئله استفاده نمایید و به صورت سازماندهی شده با چالش های غیر منتظره روبرو شوید.

10. توجه به جزئیات

توجه به جزئیات یک مهارت کلیدی برای توسعه دهندگان وب است. کدهای نادرست سبب عملکرد نامناسب یا عدم کارکرد اپلیکیشن می شوند. البته در برخی موارد می‌تواند به یک مشکل امنیتی تبدیل گردد. 

همانطور که در ابتدای مقاله بیان شد، توسعه دهندگان وب برای اطمینان از صحت عملکرد برنامه یا سایت، بخش زیادی از زمان خود را صرف بررسی و بازبینی کد می کنند.

11. سیستم مدیریت محتوا یا CMS

سیستم‌ مدیریت محتوا، به افراد بدون تجربه در زمینه برنامه‌نویسی، امکان طراحی وب سایت و مدیریت محتوای آن را می‌دهد. همچنین CMS با ترکیب یک رابط کاربری ساده و افزونه های جانبی، می‌تواند قابلیت‌های سایت را افزایش دهند.

اگر هدف از ایجاد سایت، کسب درآمد است و علاقه زیادی به توسعه برنامه ها ندارید، با استفاده از  CMS می توانید موفقیت های خوبی کسب نمایید.  

کسب مهارت کلیدی برای توسعه دهندگان وب

تصویر(6)

12. مهارت های ارتباطی قوی 

هرگز از اهمیت مهارت‌های ارتباطی غافل نشوید. توانایی ارتباطی قدرتمند در گفتار و نوشتار، برای بسیاری از مشاغل به عنوان یکی از نیازهای اساسی مطرح می‌شود. به عنوان یک توسعه دهنده وب، ممکن است بخواهید به افرادی که دانشی در زبان‌های برنامه‌نویسی ندارند،  یک راه حل برنامه‌نویسی را توضیح دهید و از طریق ایمیل، تلفن یا حضوری، با آنها ارتباط برقرار کنید.

13. خلاقیت  

تقریبا در هر شغلی، استفاده از خلاقیت مهم است. به طور کلی، خلاقیت موجب حل مسائل، ایجاد محیط کار مثبت و کمک به افراد برای مواجهه با تغییرات می‌شود. فکر کردن خارج از یک چارچوب خاص و استفاده از راه حل‌های غیرمعمول در برنامه‌نویسی، می‌تواند کمک کند تا مشکلات را به شیوه‌ای خلاقانه و جدید، حل نمایید.

استفاده از مهارت کلیدی برای توسعه دهندگان وب

تصویر(7)

جمع بندی 

توسعه دهندگان وب در کار خود از مهارت‌های فنی، تحلیلی و خلاقانه استفاده می‌کنند. 13 مهارت کلیدی برای توسعه دهندگان وب که در این مقاله معرفی شدند، می‌توانند به شما کمک نمایند تا برای کار در حوزه فناوری اطلاعات و توسعه وب، آماده شوید.         

     

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *