تغییر URL پست منتشر شده و تاثیر آن بر سئو
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

تغییر URL پست منتشر شده: چگونه این کار را بدون از دست دادن ترافیک انجام دهید؟

بسیاری از افرادی که به صورت آنلاین فعالیت می کنند، اطلاعاتی در مورد سئوی داخلی ندارند و پیش از اینکه بهینه سازی کلمات کلیدی را بیاموزند، تعداد زیادی پست در  وبلاگ خود منتشر می کنند. مطمئنا نکته ای که ذهن این افراد را مشغول خواهد کرد این است که "چگونه باید پست های منتشر شده را اصلاح نمود؟"

اگر پیش از این تلاش کرده اید که پست‌های قدیمی خود را ویرایش کنید، ممکن است با خطای 404 و مشکلات مختلف دیگر مواجه شده باشید. این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا پاسخ تمام سوالات و مشکلاتی که احتمالا هنگام تغییر URL پست منتشر شده با آنها روبرو می شوید را دریافت نمایید. پیش از اینکه به بررسی راه حل ها پرداخته شود، ابتدا باید با اصطلاحات اساسی و در عین حال مهم سئو آشنا شوید. این اصطلاحات برای هر نوع وب سایت یا وبلاگی که در حال اجرای آن هستید صدق می نماید. دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند تا تکنیک‌های سئو سایر وبلاگ‌ها را نیز تجزیه و تحلیل کرده و ساختار وبلاگ خود را برای موتورهای جستجو بهینه‌تر کنید.

چگونگی تغییر URL پست منتشر شده

تصویر(1)

اسلاگ پست در سئو چیست؟
برای درک اسلاگ پست ابتدا باید مفهوم لینک ثابت را درک کنید. Post Slug ها کلماتی هستند که در لینک پست وبلاگ، بعد از نام دامنه شما قرار می گیرند. در وردپرس، post Slug به طور خودکار و با استفاده از عنوان پست منتشر شده، ایجاد می شود.

آسیب سئو در تغییر URL پست منتشر شده

تصویر(2)

ایست واژه در سئو چیست؟

کلمات رایجی که موتورهای جستجو در یک عبارت نادیده می گیرند، stop words یا "ایست واژه ها" نامیده می شوند. به عبارت دیگر، ایست واژه ها در سئو، کلماتی هستند که به عنوان پیشوند یا پسوند در جملات به کار می روند اما برای موتورهای جستجو اهمیتی ندارند و جهت بهبود سئو، بهتر است از آنها استفاده نشود. در زبان فارسی، برخی از ایست واژه ها عبارتند از:

  1. و
  2. به
  3. از
  4. در
  5. با
  6. برای
  7. اگر
  8. زیرا
  9. چون
  10. اما
  11. باشد
  12. است
  13. شد
  14. شدن
  15. در

لازم به ذکر است که در برخی موارد، استفاده از ایست واژه لازم بوده و باید به صورت معقول آنها را به کار گرفت. برای مثال، در برخی عبارات و اصطلاحات ثابت، مانند "در حال حاضر"، استفاده از ایست واژه ها ضروری می باشد. در الگوریتم های جستجو، ایست واژه ها برای تعیین ارتباط بین جستجوی کاربر و صفحه موردنظر استفاده نمی شوند و اهمیت چندانی ندارند.

اسلاگ با ایست واژه:

how-to-add-google-amp-to-wordpress-to-speed-up-your-mobile-site-site

اسلاگ بدون ایست واژه:

 Google-amp-WordPress

همانطور که مشاهده کنید، در مورد اول 13 کلمه در اسلاگ پست وجود دارد اما در مورد دوم فقط سه کلمه در اسلاگ پست خودنمایی می کند. این بدان معنی است که کلمات کلیدی مهم (Google-AMP-WordPress) در گزینه اول، تنها نیمی از اهمیت کلمات کلیدی مورد دوم را دارند. 

نکته کلیدی: از استفاده زیاد ایست واژه در عنوان پست، توضیحات و متن جایگزین تصویر خودداری کنید.

به طور کلی این نکته را در تمام پست های بعدی خود در نظر بگیرید. همچنین می توانید این مورد را تنها روی پست های مهمی که منتشر شده اند، اعمال کنید. 

ریدایرکت های دائمی 301 چیست؟

پس از تغییر URL پست منتشر شده یا ساختار یک لینک دائمی، عموما از ریدایرکت  301 استفاده می شود. این روش بهترین راه برای اطمینان از هدایت کاربران و موتورهای جستجو به صفحه مناسب می باشد. کد وضعیت 301 نشان دهنده انتقال دائمی یک صفحه به آدرسی جدید است. می توانید ریدایرکت  301 را توسط htaccess در سطح سرور نیز تنظیم نمایید یا اگر از وردپرس استفاده می کنید افزونه هایی وجود دارند که به شما در انجام این کار کمک می کنند. ریدایرکت 301 به موتورهای جستجو اعلام می کند که اسلاگ پست تغییر کرده است. 

چگونه می توانید  URL پست جدید وبلاگ را تغییر دهید؟

هنگامی که در حال نوشتن یک پست وبلاگ جدید در وردپرس هستید، می توانید روی "ویرایش" در زیر عنوان پست کلیک کرده تا اسلاگ پست را تغییر دهید.

تغییر URL پست منتشر شده در وردپرس

تصویر(3)

با کلیک روی ویرایش یا edit، صفحه ای مانند تصویر زیر ظاهر می شود که می توانید ایست واژه ها را حذف کنید.

فایده تغییر URL پست منتشر شده

تصویر(4)

دقت نمایید که بین هر کلمه باید یک خط فاصله (Dash) وجود داشته باشد. نتیجه نهایی یه شکل زیر است: 

تاثیر سئو بر تغییر URL پست منتشر شده

تصویر(5)

از این روش می توانید برای تمام پست های آینده خود استفاده کنید. حال اگر در این فکر هستید که چگونه این کار را برای پست های منتشر شده انجام دهید، مراحل زیر را دنبال نمایید.

چگونه می توانید تغییر URL پست منتشر شده را تغییر دهید؟

برای پست های منتشر شده نیز می توانید مراحلی که توضیح داده شدند را دنبال نمایید. هنگامی که Slug موجود را ویرایش می کنید، منجر به از دسترس خارج شدن پست می شود. این بدان معنا است که اگر موتور جستجو قبلاً اسلاگ قدیمی شما را ایندکس کرده باشد یا پست را در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته باشید، با کلیک روی آنها، صفحه خطای 404 نمایش داده می شود. برای جلوگیری از این امر، می توانید از ریدایرکت 301 کمک بگیرید.

چگونه در وردپرس ریدایرکت انجام دهید؟

افزونه های وردپرس زیادی وجود دارند که به شما در تنظیم ریدایرکت کمک می کنند. اگر از افزونه Yoast SEO استفاده می کنید، ویژگی ریدایرکت برای شما در دسترس خواهد بود. همچنین در صورت تمایل می توانید افزونه دیگری را نیز به کار ببرید. در مثال زیر از افزونه Redirection استفاده شده است.

به مسیر "ابزارها" سپس "Redirection" یا بخش ریدایرکت هر افزونه دیگری که استفاده می کنید، مراجعه نمایید. در این مرحله، همانند تصویر زیر می توانید ریدایرکت 301 را از پست قدیمی به پست جدید انجام دهید:

تغییر URL پست منتشر شده

تصویر(6)

با انجام تنظیمات فوق، افراد با کلیک روی URL قدیمی شما، کاملا خودکار به URL جدید ریدایرکت خواهند شد. این کار باعث می شود پس از تغییر URL پست منتشر شده هیچ ترافیکی را از دست ندهید.

پنج نکته در رابطه با ویرایش پست های منتشر شده:

  • با تنظیم ریدایرکت 301، ویرایش اسلاگ پست قدیمی موثر خواهد بود. 
  • با تنظیم ریدایرکت 301 هیچ ترافیکی از موتور جستجو را از دست نمی دهید.
  • با تغییر لینک پست، اشتراک گذاری های رسانه های اجتماعی را از دست خواهید داد.
  • توصیه نمی شود که اسلاگ یک پست وبلاگ با رتبه بالا را تغییر دهید.
  • این مورد بخشی از سئو داخلی است.

جمع بندی

اکنون باید تغییر URL پست منتشر شده را برای همه پست های وبلاگ جدید خود انجام دهید. همچنین می توانید  اسلاگ پست های قدیمی را نیز ویرایش نمایید. اطمینان حاصل کنید که برای بهینه سازی کلمه کلیدی پست خود، مراحل ذکر شده در این مقاله را دنبال کرده اید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *