چرا هوش مصنوعی جایگزین توسعه دهندگان نخواهند شد
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

آیا هوش مصنوعی جایگزین توسعه دهندگان خواهد شد؟

قدم بعدی پیشرفت تکنولوژی در جهان، تصاحب تمامی حوزه ها توسط هوش مصنوعی است. به لطف ML، IoT، AR/VR، بلاک چین و سایر فناوری های دیجیتال این امر دور از دسترس نمی باشد. علاوه بر این، بحث داغی پیرامون اینکه آیا هوش مصنوعی جایگزین توسعه دهندگان وب می شود، در جریان است.

البته باید در نظر داشت که هوش مصنوعی عاملی برای توسعه سریعتر، کارآمدتر و سازنده تر وب می باشد. هوش مصنوعی می تواند مانند یک شتاب دهنده عمل نموده و باعث افزایش سرعت توسعه وب شود. این موضوع نیز به هیچ وجه منابع انسانی که در زمینه کد نویسی کار می کنند را مورد آسیب قرار نمی دهد و حتی به مدیریت زمان بیشتر نیز کمک می کند.

نمی توان قدرت هوش مصنوعی را انکار کرد. ChatGPT ،Gemini و بسیاری دیگر از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی نمونه های خوبی از قدرت AI هستند. به همین دلیل، موضوعاتی مانند "هوش مصنوعی جایگزین توسعه دهندگان وب" و "ایمن سازی کارهای خلاقانه در برابر تهاجم هوش مصنوعی" قابل بحث و گفتگو می باشند.

نگرانی در مورد اینکه هوش مصنوعی جایگزین توسعه دهندگان شود

تصویر(1)

آیا هوش مصنوعی جایگزین توسعه دهندگان وب می شود؟

ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT، ترس جایگزین شدن انسان ها را به وجود آورده اند. این اپلیکیشن تحت وب مبتنی بر هوش مصنوعی معروف، حتی به صورت رایگان برنامه نویسی می کند. در نهایت، ممکن است زمانی فرا برسد که حتی هوش مصنوعی جایگزین توسعه دهندگان جهت توسعه وب و اپلیکیشن شود اما در این صورت چه اتفاقی برای برنامه نویسان خواهد افتاد؟

این یک امر مانند خودکارسازی انبارداری و رانندگی توسط هوش مصنوعی نیست، بلکه انجام کارهایی معنادارتر و شاید قدرتمندتر توسط هوش مصنوعی را نشان خواهد داد. در این حالت، هوش مصنوعی فقط کارهای معمولی را انجام نمی دهد بلکه به یک فرآیند فکری پیچیده تر وارد می شود. یک انجمن اقتصادی جهانی بر مبنای نتایج تحقیقاتی، پیش بینی کرده است که هوش مصنوعی تا سال 2025 نزدیک به 85 میلیون شغل را در سراسر جهان از بین خواهد برد. مطمئناً این یک افشاگری تکان دهنده می باشد اما در کنار این جایگزینی، 97 میلیون شغل جدید نیز ایجاد خواهد شد. از این رو، یک انقلاب از سوی هوش مصنوعی در حال رخ دادن است.

برنامه نویسان وب هرگز نمی توانند جنبه های ارزشمند هوش مصنوعی را نادیده بگیرند:

  • فناوری هوش مصنوعی در سرتاسر جهان هیاهو به پا کرده است، به خصوص پس از اینکه ChatGPT با استقبال چشمگیر کاربران روبرو شد.
  • تا حدی، هوش مصنوعی و ربات‌ها می‌توانند انسان‌ها را از برخی عناوین شغلی خارج نمایند.
  • برای کارهای ساده و تکراری شرکت ها، هوش مصنوعی صرفه جویی زیادی در زمان خواهد داشت.
  • هوش مصنوعی امکان خودکارسازی برخی از ابزارهای توسعه وب را فراهم می سازد.
  • ابزارهای هوش مصنوعی می توانند کارایی و بهره وری را در توسعه وب افزایش دهند.
  • امکان اینکه هوش مصنوعی جایگزین توسعه دهندگان وب شود هنوز وجود ندارد زیرا مداخله و نظارت انسان به طور مداوم مورد نیاز است.
  • هوش مصنوعی هنوز قادر به کار روی مشکلات پیچیده و کدنویسی بدون خطا نیست.
  • اداره آمار کار ایالات متحده، چشم انداز شغلی توسعه دهندگان یا طراحان وب را مثبت ارزیابی نموده و رشد 23 درصدی را از سال 2021 تا 2031 برای آن پیش بینی کرده است. بنابراین، توسعه وب یکی از امن ترین مشاغل می باشد و نباید از اینکه هوش مصنوعی جایگزین توسعه دهندگان شود، نگران بود.
  • با این وجود، هر توسعه‌دهنده‌ وب‌سایت باید به تقویت مهارت‌های نرم افزاری و فنی خود ادامه دهد تا در این صنعت باقی بماند.

تقویت مهارت‌های نرم افزاری، نگرانی در مورد اینکه هوش مصنوعی جایگزین توسعه دهندگان شود را کاهش می دهد

تصویر(2)

روی چشم انداز گسترده هوش مصنوعی برای توسعه وب متمرکز شوید

توسعه وب صرفا به معنی کدنویسی نیست بلکه جوانب بیشتری را در بر می گیرد. اول از همه، توسعه دهندگان وب در واقع هنرمند هستند. آنها طراحی های چشم نواز را به اپلیکیشن های تحت وب واقعی تبدیل می کنند. اساساً، آنها با یافتن ابزارهای مناسب برای کدنویسی به طراحی های بصری جان می‌بخشند. به عبارت دیگر، توسعه وب یک نقطه اتصال بین برنامه نویسی و قابلیت های هنری می باشد.

به همین دلیل است که بسیاری از توسعه دهندگان حرفه ای، برنامه نویسی وب را انتخاب می کنند زیرا به یافتن تعادل بین توسعه و طراحی کمک می کند. از طرف دیگر، توسعه وب بسیار ساده تر از کار با فناوری های Backend است.

7 مزیت قدرتمند سایت سازهای مبتنی بر هوش مصنوعی

website builder یا همان ابزارهای سایت ساز، یک راه آسان برای ایجاد وب سایت بدون نیاز به کدنویسی هستند. این همان چیزی است که هوش مصنوعی نیز سعی در انجام آن دارد. با این وجود، چرا باید برای شغل طراحی سایت نگران بود؟

در حال حاضر سایت سازهای شگفت انگیز زیادی وجود دارند. به عنوان مثال، وردپرس، Weebly، Webflow و Shopify از قدرتمندترین این ابزار ها هستند. این ابزارهای سایت ساز هم اکنون در حال توسعه رابط های کاربری بسیار جذاب می باشند.

اگر به دنبال موارد زیر هستید، سایت سازها یک گزینه بسیار عالی خواهند بود:

  1. توسعه سریع وب سایت ها
  2. شروع آسان بدون نیاز به کدنویسی 
  3. عدم نیاز به فرد متخصص و توسعه دهنده وب
  4. مدیریت محتوا
  5. نصب ساده
  6. امکانات رایگان و پرمیوم
  7. الگوهای محدود اما کافی برای شروع کارها

اگر ابزارهای website builder اینقدر عالی هستند، پس همه باید به جای استخدام توسعه دهندگان برای طراحی سایت، از آنها استفاده کنند اما این درست نیست زیرا سایت سازها صرفا نقطه آغازی برای شروع کار در اختیار شما قرار می دهند.

هنگامی که قصد دارید اجزایی از وب سایت را شخصی سازی کرده یا بخشی را اضافه نمایید، به یک فرد متخصص نیاز خواهید داشت. علاوه بر این، سایت سازها افزونه های زیادی دارند که بر عملکرد وب سایت شما تأثیر می گذارند. همانطور که اشاره شد قابلیت های رایگان زیادی وجود دارند اما ابزارهای پولی نیز امکانات مناسبی را عرضه می نمایند.

در حالی که به سمت ابزارهای پولی می روید با خطر استفاده از یک الگوی پولی که ممکن است قبلاً توسط شخص دیگری استفاده شده باشد، روبرو خواهید بود. پس بهتر است در این حالت به سراغ توسعه دهندگان وب رفته و جهت سفارشی سازی سایت، از آنها کمک بگیرید.

با استفاده از Github Copilot به سرعت کدنویسی را خودکارسازی کنید

هوش مصنوعی جایگزین توسعه دهندگان نخواهد شد و باید از آن برای خودکارسازی کدنویسی استفاده کرد

تصویر(3)

با توجه به این که هوش مصنوعی امکان تسریع انجام وظایف را فراهم می سازد، توسعه دهندگان وب می توانند با بهره وری بیشتری کار کنند. در این صورت، توسعه دهندگان وب می‌توانند از زمان آزاد شده برای فعالیت‌های دیگری مانند برنامه‌ریزی، طراحی، همفکری در مورد راه‌حل‌ها و غیره استفاده نمایند. در ادامه نمونه‌هایی ذکر می شوند که در آنها هوش مصنوعی بهره‌وری را در توسعه وب و برنامه ها افزایش می‌دهد.

GitHub Copilot یک ابزار هوش مصنوعی می باشد که توسط GitHub و OpenAI ایجاد شده است. این ابزار ابری، برنامه نویسان JavaScript/TypeScript، Go، Python، Ruby و زبان جاوا را قادر می سازد تا کدها را به طور خودکار تکمیل کنند. این ویژگی در IDE هایی مانند Visual Studio، VS Code، JetBrains و Neovim عملکرد بسیار رضایت بخشی دارد.

این ابزار برای برخی عالی بوده در حالی که برای برخی دیگر چندان مناسب نخواهد بود. با توجه به اینکه تکمیل کد بر پایه هوش مصنوعی انجام می شود، ممکن است دقت پایینی داشته باشد. هدف اصلی این ابزار، تسهیل کد نویسی بوده و در این راستا نیز عمل می نماید.

همچنین این ابزار می‌تواند در کار با الگوریتم‌های ساده‌ بسیار مفید واقع شود اما با افزایش پیچیدگی الگوریتم ها، با سطحی از چالش ها و محدودیت ها مواجه می شود. ممکن است توسعه‌دهندگان کدی را دریافت کنند که دارای خطا باشد.

از طرفی این امکان وجود دارد که برنامه نویسان پیشنهاداتی که دقیق نیستند یا کاملا اشتباه می باشند را از هوش مصنوعی دریافت کنند. در واقع این ابزار مانند یک کمک خلبان عمل خواهد کرد و برای بررسی و بازبینی کد مناسب هستند. این ابزار می‌تواند موجب صرفه‌جویی در زمان شده و همزمان کد را از دیدگاهی متفاوت مورد بازبینی قرار دهد. این موضوع نشان می دهد که نباید از اینکه هوش مصنوعی جایگزین توسعه دهندگان شود، ترسید.

چگونه هوش مصنوعی می تواند بهترین فناوری های وب را متحول کند؟

بحث در مورد اینکه هوش مصنوعی جایگزین توسعه دهندگان می شود یا خیر، نیاز به آشنایی با زبان های برنامه نویسی دارد

تصویر(4)

جهت بحث در مورد اینکه هوش مصنوعی جایگزین توسعه دهندگان وب می شود یا خیر، اطلاع از مجموعه مهارت هایی که معمولاً توسعه دهندگان وب دارند، الزامی می باشد زیرا آنها برای تبدیل شدن به توسعه دهندگان وب سایت، باید بر این موارد مسلط شوند. پایه ای ترین فناوری ها جهت توسعه یک وب سایت عبارتند از:

  • HTML
  • CSS
  • JavaScript

علاوه بر این باید تسلط کاملی بر UI/UX وجود داشته باشد. آشنایی با طراحی گرافیکی و قابلیت های نمونه سازی نیز می تواند درک موضوع را افزایش دهد. در ادامه به ظرفیت های هوش مصنوعی جهت خودکارسازی توسعه وب پرداخته می شود.

HTML

یکی از این زبان‌هایی که زمان پیدایش مفهوم وب‌سایت‌ها به وجود آمد و همچنان کاربردی است، HTML می باشد. تمامی اپلیکیشن های تحت وب برای برنامه نویسی خود به HTML نیاز دارند. اکنون اهمیت HTML به دلیل تقاضای فزاینده برای ابزارهای مبتنی بر وب در حال افزایش می باشد.

سایت سازها، خودکاری سازی استفاده از HTML را در پیش گرفته اند. از طرفی دیگر، هرجا که امکان خودکارسازی وجود دارد، امکان استفاده از هوش مصنوعی نیز وجود خواهد داشت. توسعه دهندگان ظاهر بصری سایت یا همان Frontend developer ها، ممکن است مجبور شوند برای نیازهای تجاری مدرن، محصولات مبتنی بر وب را با HTML5 طراحی کنند.

CSS

وقتی در مورد HTML صحبت می شود، بحث به طور خودکار سمت CSS نیز کشیده خواهد شد. CSS منجر به طراحی با ثبات تری برای HTML می گردد. می توان یک طراحی وب ساده را از طریق CSS و سایت سازها خودکارسازی نمود.

اگر پیچیدگی یا طراحی بسیار حرفه ای یک وب سایت مورد تاکید قرار گیرد، دیگر خودکار سازی کدنویسی css جهت طراحی وب مناسب نیست. اگرچه این خودکار سازی نیز در آینده نزدیک توسط هوش مصنوعی، ممکن خواهد بود.

توسعه دهندگان وب سایت همیشه باید مداخله کنند و تغییرات اساسی ایجاد نمایند. هنوز هوش مصنوعی خیلی دقیق نیست، بنابراین مداخله انسان برای نظارت بر تغییرات ضروری می باشد. انجام بروزرسانی های لازم وب سایت توسط فرد متخصص، آن را قادر می سازد تا ظاهر و احساس را مطابق با نیازهای کسب و کار حفظ نماید.

JavaScript

هوش مصنوعی می تواند تولید کدهای پایه جاوا اسکریپت را خودکار نماید. برخی از موارد استفاده، شامل عنوان، metadata و ایجاد پرسش‌های متداول یا همان FAQs برای وب‌سایت‌ها است. ChatGPT و برخی از سایت سازهای مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند وب سایت یا اپلیکیشن های تحت وب را به صورت کامل کد نویسی کنند اما تکیه کامل به ابزارهای هوش مصنوعی می تواند اشتباه باشد. باید بر کد تولید شده از طریق این ابزارها حتما نظارت داشت. فقط در صورتی می توان این بازبینی را انجام داد که افراد متخصص و Frontend developer حضور داشته باشند. آنها می توانند مطمئن شوند که کدها صحیح هستند و به خوبی نیز کار می کنند.

آیا هوش مصنوعی جایگزین توسعه دهندگان می شود و آینده برنامه نویسان توسط AI در خطر است؟

ساده ترین پاسخ "بله" است اما با این حال، توسعه وب منسوخ نخواهد شد. در واقع، تا زمانی که توسعه دهندگان وب مهارت های خود را حفظ کنند، یکی از ایمن ترین حرفه ها خواهند بود. باید به یادگیری زبان های برنامه نویسی جدید، درک تکنیک های توسعه وب و بررسی آخرین ترندهای صنعت فناوری، ادامه داد.

در سطح بین المللی، حوزه هوش مصنوعی و رباتیک به شدت در حال پیشرفت می باشد. جایی که چشم انداز ربات ها و اینترنت اشیا بسیار فراتر از انجام وظایف ساده در نظر گرفته شده است. ابزارهای طراحی و تصویرسازی گرافیکی ایجاد شده با هوش مصنوعی، تصاویر واقعی را مطابق توضیحات ارائه شده توسط کاربران ایجاد می کنند.

این بدان معنا است که هوش مصنوعی امکان تفکر دارد. بنابراین، neural networks و سیستم‌های deep learning می‌توانند برای درک موضوعات عمیق‌تر شوند. به لطف large language models یا به اختصار LLM ها، آنها می توانند وظایف را مطابق با نیاز کاربران انجام دهند.

تهاجم هوش مصنوعی، هزینه ها و وابستگی های خود را دارد اما نگرانی های زیادی برای راه اندازی وب سایت وجود دارد که در حال حاضر فقط  توسعه دهندگان وب می توانند از پس آنها برآیند. به عنوان مثال می توان به مدیریت خطا، سفارشی سازی، بروزرسانی سیستم ها و غیره اشاره کرد.

نباید از اینکه هوش مصنوعی جایگزین توسعه دهندگان شود هراس داشت

تصویر(5)

برنامه نویسان نباید از اینکه هوش مصنوعی جایگزین توسعه دهندگان شود، هراس داشته باشند

هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به یک مقدمه جهت تغییر ساختارهای موجود است اما آیا این همان چیزی می باشد که همه از آن می ترسند و مداخله نهایی انسان به حداقل می رسد؟ پاسخ "منفی" است.

انسان ها نیروی محرکه محصولات و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی هستند. این برنامه های هوشمند نیاز به نظارت مداوم توسعه دهندگان وب دارند. هوش مصنوعی بدون هزینه‌ای که صاحبان کسب‌وکار باید برای منابع انسانی بپردازند، نمی‌توانند به‌طور کاملا مستقل کار کند. خطری که در صورت بروز مشکلی باید متحمل شوند نیز عاملی است که باید آن را در نظر گرفت.

به‌عنوان یک توسعه‌دهنده وب، باید تمرکز را بیشتر کرد و تغییرات را پذیرفت. به جای نگرانی، زمان یادگیری مهارتهای جدید، کسب استعداد و بروز نگه داشتن خود فرا رسیده است. فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی می توانند کمک کنند تا به بازار کار مسلط شوید.

جمع بندی

این فقط هوش مصنوعی نیست که چشم انداز تکنولوژیکی جهان را تغییر می دهد بلکه یک بازسازی کامل می باشد که بر اساس مجموعه جدیدی از اصول بنا خواهد شد. زمان انطباق برای کسب و کارها و افراد فرا رسیده است تا بهتر شده و ارتقا پیدا کنند.

توسعه دهندگان وب باید مهارت های ارتباطی، مدیریت پروژه، بررسی و حل مسئله را بیاموزند و از اینکه هوش مصنوعی جایگزین توسعه دهندگان وب شود، هراسی نداشته باشند. بر این اساس، آنها می توانند برای معرفی ابزارهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی به شرکت های خود مفید باشند. رشد مهارت های افراد، برنامه نویسان وب سایت را قادر می سازد تا تعادل خوبی بین مهارت های نرم افزاری و فنی ایجاد نمایند. به هر حال جای نگرانی نیست. زمان آن فرا رسیده است که برای کشف روش های بهتر تلاش کرد. همکاری با منابع تخصصی و ابزارهای مناسب هوش مصنوعی، یک نکته کلیدی است.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *