تاثیر SGE بر سئو سایت
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

چگونه SGE بر ترافیک ارگانیک شما تأثیر می گذارد؟

جستجوی گوگل همیشه در حال تغییر و تحول می باشد. یکی از تغییرات مهم اخیر، معرفی قابلیت‌های هوش مصنوعی (AI) در نتایج جستجو توسط گوگل است. این ویژگی گوگل Search Generative Experience یا به اختصار SGE نام دارد و پاسخی به محبوبیت روزافزون رابط چت ابزارهای AI، مانند ChatGPT است.

تجربیات جدید در نتایج جستجوی گوگل می‌توانند تاثیرات مختلفی بر ترافیک ارگانیک سایت‌ها داشته باشند. عواملی مانند هدف جستجو، زمینه تخصصی سایت و رتبه‌های فعلی کلیدواژه‌های ارگانیک، تأثیر SGE را بر ترافیک ارگانیک سایت تعیین می‌کنند. در این مقاله، SGE مورد بحث قرار خواهد گرفت.

Google SGE چیست؟

Google Search Generative Experience یا به اختصار SGE یک ویژگی آزمایشی است که پاسخ‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی را در نتایج جستجو ادغام می‌کند. نتایج SGE بر اساس منابع موجود در وب هستند و سعی می‌کنند آنها را به یک پاسخ کوتاه و خلاصه در قالب کوئری جستجو تبدیل نمایند. نتایج SGE حاوی لینک هایی به منابع خود می باشند، همانطور که در زیر نشان داده شده است.

نتایج SGE توسط هوش مصنوعی ایجاد می شود

تصویر(1)

نتایج SGE علاوه بر پاسخ‌های اصلی، سؤالات پیگیری پیش‌فرضی را نیز برای پرسیدن از هوش مصنوعی Google ارائه می‌دهند. کاربران می‌توانند از رابط چت نیز برای پرسیدن سؤالات خود استفاده کنند. Google به هر سؤال پیگیری، یک پاسخ جدید و منحصر به فرد خواهد داد، مانند "چگونه اعتبار برند را اندازه گیری می‌کنید؟"

لازم به ذکر است که پاسخ‌های AI همیشه دقیق نیستند بلکه یک معیار مبتنی بر لینک بوده که به کیفیت محتوا ارتباطی ندارند.

نکته: سوالات پیگیری، سوالاتی هستند که کاربران می‌توانند پس از دریافت پاسخ به یک جستجو، از هوش مصنوعی Google بپرسند.

SGE برای سئو بسیار مهم است

تصویر(2)

چرا Google SGE برای SEO مهم است؟

مهم است که تأثیرات SGE بر SEO سایت خود را بررسی کنید زیرا مانند بسیاری از تغییرات SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) و الگوریتم، خطرات و فرصت هایی را به همراه دارد. این یکی دیگر از راه های Google برای حفظ جستجوها در اکوسیستم خود است. در عین حال به متخصصان SEO نیز یک ویژگی جدید برای کاوش و بهینه سازی ارائه می دهد.

قبلاً شاهد تأثیر معرفی سایر ویژگی های SERP گوگل بر ترافیک ارگانیک وب سایت ها بوده اید. به عنوان مثال، معرفی پنل های دانش منجر به افزایش جستجوی بدون کلیک و سایر خطرات برای ترافیک ارگانیک شد. با گذشت زمان، Google اطلاعات بیشتری را مستقیماً از نتایج جستجو ارائه کرده است. این کار به تدریج نیاز کاربران را به کلیک کردن در جاهای دیگر کاهش داده و آنها را تشویق می کند که در سایت خود Google باقی بمانند، این کار منفعت زیادی مانند خرید محصولات، خرید بلیط هواپیما، کلیک روی تبلیغات PPC و موارد دیگر برای گوگل دارد. اکنون، توانایی کاربران برای تعامل با AI وارد مرحله جدیدی شده است. نتایج SGE نیز مانند ویژگی های SERP می توانند تأثیر مثبتی بر ترافیک ارگانیک داشته باشند. اگر لینک شما در پاسخ SGE برای یک کلمه کلیدی که در حال حاضر برای آن رتبه ای ندارید گنجانده شده است، فرصتی برای کسب ترافیک جدید دارید.

نتایج SGE فضای زیادی در صفحه جستجو اشغال می کنند. این نتایج حتی از پنل های دانش بزرگی که هنگام جستجوی اخبار یا افراد مشهور دیده می شوند، بیشتر جلب توجه می کنند. گوگل همچنین در حال آزمایش ترکیب پنل های دانش با SGE است. در این حالت، پاسخ های هوش مصنوعی می توانند در بالای پنل دانش ظاهر شوند.

نتایج SGE در بالای صفحه نتایج ظاهر می شوند

تصویر(3)

چگونه می توان پاسخ های SGE را در نتایج جستجو مشاهده کرد؟

برای مشاهده پاسخ های SGE در نتایج جستجو، باید یک حساب Google داشته باشید و در Google Labs ثبت نام نمایید. حتی اگر در Google Labs ثبت نام کرده باشید، نتایج SGE برای هر جستجو ظاهر نمی شوند. در حال حاضر دلیل اصلی آن مشخص نمی باشد و می بایست بررسی دقیق تری انجام شود که آیا SGE بر مهمترین کلمات کلیدی ما تأثیر می‌گذارد یا خیر.

با SGE چه مقدار ترافیک را از دست خواهید داد؟

یک مطالعه بسیار کوچک روی 23 وب سایت نشان داد که با SGE مجموع افت ترافیک ارگانیک 18-64٪ بود. بدیهی است که نمی توان از چنین مطالعه محدودی نتیجه کاملی دریافت کرد و هیچ کس به اندازه کافی به SGE دسترسی نداشته است تا بتواند نتیجه گیری معنی داری داشته باشد.

گذشته از کمبود اطلاعات، هنوز مشخص نیست نسخه نهایی SGE چگونه کار خواهد کرد. تعداد زیادی از متغیرها تعیین می‌کنند که وب‌سایت‌ها چقدر ترافیک از دست می‌دهند و این اطلاعات تنها زمانی کامل می شود که Google به طور گسترده از SGE استفاده کند.

تبلیغات در جستجو

تبلیغات در جستجو یکی از موثرترین راه‌ها برای تبلیغ کسب‌وکار شما در اینترنت است. با استفاده از این نوع تبلیغات، می‌توانید مطمئن شوید که کسب‌وکار شما در بالای نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط با آن ظاهر می‌شود. تبلیغات جستجوی جدید گوگل، این کار را حتی آسان‌تر می‌کند. با این ویژگی جدید، کاربران از تصاویر محصولاتی که در رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و موارد دیگر پیدا می‌کنند، برای یافتن مکانی که می‌توانند آنها را به صورت آنلاین خریداری نمایند، استفاده کنند.

به عنوان مثال، اگر در حال جستجوی کفش جدید هستید، می‌توانید تصویری از کفشی که دوست دارید را در رسانه‌های اجتماعی یافته و سپس آن تصویر را در نوار جستجو گوگل وارد نمایید. در نهایت گوگل نتایجی را نمایش می دهد که شامل محصولات مشابهی خواهند بود و می‌توانید آنها را به صورت آنلاین خریداری کنید.

این ویژگی جدید، تجربه تبلیغات در جستجو را برای کاربران بسیار آسان‌تر می‌کند. کاربران دیگر نیازی به تایپ کلمات کلیدی یا کلیک روی لینک‌های تبلیغاتی ندارند. آنها می‌توانند به سادگی تصویر محصولی که می‌خواهند خریداری کنند را وارد کرده و گوگل سایر اقدامات را انجام می‌دهد. تبلیغات جستجوی جدید گوگل یک ابزار قدرتمند برای تبلیغ کسب‌وکار شما است. با استفاده از این ویژگی جدید، می‌توانید مطمئن شوید که کسب‌وکار شما در معرض دید مشتریان احتمالی بیشتری قرار می‌گیرد.

نگرانی های اصلی کسب و کارهای کوچک در مورد SGE

SGE گوگل، نتایجی را ارائه می دهد که شخصی تر و خودکارتر از موتورهای جستجوی سنتی هستند. جایگزینی SEO استاندارد با SGE SEO می تواند باعث نگرانی صاحبان مشاغل شود.

نگرانی اصلی: از دست دادن ترافیک ارگانیک

کسب و کارها اغلب فکر می کنند که هوش مصنوعی، بازاریابی دیجیتال را با SGE SEO یا سایر ابزارهای مشابه جایگزین خواهد کرد. این نگرانی قابل درک است زیرا کاربران دیگر نیازی به بازدید از وب سایت ها برای کسب اطلاعات ندارند و همه چیز در یک مکان قابل دسترس خواهد بود. با این حال، SGE Google بدون انسان ها نمی تواند وجود داشته باشد. به همین دلیل است که بهینه سازی سایت خود برای SGE SEO یک اقدام ضروری بوده و جایگزینی برای آن وجود ندارد.

راه حل: تولید محتوای با کیفیت

SGE به محتوای نوشته شده توسط انسان متکی است. اطلاعات آنلاین شما را جمع آوری می کند و در عین حال به محتوای اصلی لینک می دهد. بنابراین اگر تولید محتوا را متوقف نمایید، SGE نمی تواند اطلاعات لازم را برای ارائه نتایج مفید پیدا کند. نوشتن محتوا برای SGE Google یک ویژگی مفید جهت رشد کسب و کار است زیرا SEO را تقویت خواهد کرد. محتوای با کیفیت به کسب و کارها کمک می کند تا در نتایج جستجو رتبه بالاتری کسب کرده و ترافیک بیشتری را به وب سایت خود جذب نمایند.

نحوه تأثیر SGE گوگل بر SEO و ترافیک ارگانیک

اگرچه گوگل SGE را جایگزین SEO نمی کند اما بر آن تأثیر می گذارد. طبق یک مطالعه، 62.8 درصد از نتایج  SGE با محتوا یا رتبه بندی کلمه کلیدی نتایج سنتی مطابقت نداشتند، حتی اگر کلمات کلیدی تجاری یا غیرتجاری باشند. هیچ استانداردی برای SGE و SERP وجود ندارد. به همین دلیل، مشاغل محلی باید تحقیق کلمات کلیدی و استراتژی های SEO محلی خود را برای SGE به صورت جداگانه بررسی کنند. نتایج SGE همیشه با نتابج جستجوی محلی مطابقت ندارند، حتی اگر نیت جستجو واضح باشد. به همین دلیل، تحقیق در مورد SERP ها و SGE، برای کلمات کلیدی هدف استراتژی بازاریابی SEO ضروری است.

علاوه بر SEO محلی، در ادامه نحوه تأثیر SGE بر SEO و ترافیک ارگانیک آورده شده است:

پیش بینی ترافیک ارگانیک را بهبود می بخشد

با استفاده از SGE Google می توانید پیش بینی دقیق تری از ترافیک ارگانیک خود انجام دهید. این ابزار به شما کمک می کند که درک بهتری از نحوه عملکرد کلمات کلیدی خود داشته و آنهایی که ممکن است تأثیر بیشتری بر ترافیک شما داشته باشند را شناسایی کنید.

تقویت عملکرد SEO

SGE Google می تواند عملکرد SEO را نیز تقویت کند. با شناسایی کلمات کلیدی که بیشترین تأثیر را بر ترافیک ارگانیک شما دارند، می توانید بهینه سازی بهتری برای آنها انجام داده و رتبه بندی خود را در SERP ها افزایش دهید. SGE Google کمک می کند تا کلمات کلیدی استراتژیک را شناسایی نمایید. این ابزار نشان می دهد که کدام کلمات کلیدی ارزش بیشتری برای ترافیک ارگانیک شما دارند و باید روی آنها تمرکز کنید.

ساده سازی اقدامات SEO

SGE Google به شما کمک می کند تا سوالات پیچیده و توصیفی کاربران را بهتر پاسخ داده و اطلاعات مرتبط بیشتری را در اختیار آنها قرار دهید. این امر باعث می شود که کاربران بیشتر در سایت شما بمانند و ترافیک ارگانیک سایت را افزایش دهند.

چگونه وب سایت خود را برای SGE Google بهینه کنید

بهینه سازی برای نتایج SGE

تصویر(4)

محتوای E-E-A-T با کیفیت بالا ایجاد کنید

آیا می‌دانستید که گوگل اخیراً «E» دوم را به چارچوب کنونی E-E-A-T اضافه کرده است؟ E دوم مخفف Experience به معنی "تجربه" می باشد. این بروزرسانی اخیر نشان می دهد که نوشتن محتوای E-E-A-T ضروری است زیرا SGE از استانداردهای بالاتری برای کیفیت اطلاعات برخوردار می باشد.

نمونه هایی از محتوای E-E-A-T با کیفیت پایین عبارتند از:

  • صفحات وب دارای عناوین گمراه کننده غیر مرتبط با محتوا
  • صفحاتی که تبلیغات را در لینک های ناوبری سایت پنهان می کنند
  • کپی مطالب از سایت های دیگر
  • محتوای پر از کلمه کلیدی که برای کاربران طبیعی به نظر نمی رسد.
  • جزئیات کمی که کاربران را مجبور به جستجوی بیشتر برای یافتن اطلاعات تکمیلی می کند.

نحوه نوشتن محتوای باکیفیت E-E-A-T

در ادامه نکاتی برای نوشتن محتوای با کیفیت E-E-A-T آورده شده است:

  • محتوای مفید برای مخاطبان خود ایجاد کنید. تحلیل عمیق و اطلاعات اصلی مربوط به موضوع را ارائه دهید.
  • کپی نکنید. اگر از محتوای دیگری استفاده می کنید، حتماً به منبع لینک دهید و ارزش افزوده ای به آن اضافه نمایید.
  • عناوین و سربرگ های واضح و مختصر بنویسید. این کار به کاربران کمک می کند تا سریعا متوجه شوند که محتوای شما در مورد چیست.
  • خوانایی محتوای خود را افزایش دهید. از پاراگراف های کوتاه و عبارات ساده استفاده کنید. از تصاویر و ویدیوهای باکیفیت برای کمک به توضیح محتوای خود بهره ببرید.
  • هدف جستجو را در نظر داشته باشید. محتوای خود را طوری بنویسید که پاسخگوی نیاز جستجوگر باشد. اگر محتوای آموزشی می نویسید، فقط به ارائه اطلاعات اکتفا نکنید. به کاربران نشان دهید که چگونه از این اطلاعات استفاده کنند.

ایجاد محتوای E-A-T یعنی تولید محتوایی که مفید، معتبر و قابل اعتماد باشد. این نوع محتوا به کاربران کمک می کند تا به اهداف خود برسند و اطلاعات را از منابع معتبر دریافت کنند.

ابتدا روی رتبه‌بندی کلمات کلیدی مهم تمرکز کنید

بررسی و بهینه‌سازی کامل سایت برای SGE کار سختی است. برای شروع، کلمات کلیدی مهمی که نمی‌ خواهید از دست بدهید را شناسایی کنید. سپس، هر بار یک صفحه را بررسی نمایید تا فرآیندی سازمان‌یافته برای بهبود SGE داشته باشید.

بعد از انجام تجزیه و تحلیل SGE، کلمات کلیدی تأثیرگذار خود را یادداشت و صفحات موجود را با آنها بهینه‌سازی کنید. سپس، تجزیه و تحلیل تأثیر SGE روی سئو سایت خود را مجدد اجرا نمایید تا عملکرد SEO SGE را مشاهده کنید. اگر به نتایج مثبتی دست یافتید، یعنی در مسیر درست هستید.

یک استراتژی دریافت بک لینک قوی ایجاد کنید

بک لینک‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی در SEO هستند. برای دریافت بک لینک‌های بیشتر، فقط از ایمیل استفاده نکنید. راه‌های دیگری مانند تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، مصاحبه در پادکست‌ها، ارسال خبرنامه ایمیل و تبادل لینک های رایگان نیز وجود دارد. این کار به گوگل نشان می‌دهد که شما محتوای E-E-A-T با کیفیت بالایی تولید می‌کنید.

نتیجه گیری

علی‌رغم بسیاری از مطالب مهمی که در مورد Google SGE به اشتراک گذاشته شده است اما به طور عملی تجربیاتی وجود ندارد که توضیح دهد چگونه SGE بر وب‌سایت‌ها تأثیر می‌گذارد و آنها برای بازیابی رتبه از دست رفته چه کاری می‌توانند انجام دهند. با انجام اقداماتی که در این مقاله توضیح داده شد می توانید سایت خود را برای یک تغییر گسترده در جستجوی گوگل آماده کنید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *