راه اندازی سایت شبکه اجتماعی با وردپرس
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

چگونه می توان یک وب سایت شبکه اجتماعی ایجاد کرد

گاهی اوقات سایت های شبکه های اجتماعی از اینکه توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده اند مورد انتقاد قرار می‌گیرند. با این حال، قابلیت‌های فراوانی را برای برقراری ارتباط با دوستان، خویشاوندان و همکاران به ارمغان می‌آورند. سایت شبکه اجتماعی کاربردهای بیشتری نیز برای کسب و کارها در فروش، تبلیغات و افزایش آگاهی از برند دارد.

اگر صاحب کسب و کاری هستید و قصد دارید یک شبکه اجتماعی برای محصولات و خدمات خود ایجاد کنید می توانید سایت شبکه اجتماعی بسازید. در ادامه مقاله به بررسی نحوه ایجاد سایت شبکه اجتماعی پرداخته می شود.

نحوه ایجاد سایت شبکه اجتماعی

تصویر(1)

انواع سایت شبکه اجتماعی

قبل از ورود به جزئیات فنی، بهتر است انواع مختلف شبکه های اجتماعی و کاربردهای آن را بشناسید تا بتوانید نیازها و علایق کاربران خود را متوجه شوید.

ارتباطات 

توییتر به عنوان یک پلتفرم "micro-blogging" معروف است که برای بحث و گفتگوهای مستمر استفاده می‌شود. در واقع، هر کسی می‌تواند در گفتگوهای روزمره شرکت نموده و نظرات خود را منتشر نماید.  

سایت شبکه اجتماعی موسسات

اکثر سازمان‌های بزرگ و مؤسسات آموزشی دارای شبکه اجتماعی داخلی هستند که به اعضای آن سازمان محدود می‌شود. این شبکه‌ها به اعضا اجازه می‌دهند تعاملات مفیدی با یکدیگر داشته باشند. به همین دلیل، پلتفرم‌های شبکه اجتماعی در طراحی رابط کاربری خود بسیار هدفمند هستند و تمرکز خود را بر اشتراک گذاری اطلاعات، بروز رسانی همگانی و ایجاد محیطی جهت ارائه بازخورد و اقدامات بیشتر قرار می‌دهند.

سرگرمی 

اگرچه سایت IMDb شبکه اجتماعی کاملی محسوب نمی‌شود اما کاربران می‌توانند با استفاده از آن، افراد مرتبط با صنعت سینما و تلویزیون را یافته و به بررسی دستاوردهای آنها بپردازند.

دوست یابی 

اکثر اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی از کاربران می‌خواهند تا یک پروفایل شخصی ایجاد کرده و در آن اطلاعاتی مانند علاقه‌مندی‌ها، دوستان، شغل و صفات مورد نظر خود را ذکر کنند. 

فواید سایت شبکه اجتماعی

تصویر(2)

رسانه 

شبکه‌های اجتماعی دیگری نیز هستند که هر کدام بر حوزه‌های خاصی تمرکز دارند. به عنوان مثال، SoundCloud جهت اشتراک‌گذاری آثار صوتی و اینستاگرام برای هنرمندان حرفه‌ای در صنعت سرگرمی مانند گرافیک، عکاسی و … طراحی شده‌اند تا امکان نمایش آثار و محتوای مرتبط با آن حوزه‌ها را فراهم آورند.

نحوه ایجاد سایت شبکه اجتماعی و قابلیت های آن 

بعد از تصمیم‌گیری درباره یک niche و تعیین مخاطب هدف، باید در نظر داشته باشید که سایت شبکه اجتماعی شما چگونه می‌تواند به ارتقاء تجربه و تعاملات کاربران کمک کند. در نهایت، تمرکز بر نیازهای مخاطب هدف، منجر به تعریف ویژگی‌ها و قابلیت‌های مورد نیاز که ممکن است به شرح زیر باشند، خواهد شد:

  • پروفایل‌های کاربران
  • فیدهای خبری 
  • نوارهای جستجو
  • پیام‌رسانی
  • اشتراک گذاری فایل 
  • پخش زنده ویدیو

اگر قصد دارید یک سایت شبکه اجتماعی ایجاد کنید، می‌توانید از پلتفرم مدیریت محتوای وردپرس استفاده نمایید. وردپرس دارای افزونه‌های متنوعی است که امکاناتی مانند ایجاد پروفایل کاربری، اشتراک‌گذاری محتوا، گروه‌بندی و... را فراهم می‌کنند.

افزونه P2

افزونه P2 با ویژگی‌های پایه برای شبکه‌های اجتماعی از جمله اشتراک گذاری فایل و بسیاری از قابلیت های دیگر، راه‌اندازی یک پلتفرم همکاری را آسان می‌کند. 

افزونه BuddyPress

BuddyPress یک بسته نرم‌افزاری رایگان و متن‌باز است که می‌توانید آن را با WordPress.com ادغام کنید. به کمک BuddyPress می توانید یک زیرساخت قدرتمند برای پلتفرم شبکه اجتماعی ایجاد نمایید. 

با استفاده از BuddyPress، شما و کاربرانتان می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • ایجاد و بروزرسانی پروفایل کاربران
  • ارسال پیام به یکدیگر
  • افزودن و حذف دوستان
  • تشکیل و پیوستن به گروه‌ها
  • ایجاد وبلاگ
  • مشارکت در بحث‌های انجمن

سایت شبکه اجتماعی تحت وردپرس

تصویر(3)

افزونه BuddyBoss

BuddyBoss مانند BuddyPress به شما امکان ایجاد یک سایت شبکه اجتماعی با استفاده از WordPress.com را می دهد. با این تفاوت که BuddyBoss یک پلاگین مستقل و متن بسته (closed-source) است. 

افزونه bbPress

اگر نیازهای شما در شبکه‌های اجتماعی ساده‌تر هستند، bbPress ممکن است انتخاب مناسبی باشد. bbPress یک افزونه تالار گفتگو است که برای وردپرس طراحی شده و با استفاده از  آن می‌توانید به سادگی تالارهای گفتگو را در وب سایت خود ایجاد کنید.

راهکارهای ایجاد شبکه اجتماعی - قالب ها و طراحی 

پس از تنظیم عملکرد اولیه شبکه‌های اجتماعی، باید آن را طراحی کنید. جذابیت بصری در موفقیت هر شبکه اجتماعی بسیار مهم است. بنابراین، ابتدا باید تمام عناصر سایت را که نیاز به طراحی دارند مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال: 

  • استفاده از ویژگی‌های پروفایل
  • دکمه‌ها و پنجره‌های چت
  • فیدهای خبری و فعالیت ها
  • دکمه‌های تعاملی مانند Share، like و… 
  • بخش کامنت
  • گروه‌ها 

مطمئن شوید که هویت بصری شما در سراسر سایت یکنواخت باشد. به عنوان مثال،  شبکه اجتماعی لینکدین که برای اکثر بخش های سایت خود از رنگ های آبی و خاکستری استفاده می کند. از طرف دیگر، اینستاگرام توسط رنگ‌های پرانرژی و تقریباً رنگین‌کمانی، هویت یکپارچه ای برای برند خود ایجاد کرده است. 

نحوه ایجاد سایت شبکه اجتماعی مناسب برای بازاریابی 

حتی بهترین سایت های شبکه اجتماعی هم بدون موفقیت در بازاریابی، نادیده گرفته خواهد شد. شبکه‌های اجتماعی فعلی بسیار تاثیرگذار هستند و ممکن است رقابت با آنها دشوار باشد اما اگر شما روی یک زمینه خاص متمرکز شوید، می توانید به سادگی استراتژی بازاریابی خود را بهینه‌سازی کنید.

استراتژی سئو 

بهینه‌سازی موتورهای جستجو برای موفقیت هر سایتی بسیار حیاتی است. این عملیات نه تنها بازاریابی شما را تقویت می‌کند بلکه سبب می شود افراد راحت تر سایت را پیدا کنند.

راهکارهای زیادی برای کسب رتبه بهتر در نتایج موتورهای جستجو وجود دارد اما روشی که بیشترین تأثیر را خواهد داشت، بهینه‌سازی صفحات وب برای کلمات کلیدی مرتبط با زمینه موردنظر است. علاوه بر این، حتماً از لینک‌های داخلی در سراسر محتوای سایتتان استفاده کنید تا بتوانید شبکه قابل اعتمادی ایجاد نمایید.

تاثیر سایت شبکه اجتماعی در سئو

تصویر(4)

بازاریابی ایمیل و تولید niche

بر اساس پیش‌بینی‌ها، ایمیل به عنوان یکی از موثرترین روش‌های بازاریابی به شمار می‌ رود. معمولا، ایمیل مارکتینگ با تولید niche ها مرتبط است. ابتدا، باید ترافیک را به صفحات فرود یا landing page جذاب هدایت کنید که در آن یک فرم ثبت‌نام وجود دارد. پس از دریافت لیست ایمیل، می‌توانید اطلاعات ارزشمند، بروزرسانی‌ها و تبلیغات را برای آنها ارسال کنید. این کار سبب جلب توجه کاربران به برند شما خواهد شد. 

تبلیغات پولی

تبلیغات پولی هنوز هم جایگاه مهمی در استراتژی‌های بازاریابی دارند. در حالی که بازاریابی درونگرا (inbound marketing) مزایای قابل توجهی دارد اما معمولاً زمان زیادی نیاز است تا نتایج آن مشاهده شود. به عبارت دیگر، تبلیغات پولی می‌توانند روشی عالی برای جلب توجه سریع باشند و به شما کمک می‌کنند تا به سرعت نتایج مشخصی را به دست آورید.

نحوه ایجاد سایت شبکه اجتماعی جهت بازاریابی و درآمدزایی 

شبکه‌های اجتماعی به ارتباطات انسانی و ایجاد جامعه‌ای مجازی می‌ پردازند. با این حال، روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از این شبکه‌ها نیز وجود دارد. برخی از این راهکارها عبارتند از:

  • تبلیغات مستقیم

یکی از روش‌های کسب درآمد از شبکه‌های اجتماعی، نمایش تبلیغات بنری است. شما می‌توانید بنرهای تبلیغاتی متناسب با محتوا و کاربران سایت خود را در صفحات مختلف قرار دهید. بدین ترتیب، می‌توانید هم از طریق تبلیغات، درآمدزایی داشته باشید و هم سرویس رایگان ارائه نمایید. 

  • فروش محصولات یا خدمات

اگر هنوز محصولات یا خدماتی را به فروش نرسانده‌اید، شبکه اجتماعی شخصی‌تان می‌تواند راه مناسبی برای آغاز اولین فروش‌ آنلاین باشد. نه تنها از ابتدا مخاطبانی برای بازاریابی خواهید داشت بلکه WordPress.com روش‌های کاربرپسندی برای ادغام با درگاه های پرداخت آنلاین و پلتفرم‌های فروشگاهی مانند ووکامرس فراهم می‌کند.

  • سازماندهی رویدادها

اگر می‌خواهید به صورت مستقیم‌ با مخاطبان خود در تعامل باشید، می‌توانید یک همایش یا رویداد آنلاین برگزار کنید. می‌توانید هزینه ورودی تعیین نمایید تا هزینه‌های اولیه برگزاری را پوشش دهید.

جمع بندی 

همانطور که بیان شد، گاهی شبکه های اجتماعی از اینکه توجه زیادی را به خود جلب نموده اند مورد انتقاد قرار می گیرند اما با این حال، امکانات زیادی را برای تعامل با دوستان، خویشاوندان و همکاران مهیا خواهند کرد. ایجاد سایت شبکه اجتماعی کاربردهای مفیدی برای کسب‌وکارها در زمینه‌هایی مانند فروش، تبلیغات و آگاهی از برند خواهد داشت

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *