رتبه بندی ستاره ای گوگل در نتایج ارگانیک
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

رتبه بندی ستاره ای گوگل و نحوه عملکرد آن

می توانید از قدرت رتبه بندی ستاره ای گوگل (Google Star Rating) برای افزایش شهرت آنلاین کسب‌وکارتان، کسب اعتماد و افزایش نرخ تبدیل، استفاده کنید. در گذشته، نظرسنجی پنج ستاره صرفا در بخش نظرات وب سایت نمایش داده می شد اما امروز، گوگل از این ستاره ها بیشتر استفاده کرده و آنها را در سرتاسر نتایج جستجو قرار داده است. رتبه بندی ستاره ای می تواند به کسب و کارها کمک کند تا اعتماد مشتریان احتمالی را به دست آورند، رتبه خود در جستجوی محلی را بهبود ببخشند و نرخ تبدیل را افزایش دهند.

ستاره ها و نتایج جستجو: رتبه بندی ستاره ای گوگل چیست؟

رتبه بندی ستاره ای گوگل یک سیستم رتبه‌بندی مبتنی بر کاربر است که به سایر کاربران اجازه می‌دهد تا از اعتبار کسب‌وکارها بر اساس امتیاز یک تا پنج ستاره مطلع شوند. این رتبه‌بندی‌های ستاره‌ای می‌توانند در نقشه‌ها و بخش های مختلف نتایج جستجوی Google مانند صفحات نتایج استاندارد، تبلیغات، rich result ها مانند کارت‌های دستور پخت غذا، نتایج محلی، سایت‌های بررسی و نتایج مرتبط با فروشگاه ظاهر شوند.

نحوه عملکرد رتبه بندی ستاره ای گوگل

تصویر(1)

رتبه بندی ستاره ای گوگل چگونه کار می کند؟

هنگامی که شخصی در گوگل جستجو می کند، رتبه بندی ستاره ای را در نتایج مشاهده خواهد کرد. گوگل از یک الگوریتم برای تعیین تعداد ستاره در بخش های مختلف استفاده می نماید. گوگل اعلام نموده که سیستم امتیاز ستاره ای بر اساس میانگین امتیازات ثبت شده مرتبط با آن کسب‌وکار در Google، عمل می‌کند. توجه به این نکته مهم است که این میانگین به صورت آنی محاسبه نمی‌شود و ممکن است پس از ثبت یک نظر جدید تا دو هفته زمان ببرد تا بروزرسانی انجام شود. وقتی کاربران نظری را ارسال می‌کنند، از آنها خواسته می‌شود که یک کسب‌وکار را بر اساس جنبه‌های خاصی رتبه‌بندی کنند.

چگونه می توان رتبه بندی ستاره ای گوگل را در ویژگی های جستجوی مختلف دریافت کرد

همانطور که در بالا ذکر شد، انواع مختلفی از رتبه بندی ستاره ای گوگل در نتایج جستجو وجود دارد که می توان به نتایج استاندارد، تبلیغات، نتایج محلی، rich result ها، نظرات و نتایج مرتبط با فروشگاه ها اشاره کرد. در ادامه نحوه نمایش انواع مختلف رتبه بندی ستاره ای گوگل و نحوه عملکرد هر کدام مورد بررسی قرار می گیرد.

نتایج استاندارد «لینک آبی» و ستاره‌های گوگل

در سال 2021، گوگل شروع به آزمایش رتبه بندی ستاره ای در جستجوی ارگانیک کرد و از آن زمان ویژگی SERP را دست نخورده نگه داشته است. وب سایت ها می توانند با نمایش ستاره ها در صفحات، نتایج جستجوی ارگانیک خود از رقبا متمایز کنند.

رتبه بندی ستاره ای گوگل در نتایج استاندارد

تصویر(2)

چگونه می توان ستاره گوگل را در نتایج ارگانیک دریافت کرد؟

اگر می خواهید ستاره ها در نتایج جستجوی ارگانیک شما نمایش داده شوند، schema markup را به وب سایت خود اضافه کنید. پس از افزودن ستاره ها، می‌توانید کارتان را با ابزار تست داده‌های ساختاریافته Google بررسی نمایید. 

تبلیغات پولی و ستاره های گوگل

وقتی ستاره‌های گوگل در تبلیغات جستجوی پولی ظاهر می‌گردند، به عنوان رتبه‌بندی فروشنده شناخته می‌شوند. این کار توسط یک نوع افزونه خودکار که رتبه‌بندی تبلیغ‌کنندگان را به نمایش می‌گذارد، انجام می گردد. این ستاره ها می توانند در تبلیغات متنی، تبلیغات خرید و لیست های رایگان ظاهر شوند. هم امتیاز ستاره و هم تعداد کل آرا یا نظرات در این جستجو نمایش داده خواهد شد. علاوه بر رتبه بندی ستاره ای گوگل، آگهی‌های خرید ممکن است شامل اطلاعات اضافی مانند جزئیات حمل و نقل، رنگ، مواد و موارد دیگر نیز باشند.

رتبه بندی ستاره ای گوگل در تبلیغات پولی

تصویر(3)

نحوه دریافت ستاره گوگل در تبلیغات پولی

برای قرار گرفتن در لیست های رایگان، فروشندگان باید سه کار را انجام دهند:

  • تمام سیاست های مورد نیاز در مورد اطلاعات شناسایی شخصی، اسپم، بدافزار، الزامات قانونی، سیاست های بازگشت و موارد دیگر را دنبال کنید.
  • یک فید از طریق Google Merchant Center ارسال کنید یا نشانه گذاری داده های ساختار یافته را در وب سایت خود داشته باشید.
  • تنظیمات حمل و نقل آنها را اضافه کنید.

با این حال، برخی از فروشندگانی که schema markup ندارند ممکن است همچنان محتوای آنها در SERP ها نمایش داده شود. برای اینکه آگهی‌های متنی و تبلیغات خرید، رتبه‌بندی ستاره‌ای را نشان دهند، معمولاً از فروشندگان خواسته می‌شود که در ۱۲ ماه گذشته حداقل ۱۰۰ نظر داشته باشند. تبلیغ کنندگان پولی نیز باید حداقل تعداد ستاره موردنیاز را داشته باشند تا رتبه بندی فروشنده در تبلیغات متنی آنها ظاهر گردد. این ویژگی به تبلیغ کنندگان با کیفیت بالاتر کمک می کند تا از رقبا متمایز شوند.

به عنوان مثال، تبلیغات متنی باید حداقل امتیاز 3.5 را داشته باشند تا رتبه بندی ستاره ای گوگل نمایش داده شود.

Google نظرات را بر اساس کشورها بررسی می کند، بنابراین آستانه نظرات 100 عدد نیز صرفا برای 1 منطقه خاص اعمال می شود. به عنوان مثال، برای اینکه رتبه بندی ستاره ای در تبلیغات یک شرکت تجارت الکترونیک کانادایی ظاهر گردد، آنها باید در سال گذشته حداقل 100 نظر را از داخل کانادا دریافت کرده باشند. Google نظرات را از مشتریان خود و همچنین 29 شریک تأیید شده جمع آوری می کند که کار فروشندگان را برای رسیدن به حداقل آستانه نظرات در هر سال، آسان‌تر خواهد کرد.

نتایج محلی و ستاره های گوگل

کسب‌وکارهای محلی چندین گزینه برای نمایش کسب‌وکار خود در Google از طریق Places، نقشه‌های محلی و صفحه Google Business Profile در اختیار دارند که همگی می‌توانند رتبه‌بندی ستاره ای را بیان کنند. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، کاربران می توانند نتایج محلی را بر اساس رتبه ستاره ای آنها نیز مرتب نمایند.

رتبه بندی ستاره ای گوگل در نتایج محلی

تصویر(4)

نحوه دریافت ستاره های گوگل در نتایج جستجوی محلی

برای نمایش وب سایت در نتایج جستجوی محلی، یک پروفایل Google Business نیاز خواهد بود. مشتریان ممکن است بدون اینکه از آنها خواسته شود مستقیماً در پروفایل کسب‌وکار محلی نظرات خود را ثبت کنند اما گوگل همچنان صاحبان کسب‌وکارها را تشویق می‌کند تا از مشتریان خود نظر بخواهند:

  • از مشتریان خود بخواهید که برای شما نظر ثبت کنند و با ارائه لینک به صفحه نظرات، انجام این کار را برای آنها آسان کنید.
  • نظرات باعث می‌شوند وب سایت در دسکتاپ و موبایل کاربرپسند باشد.
  • به نظرات مشتریان پاسخ دهید.
  • جایزه ای برای ثبت نظر ارائه نکنید.

ممکن است دو هفته زمان ببرد تا نظرات محلی جدید در امتیاز کلی شما اعمال شود.

Rich Results، مانند Recipes و ستاره های گوگل

همه افراد نیاز به تغذیه دارند و یکی از روش های دریافت دستور پخت، وبلاگ ها هستند. در حالی که رستوران ها بیشتر به نظرات محلی، نتایج جستجوی ارگانیک و حتی تبلیغات پولی اتکا می کنند، وبلاگ نویسان غذا به دنبال کسب رتبه برای دستورالعمل های خود هستند. مشابه سایر انواع نظرات، کارت‌های دستور پخت غذا در نتایج جستجو نیز میانگین امتیاز ستاره ای و تعداد کل نظرات را نشان می‌دهند.

رتبه بندی ستاره ای گوگل در Recipes

تصویر(5)

در نتیجه، جامعه وبلاگ نویسی مواد غذایی به محلی برای مناقشه تبدیل شده است زیرا تنها سه دستور غذا در نتایج جستجوی دسکتاپ گوگل (مانند تصویر بالا) و چهار دستور غذا در مرورگر تلفن همراه قابل مشاهده خواهند بود.

این بخش های جذاب، کلیک‌ها را جذب می‌کنند و هر یک از وبلاگ ها که نظرات مشتریان آنلاین را جذب نکرده باشند، فرصت را از دست می دهند. بدان معنی که کیفیت دستور العمل لزوماً این نتایج را ایجاد نمی کند. گوگل به کاربران این امکان را می دهد که روی "Show more" یا "نمایش بیشتر" کلیک کنند تا دو ردیف دیگر از نتایج را مشاهده نمایند:

رتبه بندی ستاره ای گوگل در دستور پخت غذا

تصویر(6)

جستجوکنندگان می توانند با کلیک روی دکمه "نمایش بیشتر" ادامه دهند تا نتایج بیشتری را مشاهده کنند.

نحوه دریافت ستاره های گوگل در نتایج دستور غذا

مشابه مراحل نمایش ستاره‌ها در نتایج لینک آبی ارگانیک، وبلاگ‌نویسان سایت های آشپزی باید schema را به وب‌سایت‌های خود اضافه کنند تا رتبه‌بندی‌ ستاره ای نمایش داده شود. با این حال، روش فوق به سادگی نمایش میانگین و تعداد کل امتیازها نیست. توسعه‌دهندگان باید دستورالعمل‌های Google را برای نشانه‌گذاری دستور غذا دنبال کنند.

دو نوع نشانه گذاری "مورد نیاز" و "توصیه شده" وجود دارد:

نشانه گذاری مورد نیاز برای دستورات غذا

  • نام دستور غذا.
  • تصویر دستور غذا با فرمت BMP، GIF، JPEG، PNG، WebP یا SVG.

نشانه گذاری توصیه شده برای دستورات غذا

  • رتبه بندی کل.
  • نویسنده.
  • مدت زمان پخت، آماده سازی و طرز تهیه.
  • تاریخ انتشار.
  • شرح.
  • کلمات کلیدی.
  • اطلاعات تغذیه.
  • دسته بندی دستور غذا بر اساس وعده، مانند "شام".
  • ملیت مرتبط با دستور غذا.
  • مواد لازم.
  • دستورالعمل ها.
  • ویدئو.

سایر سایت های ثبت نظرات و ستاره های گوگل

بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری به سایر سایت های ثبت نظرات برای کمک به تصمیم گیری مشتری جهت خرید، متکی هستند. بسیاری از این سایت ها، می توانند رتبه بندی ستاره ای را در نتایج جستجوی Google نشان دهند.Rich snippet های نظرات شخص ثالث، مانند ستاره‌ها، خلاصه مشخصات یا رتبه‌بندی‌ها نیز می‌توانند در پروفایل Google Business یا نقشه سایت‌های تایید شده ظاهر شوند.

دریافت رتبه بندی ستاره ای گوگل در نظرات شخص ثالث

تصویر(7)

آیا رتبه بندی ستاره ای گوگل بر سئو تاثیر می گذارد؟

جان مولر (مسئول بخش جستجو در گوگل) تأیید کرده است که گوگل رتبه‌بندی ستاره ای یا نظرات مشتریان را در نتایج جستجوی وب لحاظ نمی‌کند. با این حال، مشخصا اعلام نموده است که رتبه بندی ستاره ای بر نتایج جستجوی محلی و رتبه بندی تأثیر می گذارد. حتی اگر آنها یک فاکتور رتبه‌بندی برای جستجوی ارگانیک غیرمحلی نباشند، رتبه بندی ستاره ای می‌تواند به عنوان یک عنصر تعامل مهم عمل کند و در نمایش اثبات اجتماعی، ایجاد اعتبار و افزایش نرخ کلیک در موتورهای جستجو تاثیرگذار باشد.

این رتبه‌بندی‌ها نه تنها به کسب‌وکارهای محلی کمک می‌کنند تا برای عبارات کلیدی خاص، بالاتر از رقبای خود قرار گیرند بلکه مشتریان بیشتری را برای کلیک کردن متقاعد خواهند کرد.

چگونه می توان رتبه بندی ستاره ای گوگل خود را بهبود بخشید؟

کسب‌وکارهایی که قصد دارند رتبه بندی ستاره ای گوگل خود را بهبود ببخشند، ابتدا باید با ایجاد پروفایل Google Business و اطمینان از کامل و بروز بودن تمامی اطلاعات شروع کنند. اگر شرکتی از قبل این مراحل را انجام داده باشد و بخواهد رتبه ضعیف را جبران کند، برای بهبود میانگین به نظرات بیشتری نیاز دارد. شرکت‌ها می‌توانند با تسهیل این کار برای مشتریان، نظرات Google بیشتری را دریافت کنند. 

مشخص نیست که آیا پاسخ دادن به نظرات نیز در بهبود رتبه کسب و کار محلی موثر است یا خیر. با این حال، ایده خوبی خواهد بود که شرکت‌ها به نظرات ثبت شده در پروفایل Google Business خود پاسخ دهند تا رتبه‌بندی کلی آنها بهبود یابد. پاسخ دادن به نظرات می‌تواند سایر مشتریان را ترغیب کند تا نظر بدهند زیرا می‌دانند که پاسخی دریافت خواهند کرد و مالک کسب و کار واقعاً بازخورد آنها را می‌بیند.

جمع بندی: آیا کسب رتبه بندی ستاره ای گوگل مهم است؟

ستاره ها کیفیت را به مشتریان نشان می دهند، بنابراین در هر کجا که حضور دارند همواره نرخ کلیک را بهبود می بخشند. کاربران تمایل دارند به برندهایی با رتبه‌بندی ستاره‌ای بالاتر در نتایج محلی، تبلیغات پولی یا حتی دانلود برنامه‌ها اعتماد کنند و از آنها خرید انجام دهند. با این حال، مهمترین بخش رتبه‌بندی ستاره‌ ای در تمامی سرویس های Google، خدمات و تجربیاتی است که شرکت‌ها ارائه می‌کنند که موجب جلب نظرات خوب مشتریان خوشحالی آنان می‌شود.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *