استراتژی ها برای آینده بدون کوکی
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

5 استراتژی برای موفقیت PPC بدون کوکی

در چند سال گذشته، Google به کاربران در خصوص حذف کوکی‌های شخص ثالث هشدار داده است و بالاخره زمان آن فرا رسید. گوگل از چند ماه پیش شروع به حذف تدریجی کوکی‌های شخص ثالث برای کاربران chrome کرد. بسیاری از رسانه‌های پولی برای ردیابی و هدف‌یابی عملکرد، به کوکی‌های شخص ثالث تکیه می‌کنند و حذف آنها چالش های جدیدی را ایجاد می کند. در ادامه به نحوه آماده سازی حساب‌های PPC خود برای حذف کوکی‌های شخص ثالث و آنچه که باید از کمپین‌ها انتظار داشته باشید، پرداخته می شود.

آیا گوگل بدون کوکی خواهد شد؟

همانطور که گفته شد، در ژانویه سال 2024، گوگل شروع به حذف تدریجی کوکی های شخص ثالث برای کاربران کروم کرد، با این برنامه که تمام کوکی های شخص ثالث را تا پایان سال غیرفعال کند. تا کنون، این موضوع تنها بر تعداد کمی از کاربران، حدود 1 درصد، تأثیر گذاشته است اما برنامه Google (و اکثر پلتفرم‌های دیگر) دوری از کوکی‌های شخص ثالث می باشد.

چرا گوگل از شر کوکی ها خلاص می شود؟

Google برای رفع نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی کاربرانی که می‌خواهند نحوه ردیابی آنلاین، اطلاعات جمع‌آوری‌شده درباره آنها و نحوه استفاده از اطلاعاتشان را محدود کنند، بدون کوکی عمل می‌کند.

آینده بدون کوکی

تصویر(1)

چگونه باید حساب های PPC خود را برای حذف کوکی های شخص ثالث آماده کرد؟

کمپین های PPC شما چگونه می توانند در دنیای بدون کوکی موفق شوند؟ در ادامه چند قدم برای پاسخ به این مورد آورده شده است.

1. کوکی های موجود را بررسی کنید تا آنچه که حذف خواهد شد را بشناسید

تمامی کوکی هایی که به سایت های شما اضافه می شوند یکسان عمل نمی کنند. برخی خوب خواهند بود و می‌توانند باقی بمانند و برخی دیگر حذف می‌شوند. خبر خوب این است که شما یا توسعه‌دهندگانتان می‌توانید کوکی‌های موجود خود را بررسی کنید تا متوجه شوید که کدام یک باعث ایجاد مشکل می‌شوند و باید به آنها توجه شود و کدام‌ها را می‌توانید باقی بگذارید. برای شروع فرآیند بررسی، می توانید مراحل ذکر شده در این مقاله را دنبال کنید. هر یک از گزینه ها به شما کمک می‌کنند تا کوکی‌هایی که باید به آنها رسیدگی شود و کوکی هایی که با حذف تدریجی سازگار هستند را بشناسید.

2. برای همه کوکی های شخص ثالث بر اساس پلتفرم اقدام کنید

متاسفانه، Google فقط برای نادیده گرفتن کوکی های شخص ثالث این تغییر را انجام می دهد و راه حلی برای پلتفرم هایی که از آنها استفاده می کنند ارائه نمی کند.

3. داده های شخص اول را به کار ببرید

اولین تغییر بزرگ، تبلیغ‌کنندگان را ملزم می‌کند که داده‌ها را در اختیار کاربران قرار دهند. به‌جای تکیه بر پلتفرم‌های ارائه‌شده برای ردیابی کوکی شخص ثالث (third-party)، جمع آوری داده‌های شخص اول به کاهش برخی از نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی با کوکی‌ها، کمک می‌کند. زیرا در یک ارتباط شخص اول (first-party)، کاربر مستقیماً اطلاعات خود را در اختیار شرکت قرار می دهد و از طریق منبعی که خارج از تعامل بین برند و مشتری است، مانند Google pixel، به اشتراک گذاشته نمی شود.

4. از داده های شخص اول به روش صحیح در پلتفرم های تبلیغاتی استفاده کنید

در ادامه ایده‌هایی درباره نحوه استفاده از داده‌های شخص اول در پلتفرم‌های تبلیغاتی ذکر شده اند.

همگام سازی مشتریان یا آپلود مخاطبان

در حال حاضر اکثر کانال های تبلیغاتی به شما امکان می دهند داده های CRM خود را به سیستم اضافه کنید تا با سلیقه کاربرانی که وارد شده اند، مطابقت داشته باشد. بنابراین هر اطلاعاتی که در مورد مشتریان خود جمع آوری می کنید می تواند برای ردیابی آنها و ایجاد مخاطبین از کاربران هدف استفاده شود.

 Conversion های  API، پیشرفته و آفلاین

در حالی که آپلود مشتریان برای جذب مخاطب و هدف‌گیری آنها است، این روش ها بر کارایی و ردیابی تبدیل (conversion) متمرکز هستند. تبدیل‌های API راه حل فیس بوک برای ردیابی عملکرد درون پلتفرم از طریق تطبیق با ویژگی های کاربر ردیابی شده در CRM شما است. این فرآیند معمولاً به کمک یک توسعه دهنده نیاز دارد.

تبدیل های پیشرفته راه حلی برای تبلیغات گوگل است که داده های ارائه شده توسط کاربر در وب سایت شما هش شده و به صورت خصوصی برای Google ارسال می شود. این ویژگی به تگ گذاری‌هایی با Google Site Tag وابسته است اما با این تغییرات مطابقت دارد زیرا تمامی اطلاعات به صورت ناشناس اشتراک‌گذاری می‌شوند. این کار را می توان به چند روش انجام داد:

  • Google Site Tag
  • Google Tag Manager

Conversion ها بدون کوکی

تصویر(2)

در نهایت، تبدیل‌های آفلاین Google مشابه API تبدیل‌های فیسبوک است که در آن داده‌های CRM شما برای مطابقت با کاربران وارد شده در Google و پیگیری عملکرد تبدیل، استفاده می‌شوند. معمولاً از این داده ها برای تبدیل هایی استفاده می گردد که در یک وب سایت انجام نمی شوند (مانند خرید یک سرویس پس از دریافت  آنلاین قیمت) اما در برخی موارد می توان آنها را برای پر کردن شکاف تبدیل های آنلاین به کار گرفت.

5. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را بپذیرید

به نظر می‌رسد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین از موضوعات داغ در پنج سال گذشته بوده‌اند اما در دنیایی با محدودیت‌های فزاینده حریم خصوصی، مهم‌تر از همیشه هستند. متاسفانه، یکی از راه‌های کلیدی هدف‌گیری که طی دو دهه گذشته کاربران به آن عادت کرده‌اند، کوکی‌های شخص ثالث بود. اکنون که آنها در حال حذف شدن هستند، باید راه حل جدیدی پیدا نمود.

همانطور که گوگل گفته است، به «عصر پیش بینی» وارد خواهید شد. مسلماً الگوریتم‌های پلتفرم در چند سال اخیر در یافتن مشتری برای بسیاری از مشاغل بهتر بوده‌اند اما با حذف کوکی‌های شخص ثالث، این شکاف بین توانایی‌های آنها و توانایی‌های تبلیغ‌کنندگان بیشتر می‌شود. Google همچنان به دنبال کردن کلمات کلیدی broad match (کلمات کلیدی با تطبیق گسترده) همراه با Smart Bidding (مناقصه هوشمند) در جستجو ادامه می‌دهد.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در آینده بدون کوکی

تصویر(3)

در آینده بدون کوکی باید منتظر چه چیزی باشید؟

به طور کلی، مواردی که پیشنهاد می شود در آینده خود را برای آن آماده کنید، در ادامه آمده است:

  • تمرکز تبلیغات را به داده های شخص اول تغییر دهید.
  • برنامه ریزی کنید تا از CRM یا سیستم ردیابی داخلی خود برای درک عملکرد کمپین استفاده نمایید.
  • ردیابی عملکرد، بی‌نقص نیست یا احتمالاً به خوبی اکنون نخواهد بود.
  • از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی هدف‌گذاری و مناقصه استفاده نمایید و کمتر به ورودی‌های دستی تکیه کنید.

جمع بندی: حساب های PPC خود را برای آینده ای بدون کوکی آماده کنید

پروسه حذف کوکی‌های شخص ثالث در حال انجام است و هیچ کاری نمی‌توان برای تغییر آن انجام داد. تنها اقدامی که می‌توانید صورت دهید مراقبت از حساب‌های تبلیغاتی‌ تحت مدیریت شما است. جهت آماده سازی کمپین های PPC خود برای آینده ای بدون کوکی، نکات تخصصی زیر را دنبال کنید:

  1. کوکی های موجود را مرور کنید تا بدانید چه چیزی حذف خواهد شد.
  2. برای همه کوکی‌های شخص ثالث بر اساس پلتفرم اقدام کنید.
  3. داده های شخص اول را جمع آوری نمایید.
  4. از داده های شخص اول به روش صحیح استفاده کنید.
  5. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را در نظر بگیرید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *