ویژگی های FTP و HTTP
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

درک تفاوت های کلیدی میان پروتکل های FTP و HTTP

در این مقاله متوجه خواهید شد که FTP (پروتکل انتقال فایل) چیست و چگونه با پروتکل جدیدتر به نام HTTP (پروتکل انتقال ابرمتن) مقایسه می شود. هر دو پروتکل FTP و HTTP می توانند وظایف مشابهی را انجام دهند. سوالی که مطرح می شود این است که آیا یکی از دیگری بهتر است یا خیر؟

تفاوت پروتکل FTP و HTTP

تصویر(1) 

FTP چیست؟

FTP یا File Transfer Protocol پروتکل استاندارد شبکه است که برای انتقال فایل ها بین یک کلاینت و سرور مورد استفاده قرار می گیرد. قدمت آن به روزهای اولیه اینترنت برمی گردد و امروزه نیز به طور گسترده کاربرد دارد. این پروتکل روی مدل کلاینت-سرور کار می کند که در آن یک کامپیوتر (کلاینت) برای تبادل فایل ها، با کامپیوتر دیگر (سرور) ارتباط برقرار می نماید. FTP از دو حالت زیر پشتیبانی می‌کند:

  • active mode 
  • passive mode

این پروتکل از کانال های کنترل و داده جداگانه استفاده کرده که آن را برای انتقال فایل های بزرگ، همگام سازی دایرکتوری و مدیریت فایل از راه دور ایده آل می کند.

همانطور که گفته شد، FTP یک پروتکل قدیمی است. می توانید از طریق خط فرمان (command-line) یا یک رابط گرافیکی مدرن به آن دسترسی داشته باشید. FTP فایل ها را با استفاده از TCP انتقال می دهد و باید دو اتصال برقرار کند که اتصال داده در پورت 20 و اطلاعات کنترلی روی پورت 21 می باشد.

اگر می‌خواهید وردپرس یا CMS دیگری را روی هاست خود نصب کنید، می‌توانید از FTP کمک بگیرید. همچنین این امکان وجود دارد که FTP را برای پشتیبان گیری وب سایت خود و دانلود یک نسخه از آن در رایانه استفاده کنید. 

HTTP چیست؟

HTTP یا پروتکل انتقال ابرمتن، پایه و اساس شبکه جهانی وب می باشد که نحوه ارتباط مرورگرها با وب سرورها و تبادل اطلاعات را مشخص می کند. HTTP از طریق یک مدل درخواست-پاسخ (request-response) عمل می نماید، به این صورت که مشتری درخواستی را به سرور ارسال کرده و سرور با داده های درخواستی پاسخ می دهد. این روند روی پروتکل TCP/IP عمل نموده و آن را برای کارهای مختلف مرتبط با وب از جمله مرور، بازیابی داده ها و تعاملات API آماده می کند.

درست مانند FTP، پروتکل HTTP نیز از مدل کلاینت-سرور استفاده می کند. وقتی در مرورگر URL را تایپ می کنید، از HTTP روی TCP/IP (پورت 80) کمک می گیرید. به این ترتیب، یک درخواست HTTP برای دریافت وب‌سایت مورد نظر (متن، تصاویر، ویدیوها و سایر انواع محتوا) ارسال می‌شود. وب سرور با صفحه وب مورد نظر پاسخ را به شما بازگشت می دهد.

مقایسه FTP و HTTP 

تصویر(2)

مقایسه FTP و HTTP

FTP و HTTP بخشی از لایه اپلیکیشن هستند که پروتکل های ارتباطی و روش های اتصال را با هم ترکیب می کنند. در ادامه مشاهده خواهید کرد که چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند. 

  • می توانید از HTTP برای مشاهده وب سایت ها و FTP جهت انتقال فایل ها استفاده کنید.
  • کلاینت HTTP، مرورگر (Chrome، Opera و غیره) و FTP خط فرمان (command-line) است.
  • هر دو را می توان برای مدیریت یک وب سایت استفاده کرد اما HTTP محبوب تر است. فقط در برخی موارد، FTP می تواند مناسب تر باشد.
  • تلقی می شود که FTP برای فایل های بزرگ کارآمدتر است، در حالی که HTTP برای فایل های کوچک تر بهتر می باشد.
  • FTP متاداده (meta-data) را ارسال نمی کند زیرا باینری است. HTTP از پایپ کردن برای سازماندهی انتقال چندین فایل استفاده می کند.

در ادامه جدول مقایسه آنها را مشاهده می کنید که تفاوت بین FTP و HTTP نشان داده شده است:

تصویر(3)

انتخاب پروتکل مناسب میان FTP و HTTP

انتخاب بین FTP و HTTP به نیازهای شما بستگی دارد. هنگام تصمیم گیری، مهم است که مزایای خاص هر پروتکل را بدانید. اگر هدف اصلی انتقال فایل‌ها، به خصوص فایل‌های بزرگ، دسترسی به سرورها از راه دور یا پشتیبان‌گیری است، FTP می تواند انتخاب بهینه ای باشد. این پروتکل داده‌های بزرگتر را کارآمدتر مدیریت کرده و امکان از سرگیری انتقال در صورت وقفه را فراهم می‌کند. این ویژگی برای موقعیت هایی مانند انتقال سرور، پشتیبان گیری از پایگاه داده های بزرگ یا انتقال حجم بالای فایل های رسانه ای، ایده آل است.

از سوی دیگر، اگر درگیر کارهایی مانند مرور وب، دانلود فایل‌های کوچکتر یا تعامل با برنامه‌های وب هستید، HTTP مناسب‌ تر می باشد. HTTP برای عملیات هایی که در آن هر اتصال جدید نیازی به اطلاعات قبلی ندارد، کارآمدتر است. علاوه بر این، توانایی HTTP برای کار یکپارچه با فناوری‌های وب مدرن و سازگاری با فرمت‌های مختلف داده، آن را به انتخاب بهتری برای برنامه‌های مبتنی بر وب تبدیل می‌کند.

انتخاب از بین FTP و HTTP 

تصویر(4)

به طور خلاصه، هنگام کار با انتقال فایل های بزرگ یا شبکه ای که برای مواردی مانند بکاپ گیری و نگهداری سرور استفاده می شود، FTP مناسب می باشد. زمانی که نیاز به تعامل با صفحات وب دارید، HTTP را انتخاب کنید. به این ترتیب، مطمئن خواهید شد که از نقاط قوت هر دو پروتکل FTP و HTTP بر اساس نیازهای خاص خود استفاده کرده اید.

نتیجه گیری

FTP به دلیل استفاده از پورت های اختصاصی، با برخی فایروال ها سازگار نیست. اینترنت استاندارد، HTTP را پذیرفته است. از طرف دیگر وجود نسخه امن تر آن، یعنی HTTPS در هر صفحه ای ضروری می باشد.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *