مزایای شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکار
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

استفاده از شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکار در سال 2024

فقط ایجاد یک پروفایل شبکه اجتماعی برای کسب و کار و سپس رها کردن آن کافی نیست. این روزها، غیرفعال گذاشتن حساب‌های شبکه های اجتماعی و نادیده گرفتن آنها می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و به وجهه برند آسیب بزند. وقتی با دنبال کنندگان خود ارتباط برقرار نکنید، خطر از دست دادن مشتریان بالقوه به نفع رقبایی که فعالانه با آنها در ارتباط هستند را به جان می‌خرید.

به همین دلیل است که کسب و کار شما بازاریابی شبکه های اجتماعی را نیاز خواهد داشت اما بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکارها چه مفهومی دارد؟ در این مقاله به این سوالات و موارد دیگر پاسخ داده می شود:

  • شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکار: بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟
  • چگونه شبکه های اجتماعی به کسب‌وکارها کمک می‌کنند: مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • بهترین راه‌ها برای تبلیغ کسب‌وکار: نکات استفاده از شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکار
  • برترین پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی برای کاوش کسب‌وکارها
  • بهترین ابزارهای شبکه های اجتماعی برای امتحان کردن

بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکار

تصویر(1)

نگاهی کوتاه به نکات استفاده از شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکارها:

  • اهدافی مشخص داشته باشید.
  • در پلتفرم‌های مناسب حضور پیدا کنید.
  • انواع مختلف محتوا را آزمایش نمایید.
  • روی محتوای بصری تمرکز کنید.
  • به نظرات و پیام‌ها پاسخ دهید.
  • شهرت آنلاین خود را مدیریت کنید.
  • ثبات قدم داشته باشید.
  • محتوای پرطرفدار را مجددا استفاده کنید.
  • از محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) استفاده کنید.
  • از تبلیغات پولی در شبکه های اجتماعی استفاده کنید.
  • از کارمندان خود قهرمان بسازید.
  • با برندها یا اینفلوئنسرهای دیگر همکاری کنید.
  • تحلیل داده‌ها را جدی بگیرید.
  • رقبای خود را زیر نظر داشته باشید.
  • از ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکار: بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی نوعی بازاریابی دیجیتال است که از طریق پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی برای تبلیغ و رشد کسب‌وکار انجام می‌شود. رویکرد بازاریابی مدرن که از شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکارها استفاده می‌کند، فراتر از صرفاً ایجاد پروفایل در پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین یا تیک‌تاک است. این رویکرد درباره خلق محتوای جذاب و همسو با مخاطبانتان، درگیر شدن در گفتگوها و ایجاد یک جامعه پیرامون برند شما می باشد.

فواید شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکارها: مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی

بنابراین، شبکه های اجتماعی دقیقاً چگونه به کسب و کارها کمک می کنند؟

در ادامه چهار روش برای استفاده از شبکه های اجتماعی در تجارت و کسب و کار وجود دارد که می تواند رشد برند را تقویت کند:

شخصیت انسانی دادن به برند

صرفا حضور در شبکه های اجتماعی، پیامی روشن به مخاطبان هدف شما می فرستد که مشتاق ارتباط با آنها در سطحی شخصی تر هستید. از طریق شبکه های اجتماعی، می توانید به طور خلاقانه شخصیت برند، ارزش ها و افرادی که پشت لوگو هستند را به نمایش بگذارید. حتی در هنگام ارائه محتوای حرفه ای یا فنی، کسب و کار خود را در شبکه های اجتماعی قابل دسترس کنید. یک برند قابل دسترس، وفاداری و اعتماد عمیق تری را در بین مخاطبان شما ایجاد می کند.

بنابراین، اگرچه برای کسب‌وکارها ضروری است که خود را به‌عنوان یک مرجع معتمد در صنایع مربوطه تثبیت کنند اما این موضوع نباید بر تمایل مصرف‌کنندگان به ارتباط انسانی سایه بیندازد.

با مشتریان ارتباط برقرار کنید

ارتباط با مشتریان از طریق شبکه های اجتماعی، بازاریابی یک طرفه قدیمی را به تعامل دوطرفه تبدیل می کند. تعامل در شبکه های اجتماعی صرفا درباره تبلیغ محصولات یا خدمات نیست بلکه ایجاد روابط معنادار است که در آن مشتریان آزادانه سوال بپرسند.

کسب و کارها در شبکه های اجتماعی این امکان را خواهند داشت تا به بازخورد مشتریان گوش دهند، نیازهای آنها را درک کنند و سریعا پاسخ دهند. به طور مشابه، مشتریان می توانند سوال بپرسند، بازخورد ارائه دهند و حتی از طریق لایک، اشتراک گذاری و نظرات به تبلیغ محصولات شما کمک کنند. با توجه به اینکه مشتریان هر روز با سیل پیام های بازاریابی بمباران می شوند، ارائه فرصتی برای تعامل با شما در شبکه های اجتماعی، نفس تازه ای به کسب و کار می بخشد.

تبلیغ محصولات یا خدمات 

این موضوع غیرقابل انکار است که حتی با وجود تاکید بر اهداف فراتر از صرفا تبلیغ محصولات یا خدمات در شبکه های اجتماعی، تبلیغ همچنان یکی از مزایای اصلی شبکه های اجتماعی باقی مانده است. شبکه های اجتماعی به کسب و کارها امکان می دهد تا محصولات یا خدمات خود را به روشی جذاب تر و قابل دسترس تر ارائه دهند.

می توانید از طریق پست های خلاقانه، اجراهای زنده و نظرات مشتریان، ارزش و منحصر به فرد بودن آنچه ارائه می دهید را متمایز کنید تا به جای یک سخنرانی بازاریابی، بیشتر شبیه دعوت به گفتگو باشد. کسب و کارهای کوچک می توانند با استفاده از تعداد بالای کاربران پلتفرم های شبکه های اجتماعی، این بستر را برای افزایش دیده شدن برند خود به کار گیرند.

مزایای شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکار

تصویر(2)

جمع آوری آمار بازار

با تجزیه و تحلیل داده های هر پلتفرم شبکه اجتماعی، می توانید محتوای کسب و کار، تبلیغات و استراتژی کلی خود را برای مطابقت بهتر با علایق و نیازهای مخاطب هدف تنظیم کنید. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی می تواند به شناسایی ترندهای بازار و احساسات کاربران نسبت به برند یا صنعت شما کمک کند.

به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی می تواند به شما کمک کند تا محبوب ترین پست ها در بین دنبال کنندگان خود، بهترین زمان ارسال پست جهت جذب حداکثر بازدید و نحوه تعامل مخاطبان با انواع مختلف محتوا را کشف کنید. تحلیل و بازخوردی که از طریق شبکه های اجتماعی در کسب و کار خود به دست می آورید، صرفاً اعداد و نمودار نیستند. آنها داده هایی هستند که توسعه محصول، استراتژی های بازاریابی و شیوه های ارائه خدمات به مشتری را تحت تأثیر قرار می دهند.

تکمیل اقدامات بهینه سازی برای موتور جستجو

حضور در شبکه های اجتماعی می تواند به طرز قابل توجهی بازدید آنلاین برند را بالا ببرد. هنگامی که مشتریان دنبال برندتان هستند، به احتمال زیاد پروفایل های شبکه های اجتماعی شما در نتایج جستجو ظاهر می شوند.

موتورهای جستجویی مانند گوگل، اغلب محتوای سایت های شبکه های اجتماعی را در اولویت قرار می دهند، به ویژه صفحاتی که تایید شده اند. رابطه بین شبکه های اجتماعی و بهینه سازی موتور جستجو (SEO) یک هم افزایی است. این بدان معنی می باشد که حفظ پروفایل های فعال و تأیید شده شبکه های اجتماعی می تواند مستقیماً بر نحوه درک برند شما و سهولت یافتن آن در فضای آنلاین تأثیر بگذارد.

نکات تبلیغ در شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکار

در ادامه 15 نکته جهت استفاده از شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکارها وجود دارد که می‌تواند رتبه هر فردی را ارتقا دهد:

مدیریت شبکه های اجتماعی

تصویر(3)

1. اهداف شفاف داشته باشید

اهداف مانند لنگری عمل می‌کنند که به کسب‌وکار شما کمک خواهند کرد تا منحرف نشود. اهداف مشترک استفاده از شبکه های اجتماعی ارگانیک و پولی برای کسب‌وکار می‌تواند افزایش آگاهی از برند، بهبود تعامل، هدایت ترافیک به وب‌سایت، ایجاد لید و فروش بیشتر را به همراه داشته باشد.

همچنین می‌توانید اهدافی برای شبکه های اجتماعی داشته باشید که خاص‌تر، کوتاه‌مدت‌تر یا ترکیبی از هر دو باشند. به خاطر داشته باشید که اهداف عملی آنهایی هستند که با برند شما همسو، خاص، قابل اندازه‌گیری، مرتبط و دارای محدودیت زمانی باشند.

2. در پلتفرم‌های مناسب حضور داشته باشید

شبکه های اجتماعی مدام در حال تغییر هستند. با ظهور قابلیت های جدید، محبوبیت پلتفرم های قدیمی کم رنگ می شود. به همین دلیل، وقتی دنبال پلتفرم های مناسب برای کسب و کارتان هستید، دنباله روی کورکورانه از اکثریت و رفتن به سمت پلتفرم های جدید منطقی نیست.

بررسی کنید که مخاطب هدف شما در کجا بیشتر فعال بوده و مشارکت می‌کند. برای انجام این کار، باید تصویری واضح از اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند و نیازهایشان چیست، داشته باشید. این موضوع شامل تحقیق در مورد اطلاعات جمعیتی مانند سن، علایق و رفتارها و مطابقت این داده‌ها با پروفایل‌های کاربری موجود در پلتفرم‌های مختلف شبکه های اجتماعی است. از سوی دیگر، مخاطبان جوان‌تر ممکن است به سمت پلتفرم‌هایی مانند تیک‌تاک یا اینستاگرام جذب شوند، در حالی که می توانید مخاطبان حرفه‌ای‌تر را در لینکدین پیدا کنید.

3. انواع مختلف محتوا را آزمایش کنید

اگر همچنان مطمئن نیستید که چه نوع محتوایی برای مخاطب شما مناسب است، گزینه های زیادی جهت تشخیص این مورد وجود دارد. از ویدیوهای کوتاه، استوری ها، کاروسل ها و اینفوگرافیک ها گرفته تا مقالات طولانی، پلتفرم های شبکه های اجتماعی فرصت های خارق العاده ای را برای آزمایش و کشف آنچه واقعاً با جمعیت هدف شما مطابقت دارد، ارائه می دهند.

4. روی محتواهای تصویری تمرکز کنید

شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکارها عمدتاً فضاهای بصری هستند که کاربران با آنچه می بینند بیشتر درگیر می‌شوند. اینستاگرام و تیک‌تاک برای هر پست به نوعی محتوای تصویری نیاز دارند و با حجم زیادی از محتوای موجود در شبکه های اجتماعی، محتوای بصری جذاب تنها چیزی است که می‌تواند شما را از دیگران متمایز کند. این محتوا می‌تواند شامل اینفوگرافیک، ویدیوهای پشت صحنه یا عکس‌های باکیفیت از محصولات باشد. تصاویر می‌توانند اطلاعات پیچیده را به روشی قابل هضم و جذاب‌تر از متن منتقل کنند.

5. به نظرات و پیام ها پاسخ دهید

شبکه های اجتماعی اساساً نحوه تعامل برندها و مشتریان را متحول کرده اند. شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکارها زمانی واقعی و معنادار می شود که برای پاسخ دادن به نظرات و پیام ها ابتکار عمل داشته باشند.

6. شهرت آنلاین خود را مدیریت کنید

به ویژگی های خاصی در پلتفرم های شبکه های اجتماعی که بر شهرت شما تأثیر می گذارند، توجه کنید. به عنوان مثال، بخش review فیس بوک جایی است که مشتریان می توانند بازخورد خود را در مورد تجربیاتشان، با برندتان به اشتراک بگذارند. نظارت فعال و پاسخگویی به این نظرات، چه مثبت و چه منفی، نشان می دهد که به بازخورد مشتریان اهمیت می دهید.

7. بر ثبات و استمرار تمرکز کنید

ثبات برند باید توسط مخاطبان در همه جا دیده شود. در حالی که پلتفرم‌های مختلف ویژگی‌های متفاوتی دارند، مهم است که برند شما اثربخشی یکسانی را در هر جایی که نمایش داده می‌شود حفظ کند. کانال‌های شبکه های اجتماعی ما باید از نظر ظاهری و احساسی مانند وب‌سایت‌تان به نظر برسند.

ثبات، در ارتباط با مخاطبان نیز اهمیت دارد. یعنی باید به طور مرتب برای دنبال کنندگان خود در دسترس باشید.

8. محتوای با کارایی بالا را مجدداً ارسال و هدف گذاری کنید

برخی از محتواها آنقدر عالی هستند که فقط یک بار به اشتراک گذاشتنشان کافی نیست، مخصوصا محتواهای "همیشه سبز" (موضوعات دائمی و کاربردی) که به نظر می رسد هرگز اهمیت خود را از دست نمی دهند. پس مشکلی نیست که هر از گاهی آنها را دوباره به خبرخوان (فید) خود برگردانید.

بازنشر و بازآفرینی محتوا، یک راه میانبر نیست بلکه یک استراتژی هوشمندانه است که امکان می دهد دسترسی و تأثیر بهترین کارهای خود را به حداکثر برسانید.

استفاده مناسب از شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکار

تصویر(4)

9. از محتوای تولید شده توسط کاربر بهره برداری کنید

محتوای تولید شده توسط کاربر به هر شکلی از محتوا (متن، ویدیو، تصاویر و موارد دیگر) اشاره دارد که توسط افراد تولید می شود.

برای اطمینان از اینکه هرگز کمبودی در این نوع مطالب ندارید، تشویق فعالانه مشتریان به ثبت نظرات، کلیدی است. می توانید این کار را از طریق ایمیل های پیگیری پس از خرید، ارائه مشوق یا ایجاد انجمنی که به اشتراک گذاری تجربیات کمک می کند، انجام دهید. برای تشویق مشارکت، یک هشتگ جذاب و به یاد ماندنی ایجاد کنید که با برند و بازار شما همخوانی داشته باشد. حتی غول بزرگی مانند اپل با هشتگ ShotoniPhone# از محتوای تولید شده توسط کاربر استفاده می کند.

10. از تبلیغات پولی در شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکار استفاده کنید

برخلاف تصور اینکه تبلیغات در شبکه های اجتماعی یک میانبر یا رویکردی “ضعیف‌تر” است، این روش ابزاری قدرتمند برای افزایش بازدید، هدف قرار دادن دقیق‌تر مخاطبان و تسریع در رسیدن به نتایج مثبت است. کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی این امکان را می‌دهند که پیامتان با قدرت بیشتری برسانید و محتوا را مستقیماً مقابل افرادی قرار دهید که به احتمال زیاد آن را با ارزش می‌دانند.

ترکیب قدرت اصالت و اعتمادسازی محتوای ارگانیک با تاثیرگذاری هدفمند و سریع کمپین‌های تبلیغاتی، می‌تواند موثرترین راه برای دستیابی به اهداف شبکه های اجتماعی شما باشد. این به معنای صرفا استفاده از یک روش جهت معرفی خدمات و محصولات نیست، بلکه بهره بردن از نقاط قوت هر روش برای ایجاد یک استراتژی جامع‌تر در شبکه های اجتماعی می باشد.

11. از اعضای تیم خود حمایت کنید

تیم شما نه تنها ستون اصلی کسب و کار است بلکه منبع قدرتمندی برای به نمایش گذاشتن اثربخشی برند نیز می باشد. کارکنان می توانند با به اشتراک گذاشتن تجربیاتشان، معرفی نقاط عطف و صحبت درباره زندگی کاری خود در شبکه های اجتماعی، به عنوان سفیران برند عمل کنند.

تشویق تیم به پست گذاشتن در مورد ارتقاء شغلی، دستاوردها و موفقیت های روزمره، نه تنها بر مشارکت های فردی آنها تأکید می کند بلکه اعتبار برند را نیز افزایش می دهد. این رویکرد به مخاطبان اجازه می دهد تا افراد پرشوری که پشت محصولات یا خدمات ارائه شده هستند را ببینند.

علاوه بر این، زمانی که کارمندان محتوایی در مورد برند به اشتراک می گذارند، دامنه دسترسی شما را فراتر از صفحات رسمی شبکه های اجتماعی شرکت گسترش می دهند. افراد به احتمال زیاد با محتوایی که توسط یک آشنا و دوست اشتراک گذاشته می شود، تعامل بیشتری برقرار می کنند.

۱۲. با برندها یا اینفلوئنسرهای دیگر همکاری کنید

دنبال اینفلوئنسرهای بزرگ نباشید. در بازاریابی افراد تاثیرگذار، کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد. به جای هدف قرار دادن افراد سرشناس، روی یافتن فردی کاملاً مناسب برای برند خود تمرکز کنید. این بدان معنا است که به تعداد دنبال کننده یک فرد توجهی نکنید و تمرکز خود را روی تاثیرگذاری آن بر جامعه هدف معطوف نمایید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

تصویر(5)

۱۳.  تحلیل های عمیق تری انجام دهید

جای اینکه سطحی به داده‌ها نگاه کنید، عمیق‌تر بررسی نمایید. اعداد و ارقامی که مشاهده می کنید را به صورت ظاهری در نظر نگیرید. ترندها را برای مشاهده چگونگی تغییر معیارها در طول زمان دنبال کنید. چه عاملی باعث این تغییرات می‌شود؟ آیا عوامل خارجی دخیل هستند؟ آیا آخرین کمپین شما نشانه‌های اولیه موفقیت را نشان می‌دهد یا نیاز به اصلاح مسیر دارد؟

به خاطر داشته باشید که آمارها حرف اول را می‌زنند بنابراین از ابزارهای تحلیلی داخلی هر پلتفرم شبکه اجتماعی به درستی استفاده کنید. با بررسی رفتار کاربر در کنار اطلاعات جمعیتی، مقایسه بازدیدهای وب‌سایت با فعالیت‌های شبکه های اجتماعی و هماهنگی داده‌های فروش با نظرات مشتریان، می‌توانید یک روایت واقعی که داده‌ها سعی در بیان آن دارند را کنار هم بچینید.

۱۴. رقبای خود را زیر نظر داشته باشید

دانش، قدرت است و در هیچ زمینه‌ای به اندازه درک رقبا این جمله صادق نیست. زیر نظر داشتن رقبا به شما کمک می‌کند تا پیام‌رسانی خود را بهبود بخشید. با تحلیل نحوه برقراری ارتباط آنها با مخاطبان‌شان، زبان مورد استفاده و وعده‌هایی که می‌دهند، می‌توانید فرصت‌هایی برای جذاب‌تر کردن محتوای خود پیدا کنید.

شاید پیشنهادی منحصربه‌فرد برای ارزش‌آفرینی وجود داشته باشد که به آن توجه نکرده باشند یا شما بتوانید به نیازهای مشتریان صمیمانه‌تر و مرتبط‌تر بپردازید. هدف این است که برندتان را با صحبت مستقیم در مورد نیازها و خواسته‌های مخاطب هدف به روشی که رقبایتان انجام نمی‌دهند، متمایز کنید.

علاوه بر این، رصد رقبا می‌تواند شکاف‌های موجود در بازار را آشکار کند. این شکاف‌ها می‌توانند نیازهای برآورده‌نشده مشتری، بخش‌های کم‌توجه بازار یا حتی ویژگی‌های محصولی باشند که به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند. با شناسایی فرصت‌ها، می‌توانید محصولات و خدمات خود را برای پر کردن این خلأها تنظیم کنید و به مشتریان خود راه‌حل‌هایی ارائه دهید که دنبال آن بوده‌اند اما در جای دیگری پیدا نکرده‌اند.

۱۵. از ابزارهای شبکه های اجتماعی استفاده کنید

در دنیایی که هوش مصنوعی (AI) و اتوماسیون در حال بازسازی شیوه کار ما هستند، استفاده از ابزارهای شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکار ضروری است. ابزارهای اتوماسیون، از زمان‌بندی محتوا تا پخش زنده در بهترین لحظات و ساده‌سازی فرآیند تأیید و سازماندهی پیام‌های ورودی، برای هر کسی که به دنبال حفظ یک حضور آنلاین فعال و جذاب بدون غرق شدن در کار است، ضروری هستند.

مدیریت دستی حساب‌های شبکه های اجتماعی به صورت مستقیم از طریق هر پلتفرم ممکن است قابل اجرا باشد اما اغلب از نظر کارآمدی و مقیاس‌پذیری با کمبود مواجه می باشد. تقریباً همواره یک جنبه از مدیریت شبکه های اجتماعی وجود دارد که می‌توانید توسط اتوماسیون آن را بهبود بخشید.

نتیجه گیری

در سال ۲۰۲۴، شبکه های اجتماعی همچنان ابزاری قدرتمند برای کسب‌وکارها جهت ارتباط با مشتریان، ایجاد برند و افزایش فروش خواهند بود. چشم‌انداز شبکه های اجتماعی دائماً تغییر می کند و برای اینکه در رقابت پیشرو باشید، باید با آخرین ترندها و بهترین شیوه‌ها بروز باشید. در این مقاله، برخی از نکات کلیدی جهت کار با شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکار خود در سال ۲۰۲۴ معرفی شدند که با انجام آنها می توانید محبوبیت برند را افزایش داده و به چشم اندازه روشنی در کسب و کار خود دست پیدا کنید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *