شناخت 8 معیار اصلی در رشد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

بررسی 8 معیار اصلی در رشد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی

معیارهای بازاریابی مختلفی برای کانال های دیجیتالی وجود دارند. اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید و زمان زیادی برای جستجوی معیارهای گوناگون ندارید، باید روی معیارهایی تمرکز کنید که به شما اطلاعاتی در مورد چگونگی رشد کسب و کارتان می‌دهند. هر کدام از کانال های بازاریابی، از جمله وب سایت ها، ایمیل ها و شبکه های اجتماعی، دارای چند معیار اساسی هستند، در این مقاله، معیارهای مهم بازاریابی که باید برای رشد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی دنبال کنید، شرح داده شده اند. 

رشد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی باید همواره به جهت آنالیز فعالیت شما بررسی شود

تصویر(1)

معیارهای رسانه های اجتماعی

معیارهای زیادی برای تجزیه و تحلیل در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی وجود دارند اما مواردی را دنبال کنید که به شما در شناخت مخاطبان کمک می کند. اینکه بازدیدکنندگان شما به چه نوع محتوایی کشش دارند، چگونه باید تعامل بیشتری با محتوای خود ایجاد کنید و تعداد فالوورهای خود را افزایش دهید، برخی از این موارد هستند که به رشد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی می توانند کمک نمایند.

1. رشد یا Growth 

رشد معیاری است که میزان افزایش یا کاهش تعداد فالوورها را در یک دوره معین نشان خواهد داد. اینستاگرام، Growth را به عنوان یک معیار مستقل نمایش می دهد اما این ویژگی در همه پلتفرم ها وجود ندارد. به عنوان مثال، در فیس بوک و توییتر، با کم کردن تعداد فالوورهای فعلی از تعداد فالوورهای ماه قبل، می توانید رشد ماهانه را محاسبه کنید.

تعداد فالوورها یک تصویر کلی از تاثیر محتوا بر کاربر در رسانه های اجتماعی نشان می دهد. در پلتفرم هایی مانند اینستاگرام به طور خودکار محاسبه می شود که دقیقا چند نفر در روز شما را فالو یا آنفالو می کنند.

Growth در رشد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی یک عامل تاثیر گذار می باشد

تصویر(2)

Growth به شما کمک می کند تا استراتژی محتوای رسانه های اجتماعی خود را در طول زمان اصلاح نمایید. آیا هر بار که یک ویدیویی طولانی را پست می کنید، متوجه کاهش تعداد فالوورها می شوید؟ این مورد نشان می دهد که مخاطب هدف علاقه ای به دیدن محتوای ویدیویی طولانی در حساب شما ندارد.

برخی از پلتفرم ها میزان رشد را به طور خودکار محاسبه می کنند اما اگر تمایل دارید که میزان رشد خود را محاسبه کنید، در ادامه یک فرمول آورده شده است که به شما نشان می‌دهد چگونه میزان رشد فالوورهای خود را به دست آورید:

درصد رشد=(تعداد فالوورها در زمان شروع/فالوورهای جدید)* 100

برای مثال، اگر در ماه فروردین 980 فالوور جدید جذب کرده اید و تعداد فالوورهای اولیه شما 5000 باشد، نرخ رشد شما به این صورت خواهد بود:

(980 / 5,000) * 100 = 19.6% 

به خاطر داشته باشید که لازم است دوره زمانی مد نظر  را از پیش تنظیم کنید به طوری که بتوانید رشد را به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه اندازه گیری نمایید. لازم است اشاره شود که تعداد فالوورها تنها ملاک مهم نیست. داشتن تعداد فالوور زیاد لزوما نشان دهنده کارآمدی پیج شما نخواهد بود، بلکه وفادار بودن و تعامل فالوورها با محتوای شما، اهمیت بیشتری دارد و در رشد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

2. نرخ تعامل 

نرخ تعامل به عنوان یکی از معیار های رشد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی نشان می‌دهد که محتوای شما چه میزان لایک، اشتراک‌گذاری، ریتوییت و کامنت دریافت می‌کند. این مورد نمایانگر این است که آیا فالوورها و اشخاص دیگری که محتوای پیج را مشاهده می نمایند، محتوای شما را جالب، لذت‌بخش، مفید و جذاب می‌دانند یا خیر.

نرخ تعامل جهت اندازه گیری درصد افرادی که در هر پست با محتوای شما در تعامل هستند در مقایسه با تعداد کل دنبال کنندگان شما، استفاده می شود:

نرخ تعامل=(تعداد فالوور/لایک و کامنت در مورد یک پست)* 100

به عنوان مثال، اگر 200 لایک و کامنت در یک پست و 5000 فالوور داشته باشید، نرخ تعامل شما به شرح زیر خواهد بود:

(200 / 5,000) * 100 = 4%

برای به دست آوردن میانگین نرخ تعامل همه پست های منتشر شده، نرخ تعامل تمامی پست ها را جمع کرده، سپس بر تعداد کل پست ها تقسیم کنید:

Post 1 (5.7%) + Post 2 (3.5%) + Post 3 (4.3%) / 3 = 4.5%

نرخ تعامل کاربران در شبکه های اجتماعی یک عامل رشد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی می باشد.

تصویر(3)

اگر نرخ تعامل را محاسبه کرده اید و اکنون می خواهید بدانید که عدد به دست آمده به چه معنا می باشد، در ادامه توضیحاتی در این خصوص آورده شده است:

  • خوب: 1-3%
  • بالا: 3.5-6%
  • عالی: بیش از 6%

آیا نرخ تعامل محتوای شما بالا یا عالی است؟  پس بدانید که در مسیر درستی قرار گرفته اید و محتوایی تولید می کنید که مخاطبان شما از آن لذت می برند. اگر نرخ تعامل شما 1% یا کمتر است، باید نگران نباشید و استراتژی خود را تغییر دهید. شاید به سادگی با انتشار استوری های تعاملی یا ایجاد محتوای ویدیویی، این مشکل برطرف گردد.

3. نرخ تبدیل در رسانه های اجتماعی

"تبدیل" در رسانه‌های اجتماعی زمانی اتفاق می افتد که یک دنبال‌کننده اقدام مدنظر شما را انجام دهد. این اقدام ممکن است بازدید از وب سایت یا ثبت نام در خبرنامه باشد.

تبدیل‌ها معیاری حیاتی در رشد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی هستند که باید بررسی شوند. شما از پست‌ها و ویدیوها برای جذب مخاطبان جدید و آشنایی آنها با برند خود استفاده می‌کنید. در حالت ایده‌آل، کاربران از وب سایت شما بازدید می کنند، در خبرنامه ایمیل شما عضو می شوند و در نهایت به مشتری تبدیل می گردند.

محاسبه نرخ تبدیل با استفاده از فرمول زیر امکان پذیر است:

نرخ تبدیل=(بازدیدکنندگان وب سایت/تبدیل)* 100

برای مثال تصور کنید می خواهید نرخ تبدیل یک ماه را محاسبه نمایید. در نظر بگیرید 10000 نفر از وب سایت شما بازدید کرده اند که از توییتر به وب سایت لینک داده شده اند و 400 نفر از آنها خرید انجام داده اند. بنابراین نرخ تبدیل شما به شرح زیر می باشد:

(400 / 10,000) * 100 = 4%

اگر می خواهید نرخ تبدیل را افزایش دهید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • لینکی در قسمت بیو درج کنید که تمایل دارید فالوورها از آن صفحه بازدید نمایند.
  • یک پیج فروشگاهی اینستاگرام ایجاد کنید که به وب سایت شما لینک می دهد.
  • از لینک ها در استوری استفاده کنید.
  • همیشه پست‌های خود را با یک درخواست به اتمام برسانید و از کاربران بخواهید تا روی لینک موجود در بیو کلیک کنند.

نرخ تبدیل یکی از عوامل رشد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی

تصویر(4)

معیارهای وب سایت

اگر زمان، انرژی و پول خود را برای ساخت یک وب سایت مناسب اختصاص داده اید، با کمی تلاش بیشتر می توانید عملکرد وب سایت خود را با استفاده از معیارهای Google Analytics بهینه کنید. به علاوه، این ابزار رایگان بوده و تنظیم آن نیز آسان می باشد.

Google Analytics با استفاده از "page tag" یا قطعه ای از کد جاوا اسکریپت، داده ها را از بازدیدکنندگان سایت شما جمع آوری می کند. می توانید اطلاعات جمع آوری شده را در داشبوردی که گزارش های قابل تنظیم تولید می نماید، نگهداری نموده و نتایج را مشاهده و پیگیری نمایید و رشد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی خود را بررسی نمود.

1. منابع ترافیک یا Traffic sources

راه هایی که مردم برای یافتن وب سایت شما استفاده می کنند، منابع ترافیک نامیده می شوند. به عنوان مثال، فرض کنید اکثر ترافیک وب سایت شما از فیسبوک نشات می گیرد. شاید تمایل داشته باشید تا هزینه و تبلیغ بیشتری در این پلتفرم انجام دهید تا کاربران فیسبوک بیشتری را به سمت سایت خود هدایت کنید.

می توانید از طریق Google Analytics، مسیری که کاربران به وب سایت شما هدایت می شوند را پیگیری کنید. از مسیر زیر می توانید به این اطلاعات دسترسی پیدا نمایید:

Google Analytics > Acquisition > All Traffic > Channels

از این قسمت می‌توانید بر اساس پلتفرم رسانه‌های اجتماعی، کمپین ایمیل خاص و فاکتور های دیگر، پیگیری انجام دهید. برخی از رایج ترین کانال هایی که می توانید دنبال کنید عبارتند از:

  • تبلیغات اجتماعی غیر رایگان، از جمله تبلیغات فیس بوک
  • کانال های اجتماعی، از جمله محتوای پلتفرم های رسانه های اجتماعی شما
  • جستجوی پولی و بازاریابی، از جمله Google Ads
  • ایمیل، هر زمان که شخصی روی لینک مربوط به وب سایت شما در ایمیل، کلیک کند.
  • ترافیک مستقیم، هر شخصی که وب سایت شما را با تایپ کردن نام دامنه در نوار جستجو، بیابد.

2. میانگین بازدید از صفحات در هر سشن

همانطور که از نام آن پیدا است، میانگین بازدید از صفحات در هر سشن، تعداد صفحاتی را که یک شخص در هر بار بازدید مشاهده می کند را محاسبه می نماید. برای یک کسب و کار، هدف وب سایت جذب بازدیدکنندگان و هدایت آنها به گام بعدی اعم از ثبت نام در خبرنامه، خرید محصول، عضو شدن و غیره می باشد. مشاهده صفحات بیشتر سایت توسط بازدیدکنندگان، یعنی آنها با محتوای سایت تعامل برقرار کرده و احتمالا اقدامی که مدنظر شما می باشد را انجام خواهند داد.

با رفتن به مسیر زیر، میانگین بازدید از صفحات در هر سشن را از طریق Google Analytics مشاهده کنید:

Google Analytics > Acquisition > Overview

بررسی بازدید از صفحات یکی از عوامل رشد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی

تصویر(5)

اگر می‌خواهید بررسی دقیق تری انجام دهید تا متوجه شوید که کدام صفحات بازدید بیشتری داشته اند، به  مسیر زیر مراجعه نمایید:

Google Analytics > Behavior > Site Content > All Pages

بازدید از تمام صفحات سایت به جهت بررسی رشد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی

تصویر(6)

یکی از راه‌های رشد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی و افزایش میانگین بازدید از صفحات در هر سشن، ایجاد لینک داخلی است تا افراد برای مدت طولانی‌تری در سایت شما وقت بگذرانند. این نکته می تواند مانند لینک دادن به صفحه یک محصول در پست وبلاگ یا قرار دادن لینک به سؤالات متداول باشد.

3. نرخ پرش در وب سایت

نرخ پرش به تعداد دفعاتی که بازدیدکننده بدون انجام هیچ اقدامی سایت شما را ترک می کند، گفته می شود. هرچه نرخ پرش شما کمتر باشد، بهتر است. زیرا به این معنی می باشد که بازدیدکنندگان سایت شما تمایل دارند از محصولات شما دیدن کرده و اطلاعات بیشتری در خصوص برند شما کسب کنند و شاید خرید انجام دهند.

یکی از راه های سریع و آسان برای کاهش نرخ پرش، قرار دادن اطلاعات مهم در صفحه اصلی وب سایت می باشد. از صفحه اصلی خود به عنوان سکوی پرش استفاده کنید، بازدیدکنندگان را به صفحات فروشگاهی، پرسش های متداول، فرم تماس و وبلاگ هدایت نمایید.

راه دیگر برای کاستن نرخ پرش، کاهش زمان لود صفحات شما است. تحقیقات جدید گوگل نشان می‌دهد که اگر صفحه در عرض سه ثانیه لود نشود، 32 درصد از بازدیدکنندگان آن را ترک خواهند کرد. نرخ پرش در داشبورد اصلی Google Analytics نمایش داده می شود. قانون صریح و یکسانی برای آن وجود ندارد اما، به طور کلی، میانگین 25 تا 65 درصد را می توان ناحیه امن در نظر گرفت.

بررسی رشد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی با بررسی نرخ پرش وب سایت

تصویر(7)

معیارهای بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی می تواند چهار برابر موثرتر از بازاریابی رسانه های اجتماعی در رشد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی باشد. با وجود رشد سرمایه گذاری در کانال های بازاریابی دیجیتال و تبلیغات پولی در رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی همچنان در صدر قرار دارد. ایمیل ها همیشه در دسترس هستند و این روزها همه افراد یک آدرس ایمیل دارند. ایمیل ها نیازی به برقراری ارتباط آنلاین ندارند، به همین خاطر راهی مناسب برای ارتباط با مخاطبان به صورت آفلاین و غیر همزمان می باشد. بازاریابی ایمیلی نسبتاً ارزان بوده و بازگشت سرمایه (ROI) بالایی دارد.

برای اندازه گیری معیارهای بازاریابی ایمیلی، لازم است تا از طریق یک ابزار بازاریابی ایمیلی به نام مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM، ایمیل ارسال کنید. 

1. نرخ لغو اشتراک

نرخ لغو اشتراک خود را محاسبه کنید تا تعداد افرادی را که تمایل ندارند در لیست شما حضور داشته باشند، مشاهده نمایید. اندازه گیری لغو اشتراک ساده است و تمامی پلتفرم های بازاریابی ایمیلی، این ویژگی را در اختیارتان قرار خواهند داد.

به خاطر داشته باشید که لغو اشتراک همیشه نکته منفی محسوب نمی شود. هنگامی که شخصی اشتراک خود را لغو می کند، اعلام می کند که دیگر تمایلی ندارد تا اطلاعاتی درباره برند یا محصولات شما دریافت نماید. این موضوع جهت پالایش لیست مشترکین مفید می باشد. بنابراین به افرادی ایمیل ارسال می کنید که احتمال بیشتری دارد تا به مشتری محصول شما تبدیل شوند.

2. نرخ تبدیل در بازاریابی ایمیلی 

محاسبه نرخ تبدیل در بازاریابی ایمیلی، به شما این امکان را می دهد تا تعداد افرادی که روی یک لینک کلیک کرده و سپس اقدام مورد نظر شما را انجام داده اند، مشاهده نمایید. تصور کنید ایمیل تبلیغاتی در مورد فروش یک محصول ارسال کرده اید. ردیابی تعداد افرادی که از طریق آن ایمیل به وب سایت شما دسترسی پیدا می کنند و خرید انجام می دهند، آسان است. نرخ تبدیل، اطلاعات بسیار مفیدی در خصوص هزینه ای که انجام می دهید در مقابل تعداد مشترکی که به دست می آورید، در اختیار شما قرار می دهد.

اکثر CRM ها نرخ تبدیل را محاسبه می کنند اما اگر تمایل دارید که این مقدار را خودتان محاسبه کنید از معادله زیر استفاده نمایید:

نرخ تبدیل=(کل ایمیل های ارسال شده/تعداد افرادی که تبدیل می شوند)* 100

به عنوان مثال، اگر شما 300 ایمیل ارسال کرده باشید و 10 نفر خرید یا بازدید انجام داده باشند، نرخ تبدیل شما 3٪ خواهد بود.

3. نرخ پرش در بازاریابی ایمیلی 

در دنیای ایمیل مارکتینگ، "پرش" به تعداد ایمیل هایی اشاره دارد که با موفقیت به مشترکین ارسال نمی شوند. اطلاع از میزان نرخ پرش مهم است زیرا به شما اعلام می کند که آیا مشکلی در ارسال ایمیل های شما وجود دارد یا خیر. نرخ پرش زیاد، باعث می شود که مشتریان احتمالی ایمیلی از شما دریافت نکرده و پیرو آن به مرور زمان رشد مخاطب خود را نیز از دست بدهید.

دو نوع پرش وجود دارد: پرش نرم و پرش سخت.

  • پرش نرم به این معنی است که در تحویل ایمیل شما به گیرنده ای با آدرس ایمیل معتبر، مشکل موقتی وجود دارد. اگر ایمیل شما فوراً تحویل داده نشود، سرور گیرنده ممکن است این ایمیل‌ها را تا زمان رفع مشکل، نزد خود نگه دارد.
  • پرش سخت بیانگر این است که ایمیل هرگز به گیرنده تحویل داده نمی شود زیرا آدرس ایمیل نامعتبر می باشد.

CRM پرش ها را محاسبه و ردیابی می کند و آنها را در دسته های  پرش نرم و سخت قرار می دهند اما این مورد را نیز می توانید با مشاهده نتایج کمپین ایمیل خود، به صورت دستی انجام دهید.

معیارهای اندازه گیری بازگشت سرمایه (ROI)

استراتژی بازاریابی شما بر میزان بازگشت سرمایه که ROI نامیده می شود، تاثیر می گذارد. دلیل اصلی ردیابی بازگشت سرمایه این است که مطمئن شوید هزینه های بازاریابی شما به درستی انجام می شوند و در رشد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی شما تاثیر مثبت گذاشته است.

1. بازگشت هزینه تبلیغات

Return on Ad Spend یا ROAS به معنای "بازگشت هزینه تبلیغات"، میزان درآمد به دست آمده از تبلیغات دیجیتال را نمایش می دهد. اگر برای کسب‌وکار خود در تبلیغات دیجیتال سرمایه‌گذاری انجام داده اید، می توانید با محاسبه ROAS مشاهده نمایید که آیا تبلیغات شما نتایج موفقیت‌آمیزی به همراه داشته است یا خیر.

در ادامه یک فرمول ساده برای کمک به محاسبه ROAS آورده شده است:

بازگشت هزینه تبلیغات=هزینه آگهی/درآمد ایجاد شده توسط آگهی

تصور کنید کسب و کار شما 500 دلار در یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال سرمایه گذاری کرده است. اگر در نتیجه این تبلیغ 3000 دلار به دست آورده باشید، ROAS شما 6 دلار می باشد. به این معنی که به ازای هر دلار خرج شده 6 دلار درآمد کسب کرده اید.

2. Cost Per Lead یا هزینه به ازای لید

هزینه به ازای لید یا CPL، به شما این امکان را می دهد تا نحوه عملکرد کمپین های بازاریابی خود را در رابطه با لیدهای جدید، مشاهده نمایید و رشد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی خود را اندازه گیری نمایید. یعنی به وضوح میزان هزینه صرف شده برای جذب مشتریان جدید را به دست خواهید آورد.

می توانید CPL خود را با معادله زیر محاسبه کنید:

 هزینه هر لید (CPL)=کل لیدهای جدید/کل هزینه بازاریابی

اگر کمپین بازاریابی شما 200 دلار هزینه داشته باشد و طی آن 20 لید جدید ایجاد شود، CPL شما 10 خواهد بود.

CPL "خوب" در صنایع مختلف متفاوت می باشد. بنابراین این مورد به کسب و کار شما بستگی دارد که مشخص کنید آیا 10 دلار برای هر لید، هزینه مناسبی برای بودجه شما است یا خیر.

3. هزینه به ازای هر مشتری

Cost Per Acquisition یا CPA به معنای "هزینه به ازای هر مشتری"، بسیار شبیه هزینه به ازای لید می باشد، با این تفاوت که CPA یک معیار مالی بوده که بر تبدیل‌های واقعی تمرکز دارد. CPA به شما اعلام می کند که چقدر هزینه کرده اید تا شخصی را وادار به خرید کنید. هزینه به ازای هر مشتری مشابه CPL محاسبه می شود اما باید "درآمد" را جایگزین "لید" نمایید:

هزینه به ازای هر مشتری (CPA)=کل درآمد/کل هزینه بازاریابی

با توجه به مثال قبلی، تصور کنید کمپین بازاریابی شما 4000 دلار درآمد کسب کرده است. در نتیجه CPA با نتیجه زیر، برابر خواهد بود:

200 / 4000 = 0.05 

در این مثال، به ازای هر دلاری که به دست آورده اید، 5 سنت هزینه تبلیغات بوده است.

معیارهای بازاریابی خود را با ابزارهایی بررسی کنید که داده های شما را سازماندهی کرده و مدیریت آن آسان است

توصیه می شود از دو نوع ابزار برای بررسی استفاده نمایید:

  • یک صفحه گسترده برای سازماندهی ماهانه تمام کانال های شما
  • یک ابزار برای ردیابی رشد رسانه های اجتماعی

ردیابی ماهانه معیارهای بازاریابی

مطمئن شوید که معیارهای بازاریابی خود را به صورت ماهانه دنبال می کنید. انجام این کار به شما در خصوص موفقیت کانال‌هایتان اطمینان می بخشد و متوجه خواهید شد که کدام بخش نیاز به اختصاص هزینه دارد.

ردیاب ماهانه معیارهای بازاریابی، یک صفحه گسترده است که داده ها را از وب سایت، ایمیل ها، اکانت های شبکه های اجتماعی و هر کانال بازاریابی دیگری که استفاده می کنید، جمع آوری می کند. ساده ترین راه ساخت این ردیاب، Google Sheets می باشد.

ردیاب شبکه های اجتماعی

ردیاب شبکه های اجتماعی، ابزاری است که می‌توانید از آن به صورت هفتگی برای مشاهده عملکرد محتوای شبکه های اجتماعی خود بهره ببرید و رشد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی خود را بسنجید. می‌توانید از آن برای ثبت محتوایی که عملکرد خوبی داشته، محتوایی که عملکرد ضعیفی داشته، تعداد فالوورها و … استفاده کنید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *