بررسی سایت در پلتفرم Google Analytics
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

تحلیل و بررسی 8 معیار سنجش سایت در پلتفرم Google Analytics

هر ماه تعداد زیادی از کاربران در ایالات متحده، کلمه "Google Analytics Help" (راهنمای پلتفرم Google Analytics) را در گوگل جستجو می کنند. موضوع فوق نشان دهنده این نیست که آنها در مورد این ابزار اطلاعی ندارند. پلتفرم Google Analytics حتی برای سئوکاران با تجربه نیز پیچیده می باشد. برای مبتدیان نیز این پیچیدگی کافی است تا آنها را از ادامه کار با گوگل آنالیتیکس، منصرف کند.

عدم استفاده از پلتفرم Google Analytics به دلیل پیچیدگی آن، اشتباه است. با شاخص های مناسب گوگل آنالیتیکس، مانند تعداد کاربران بازدیدکننده یا میانگین مدت سشن، می توانید تعیین کنید که چه بخشی در وب سایت شما به درستی کار کرده یا کار نمی کند. می توانید موارد بیشتری را نیز در گوگل آنالیتیکس بررسی نمایید و به شاخص ها مولفه هایی اضافه کنید تا پاسخ برخی از سوالات خود را به دست آورید. مانند اینکه کدام منبع ترافیک، برای کسب و کار شما ارزشمندتر است؟ یا کدام صفحات، بیشترین فروش را دارند؟ سپس می‌توانید تغییراتی را بر اساس این داده‌ها برای بهبود تجربه کاربر و نرخ تبدیل، ایجاد کنید.

تمام داده هایی که برای موفقیت کسب و کار خود نیاز دارید در پلتفرم Google Analytics موجود است. صرفا باید موارد استفاده از آنها را بدانید. در این مقاله 8 شاخص مهم برای ردیابی و شناسایی ابعاد مختلف جهت بهبود وب سایت، بیان می شود. البته این 8 شاخص، تمام مولفه هایی نیستند که گوگل آنالیتیکس ارائه می دهد اما نقطه آغاز جمع آوری اطلاعاتی است که برای اتخاذ تصمیمات مبتنی بر داده های واقعی در مورد کسب و کارتان، نیاز دارید.

1. کاربران (Users)

این شاخص اساسی، تعداد افرادی که در یک بازه زمانی مشخص، از سایت بازدید می کنند را نمایش می دهد که بیان کننده میزان محبوبیت سایت است. ردیابی کاربران در بازه های ماهانه، یک نمای کلی از این که آیا تلاش های بهینه سازی سایت نتیجه داده یا خیر، به شما ارائه می دهد. افزایش کاربران نشانه این است که همه موارد به درستی کار می کنند، در حالی که عکس این موضوع نشان دهنده وجود مشکل می باشد.

به یاد داشته باشید که این شاخص شامل بخش های گسترده ای است و استراتژی شما تنها معیاری نمی باشد که روی آن تاثیر می گذارد. بلکه سود یا زیان، به رویدادهای دیگری مانند ماه های مختلف سال، تغییرات الگوریتم های گوگل یا رویدادهای جاری، بستگی دارد. این شاخص به عنوان یک فاکتور بررسی اجمالی استفاده می شود و برای یافتن علت افزایش یا کاهش بازدید ها، باید بیشتر جستجو نمایید. می توانید طبق تصویر(1) شاخص مذکور را از بخش "Audience" و سپس "Overview" مشاهده کنید.

پلتفرم Google Analytics چیست

تصویر(1)

همچنین از مسیر "Acquisition" سپس "Traffic" و "Channels" طبق تصویر(2)، می توانید بررسی عمیق تری داشته باشید و بر اساس منابع ترافیک، محل سود یا زیان را مشخص نمایید. 

آموزش استفاده از پلتفرم Google Analytics

تصویر(2)

با استفاده از این داده ها می توانید افزایش یا کاهش منابع ترافیک در سه ماه گذشته را بررسی نمایید. اگر یک منبع دارای ترافیک بالایی است، دلیل آن را بیابید تا بتوانید در آینده بیشتر از آن سود ببرید. در مقابل اگر در یک منبع ترافیک نامناسب است، مشکل را تشخیص دهید و برای رفع آن، هر کاری را که می توانید انجام دهید.

به عنوان مثال، اگر Organic Search (بازدیدکنندگان از موتورهای جستجو) بالا باشد، می تواند نشان دهد که تلاش های مربوط به سئو سایت، نتیجه داده است. با بررسی صفحات، کلمات کلیدی و عملکرد آنها، می توانید این موارد را بیشتر بهینه نمایید. اما اگر بازدید های سایت از شبکه های اجتماعی کاهش یافته، می تواند بیانگر این باشد که تغییرات در استراتژی شبکه های اجتماعی، کارساز نیست و نیاز است تا با ایجاد محتوای جدید یا تغییر شبکه های اجتماعی که روی آن تمرکز کرده اید، اوضاع را تغییر دهید.

2. سشن های صفحه فرود (Landing Page Sessions)

تعداد دفعاتی که کاربر یک صفحه خاص را در اولین بازدید خود مشاهده می کند، تعداد سشن های صفحه فرود نامیده می شود. دلیل اهمیت سشن های صفحه این است که بررسی آنها به شما نشان می دهند که چگونه کاربران راه خود را به سمت سایت، پیدا می کنند. همچنین این مورد نشان می دهد که افراد به چه موضوعاتی علاقه دارند، تا بتوانید محتوای بیشتری همانند آن، ایجاد کنید. شما می توانید طبق تصویر(3) شاخص مذکور را از مسیر "Behavior" سپس "Site Content" و "Landing Pages" مشاهده نمایید.

پلتفرم Google Analytics و تحلیل امار وضعیت سایت

تصویر(3)

برای بررسی عمیق تر این شاخص، می توانید نرخ پرش (bounce rate) و تکمیل اهداف صفحه فرود یا landing page را در همان صفحه نمایش سشن های landing page، نظارت و پیگیری نمایید.

به عنوان مثال، می توانید از طریق نرخ پرش متوجه شوید که کدام صفحات بیشتر مورد توجه خوانندگان قرار گرفته است. نرخ پرش بالا نشان دهنده یک صفحه فرود نامناسب می باشد و بهبود صفحات این چنینی، ارزشمند خواهد بود. با بررسی میزان مطابقت صفحات فرود با هدف جستجو شروع کنید. اگر کاربران لیستی از بهترین سینماهای شهر را بخواهند و در صفحه شما صرفا توضیحی از سینماها درج شده باشد، کاربر ممکن است مواردی را که نیاز دارد پیدا نکرده و از صفحه خارج شود.

اگر صفحه دارای هدف خاصی مانند صفحه ثبت نام است، با بررسی تعداد ثبت نام کنندگان موفق می توانید نحوه کارکرد آن را مشاهده نمایید. نرخ تکمیل هدف پایین، نشان می دهد که صفحه باید اصلاح شود. در مقابل، صفحه ای با نرخ تبدیل هدف بالا، می تواند به عنوان الگویی برای صفحات فرود آینده، استفاده گردد.

3. نرخ خروج (Exit Rate)

افرادی که به یک صفحه از سایت شما می رسند و پس از پایان کار، سایت شما را ترک می کنند، با نرخ خروج کاربران از آن صفحه مشخص می شوند. نرخ خروج برای تجزیه و تحلیل اینکه افراد در زمان ثبت نام یا خرید از کدام بخش خارج می شوند، بسیار مهم است. اگر وقتی از افراد در صفحه ای درخواست شود شماره تلفنی را برای ثبت نام اضافه کنند، اقدام به خروج از سایت نمایند، ممکن است نیاز باشد تا آن صفحه را مجددا طراحی کنید که برای آنها آسان تر شود.

چنانچه برخی از پست‌های وبلاگ نرخ خروج پایینی دارند، سعی کنید دلیل آن را بیابید. افراد بعد از آن به کجا می روند؟ آیا این پست به طور کامل به سؤال آنها پاسخ نمی دهد یا اینکه کاربران را به صفحات دیگری که علاقه مند به یادگیری آنها هستند راهنمایی می کند؟ همچنین می توانید از مسیر "Behavior" سپس "Site Content" و "Exit Pages" طبق تصویر(4)، شاخص نرخ خروج را بررسی نمایید.

آموزش تحلیل و نحوه استفاده پلتفرم Google Analytics

تصویر(4)

با استفاده از بخش "Source/Medium" و مسیر "Acquisition" سپس "Traffic"، طبق تصویر (5) می توانید برای بررسی عمیق تر اینکه افراد در مرحله اول چگونه به سایت هدایت می شوند و از شاخص صفحه فرود، برای بررسی اینکه کاربران از کدام منبع به سایت شما رسیده اند، استفاده کنید. همچنین می توانید با انتخاب صفحاتی همانند صفحات پرداخت یا ثبت نام که برای تکمیل اهداف مهم ضروری می باشند را محدود نمایید. با استفاده از این داده ها می توانید الگوهایی را بیابید تا افرادی که به سایت شما وارد شده اند را بهتر درک نمایید. هرچه درباره افرادی که در صفحات اقدام به فعالیت کرده یا صفحه را ترک می کنند بیشتر بدانید، می توانید از آنها برای بهبود و بهینه سازی این اعداد استفاده کنید.

پلتفرم Google Analytics با Google Search Console چه فرقی دارد

تصویر(5)

4. میانگین مدت زمان سشن (Average Session Duration)

مدت زمانی که کاربران به طور متوسط در سایت شما حضور دارند توسط شاخص "میانگین مدت زمان سشن"، ثبت می گردد. این شاخص برای تعیین میزان جذابیت محتوا، مهم است. اگر میانگین مدت سشن کمتر از 1 دقیقه باشد، بنابراین اکثر افراد صرفا بخشی از محتوای مورد نظر خود را یافته و سپس سایت را ترک می کنند. هرچه افراد زمان بیشتری را در سایت صرف نمایند، مدت زمان بیشتری برای معرفی و فروش محصولات مورد نظر، در اختیار دارید. شما می توانید طبق تصویر(6) این مورد را از مسیر "Audience" سپس "Overview" مشاهده نمایید.

مزایا و معایب پلتفرم Google Analytics

تصویر(6)

از مسیر "Behavior" سپس "Site Content" و "All Pages" می توانید میانگین زمانی که افراد در صفحات خاص می گذرانند را مشاهده نموده و به بررسی عمیق تری در مورد این شاخص بپردازید. با استفاده از این داده ها می توانید جذاب ترین محتوای سایت را یافته و از آن الگوبرداری کنید. به عنوان مثال اگر افراد مدتی طولانی در مقاله ای که شامل محتوای اختصاصی است حضور دارند، محتوای بیشتری همانند آن تولید نمایید. زیرا مشخصا این نوع محتوا از سایر مطالب سایت، مخاطب بیشتری دارد.

همچنین می توانید محتوایی که بازدید و محبوبیت کمی دارد را بیابید. بعضا ممکن است برخی از صفحات مدت زمان کمی برای مطالعه نیاز داشته باشند. به عنوان مثال صفحه پرسش و پاسخ که افراد برای یافتن سریع پاسخ سوالات خود، به آن مراجعه می کنند. اگر میانگین زمان حضور در این صفحه 5 دقیقه است، ممکن است بیانگر این باشد که افراد برای پیمایش یا درک آن، با دشواری مواجه هستند. در این حالت می توانید با بازنویسی آن صفحه، تجربه کلی کاربران را بهبود ببخشید.

5. رویدادهای برتر (Top Events)

رویدادها یا Event، نشانگرهایی هستند که جهت درک اینکه کاربران در سایت چه اقداماتی انجام می دهند، تنظیم می شوند. برای مثال، می‌توانید برای نوار جستجو یا فشار دادن دکمه پخش ویدئو، رویدادی ایجاد کنید تا هر بار فردی این اقدامات را انجام داد، شمارنده رویداد یک عدد افزایش یابد. در این شرایط، رویدادهای برتر فهرستی از اقداماتی می باشند که بیشتر در سایت شما انجام شده است.

اهمیت این موضوع آنجایی مشخص می شود که می توانید متوجه اقدامات افراد در سایت شوید. اگر درصد بالایی از افراد در صفحه امکانات سایت شما، روی ویدئوهای آن کلیک می کنند، می توانید برای ایجاد محتوای ویدئویی سرمایه گذاری بیشتری انجام دهید. همچنین باید از رویدادها برای ردیابی اقدامات مهم در صفحات فرود استفاده کنید. برای مثال، می توانید ردیاب هایی را روی گزینه های "بیشتر بدانید" یا "اکنون خرید کنید" تنظیم نمایید. در صورت کلیک بیشتر افراد روی گزینه "بیشتر بدانید"، می توانید اطلاعات بیشتری در صفحه فرود اضافه نمایید تا از ترافیک صفحه برای هدایت کاربران به سمت گزینه "اکنون خرید کنید"، بهره ببرید. برای دسترسی به این شاخص، طبق تصویر(7) از مسیر "Behavior" سپس "Events" و گزینه "Top Events" اقدام نمایید.

پلتفرم Google Analytics چه کاربردی دارد

تصویر(7)

برای درک عمیق تر این موضوع، می توانید روند رویدادها را از مسیر "Behavior" سپس "Events" و گزینه "Events Flow" بررسی نمایید تا متوجه شوید چگونه یک رویداد به رویداد دیگری منتهی می گردد تا از روند اقدامات کاربر در سایت، آگاه شوید. با استفاده از این داده ها می توانید مسیر کاربر را هموارتر کنید. به عنوان مثال، اگر کاربر از A به B و سپس C می رود، می توانید با ایجاد امکان انتقال مستقیم کاربر از A به C، سفر کاربر را تسهیل نمایید.

در این شرایط می توانید کاربرانی که تبدیل به خریدار شده اند و مراحلی که برای رسیدن به محصول شما انجام داده اند را درک نمایید. اگر افرادی که ویدیوی توضیحی را تماشا کرده‌اند، احتمال بیشتری برای تبدیل شدن به خریدار دارند، می‌توانید آن ویدیو یا بخش‌های کلیدی اطلاعات آن را در بخش های مختلف وب‌سایت و شبکه های اجتماعی، تبلیغ کنید.

6. نرخ کلیک (Click-Through Rate)

نرخ کلیک نشان می دهد که چند درصد از افراد، تبلیغات PPC یا نتایج ارگانیک را مشاهده و روی آنها کلیک کرده اند. نرخ کلیک (CTR) برای اطلاع از اینکه تبلیغات یا متا تگ های شما موثر بوده اند، بهترین گزینه می باشد. اگر تبلیغات یا توضیحات متا برای کاربران مفید، جالب یا جذاب به نظر نرسد، روی آنها کلیک نمی کنند و CTR کاهش می یابد. اگر افراد روی فهرست یا تبلیغات کلیک نکنند، فرصتی برای تبدیل آنها نخواهید داشت. بنابراین، بهینه‌سازی تبلیغات یا نتایج ارگانیکی که عملکرد نامناسبی دارند، روشی سریع برای جذب ترافیک بیشتر از مطالبی است که قبلا برای آنها رتبه کسب کرده اید. برای یافتن نرخ کلیک تبلیغات، از مسیر "Acquisition" << "Google Ads" گزینه "Campaigns" در نهایت "Clicks" و نرخ کلیک جستجو، از مسیر "Acquisition" سپس "Search Console" و گزینه "Landing Pages"، اقدام به مشاهده آنها نمایید.
 

آموزش استفاده از پلتفرم Google Analytics

تصویر(8)

برای درک عمیق تر این موضوع می توانید برای یک صفحه رویدادی را تعریف نمایید و با تفکیک تعداد بازدیدکننده های منحصر به فرد، CTR آن رویداد خاص را بررسی کنید. با استفاده از این داده ها می توانید میزان تاثیر صفحات فرود برتر در جذب مخاطب برای کلیک کردن روی ثبت نام یا قرار گرفتن در روند خرید را بررسی نمایید. صفحات فرود با CTR پایین، باید با استفاده از استراتژی هایی که در صفحات فرود دارای CTR بالا استفاده شده است، بهبود یابد.

اگر همه CTR ها کمتر از حد انتظار باشند، مهمترین صفحه فرود را انتخاب و شروع به انجام تست های A/B کنید. در تست های A/B، می بایست دو نسخه از یک صفحه فرود را با تفاوت های جزئی، مانند عنوان یا تصویر متفاوت آزمایش نمایید. بعد از چند ماه CTR های این دو نسخه را با یکدیگر مقایسه نموده و صفحه فرود موفق تر را انتخاب کنید.

7. کسب درآمد از منبع ترافیک

با این شاخص می توان بررسی کرد که هر منبع ترافیک چقدر برای سایت سود داشته است. برای مشاهده درآمد ابتدا باید در سایت، فروشگاه راه اندازی نمایید یا اینکه برای هر یک از اهداف در گوگل آنالیتیکس، ارزش دلاری تعیین کنید. زمانی که متوجه شدید چه منابعی بیشترین درآمد را دارند، می توانید سرمایه گذاری بیشتری روی آنها انجام دهید. در مقابل نیز سرمایه گذاری روی منابع ضعیف را کاهش داده یا با اعمال استراتژی هایی برای بهبود دستاوردهای مالی از آن منبع، میزان درآمد را بالاتر ببرید. برای بررسی میزان درآمد بر اساس منبع ترافیک، می توانید از مسیر "Acquisition" سپس "All Traffic" و گزینه "Channels" طبق تصویر (9)، اقدام نمایید.

امکان سنجی سایت توسط پلتفرم Google Analytics

تصویر(9)

با بررسی میزان درآمدی که از این منابع حاصل شده و مقایسه آن با هزینه هایی که برای آنها نموده اید، بررسی عمیق تری روی آنها انجام دهید. با استفاده از این داده ها می توانید کارآمدترین منابع درآمدی سایت را بیابید و برای کسب درآمد بالاتر، منابع بیشتری به آنان اختصاص دهید. اطمینان حاصل کنید که هنگام محاسبات، تمامی هزینه ها را در نظر گرفته اید. حتی پرداخت هایی که به اشخاص دیگر برای ایجاد محتوا به منظور دریافت ترافیک ارگانیک از شبکه های اجتماعی داشته اید را نیز لحاظ کنید.

8. تبدیل هدف

اهداف، آن دسته از اقدامات کاربر هستند که به شما جهت رسیدن به نتیجه مطلوب کمک می کنند. گوگل آنالیتیکس به طور خودکار اهداف را برایتان مشخص نمی کند. شما باید شخصا بر اساس آنچه که تمایل دارید از وب سایت به دست آورید، این کار را انجام دهید. اگر یک شرکت تجارت الکترونیک هستید، هدف شما می تواند هدایت بازدیدکنندگان به سمت اتمام فرآیند پرداخت باشد.

این شاخص نشان می دهد که وب سایت چقدر در دستیابی به اهداف، موفق است. برای استفاده حداکثری از آن، باید اهداف مورد نظر را در گوگل آنالیتیکس مشخص کنید. با تعیین اهداف سطح بالا، یک آمار کلی دریافت خواهید کرد که عملکرد وب سایت را در طول زمان نمایش می دهد. اهداف نیز نباید کاملاً مبتنی بر پول باشند. اگر یک وب‌سایت آشپزی دارید، می‌توانید تعامل را به عنوان هدف خود در نظر بگیرید و بر اساس اینکه کاربران x دقیقه در هر جلسه صرف نموده یا x تعداد صفحات را بازدید کنند، هدفی را تعیین کنید. برای این مورد نیز می توانید از مسیر "Conversions" سپس "Goals" و گزینه "Overview" طبق تصویر(10) اقدام نمایید.

افزونه پلتفرم Google Analytics برای وردپرس

تصویر(10)

از این داده ها می توانید برای بررسی روند سالانه و تفکیک آن بخش های کوچک، روند تغییر نرخ تبدیل را در طول زمان، مشاهده نمایید. این مورد به ویژه اگر تغییرات بزرگی در رویکرد اصلی خود ایجاد کرده اید، بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر قیمت محصول خود را به این امید کاهش داده اید که افراد بیشتری خرید کنند، باید یک افزایش متناظر را در نرخ تبدیل آن صفحه مشاهده کنید. اگر این اتفاق رخ نداد، در نتیجه قیمت مولفه ای نیست که افراد را به سمت خرید هدایت کند.

نکته: 

پلتفرم Google Analytics آنقدر عمیق و گسترده است که می تواند گیج کننده باشد حتی اگر شخصی به عنوان راهنما در کنار شما حضور داشته باشد. اگر در ابتدای مسیر هستید و می خواهید در مورد ابزار های گوگل آنالیتیکس بیشتر بدانید می توانید مقاله های زیر را مطالعه نمایید:

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *