روش های حفاظت در برابر حملات Zero-Day
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

نحوه حفاظت در برابر حملات Zero-Day در وب سایت وردپرس

عدم آگاهی از امنیت سایبری، می تواند موجب آسیب پذیری سایت و ایجاد حملات Zero-Day گردد. در واقع، عدم توجه به امنیت سایت عواقب جدی برای کسب و کارتان به همراه خواهد داشت. بهترین روش برای مقابله با هکرها و تهدیدات، اطلاع از خطرات امنیتی و آگاهی از حملات Zero-Day است که می توانند سایت وردپرس شما را در معرض حمله قرار دهند. در ادامه مقاله به بررسی نحوه افزایش امنیت سایت وردپرسی و حفاظت در برابر حملات Zero-Day، پرداخته می شود.

چگونگی حفاظت در برابر حملات Zero-Day

تصویر(1)

آسیب پذیری سایت وردپرسی توسط حملات Zero-Day

هکرها با کشف نقص در نرم‌افزار یا وب‌سایت وردپرس، می توانند کد مخرب اختصاصی نوشته و از آسیب پذیری های امنیتی سو استفاده کنند. آسیب‌پذیری‌های Zero-Day، اغلب برای افراد عادی قابل مشاهده نیستند. هدف اصلی حملات Zero-Day، دسترسی غیرمجاز به سیستم و نصب نرم‌افزارهای مخرب است که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تخریب فایل‌های سایت از طریق بدافزار
  • سرقت اطلاعات مهم از مشتریان و مدیران
  • ارسال اسپم به کاربران
  • نصب نرم‌افزاری که اطلاعات حساس شما را به سرقت می برد.

مدیران سایت باید حفاظت در برابر حملات Zero-Day را بدانند. عدم توجه به این نوع تهدید امنیتی می‌تواند برای سازمان یا کسب و کار عواقب بدی به همراه داشته باشد. در ادامه مقاله به بررسی بهترین روش ها برای جلوگیری از وقوع چنین حملاتی پرداخته می شود.

بازار آسیب‌پذیری Zero-Day

روش های حفاظت در برابر حملات Zero-Day

تصویر(2)

آسیب‌پذیری‌های Zero-Day کمیاب هستند و مانند تمام کالاهای نادر، بازارهایی برای آنها وجود دارد. کدهای مربوط به آسیب‌پذیری‌های Zero-Day قابل خرید و فروش هستند و هکرها، مقامات دولتی، برندها و شرکت های اطلاعاتی نظامی، به دنبال آنها می باشند. برخی از هکرهای کلاه سفید، به دنبال پیدا کردن آسیب‌پذیری‌های Zero-Day در نرم‌افزارها یا وب‌سایت‌های وردپرس هستند تا داوطلبانه به توسعه‌دهندگان در خصوص نقص امنیتی هشدار دهند. البته این افراد نیز به دنبال کسب سود مالی خود هستند.

در کل، بازار آسیب پذیری Zero-Day به سه دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

  1. بازار سیاه: این بازار زیرزمینی دارای مکانیزم‌هایی است که در آن کدهای آسیب‌پذیری Zero-Day خرید و فروش می‌شوند.
  2. بازار خاکستری: در این نوع بازار، هکرها کدهای آسیب‌پذیری Zero-Day را به دولت، ارتش یا سازمان‌های اطلاعاتی می‌فروشند تا از آنها برای نفوذ و کنترل سیستم  دیگران، استفاده گردد.
  3. بازار سفید: به تمام محققان و هکرهای اخلاقی اشاره دارد که آسیب‌پذیری‌های Zero-Day را پیدا کرده و با فروشندگان نرم افزار به اشتراک می گذارند تا نقض امنیتی را رفع نمایند. معمولاً، این هکرها به عنوان اخلاقی ترین گروه شناخته می شوند.

نحوه حفاظت در برابر حملات Zero-Day

به عنوان مالک یک سایت وردپرسی، احتمالا برای حفاظت وب سایت خود در برابر هکرها و تهدیدات جدی حملات Zero-Day، به دنبال ترفندهایی هستید. در ادامه به بررسی راهکارهایی برای افزایش امنیت سایت پرداخته می شود.

  1. بروز رسانی هسته و افزونه های وردپرس

یکی از روش های مطمئن برای جلوگیری از آسیب‌پذیری Zero-Day، بروزرسانی هسته و افزونه های وردپرس است. پس از کشف ضعف امنیتی توسط هکرها، توسعه دهندگان تلاش می کنند تا سریعا یک پچ برای رفع باگ ارائه نمایند. مطمئن شوید که آخرین نسخه نرم افزار نصب باشد تا بتوانید آسیب پذیری ها را اصلاح نموده و از سایت خود محافظت نمایید.

با فعالسازی آپدیت خودکار وردپرس، آخرین نسخه نرم‌افزار هسته دانلود و نصب می گردد و نه تنها نسخه های اصلی بلکه تمام موارد امنیتی نیز بروز خواهد شد. توصیه می شود که بروزرسانی خودکار را برای افزونه ها و قالب‌های خود نیز فعال کنید.

  1. غیر فعالسازی قالب ها و افزونه های قدیمی 

اگر چه ممکن است هسته وردپرس در معرض آسیب پذیری Zero-Day باشد اما معمولاً قالب ها و افزونه ها بیشتر مورد حمله قرار می گیرند. طبق آمار اخیر، تقریباً 17 درصد از تمام آسیب پذیری های وردپرس مربوط به افزونه های آسیب پذیر و حدود 3 درصد مرتبط با قالب ها می باشد. حفاظت در برابر حملات Zero-Day برای قالب ها و افزونه ها، کار نسبتاً ساده ای است.

فعالیت های حفاظت در برابر حملات Zero-Day برای وردپرس

تصویر(3)

  1. شناسایی فعالیت های مشکوک با استفاده از افزونه 

برای جستجو و یافتن فعالیت های مشکوک، چندین افزونه امنیتی وردپرس وجود دارد. افزونه WP Activity Log یک انتخاب عالی است که با استفاده از آن می توانید گزارشی از فعالیت وردپرس و تغییرات جزئی صورت گرفته، تهیه نمایید. بدین ترتیب، امنیت سایت شما حفظ خواهد شد.

همچنین می توانید از افزونه هایی مانند WordFence Security استفاده نمایید تا بتوانید فایل های اصلی، قالب ها و افزونه های سایت خود را برای شناسایی بدافزارها بررسی کنید. افزونه WordFence Security با بررسی تزریق کدها و ریدایرکت های مخرب، به دنبال آسیب پذیری های Zero-Day در زیر ساخت سایت شما خواهد بود.

  1. استفاده از فایروال 

فایروال ها دیوارهای دیجیتالی هستند که به عنوان مانعی بین سیستم شما و دنیای بیرون عمل می‌کنند. این دیوارها باعث افزایش امنیت سایت و جلوگیری از نفوذ هکرها به سیستم می‌شوند. برای حفاظت سیستم، از چندین نوع دیوار آتش مانند فایروال شخصی برای حفاظت از سیستم عامل، فایروال stateful، فایروال اپلیکیشن تحت وب (WAF)، فایروال نسل بعدی NGFW و… استفاده کنید.

ویژگی های حفاظت در برابر حملات Zero-Day

تصویر(4)

در صورت شناسایی آسیب‌پذیری، اگر در سرویس‌های امنیتی شما یک فایروال وجود داشته باشد، می‌توانید حمله را مسدود نمایید. همچنین با استفاده از یک دیوار آتش مناسب، می‌توانید از حملات رایج مانند SQL injection و XSS جلوگیری کنید.

  1. رفتار های ایمن سایبری 

 برخی از رفتارهای ایمن سایبری، عبارتند از:

  • در صورتی که قصد دارید یک تولید کننده کد QR ایمن یا یک صفحه اصلی ایجاد کنید، حتما قبل از استفاده، آن را بررسی نموده و مطمئن شوید که امنیت سایبری در آن رعایت شده باشد. این ابزارها اغلب قابلیت آسیب‌پذیری دارند.
  • از کلیک روی لینک‌های ناشناخته و ورود به صفحات مشکوک، اجتناب نمایید.
  • از دانلود فایل‌هایی با ناشران ناشناس خودداری کنید حتی اگر جذاب و پرطرفدار باشند.
  • در هنگام افزودن بخش هایی مانند فرم  "تماس با ما" به سایت خود، از یک فرم ساز مانند WPForms استفاده کنید. در طراحی فرم‌های خود دقت نمایید تا در برابر حملات fuzzing محافظت شوید.
  1. به دنبال افشاگری‌های مرتبط با وردپرس باشید

با آخرین اخبار و نرم افزارهای امنیتی، خود را بروز نگه دارید. بهتر است یک رسانه خبری مرتبط با وردپرس مانند WZ Tavern را دنبال کنید. روند شناسایی نقاط ضعف و باگ‌هایی که ممکن است هکرها از آن بهره مند شوند را بررسی نمایید. ممکن است به دلایل امنیتی، اکثر فروشندگان نرم افزار وجود آسیب پذیری ها را تا زمانی که پچ امنیتی برای رفع آن آماده نشده، اعلام نکنند. این امر می تواند موجب کاهش تعداد حملات گردد. بهتر است هوشیار باشید و هرگونه فعالیت مشکوک را بلافاصله به فروشنده گزارش دهید.  

جمع بندی 

امکان از بین بردن کامل آسیب پذیری های zero-day وجود ندارد اما می توانید اقداماتی برای حفاظت در برابر حملات Zero-Day انجام دهید.  باید دانش کافی را برای مدیریت سایت وردپرس خود تا زمانی که پچ امنیتی با موفقیت ارائه گردد، داشته باشید. مطالب مطرح شده در این مقاله به شما کمک می کند تا حتی در صورت عدم کشف آسیب پذیری ها، با بهترین راهکارهای ممکن برای حفظ امنیت سایتتان آشنا شوید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *