امنیت و روش های استفاده از لینوکس لایت
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

نحوه استفاده از لینوکس لایت، یک توزیع لینوکس ساده برای کاربران ویندوز

لینوکس لایت یک توزیع لینوکس رایگان، ساده و متن باز بوده که بر اساس سری نسخه‌های LTS اوبونتو توسعه یافته است. استفاده از لینوکس لایت، سبک و کاربر پسند بوده و برای کاربران مبتدی لینوکس، به خصوص کاربرانی که قصد مهاجرت از ویندوز به لینوکس را دارند، طراحی شده است.

لینوکس لایت محیط دسکتاپ ساده و آشنایی را ارائه می‌دهد که کاربران ویندوز به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. به عنوان مثال، منو start آن مشابه ویندوز است. همچنین می‌توانید میانبر (shortcut) برنامه ها را در نوار وظیفه (Taskbar) اضافه نمایید. در سمت راست taskbar نیز کنترل‌های صدا، شبکه، تنظیمات بروزرسانی و… در دسترس هستند.

تصویر استفاده از لینوکس لایت در ویندوز 

تصویر(1)

در ادامه به بررسی کامل استفاده از لینوکس لایت پرداخته می شود.

لینوکس لایت چیست؟

همانطور که پیشتر اشاره شد، لینوکس لایت یک توزیع رایگان و متن باز می باشد که برای کاربران مبتدی طراحی شده است. این توزیع با محیط دسکتاپ سفارشی XFCE، تجربه‌ای نرم و روان را برای کاربران فراهم می کند. همچنین این سیستم عامل شامل مجموعه‌ای از برنامه‌ها و ابزارهای از پیش‌ نصب شده است که به کاربران مبتدی کمک می‌کند تا تجربه کاربری بهتری داشته باشند.

چگونگی استفاده از لینوکس لایت

تصویر(2)

در زمان نگارش این مقاله، لینوکس لایت 6.4 آخرین نسخه‌ است و چهارمین نسخه از سری 6.x این توزیع محسوب می شود. این نسخه در تاریخ 1 آوریل 2023 منتشر شده و شامل بهبودهای بسیاری است که عبارتند از:

- پشتیبانی از UEFI

- منوی GRUB جدید

- هسته جدید (هسته 5.15)

- تم جدید - Materia

- تصاویر پس‌زمینه جدید

- پکیج های نرم‌افزاری جدید مانند 7.4.6.2 LibreOffice و VLC 3.0.16.

- تغییر مرورگر پیش‌فرض از Firefox به Google Chrome.

- صفحه‌کلید مجازی جدید به نام Onboard - این صفحه‌کلید مجازی در اکثر موارد می‌تواند جایگزین صفحه‌کلید سخت‌افزاری شود.

- صفحه‌ خوان Orca برای کاربرانی که ضعف بینایی دارند.

- برنامه جدید System Monitoring Center به جای برنامه های Task Manager و Resource Usage.

دانلود لینوکس لایت

شما می‌توانید لینوکس لایت 6.4 را با مراجعه به سایت رسمی آن دانلود نمایید. حجم فایل ISO DVD حدود 2.1 گیگابایت است و تنها نسخه 64 بیتی ارائه می شود. حداقل نیازمندی های سخت افزاری جهت نصب لینوکس لایت به شرح ذیل است:

  • ۱ گیگابایت رم
  • پردازنده ۱.۵ گیگاهرتز
  • ۲۰ گیگابایت فضای هارد دیسک
  • صفحه نمایش با وضوح ۱۳۶۶×۷۶۸
  • پورت USB یا DVD Drive برای نصب سیستم عامل

ویژگی‌های کلیدی لینوکس لایت

در ادامه به بررسی ویژگی های استفاده از لینوکس لایت و مواردی که آن را به بهترین انتخاب برای مبتدیان تبدیل می‌کند، پرداخته خواهد شد.

رابط کاربری لینوکس لایت

ویژگی های استفاده از لینوکس لایت

تصویر(3)

XFCE محیط دسکتاپ پیش‌فرض این توزیع است که تجربه‌ کاربری جذاب و ساده ای را ارائه می‌دهد. طراحی دسکتاپ به صورت مینیمال انجام شده و تقریباً مشابه با دسکتاپ ویندوز 7 و 10 است. بنابراین کاربران جدید به آسانی آنچه که نیاز دارند را خواهند یافت. به همین دلیل است که لینوکس لایت یک سیستم عامل ایده‌آل برای مبتدیان یا کسانی که در حال یادگیری لینوکس هستند به شمار می رود.

برنامه های سیستم عامل لینوکس لایت

به صورت پیشفرض، تمامی برنامه هایی که جهت شروع استفاده از لینوکس لایت به آنها نیاز دارید، از پیش نصب شده اند. برخی از آنها شامل موارد زیر می شوند:

  • Google Chrome
  • VLC Media player
  • LibreOffice Suite
  • GIMP
  • TimeShift backup and restore utility
  • USB Image writer
  • Onboard on-screen keyboard
  • PDF Viewer and Document editor
  • Screenshot tool

موارد امنیتی جهت استفاده از لینوکس لایت

تصویر(4)

امنیت لینوکس لایت

لینوکس لایت دارای فایروالی قدرتمند با گزینه های پیکربندی مختلف به نام Firewalld می باشد که امکان مدیریت آن از طریق رابط گرافیکی نیز میسر است. شما می‌توانید فایروال را فعال نموده و پورت ها یا سرویس‌هایی که تمایل دارید روی کامپیوترتان در دسترس باشند را انتخاب نمایید. همچنین اعلان‌های بروزرسانی امنیتی را به صورت دوره‌ای در دسکتاپ خود دریافت خواهید کرد تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی نمایید.

پشتیبانی لینوکس لایت

Linux Lite دارای انجمنی بزرگ است که در صورت مواجهه با مشکل می تواند بسیار مفید باشد. شما می‌توانید مسائل مختلفی که پیش‌تر بحث و حل شده‌اند را مطالعه نموده، مشکل خود را مطرح کنید و با سایر توسعه دهندگان تبادل نظر نمایید. همچنین می توانید راهنمای استفاده از لینوکس لایت موجود در سایت رسمی را بررسی کنید که در آن مفاهیم اولیه همچون ایجاد و حذف کاربران، نصب و بروزرسانی نرم‌افزار، مدیریت پارتیشن های دیسک و.. تشریح شده است.

چه کسانی باید از لینوکس لایت استفاده کنند؟

Linux Lite تقریباً توسط همه‌ افرادی که دانش لینوکس دارند یا کاربرانی که می خواهند با لینوکس در کنار یک محیط کاربری ساده آشنا شوند، قابل استفاده می باشد. به دلیل شباهت‌های ظاهری محیط لینوکس لایت با ویندوز ۱۰، افرادی که از ویندوز به این سیستم عامل مهاجرت کرده اند، تجربه کاربری مشابهی خواهند داشت. چنانچه از کامپیوتری با مشخصات سخت افزاری پایین مانند ۱ گیگابایت رم، پردازنده ۱ گیگاهرتز و فضای دیسک کمتر از ۵۰ گیگابایت استفاده می‌کنید، لینوکس لایت یک انتخاب عالی برای شما محسوب می شود. بدیهی است که چنانچه سخت‌افزار جدیدتری در اختیار داشته باشید، تجربه کاربری بهتری نیز خواهید داشت.

مزایای استفاده از لینوکس لایت

تصویر(5)

تا به اینجا، با دلایل محبوبیت سیستم عامل Linux Lite آشنا شدید. در ادامه برخی از مزایای کلیدی استفاده از لینوکس لایت شرح داده می شود.

محیط کاربری لینوکس لایت

سیستم عامل اوبونتو و سایر توزیع های مبتنی بر آن مانند POP! OS، به صورت پیشفرض از محیط گرافیکی GNOME استفاده می کنند که نسبتا سنگین است و منابع سخت افزاری زیادی را درگیر می کند. لینوکس لایت از محیط کاربری XFCE استفاده می کند که سبک است و مصرف رم و پردازنده آن نیز پایین می باشد. همین ویژگی موجب شده تا لینوکس لایت به یک توزیع ایده‌آل برای احیای کامپیوترهای قدیمی تبدیل شود.

روش های استفاده از لینوکس لایت

تصویر(6)

صفحهٔ خوش‌آمدگویی لینوکس لایت

بعد از ورود به لینوکس لایت، یک پنجره خوش‌آمدگویی با چندین گزینه، برای شروع نمایش داده می‌شود. به عنوان مثال، گزینه‌هایی برای بروزرسانی پکیج ها، نصب درایورها، ایجاد نقطه بازیابی (restore point) و… مشاهده خواهید کرد. بخش support یا پشتیبانی نیز به شما اجازه می‌دهد تا از طریق انجمن‌های آنلاین، راهنمایی دریافت نمایید.

شروع استفاده از لینوکس لایت

تصویر(7)

سفارشی‌سازی لینوکس لایت

XFCE به صورت پیشفرض این قابلیت را فراهم می‌کند تا تغییرات زیادی را در ظاهر محیط کاربری اعمال نمایید. به عنوان مثال شما می توانید پس‌زمینه دسکتاپ، ظاهر آیکون‌ ها، ویجت‌ها و… را تغییر دهید.

سفارشی سازی در هنگام استفاده از لینوکس لایت

تصویر(8)

سایر پکیج های لینوکس لایت

لینوکس لایت از طریق نرم‌افزار Lite Software App، مجموعه‌ای از پکیج های رایگان و انحصاری را ارائه می‌دهد که با یک کلیک ساده می‌توانید آنها را به راحتی نصب نمایید.

چند نمونه از این برنامه ها به شرح ذیل می باشند:

  • Firefox
  • Audacity
  • Skype
  • DropBox
  • RedShft
  • Telegram

نتیجه‌گیری

اگر قصد مهاجرت از سیستم عامل ویندوز به لینوکس را دارید یا صرفا می‌خواهید یک توزیع جذاب و سبک با امکانات سفارشی‌سازی فراوان را امتحان نمایید، لینوکس لایت می‌تواند یک انتخاب عالی برای شما باشد. استفاده از لینوکس لایت برای مبتدیان و کاربرانی که سخت‌افزارشان ضعیف است نیز بسیار مناسب خواهد بود.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *