روش های کاهش TTFB
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

نحوه کاهش TTFB و بررسی عوامل موثر بر آن

کاهش TTFB یا مدت زمان لود اولیه، به تنهایی سبب بارگذاری سریع سایت نخواهد شد. با این حال، TTFB نامطلوب به راحتی توسط کاربران قابل تشخیص است و باعث کاهش سرعت لود سایت می گردد.

  • رضایت مشتری و تجربه کاربری: در دنیای پرسرعت امروزی، افراد تنها تاخیرهای بسیار کوتاه را تحمل می‌کنند. TTFB بالا می‌تواند منجر به ناخشنودی کاربران، ترک سبد خرید و ایجاد دید منفی از برند شما گردد. طبق مطالعات اخیر، بهبود سرعت صفحه حتی به میزان یک ثانیه می‌تواند منجر به کاهش 9 درصدی نرخ پرش یا bounce rate کاربران شود.
  • رتبه بندی موتورهای جستجو: TTFB کند، می تواند منجر به افت رتبه‌ سایت در موتورهای جستجو شود. گوگل صفحات را بر اساس "تجربه کاربری صفحه" رتبه‌بندی می کند. Core Web Vitals، در ارزیابی تجربه کاربری صفحه یا Page Experience مهم است. اگرچه TTFB بخشی از Core Web Vitals نیست اما روی Largest Contentful Paint یا به اختصار LCP تاثیر می گذارد. 

کاهش TTFB موجب بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو می شود

تصویر(1)

عوامل موثر بر TTFB

درک عواملی که بر کاهش TTFB تأثیر می‌گذارند، برای بهبود زمان لود اولیه و ارائه یک تجربه خرید سریع، مهم است. در ادامه مقاله به بررسی برخی از این موارد پرداخته می شود:

زمان پاسخگویی سرور 

زمان پاسخگویی سرور در محاسبه TTFB مهم است. عواملی مانند، سخت‌افزار سرور، پیکربندی نرم‌افزاری، لود سرور و عملکرد پایگاه داده، می‌توانند بر سرعت پاسخ دهی سرور تأثیر بگذارند.

تاخیر شبکه

تاخیر شبکه به زمانی که برای انتقال داده از یک نقطه به نقطه دیگر، مانند سرور به مرورگر کاربران سپری می شود، اشاره دارد. این تاخیر ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند فاصله جغرافیایی، شلوغی شبکه و کیفیت اتصال اینترنت قرار گیرد.

روش‌های اندازه‌گیری و کاهش TTFB

اندازه‌گیری TTFB برای افزایش کارایی و اطمینان از اثربخشی بهینه‌سازی‌های شما بسیار مهم می باشد. در ادامه مقاله به بررسی چند شاخص کلیدی عملکرد یا KPI و ابزار مورد استفاده برای کمک به شما در اندازه‌گیری دقیق TTFB پرداخته می شود.

کاهش TTFB برای بهبود عملکرد سایت مهم است

تصویر(2)

  • تجزیه و تحلیل بر اساس نوع صفحه برای کاهش TTFB:  مدت زمان TTFB را بر اساس انواع مختلف صفحه، مانند صفحات محصول، دسته‌بندی و تسویه حساب، تجزیه و تحلیل کنید. همچنین با کمک این تحلیل می توانید عملکرد سرور را بررسی نموده و بخش های مورد نیاز را با اولویت بندی بهینه سازید.
  • تجزیه و تحلیل جغرافیایی جهت کاهش TTFB: با اندازه‌گیری مدت زمان لود اولیه سایت برای مناطق جغرافیایی مختلف، می‌توانید مطمئن شوید که مشتریان شما در سراسر جهان تجربه‌ای یکسان داشته باشند. می‌توانید مناطقی که TTFB بالاتری دارند را شناسایی کرده و به بررسی گزینه هایی که سبب بهبود عملکرد آنها می شود، بپردازید.

طبق توصیه‌های گوگل، وقتی بیش از 75 درصد از کاربران شما دارای TTFB کمتر از 800 میلی‌ثانیه باشند، عملکرد خوبی دارید اما این مسئله به معنای سایتی با تجربه کاربری مناسب نیست. 800 میلی ثانیه یعنی سایت شما تقریبا یک ثانیه طول می کشد تا بتواند محتوایی را لود کند. تمام محتوای دیگری که برای نمایش وب سایت لازم است، پس از اتمام TTFB لود شده و زمان بیشتری را نیاز دارند. بنابراین، بهتر است هدف خود را روی دستیابی به یک TTFB بسیار کمتر از 800 میلی‌ثانیه تنظیم کنید. با کمک ابزارهای مختلف مانند Lighthouse و WebPagetest می توانید TTFB را اندازه گیری نمایید.

ابزارهای مذکور به شما امکان می‌دهند معیارهای عملکرد وب سایت خود را اندازه‌گیری و تحلیل نموده و مشکلات احتمالی را شناسایی کنید تا بتوانید عملکرد و سرعت بارگذاری وب سایت خود را بهبود دهید.

بهبود و کاهش TTFB

در ادامه مقاله به بررسی چندین راهکار و استراتژی برای بهینه سازی و کاهش TTFB و ارائه یک تجربه خرید پرسرعت پرداخته می شود. 

کاهش زمان جستجوی DNS

جستجوی DNS یا DNS lookup یک عامل مهم در بهبود عملکرد بارگذاری صفحه است زیرا آنها URL هایی که کاربران استفاده می‌کنند را به آدرس های IP مرتبط ترجمه خواهند کرد تا رایانه‌ها بتوانند به آدرس موردنظر متصل شوند. قبل از اینکه سرورها بتوانند اولین بایت اطلاعات را به مرورگر ارسال کنند، باید این فرآیند ترجمه را انجام دهند. به همین دلیل، بهبود عملکرد و بهینه‌سازی فرآیند جستجوی DNS به شما کمک می‌کند تا زمان TTFB خود را کاهش دهید.

بهینه سازی تنظیمات سرور  

مطمئن شوید که سرور شما به درستی پیکربندی شده و دارای عملکرد مناسبی است. همچنین تنظیمات سرور را بهبود بخشیده و از مکانیزم‌های حافظه پنهان یا Caching استفاده نمایید تا وضعیت TTFB بهبود یابد. به عنوان مثال، می توانید پروتکل‌های HTTP3 و IPv6 را به کار ببرید. 

پیاده‌سازی کش مرورگر و سمت سرور 

به منظور بهبود عملکرد و سرعت بارگذاری صفحه، از کش مرورگر و سمت سرور استفاده کنید تا بتوانید منابعی که قبلاً درخواست شده اند، مانند فایل‌های CSS، JavaScript و فونت‌ها را ذخیره نموده و در صورت نیاز، مجدد به کار ببرید. با فعال سازی کش، بار روی سرور کاهش یافته و TTFB برای بازدیدهای بعدی بهبود می‌ یابد. 

استفاده از کش مرورگر و سرور به کاهش TTFB کمک می کند

تصویر(3)

نظارت بر اسکریپت‌های جانبی و ادغام‌ها 

استفاده از اسکریپت‌های جانبی و ادغام‌ها، می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر TTFB داشته باشد. به منظور حفظ عملکرد بهینه، لازم است تا به صورت مداوم بر اسکریپت‌ها و ادغام‌ با ابزارهای جانبی، نظارت انجام دهید. این مورد کمک می کند تا مطمئن شوید که تاخیرهای غیر ضروری صورت نمی گیرد و در نهایت کاهش TTFB را به همراه خواهد داشت. 

نظارت مستمر عملکرد، تست و بهینه سازی

بهینه‌سازی عملکرد یک فرآیند پیوسته است. به طور منظم با استفاده از ابزارهای مختلف، عملکرد سایت خود را تست و بر آن نظارت کنید. همچنین با شناسایی نقاط ضعف، آنها را رفع نمایید. 

با بررسی مستمر سایت می توانید در صورت نیاز به کاهش TTFB بپردازید

تصویر(4)

جمع بندی

با کاهش TTFB و افزایش سرعت بارگذاری سایت، می توانید تجربه کاربری بهتری برای کاربران خود ایجاد کنید. این کار سبب افزایش اعتماد و کاهش نرخ خروج خواهد شد. همچنین با بهبود وضعیت TTFB، می توانید ترافیک سایت خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *