مواردیکه باعث به خطر افتادن امنیت شبکه می شود
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

20 روش برای حفظ امنیت شبکه (بخش دوم)

در بخش اول مقاله، 11 روش برای حفظ امنیت شبکه معرفی شد که جهت جلوگیری از دسترسی به داده های حساس سازمان و شرکت شما، کمک می کند. در ادامه نکات و روش های بیشتری ذکر خواهد شد.

12. امنیت ابری

با گسترش ارائه خدمات در فضای ابری، استفاده از امنیت ابری بسیار اهمیت پیدا کرده است. این روش های امنیتی با ابزارهای ارائه شده توسط ابر متفاوت می باشند. امنیت ابری به معنای محافظت از خود ابر برای اجرای ایمن برنامه ها، پردازش تراکنش ها و ذخیره داده ها است.

در چند سال گذشته افزایش موارد هک سرورها، باعث نگرانی صاحبان مشاغل برای ذخیره داده ها در ابر شده است. با این حال، تقریباً در همه موارد، نحوه استفاده افراد از ابر باعث بروز مشکلات می شود. در تصویر زیر، پنج روش کلیدی برای ایمن سازی داده های ابری آورده شده است:

 پنج روش کلیدی برای ایمن سازی داده های ابری در امنیت شبکه

تصویر(1)

13. تقسیم بندی شبکه

وقتی همه چیز در یک شبکه به هم ریخته باشد، مدیریت امنیت آن دشوار است. تقسیم بندی شبکه، ترافیک را به بخش های کوچکتر و مجزا تقسیم می کند. این کار باعث می شود که اجرای سیاست های امنیتی مختلف بر اساس هویت دستگاه های موجود در شبکه، آسان تر گردد.

این تقسیم بندی ها باید بر اساس هویت دستگاه ها، نه آدرس های IP آنها باشد. به این ترتیب، می توان دسترسی کاربران به بخش های مختلف شبکه را بر اساس نقش، مکان و سایر عوامل، محدود کرد. این کار باعث می شود که دسترسی افراد مجاز به اطلاعات و منابع حساس، کنترل و دستگاه های مشکوک شناسایی و محدود شوند.

14. تجزیه و تحلیل رفتاری

به طور کلی، رفتارشناسی در امنیت سایبری به استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری برای شناسایی الگوهای غیرمعمول در انتقال داده‌ها درون شبکه، اشاره دارد. بر این اساس، ابزار تجزیه و تحلیل رفتاری باید بتواند این موارد غیرمعمول را شناسایی کرده و مدیران IT را مطلع کند تا با اقدامات لازم، از فعالیت‌های غیرعادی یا حملات سایبری جلوگیری نمایند. رفتارشناسی یک روش مکمل برای سایر روش‌های امنیتی مانند فایروال‌ها، آنتی‌ویروس‌ها و سیستم‌های پیشگیری از نفوذ است. تجزیه و تحلیل رفتاری می‌تواند به شناسایی حملاتی کمک کند که از روش های جدید برای نفوذ استفاده می کنند.

15. پیشگیری از نشت داده ها (DLP)

پیشگیری از نشت داده ها (DLP) یک استراتژی است که کسب و کارها در سیاست امنیت شبکه خود از آن استفاده می کنند تا مطمئن شوند کاربران اطلاعات حساس را به خارج از شبکه شرکت ارسال نخواهند کرد. همچنین DLP به محصولات نرم افزاری اشاره دارد که به مدیر شبکه کمک می کند تا کاربران نهایی را کنترل نمایند.

انسان ها همیشه ضعیف ترین حلقه امنیتی یک کسب و کار خواهند بود. فناوری ها و فرایندهایی که اطمینان حاصل می کنند کارمندان عمدا یا غیرعمد اطلاعات حساس را به خارج از شبکه ارسال نمی کنند، باید راه اندازی شوند.

16. امنیت وب

یک راه حل تامین امنیت شبکه، پیاده سازی روشی برای کنترل استفاده از وب توسط کارمندان، انسداد تهدیدات مبتنی بر وب و ممانعت از دسترسی به وب سایت های مخرب می باشد.

امنیت وب سایت یا برنامه تحت وب شما به شدت تحت تأثیر حملات مختلف سایبری است. برخی از آسیب‌پذیری‌های اصلی برای سرویس‌های مبتنی بر وب (رایج‌ترین روش‌هایی که از طریق آنها یک وب‌سایت یا برنامه تحت وب هک می‌شود) عبارتند از تزریق SQL، هک رمز عبور، cross-site scripting، نقض داده، remote file inclusion و تزریق کد می باشد.

17. اقدامات امنیتی برای مقابله با حمله DDoS

در یک حمله DDOS، چندین سیستم رایانه ای هک شده، به یک هدف حمله می کنند و در نتیجه سرویس دهی با اختلال یا قطعی مواجه می شود. هدف می تواند سرور، وب سایت یا سایر منابع شبکه باشد. مطمئن شوید که برنامه ها و نرم افزارها بروز هستند. با این کار می توانید مطمئن شوید که هر گونه باگ یا مشکلی به سرعت شناسایی و رفع خواهد شد.

برای جلوگیری از حمله DDoS، برنامه ریزی دقیقی انجام دهید و تدابیر امنیتی را اعمال کنید. اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حملات DDOS می توانند برای هر شخصی اتفاق بیفتند. اقدامات مختلفی وجود دارد که می توانید برای محافظت از کسب و کار خود در برابر حمله DDOS استفاده کنید:

  • داشتن یک برنامه منظم برای بررسی بروزرسانی
  • اختصاص نقش های مختلف به افراد و تعیین دسترسی آنها
  • نصب ابزارهای محافظتی مانند فایروال ها
  • نرم افزار نظارت بر شبکه
  • برنامه های ضد ویروس و ضد بدافزار
  •  و همچنین استفاده از سیستم های نظارتی

جلوگیری از حمله DDoS در امنیت شبکه

تصویر(2)

18. امنیت Endpoint

در امنیت شبکه، امنیت Endpoint (دستگاه‌های نقطه پایانی، مانند رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و دستگاه‌های اینترنت اشیا)، به معنی حفاظت از دستگاه هایی می باشد که از راه دور به آنها دسترسی دارید. چنین دستگاه هایی شامل لپ تاپ، موبایل و … می باشد. هر بار که یک دستگاه جدید به شبکه متصل می گردد، یک نقطه ورود برای تهدیدات امنیتی ایجاد می شود.

19. معماری Zero Trust

Zero Trust یک استراتژی امنیتی می باشد و بر این باور است که سازمان نباید به تمام آنچه در داخل یا خارج از محیط آن وجود دارد به صورت خودکار اعتماد کند و در عوض باید قبل از اعطای دسترسی، هر چیزی را که سعی در اتصال به سیستم دارد، تأیید نماید. این رویکرد با توجه به تهدیدات سایبری امروزی و گسترش دورکاری، بسیار مهم است.

پیاده سازی Zero Trust شامل تغییر در فلسفه امنیت شبکه می باشد. به طور سنتی، امنیت شبکه بر دفاع پیرامونی قدرتمند جهت جلوگیری از تهدیدات، متمرکز بوده است. با این حال، پس از ورود به شبکه، کاربران و دستگاه ها اغلب دسترسی گسترده ای داشتند. Zero Trust این اعتماد ضمنی را از بین می برد و نیاز به احراز هویت مداوم هر کاربر و دستگاه دارد، خواه در داخل یا خارج از محیط پیرامونی شبکه باشند. 

اجزای کلیدی معماری Zero Trust عبارتند از:

  • احراز هویت سخت گیرانه کاربر: احراز هویت همه کاربران قبل از اعطای دسترسی به منابع شبکه.
  • تقسیم بندی میکرو: تقسیم محیط های امنیتی به مناطق کوچک جهت ایجاد دسترسی جداگانه برای بخش های مختلف شبکه.
  • حداقل دسترسی: محدود کردن دسترسی کاربر فقط به موارد ضروری که نیاز دارد.
  • احراز هویت چند عاملی (MFA): پیاده سازی چندین روش احراز هویت
  • نظارت و اعتبارسنجی منظم: نظارت مستمر بر فعالیت شبکه و بررسی تنظیمات امنیتی.

اتخاذ Zero Trust می تواند پیچیده و شامل تغییرات قابل توجهی در معماری و خط مشی شبکه باشد. با این حال، مزایای آن در کاهش خطر نقض داده ها و حملات سایبری، آن را به یک رویکرد قانع کننده برای امنیت شبکه مدرن تبدیل می کند.

اتخاذ Zero Trust یک رویکرد قانع کننده برای امنیت شبکه

تصویر(3)

20. بیمه امنیت سایبری

بیمه امنیت سایبری محصولی است که مشاغل می توانند از آن برای محافظت از خود در برابر خطرات مالی مرتبط با تهدیدات دیجیتال و نقض داده ها استفاده کنند. در شرایط فعلی، این یک اقدام ضروری برای مشاغل با هر اندازه و ابعادی است.

سیاست‌های بیمه امنیت سایبری معمولاً طیف وسیعی از انواع حوادث، از جمله نقض داده‌ها، آسیب‌های شبکه و وقفه کسب‌وکار ناشی از حملات سایبری را پوشش می‌دهند. این کار می تواند به کاهش تأثیر مالی حوادثی مانند حملات باج افزار، سرقت داده ها و سایر اشکال جرایم سایبری کمک کند.

سخن پایانی

با ترکیب این عناصر ضروری، می توانید یک دفاع قدرتمند در برابر تهدیدات سایبری ایجاد کرده و مطمئن می شوید که شبکه شما در برابر نفوذ و حملات مقاوم است. بررسی و درک پیچیدگی های امنیت شبکه نیاز به هوشیاری و تخصص مستمر دارد. برای تقویت سیستم دفاعی خود و پیاده سازی روش های کامل امنیت سایبری، همواره از یک متخصص امنیت فناوری اطلاعات مشاوره بگیرید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *