ترندهای بازاریابی در سال 2024
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

ترندهای بازاریابی در سال 2024: بر اساس اطلاعات بیش از 1400 بازاریاب جهانی

قطعا شما هم دوست دارید زمان و منابع نامحدودی برای انجام کارهای پرمشغله‌ خود داشته باشید تا ایده‌های جدیدی را ارائه دهید و در نهایت تجربه‌ ای فراموش نشدنی از برند خود برای مخاطبان ایجاد کنید. هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به دستیاری برای بازاریابان در نیل به این اهداف است. در این گفتار با توجه به داده های نظرسنجی از 1460 بازاریاب B2B و B2C در سراسر جهان، به بررسی ترندهای بازاریابی برتر در سال 2024 و همچنین این موضوع که چگونه هوش مصنوعی کسب و کارها را تغییر خواهد داد، پرداخته می شود.

ترندهای بازاریابی برتر

تصویر(1)

برترین ترندهای بازاریابی در سال 2024

1. هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به دستیار کارآمد بازاریاب های محتوا است

نمی‌توان در مورد ترندهای بازاریابی بدون هوش مصنوعی صحبت نمود زیرا تأثیر آن به قدری زیاد است که رتبه‌های اول و دوم لیست را به خود اختصاص می‌دهد. مهمترین نکته این است که هوش مصنوعی با سرعت زیادی در حال تبدیل شدن به دستیارهای حرفه ای بازاریاب ها است، به طوری که در حال حاضر 64 درصد بازاریابان از آن استفاده می کنند. اهمیت هوش مصنوعی در حال افزایش است. در واقع، شان داونی رئیس گوگل معتقد است که هوش مصنوعی بزرگترین ترند در سال 2024 خواهد بود.

وقتی استفاده بازاریابان از هوش مصنوعی را بررسی کنید، به موارد جالبی برخورد خواهید کرد. 60 درصد آنها اعلام می کنند که این هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار عمل می کند و در انجام وظایف شغلی کمک می نماید. در حالی که 20 درصد دیگر، هوش مصنوعی را صرفا برای انجام وظایف ابتدایی مناسب می دانند اما درباره اینکه هوش مصنوعی در سال 2024 سر و صدای زیادی ایجاد می کند، هیچ بحثی وجود ندارد. 85 درصد از بازاریابان می گویند هوش مصنوعی مولد روش تولید محتوا را در سال 2024 تغییر داده است و 63 درصد نیز اعتقاد دارند که در سال 2024، بیشتر مطالب با کمک هوش مصنوعی تولید می شوند.

بازاریابانی که از هوش مصنوعی مولد بهره می برند، نتایج فوق‌العاده‌ای را مشاهده می‌کنند و می‌گویند که این مورد به آنها کمک می‌کند تا محتوای بسیار جالب تر و با کیفیت بالاتری تولید نمایند. 81 درصد از بازاریابانی که با هوش مصنوعی مولد کار می کنند، اذعان می دارند که این مورد در انجام وظایف به آنها کمک می کند. این ابزار، به طور خاص در موارد زیر موثر است:

  • بهبود کیفیت محتوایی که ایجاد می کنند. (85%)
  • ایجاد محتوای کارآمدتر (84%)
  • ایجاد محتوای با جزئیات بیشتر (82%)
  • ایجاد محتوای اختصاصی تر (77%)

علاوه بر همه اینها، 56 درصد بازاریابانی که از هوش مصنوعی مولد برای تولید محتوا استفاده می کنند، می گویند این محتوا بهتر از محتوایی است که بدون آن ایجاد می شود. همچنین نظرسنجی ها نشان می‌دهند، استراتژی بازاریاب‌هایی که از ابزارهای هوش مصنوعی یا اتوماسیون استفاده می‌کنند، 95 درصد بیشتر از کسانی که این کار را نمی‌کنند، موثر بوده است.

چگونه بازاریابان از هوش مصنوعی برای بررسی ترندهای بازاریابی و تولید محتوا استفاده می کنند؟

بررسی ترندهای بازاریابی با استفاده از هوش مصنوعی

تصویر(2)

بازاریابان اذعان داشته اند که بیشترین موارد استفاده از هوش مصنوعی مولد، تجزیه و تحلیل داده، تحقیق و تولید محتوا است. وقتی نوبت به تولید محتوا می رسد، بازاریابان، هوش مصنوعی را جایگزین نویسندگان یا افراد خلاق نمی کنند. در عوض، آنها در موارد زیر از هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد:

  • Brainstorming (تفکر در مورد تولید ایده)
  • هدف گذاری مجدد یا تطبیق محتوای از پیش ایجاد شده برای مخاطبان، قالب یا کانال های مختلف
  • نوشتن متن یا عناوین اصلی
  • ایجاد تصاویر یا ویدیوهای اولیه

در خصوص انواع محتوا، بازاریابان از هوش مصنوعی مولد برای تولید پست های شبکه های اجتماعی، ایمیل ها، پست های وبلاگ، تصاویر و توضیحات محصول استفاده می کنند. با اینکه تمامی اینها عالی به نظر می رسند اما نگرانی هایی نیز در مورد هوش مصنوعی وجود دارد که باید در مورد آنها بیشتر بدانید.

هوش مصنوعی همچنان با موانعی مواجه است

انقلاب هوش مصنوعی یک تغییر بزرگ است، بنابراین جای تعجب نیست که نزدیک به نیمی از بازاریابان نگران جایگزینی هوش مصنوعی با شغل خود هستند. حتی 23 درصد افراد اعتقاد دارند که بازاریابان به طور کلی نباید از هوش مصنوعی مولد بهره ببرند.

اما باید بیان نمود که با توجه به نحوه استفاده بازاریابان از هوش مصنوعی، این ابزار جایگزین شغل آنها نیست بلکه به عنوان یک دستیار عمل می کند. در میان بازاریابانی که از هوش مصنوعی مولد برای نوشتن متن استفاده می کنند، تنها 6 درصد کل محتوا را توسط آن می نویسند. 45 درصد بازاریابان از هوش مصنوعی برای دریافت ایده، 31 درصد برای یافتن موضوع کلی و 18 درصد برای تهیه پیش نویس استفاده می کنند. علاوه بر این، 95% بازاریابان که از هوش مصنوعی مولد برای نوشتن متن استفاده می کنند، متن را ویرایش کرده و 44% نیز تغییرات زیادی در آن ایجاد می نمایند.

مسئله دیگر، ادغام هوش مصنوعی در تمام بخش های روال کاری بازاریابان است. 40 درصد از بازاریابان می‌گویند که شرکت آنها یک کارمند جدید استخدام کرده تا به تیم آنها در استفاده از هوش مصنوعی کمک کند.

وقتی صحبت از پیاده سازی هوش مصنوعی می شود:

  • 53 درصد بازاریابان آن را در روال کار روزانه خود یا وظایف مورد نیاز، وارد کرده اند.
  • 10 درصد هنوز در مرحله آزمایش هستند.
  • 36 درصد به هیچ وجه از هوش مصنوعی استفاده نمی کنند اما 38 درصد از آنها در سال 2024 این کار را آغاز خواهند کرد.

یکی از نگرانی‌هایی که 60 درصد از بازاریابان به اشتراک می‌گذارند این است که هوش مصنوعی می‌تواند به دلیل سوگیری، سرقت ادبی یا ناهماهنگی با ارزش‌های برند، به اعتبار آنها آسیب برساند اما اگر از هوش مصنوعی به عنوان دستیار استفاده می کنید، می توانید خروجی را ویرایش کرده و روی آن نظارت نمایید.

ابزارهای هوش مصنوعی نیز از این مشکلات آگاه هستند و برخی از آنها قابلیت‌هایی را برای نمایش منبع‌ و بررسی صحت اطلاعات خروجی، ارائه کرده‌اند. برای مثال، Google’s Bard به شما امکان می دهد خروجی را با اطلاعات موجود در وب تطابق دهید.

ابزارهای هوش مصنوعی یکی از ترندهای بازاریابی هستند

تصویر(3)

2. شبکه های اجتماعی کانالی برای ترندهای بازاریابی با بالاترین نرخ بازگشت سرمایه هستند زیرا همراه با تجارت الکترونیک به تکامل خود ادامه می‌دهند

شبکه های اجتماعی بدون شک اولین کانال ترندهای بازاریابی هستند. نه تنها بالاترین بازگشت سرمایه را ارائه می دهند بلکه 43 درصد بازاریابان نیز از آنها استفاده می کنند. دلیل تاثیرگذاری رسانه‌های اجتماعی این است که به یک کانال پیشرو برای جستجو و خرید محصول تبدیل شده‌اند.

بررسی فروش در شبکه های اجتماعی نشان داده است 87% از بازاریابان که در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند، آن را موثر می دانند و 59% نیز اعلام کرده اند که فروش آنها نسبت به سال های گذشته بیشتر شده است. در حال حاضر، 27 درصد بازاریابان از ابزارهای فروش شبکه های اجتماعی، 23 درصد از نفوذ ترندهای بازاریابی اینفلوئنسرها و 22 درصد از پیام رسان های اجتماعی برای دریافت خدمات مشتری، استفاده می کنند. بازاریابان قصد دارند برای سال 2024 روی این کانال ها سرمایه گذاری زیادی کنند.

اکنون که با مزایای فروش در شبکه های اجتماعی آشنا شدید، در ادامه موثرترین پلتفرم‌ها برای بازاریابان در سال 2024، بررسی خواهد شد.

3. اپلیکیشن های Video-first مانند TikTok، Instagram و YouTube سریع ترین رشد را دارند اما نمی توان فیس بوک را نادیده گرفت

اگر اخیراً در رسانه‌های اجتماعی حضور داشته اید، از تاثیر ویدیو اطلاع دارید. بازاریابان اعتقاد دارند که پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی متمرکز بر ویدیو، مؤثرترین گزینه ها در بررسی ترندهای بازاریابی هستند و بهترین بازگشت سرمایه را ارائه می‌دهند. پلتفرم‌های اینستاگرام و فیس‌بوک بالاترین ROI دارند. پس از آنها YouTube، TikTok، LinkedIn و X در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

فیس‌بوک همچنان محبوب‌ترین پلتفرم مورد استفاده توسط بازاریابان (57%) است و پس از آن اینستاگرام (55%)، یوتیوب (52%)، TikTok (44%)، X (39%) و لینکدین (37%) قرار دارند.

در حالی که فیس بوک همچنان بر بازار تسلط دارد اما پلتفرم های ویدئو محور مانند TikTok، YouTube و Instagram شاهد سرمایه گذاری بیشتری در سال 2024 هستند.56 درصد از بازاریابانی که از TikTok استفاده می کنند، سرمایه گذاری خود را در سال آینده افزایش می دهند که بالاترین میزان در بین پلتفرم های دیگر است. یوتیوب و اینستاگرام نیز شاهد افزایش قابل توجهی در سرمایه گذاری خواهند بود.

4. ویدیوی کوتاه، بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را دارد و بیشترین رشد را در بین ترندهای بازاریابی سال 2024 خواهد داشت

ویدیوی کوتاه اکنون فرمت شماره 1 بازاریابی محتوا است و اکثر بازاریابان می‌گویند که بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را به آنها ارائه می‌دهند. این نوع ویدیوها محبوبیت زیادی نیز دارند که توسط 44 درصد از بازاریابان استفاده می شوند. در حالی که طی چند سال اخیر ویدیوی کوتاه اهمیت پیدا کرده است، در سال 2024 بیشترین رشد را در بین قالب های دیگر خواهد داشت و بازاریابان قصد دارند بیش از هر فرمت دیگری روی آن سرمایه گذاری کنند.

26 درصد بازاریابان قصد دارند در سال 2024 بیش از هر فرمت دیگری روی ویدیوهای کوتاه سرمایه گذاری کنند که بالاترین رقم در بین فرمت ها است. علاوه بر این، 57 درصد بازاریابانی که از ویدیوهای کوتاه استفاده می کنند، سرمایه گذاری خود را در سال 2024 افزایش می دهند.

5. بازاریاب ها به سرمایه گذاری روی میکرو اینفلوئنسرها ادامه خواهند داد که می توانند کاربران ثابت و وفادار را جذب کنند

در بین ترندهای بازاریابی، نه تنها اینفلوئنسر مارکتینگ فوق‌العاده مؤثر است و در سال 2024 به رشد خود ادامه می‌دهد بلکه تأثیرگذاری اینفلوئنسرها بر تصمیم‌گیری‌ در مورد خرید نیز بیشتر می‌شود.86 درصد از بازاریابان اینفلوئنسری، می گویند که این روش در سال 2023 برای شرکتشان موثر بوده است. بررسی ترند مشتریان نشان می دهد که از هر 4 کاربر در شبکه های اجتماعی، 1 نفر محصول را بر اساس توصیه اینفلوئنسر خریداری کرده است.

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی دیگر از ترندهای بازاریابی است

تصویر(4)

همچنین اینفلوئنسر مارکتینگ در سال 2024 شاهد رشد قابل توجهی خواهد بود، به طوری که 50 درصد از بازاریابان فعال در این حوزه، برای افزایش سرمایه گذاری برنامه ریزی می نمایند و 20 درصد از کسانی که هنوز از آن استفاده نکرده اند، برای اولین بار در سال آینده برای انجام آن برنامه ریزی خواهند کرد.اما نکته جالب این است که بازاریابان در کار با میکرو اینفلوئنسرهایی که بین 10000 تا 100000 فالوور دارند بیشتر از افراد مشهور (معروف به اینفلوئنسرهای کلان یا مگا اینفلوئنسرها) موفق هستند.حدود نیمی از بازاریابان در سال 2023 با اینفلوئنسرها یا تولیدکنندگان محتوا و 64 درصد آنها با میکرو اینفلوئنسرها کار می کردند.

مهمترین چالش های پیش رو در بازاریابی

6. بازاریابان برای مقابله با حذف کوکی شخص ثالث کروم، به رسانه های اجتماعی و داده های first-party روی می آورند

مقررات جدید حفظ حریم خصوصی داده ها در چند سال گذشته، مانعی برای بازاریابان بوده است. از جمله آنها می توان به تغییرات iOS، قانون GDPR و اقدامات گوگل برای حذف تدریجی کوکی های شخص ثالث اشاره کرد. با توجه به اینکه بر اساس نظرسنجی ها 84 درصد از مشتریان، حفظ حریم خصوصی داده‌ها را یک حق انسانی می دانند، افکار عمومی قطعاً به سمت حفاظت بیشتر از داده‌های شخصی تغییر می‌کند.

تغییرات کلیدی که بازاریابان انتظار دارند بیشترین تأثیر را در بین ترندهای بازاریابی داشته باشند عبارتند از:

  • حذف تدریجی کوکی های شخص ثالث Google Chrome (نگرانی 47% از بازاریابان)
  • ویژگی‌های iOS Privacy Protection اپل (41%)
  • GDPR یا مقررات عمومی حفاظت از داده ها (40%)

بازاریابان برای این تغییرات آماده نیستند و 81% اذعان داشته اند که فعالیت های بازاریابی آنها تا حدی به کوکی های شخص ثالث متکی است. تقریباً از هر پنج بازاریاب یک نفر میگوید که آمادگی از دست دادن دسترسی ها را ندارد. بنابراین، بازاریابان باید چه کاری در برابر آن انجام دهند؟ 47 درصد اعلام کرده اند که شرکت آنها در حال بررسی جایگزین هایی برای کوکی های شخص ثالث است که شبکه های اجتماعی و داده های first-party محبوب ترین راه حل ها هستند.25 درصد از بازاریابان، تبلیغات هدفمند شبکه های اجتماعی را بررسی می کنند و پس از آن به داده های first-party یا شخص اول، Google Topics API، تبلیغات متنی و شناسه های بین المللی روی می آورند.

بازاریابی اختصاصی توسط داده های first-party و هوش مصنوعی

علیرغم گام‌هایی که در جهت شخصی‌سازی برداشته می‌شود و مباحث گسترده در خصوص تمرکز بر تجربه مشتری بیان می شوند، باز هم بخش های زیادی برای بهبود وجود دارند.

بر اساس نظرسنجی ها، تنها 35 درصد از بازاریابان می‌گویند که مشتریان تجربه‌ای کاملاً اختصاصی با نام برند آنها دارند و فقط 65 درصد از مشتریان، محتوای برندها را مرتبط می دانند.علاوه بر این، بیشتر بازاریابان اطلاعات مهمی در مورد مخاطبان ندارند و تنها 65 درصد آنها، داده‌های خود در مورد کاربران هدف را با کیفیت در نظر می گیرند.

وقتی از بازاریابان پرسیده شد که درباره مخاطبان هدف چه اطلاعاتی دارند، صرفا نیمی از آنها می‌دانستند چگونه باید مشخصات، علایق، سرگرمی‌ها، محصولات مورد علاقه و عادات خرید مشتریان را جمع آوری کنند.اما چرا این موضوع مهم است؟ جمع آوری اطلاعات به شما کمک می کند تا یک تجربه اختصاصی برای کاربر ایجاد کنید. 

7. بازاریابان هنوز با داده‌ها، ابزارها و منابع قدیمی، دست و پنجه نرم می‌کنند

در گزارش وضعیت بازاریابی سال گذشته، تصمیم گیری مبتنی بر داده ها یک تاکتیک برتر و در عین حال چالش برانگیز بود. در حالی که هوش مصنوعی و سایر ترندهای بازاریابی پر زرق و برق ممکن است شما را متقاعد کنند اما در سال 2024، داده ها بیشتر از هر زمان دیگری مهم هستند.

داده های first-party از ترندهای بازاریابی مهم است

تصویر(5)

این امر، اشتراک‌گذاری و جمع آوری داده‌های ضروری را چالش‌برانگیز کرده، سازمان‌ها را از داشتن دیدی جامع نسبت به داده‌های خود باز می‌دارد و کیفیت داده‌ها را کاهش می‌دهد. این پدیده "بحران قطع ارتباط" نامیده می شود. از هر ۴ بازاریاب ۱ نفر می‌گوید اشتراک‌گذاری داده‌ها با تیم‌های دیگر و دریافت داده‌های مورد نیاز از آنها، دشوار است.

راه حل: یک منبع واحد از حقیقت

93 درصد از بازاریابانی که یک منبع حقیقی واحد برای داده ها دارند، آن را برای سازمان مفید می دانند. تنها 65 درصد بازاریابان از چنین منبعی برخوردار هستند. یک منبع واحد حقیقی، مستقیماً به چالش‌های اصلی که بازاریابان در فروش و بازاریابی با آنها روبرو می شوند، می‌پردازد. فقدان ارتباط موثر بین تیم‌های فروش و بازاریابی و اشتراک‌گذاری داده‌ها بین تیم‌ها، همگی از اشکالات مهم هستند.

بنابراین وقتی تیم های فروش و بازاریابی با هم هماهنگ نباشند چه اتفاقی رخ می دهد؟ بودجه آنها هدر رفته، فروش و لیدها از بین می رود و در نهایت مشتریان تجربه ضعیفی کسب می کنند. بازاریابانی که با تیم فروش خود همسو هستند، 26 درصد بیشتر احتمال دارد که استراتژی بازاریابی آنها در مقایسه با کسانی که این چنین نیستند، مؤثر باشد. در نهایت، هوش مصنوعی نیز در بهبود ارتباط بسیار مؤثر است و بازاریابان از آن برای اشتراک گذاری داده‌ها و همکاری موثرتر استفاده می کنند.

جمع بندی: آینده بازاریابی چگونه است؟

وقتی صحبت از تغییر می شود، باید جزئیات زیادی را در نظر بگیرید. برای ایجاد فهرست دقیق از تاکتیک‌ها، فرصت‌ها، چالش‌ها و کانال‌هایی که بازاریابان محتوا در سال 2024 از آنها استفاده خواهند کرد، لازم است تا گزارش های ترندهای بازاریابی را بررسی نمایید. همچنین تغییرات آینده بازاریابی با هوش مصنوعی را نیز در نظر بگیرید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *