دلایل استفاده از Google Colab
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

دلایل و نحوه استفاده از Google Colab

ممکن است برای افراد مبتدی که می‌خواهند در زمینه یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی تجربه کسب کنند، دسترسی به مجموعه‌های بزرگ داده یا امکانات محاسباتی، پیچیده به نظر برسد. Google Colab یک ابزار رایگان است که امکاناتی مانند GPUs، TPUs و کتابخانه Python را فراهم می کند تا کاربران تجربه کسب کرده و مهارت های خود را تقویت کنند. Google Colab یک پلتفرم رایگان برای اجرای کدهای پایتون مبتنی بر وب است که توسط گوگل ارائه می‌شود. Google Colab به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از منابع و بدون نیاز به نصب نرم‌افزارها، کدهای خود را اجرا نموده و تجزیه و تحلیل داده‌ها را انجام دهید. 

پلتفرم Google Colab

تصویر(1)

Google Colab چیست؟

Google Colaboratory یا Colab، نسخه‌ای مبتنی بر سرویس (as-a-service) از Jupyter Notebook است که به شما اجازه می دهد کد پایتون را به صورت آنلاین نوشته و از طریق مرورگرتان اجرا کنید. 

در واقع، با استفاده از Colab، می‌توانید به محیط پایتون دسترسی پیدا نموده و کدهای خود را توسعه دهید. Colab به شما این امکان را می‌دهد تا کدهای خود را همزمان اجرا کنید. همچنین، Colab از امکاناتی مانند اشتراک‌گذاری آسان کد و دسترسی به منابع محاسباتی قدرتمند در فضای ابری نیز برخوردار است. Colab notebook ها در حساب Google Drive ذخیره شده و می‌توانند با سایر کاربران به اشتراک گذاشته شوند. همچنین notebook ها دارای قابلیت ذخیره خودکار هستند اما از ویرایش همزمان پشتیبانی نمی کنند. بدین تربیت، تغییرات در notebook ها باید به صورت متوالی صورت گیرد. 

مزایای Google Colab 

توسعه‌دهندگان می‌توانند از Colab برای همکاری در حل مسائل مربوط به تحلیل داده استفاده کنند. آنها قادر خواهند بود تا کدهای اصلی را در یک loop فشرده نوشته، اجرا و ویرایش نمایند. notebook ها می‌توانند شامل تصاویر به عنوان بخشی از مستندات یا خروجی تولید شده توسط کدها باشند. Google Colab نیاز به نصب و پیکربندی پیچیده را از بین می‌برد زیرا مستقیماً در مرورگر اجرا می‌شود.

نحوه استفاده از Colaboratory

برای استفاده از Colaboratory باید یک حساب Google داشته باشید. در قدم اول، وارد آدرس https://colab.research.google.com/ شوید تا صفحه Welcome To Colaboratory را مشاهده کنید که حاوی لینک های معرفی ویدئویی و اطلاعات اولیه درباره نحوه استفاده از Colab است. 

ساخت workbook

از منوی "File" روی "New notebook" کلیک کنید تا یک Workbook ایجاد گردد.

workbook در Google Colab

تصویر(2)

اگر هنوز به یک حساب کاربری Google وارد نشده‌اید، سیستم شما را برای ورود به حساب کاربری دعوت خواهد کرد. notebook به طور پیش‌فرض نام گذاری شده است. برای تغییر نام آن، روی فیلد "Rename notebook" کلیک کنید.

notebook  در Google Colab

تصویر(3)

از بخش "Insert" می توانید انواع سلول ها مانند ""Code cell"، "Text cell و... را مشاهده نمایید.

Text cell و Code cell در Google Colab

تصویر(4)

کد، اشکال زدایی، تکرار

شما می‌توانید کد پایتون را در بخش code cell وارد کنید تا اجرا گردد. این کد می‌تواند کاملاً مجزا باشد.

notebook می تواند به عنوان یک گزارش از کارها مورد استفاده قرار گیرد. در این حالت، قطعات کد قدیمی‌تر دیگر استفاده نمی‌شوند و تنها قسمت‌های جدیدتر کد اجرا خواهند شد. همچنین، می‌توانید notebook را به عنوان مجموعه‌ای از بلوک‌های کد در نظر بگیرید که قرار است به صورت مداوم اجرا شوند. در این حالت لازم است از منوی "Runtime" گزینه‌هایی مانند Run all، Run before یا Run the focused cell را انتخاب کنید.

منوی Runtime در Google Colab

تصویر(5)

هر code cell دارای یک آیکون run  در سمت چپ cell است. می توانید کد را درون یک سلول وارد نموده و روی آیکون run کلیک کنید تا سریعا اجرا گردد.

 آیکون run در Google Colab

تصویر(6)

اگر کد خطا ایجاد کند، خروجی آن زیر سلول نمایش داده می‌شود. با اصلاح مشکل و اجرای مجدد، متن خطا از بین رفته و خروجی برنامه ظاهر خواهد شد. اگر به بخش "Insert" سپس "text cell" مراجعه نمایید، می توانید متن را در سمت چپ سلول متنی وارد نموده و خروجی آن را در سمت راست مشاهده کنید.

کد خطا در Google Colab

تصویر(7)

بعد از اتمام ویرایش یک بلوک، فقط نسخه نهایی نمایش داده می‌شود. همچنین، باید با رابط کاربری آشنا شده و از آن برای کدنویسی آزمایشی استفاده کنید.

جمع بندی 

همانطور که بیان شد Google Colab امکان توسعه، اجرا و اشتراک‌گذاری notebook های پایتون را برای کاربران فراهم می‌کند. با استفاده از Google Colab می‌توانید بدون نیاز به نصب و پیکربندی، از طریق مرورگر کدها را توسعه داده و اجرا نمایید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *