مزایای خدمات سئو
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

خدمات سئو چیست و شامل چه اقداماتی می شود؟

خدمات سئو کمک می کند تا با بهینه سازی وب سایتتان، رتبه آن را در نتایج جستجوی گوگل ارتقا دهید و ترافیک ارگانیک (طبیعی) بیشتری جذب کنید. این امر در نهایت منجر به افزایش درآمد و فروش شما خواهد شد. خدمات سئو می تواند به صورت یکباره یا مستمر ارائه شود. در حالت یکباره، متخصص سئو وب سایت را به طور کامل بررسی و بهینه سازی می کند. در حالت مستمر، متخصص سئو به طور مداوم بر عملکرد وب سایت شما نظارت کرده و در صورت نیاز، تغییرات لازم را اعمال می نماید.

ارائه دهندگان خدمات سئو شامل فریلنسرها، مشاوران و آژانس های دیجیتال مارکتینگ هستند. انتخاب بهترین گزینه به نیازها و بودجه شما بستگی دارد. با خواندن ادامه این مطلب، اطلاعات بیشتری در مورد خدمات سئو به دست خواهید آورد، از جمله اینکه چه معنایی دارند، هزینه آنها چقدر است، چه خدماتی را باید شامل شوند و چگونه بهترین نوع خدمات سئو را بیابید.

ارائه دهندگان خدمات سئو

تصویر(1)

خدمات سئو چیست؟

خدمات سئو به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که توسط یک آژانس دیجیتال مارکتینگ، فریلنسر یا مشاور برای بهبود وضعیت وب‌سایت شما در موتورهای جستجو مانند گوگل انجام می‌شود. هدف نهایی این خدمات، افزایش ترافیک ورودی و در نتیجه کسب درآمد بیشتر از طریق موتورهای جستجو است.

بسته‌های معمول خدمات سئو شامل سئوی داخلی (on-page SEO)، سئوی خارجی (off-page SEO)، و سئوی فنی (technical SEO) می‌شوند. با این حال، برخی از این بسته‌ها ممکن است روی یک بخش خاص، مانند سئوی خارجی، تمرکز بیشتری داشته باشند.

دلایل استفاده از خدمات سئو

تصویر(2)

چرا باید از خدمات سئو استفاده کنید؟

سرمایه گذاری روی خدمات سئو مزایای متعددی به همراه دارد. چند نمونه از این مزایا عبارتند از:

  • دریافت کمک در زمینه‌های تخصصی سئو: شامل سئوی خارجی، سئوی محلی و سئوی فنی می‌شود.
  • صرفه جویی در زمان: با برون سپاری کارهای سئو مانند تحقیق برای کلیدواژه، تولید محتوا و لینک سازی، در وقت خود صرفه جویی کنید.
  • بهبود ردیابی بازگشت سرمایه (ROI): با پلتفرم هایی مانند MarketingCloudFX می توانید به شکل بهتری بازگشت سرمایه خود را در حوزه سئو دنبال کنید.
  • بهینه سازی بودجه بازاریابی: هزینه سالیانه بسته‌های سئو در مقایسه با استخدام تیم داخلی چهار برابر مقرون به صرفه تر است.
  • دریافت پشتیبانی بیشتر برای استراتژی سئو از یک تیم بزرگتر: یک آژانس سئو با داشتن تیمی مجرب از متخصصین، می‌تواند استراتژی سئوی شما را به شکل بهتری پشتیبانی کند.

به طور کلی، خدمات یک آژانس سئو کمک می‌کند تا استراتژی سئوی سودآوری را پیاده‌سازی کنید و همچنین عملکرد جستجوی ارگانیک خود را ردیابی و نظارت نمایید. بهترین بخش این است که با برون سپاری سئو، زمان بیشتری برای تمرکز روی پروژه‌های تخصصی خود خواهید داشت.

انواع متداول خدمات سئو عبارتند از:

  • خدمات سئوی محلی: این نوع سئو، وب‌سایت و لیست های محلی را برای جستجوهای محلی بهینه می‌کند.
  • خدمات سئوی تجارت الکترونیک: این نوع سئو، وب‌سایت را برای خرید آنلاین بهینه می‌ نماید.
  • خدمات سئوی صوتی: این نوع سئو، وب‌سایت را برای جستجوهای صوتی بهینه می‌کند.
  • خدمات سئوی ممیزی: این نوع سئو، مهمترین مشکلات سئوی وب‌سایت شما را شناسایی و برطرف می‌ نماید.

برای بسیاری از شرکت‌ها، بسته‌های سنتی سئو شامل تمام موارد موردنیاز جهت موفقیت آنها می‌شود. با این حال، اگر یک فروشگاه محلی یا تجارت الکترونیک دارید، راه‌حل‌های سئوی محلی و تجارت الکترونیک، یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند که می‌تواند تأثیر استراتژی سئوی شما را به حداکثر برساند.

در برخی موارد، خدمات سئو روی بخش‌های خاصی از سئو تمرکز می‌کنند، مانند:

  • سئوی داخلی (On-page SEO): این نوع سئو روی بهینه‌سازی‌های مرتبط با وب‌سایت شما، مانند تگ‌های عنوان، محتوا و موارد دیگر تمرکز دارد.
  • سئوی خارجی (Off-page SEO): این نوع سئو روی بهینه‌سازی‌های مرتبط با حضور آنلاین شما، مانند بک‌لینک‌های وب‌سایت تمرکز دارد.
  • سئوی فنی (Technical SEO): این نوع سئو روی بهینه‌سازی‌های مرتبط با بخش فنی وب‌سایت، مانند سرعت صفحه، ساختار سایت و موارد دیگر تمرکز دارد.

از آنجایی که برای موفقیت در سئو، نیاز به سئوی داخلی، خارجی و فنی است، معمولاً شرکت‌ها در این نوع خدمات به صورت مجزا سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. اکثر شرکت‌ها بسته‌های سئوی کامل را انتخاب می‌ نمایند که شامل سئوی داخلی، خارجی و فنی می‌شود. این بسته‌ها یک راه‌حل جامع برای سئو در اختیار شما قرار می‌دهند.

چه عواملی در رتبه بندی سایت توسط خدمات سئو، هدف قرار می گیرند؟

با توجه به برنامه سئوی شما، عوامل رتبه‌بندی که توسط خدمات سئو هدف قرار می‌گیرند، تغییر خواهند کرد. یک بسته سئوی کامل، بر بهینه سازی سئوی داخلی، خارجی و فنی تمرکز می کند، در حالی که بسته سئوی خارجی، تنها بر بهینه سازی سئوی خارجی متمرکز است.

انواع خدمات سئو

تصویر(3)

موتورهای جستجو مانند گوگل بیش از ۲۰۰ عامل برای رتبه بندی وب سایت ها دارند.

مهمترین این عوامل عبارتند از:

  • پروفایل بک لینک: این عامل روی کیفیت و کمیت وب سایت های خارجی که به سایت شما لینک می دهند، تمرکز دارد.
  • محتوای شما: این عامل شامل هدف قرار دادن کلمات کلیدی، به کار بردن صحیح آنها، مفید بودن محتوا و موارد دیگر می شود.
  • تجربه کاربری: این عامل شامل سرعت بارگذاری صفحه، سهولت استفاده، سازگاری با موبایل و موارد دیگر می شود.

اینکه آیا برنامه سئوی شما برای بهینه سازی این عوامل رتبه بندی در نظر گرفته شود، به ارائه دهنده خدمات سئو بستگی دارد.

برای مثال، شاید یک فریلنسر روی بخش های خاصی از سئو، مانند سئوی خارجی، تمرکز کند. از طرف دیگر، یک مشاور ممکن است در زمینه ممیزی سئو تخصص داشته باشد، در حالی که آژانس ها راه حل های سئویی را ارائه دهند که شامل سئوی داخلی، خارجی و فنی باشد. برای دریافت دقیق ترین اطلاعات در مورد خدمات ارائه شده توسط یک شرکت سئو، با آنها تماس بگیرید. آنها می توانند لیستی از خدمات قابل ارائه و هزینه هایشان را در اختیار تیم شما قرار دهند تا بتوانید با استفاده از آن، برنامه های مختلف سئو را مقایسه نمایید.

خدمات سئو باید چه مواردی را شامل شوند؟

حالا که با مفهوم خدمات سئو آشنا شدید، بررسی خدماتی که توسط شرکت‌های سئو ارائه می‌شود، بسیار مهم می باشد. در حالی که هر شرکت بازاریابی دیجیتال متفاوت از دیگری است، باید با ارائه‌دهنده‌ای همکاری کنید که یک بسته کامل برای کمپین‌های سئو ارائه دهد.

بررسی سئوی خارجی

تصویر(4)

1. استراتژی اختصاصی

یک استراتژی اختصاصی، جزء اصلی تعریف خدمات سئو است. زمانی که رویکردی شخصی سازی شده برای کسب و کار خود داشته باشید، می توانید بازگشت سرمایه (ROI) خود را از سئو به حداکثر برسانید. این امر منجر به تماس، سفارش و بازدیدهای بیشتر از شرکت شما می‌شود.

اگر برای خدمات سئو سرمایه‌گذاری می‌کنید، تیم شما باید اطمینان حاصل کند که آژانس، یک استراتژی اختصاصی را ارائه می‌دهد. به این دلیل که بسیاری از شرکت‌های سئو، مخصوصا آنهایی که پلن های سئوی ارزان را تبلیغ می‌کنند، استراتژی‌های کلیشه‌ای یا تکراری ارائه می‌دهند.

با رویکرد کلیشه‌ای نسبت به سئو، کسب و کار شما حداکثر بازگشت سرمایه (ROI) را به دست نخواهد آورد. در اکثر موارد، با این نوع استراتژی‌ها، شرکت‌ها نمی‌توانند در صفحه اول نتایج جستجو ظاهر شوند زیرا تنها 25 درصد کاربران فراتر از صفحه اول نتایج جستجو می‌روند.

برای مثال در نظر بگیرید اگر صاحب یک مطب پزشکی بودید، آیا تمایل داشتید از همان استراتژی سئوی فروشگاه خرده فروشی استفاده نمایید؟ قطعا پاسخ منفی خواهد بود. مخاطبان شما متفاوت هستند و نحوه رسیدن به آنها از طریق جستجو نیز متفاوت است. به همین دلیل تیم شما باید روی خدماتی سرمایه‌گذاری کند که استراتژی‌های سفارشی ارائه می‌دهند.

2. ممیزی سئو

خدمات هر شرکت خدماتی سئو باید شامل ممیزی باشد. در یک ممیزی سئو، ارائه‌دهنده خدمات سئو استراتژی فعلی‌تان را عمیقا بررسی می کند تا ایده‌ای از عملکرد فعلی و مسائلی که مانع کسب رتبه می‌شوند، به دست آورد. حتی اگر استراتژی برای سئو نداشته باشید، آژانس موردنظر از دیدگاه سئو، سایت را ارزیابی می‌کند و به دنبال این است که در چه بخش‌هایی عملکردی خوب و در چه بخش‌هایی به بهبود سئو نیاز دارد. در حالی که می‌توانید از ابزارهای رایگان ممیزی سئو استفاده کنید اما آنها دقتی که یک تیم متخصص سئو ارائه می‌دهند را ندارند.

به همین دلیل است که خدمات سئو باید شامل ممیزی باشند. اگر این چنین نباشد، نشان‌دهنده عدم آمادگی و سرمایه‌گذاری ناکافی از سوی شرکت سئو است. همچنین فقدان ممیزی سئو نشان می‌دهد که آژانس قصد ندارد یک استراتژی اختصاصی برای کسب و کار شما ایجاد کند. به همین دلیل است که نمی‌خواهند برای ممیزی سئو وب‌سایت وقت بگذارند.

۳. بهینه سازی خارجی (Off-page optimization)

زمانی که در خدمات سئو سرمایه گذاری می کنید، پکیج شما باید شامل بهینه سازی خارجی باشد. در سئو، بهینه سازی خارجی به عواملی خارج از وب سایت اشاره دارد که بر رتبه در نتایج جستجو تأثیر می گذارند. به عنوان مثال، بک لینک ها می توانند رتبه سایت شما را در نتایج جستجو شکل دهند.

پروفایل بک لینک، تعداد و کیفیت وب سایت هایی که به سایت شما لینک می دهند را مشخص می کند. برای مثال، یک بلاگر غذا ممکن است هنگام به اشتراک گذاشتن کوکی هایی که برای عروسی او ساخته اید، به وب سایتتان لینک دهد.

به عنوان بخشی از خدمات یک شرکت سئو، آنها اغلب موارد زیر را برای سئوی خارجی ارائه می دهند:

  • تبلیغ محتوای وب سایت توسط وبلاگ نویسان و وبمسترها
  • توسعه محتوای قابل اشتراک گذاری برای بخش بلاگ سایت
  • نظارت بر اشاره ها (mentions) به شرکت شما در رسانه های اجتماعی توسط کاربران و اینفلوئنسرها
  • بهینه سازی پروفایل Google My Business

اگر نمی دانید که آیا یک آژانس سئو، بهینه سازی خارجی را در برنامه های سئوی خود ارائه می دهد، حتما این مورد را از آنها سوال کنید. آنها می‌توانند به تیم شما نمای کلی از خدمات بازاریابی سئوی خود و همچنین معنای تک‌تک موارد تحویلی را ارائه دهند. به این ترتیب، کارکنان هنگام انتخاب آژانس موردنظر می‌توانند تصمیمی آگاهانه بگیرند.

بررسی سئوی داخلی

تصویر(5)

۴. بهینه سازی داخلی (On-page optimization)

بهینه سازی داخلی، یکی دیگر از اجزای کلیدی خدمات سئو به شمار می‌رود. در بهینه سازی داخلی، شرکت سئو بر بهینه سازی ویژگی‌های وب سایت برای موتورهای جستجو مانند گوگل تمرکز می‌کند. چند نمونه خدمات قابل ارائه در حوزه بهینه سازی داخلی عبارتند از:

  • بروز رسانی تگ‌های عنوان، توضیحات متا و تگ‌های سرتیتر برای جستجو
  • ممیزی معماری اطلاعات وب سایت، ریدایرکت‌ها و ساختار لینک دهی داخلی
  • ایجاد نقشه سایت (sitemap)
  • بهینه سازی تصاویر سایت مطابق با بهترین شیوه ها
  • تحقیق و بهینه سازی وب سایت با کلمات کلیدی ارزشمند و مرتبط
  • تولید محتوای جدید و سازگار با سئو برای سایت
  • تجزیه و تحلیل قابلیت استفاده، سرعت و طراحی سایت

در اکثر موارد، بهینه سازی داخلی بخش قابل توجهی از بسته سئو را تشکیل می دهد. به همین دلیل، اگر یک شرکت سئو خدمات بهینه سازی داخلی ارائه نکند، خدمات سئو را به درستی ارائه نکرده است و تیم شما باید دنبال یک آژانس دیگر باشد.

5. بهینه سازی مستمر

سئو یک استراتژی دائمی می باشد، به همین دلیل است که تعریف خدمات سئو بر همکاری‌ کسب و کار شما با آژانس سئو، تأکید دارد. در مقایسه، خدمات مشاوره سئو روی کمک‌های کوتاه‌مدت، مانند پروژه بازطراحی وب‌سایت، تمرکز می کند. در حالت ایده آل باید به طور مداوم با آژانس خود همکاری کنید. به همین دلیل است که شرکت‌های سئو بخشی از کسب و کار شما برای افزایش دیده شدن در موتورهای جستجو و کسب درآمد هستند. بنابراین خدمات آنها باید شامل بهینه‌سازی تدریجی باشد.

با بهینه‌سازی مستمر، شرکت ارائه دهنده خدمات سئو، سایتتان را به صورت مداوم بهینه‌سازی می‌کند. حتی پس از اینکه سایت به استانداردهای سئو برسد، آنها همچنان دنبال راه‌هایی برای بهبود و ارتقای استراتژی سئو سایت هستند که این امر به شما امکان می‌دهد تا ترافیک، لید و فروش بیشتری از سئو به دست آورید.

۶. گزارشات ماهانه

شفافیت در زمینه خدمات سئو ضروری است. قطعا تمایل دارید با آژانسی کار کنید که تیم شما بتواند به آن اعتماد کند. در نتیجه، همکاری با یک شرکت سئو که شامل گزارشات ماهانه منظم است، حیاتی می باشد. با یک گزارش سئو، کسب و کار شما می تواند بلافاصله به نتایج استراتژی سئوی خود پی ببرد.

به عنوان مثال، گزارش سئو می تواند موارد زیر را پوشش دهد:

  • ترافیک ارگانیک
  • لیدهای ایجاد شده
  • فروش ایجاد شده
  • رتبه ها
  • و موارد دیگر

جلسات منظم با مدیر پروژه سئو، به تیم شما این امکان را می دهد که سوال بپرسند و گزارش خود را تک به تک بررسی کنند.

۷. ردیابی بازگشت سرمایه (ROI)

کسب و کارها بدون ردیابی بازگشت سرمایه، نمی توانند به خدمات سئو بسنده کنند. در حالی که گوگل آنالیتیکس می تواند از کسب و کارهای تجارت الکترونیک پشتیبانی کند، کسب و کارهای مبتنی بر جذب مشتری (لید) به راه حل بهتری برای ردیابی بازگشت سرمایه نیاز دارند. به همین دلیل همکاری با یک ارائه دهنده خدمات سئو که شامل ردیابی بازگشت سرمایه است، حیاتی می باشد.

هنگامی که برنامه سئو شامل ردیابی بازگشت سرمایه باشد، می توانید موارد زیر را مشاهده کنید:

  • تعداد لیدهای به دست آمده از سئو
  • تعداد فروش های ایجاد شده از سئو
  • ارزش کل فروش از لیدهای تولید شده توسط سئو
  • ارزش فروش متوسط از لیدهای تولید شده توسط سئو

معمولا این ردیابی با همگام سازی داده های بازاریابی و فروش شما کار می کند که کار ساده ای نیست.

پس چگونه بهترین بسته سئو را برای کسب و کار خود پیدا کنید؟

اول از همه، صبور باشید. انتخاب یک ارائه‌دهنده خدمات سئو ممکن است ماه‌ها طول بکشد اما اگر زمان صرف نمایید، می‌توانید شرکتی را پیدا کنید که بدون دغدغه تا سال ها با آن همکاری نمایید.

در ادامه ده نکته برای انتخاب پکیج های سئو آورده شده است:

  1. بودجه، الزامات و اهداف خود را تعیین کنید.
  2. جستجوی آنلاین برای یافتن آژانس‌های سئوی معتبر و متخصص
  3. بررسی نظرات و نمونه‌ کارهای آژانس‌ها
  4. بسته‌های قابل ارائه سئو هر آژانس را بررسی نمایید.
  5. با برترین گزینه ها برای آشنایی با فرآیند، تخصص‌ها و قابلیت‌هایشان ملاقات کنید.
  6. در صورت نیاز، قیمت‌ ها را به همراه لیستی از موارد تحویلی درخواست نمایید.
  7. هرگونه هزینه اضافی یا کارمزد را مورد بررسی دقیق قرار دهید.
  8. در خصوص اینکه چه مقدار زمان و چه منابعی از تیم شما برای آژانس مورد نیاز است، سوال  نمایید.
  9. نحوه اندازه گیری موفقیت توسط ارائه‌دهنده خدمات سئو را جویا شوید.

سخن پایانی

سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و تکنیک‌ها می باشد که هدف آن بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نتایج موتورهای جستجویی مانند گوگل است. با به‌کارگیری خدمات سئو، وب‌سایت‌ها می‌توانند ترافیک ارگانیک بیشتری جذب کنند و در نتیجه بازدید و مشتریان بیشتری به دست آورند. سئو نه تنها بر کلمات کلیدی متمرکز است بلکه به جنبه‌های فنی و محتوایی سایت نیز توجه دارد.

خدمات سئو شامل چندین بخش مختلف است. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، تحقیق کلمات کلیدی بوده که طی آن کلمات و عبارات مرتبط با کسب‌وکار شناسایی می‌شوند تا در محتوای سایت به‌کار روند. بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت نیز از دیگر خدمات سئو است که شامل نوشتن محتوای جذاب و مفید با استفاده از کلمات کلیدی مناسب، بهینه‌سازی تصاویر و بروزرسانی مطالب قدیمی می‌شود. در نهایت انتخاب یک شرکت ارائه دهنده خدمات سئو معتبر و متخصص می تواند به کسب و کارها کمک کند تا زودتر به نتایج موردنظر دست پیدا کنند. 

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *