نحوه ایجاد نقشه محتوا موثر
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

تسلط بر نقشه محتوا: یک رویکرد استراتژیک برای بهبود سئو

به کمک نقشه محتوا یا Content Mapping می توانید سئو را ارتقا دهید. در این مقاله خواهید آموخت که چگونه یک برنامه محتوایی ایجاد کنید تا بازدیدکنندگان وب سایت را به مشتریان وفادار تبدیل نمایید.

بازدیدکنندگان با اهداف و سطوح مختلف آگاهی وارد وب سایت می شوند. برای اطمینان از اینکه وب سایت شما این اهداف و نیازهای متنوع را برآورده می کند، چه کاری می توان انجام داد؟ چگونه باید از محتوا برای تسهیل روند بازدید کاربر تا تبدیل او به یک مشتری وفادار استفاده کرد؟ پاسخ این پرسش ها، نقشه محتوا می باشد.

نقشه محتوا چیست؟

Content Mapping فرآیند همسو کردن محتوا با نیازهای خاص مخاطب در مراحل مختلف سفر خریدار یا همان buyer’s journey (روندی که کاربر از لحظه ورود به سایت تا زمان خرید طی می کند) است.

تسلط بر نقشه محتوا

تصویر(1)

به عبارت دیگر، برنامه ریزی محتوا در مورد سازماندهی سایت بوده تا محتوای مرتبط در زمان مناسب، به دست کاربر مد نظر برسد.

چرا Content Mapping برای سئو مهم است؟

ایجاد یک نقشه محتوا می تواند اقدامات سئوی شما را از طرق مختلف تقویت کند. در ادامه دلایل اصلی اهمیت نقشه محتوا برای سئو آورده شده است:

ارتباط و هدف گذاری بهتر محتوا

گوگل قصد دارد مرتبط ترین نتایجی را که می تواند برای جست و جوی کاربران پیدا کند و به آنها نمایش دهد. هرچه محتوا مرتبط تر باشد، احتمال اینکه در نتایج جستجو رتبه بالاتری به دست آورد بیشتر است. Content Mapping به افزایش ارتباط محتوا و همسو کردن آن با اهداف جستجوی مخاطبان هدف در مراحل مختلف سفر خریدار کمک می کند.

افزایش تعامل کاربر

محتوای مرتبطی که مستقیما به اهداف و نیازهای بازدیدکنندگان می‌پردازد، جذاب‌تر می باشد. تعامل بهتر به معنای مدت زمان سشن طولانی تر، نرخ پرش کمتر و تعاملات بیشتر است. تمامی این موارد به گوگل نشان می دهند که سایت شما منبع محتوایی با کیفیتی بوده و ارزش رتبه بالاتری در نتایج جستجو را دارد.

بهبود بهینه سازی کلمات کلیدی

Content Mapping شامل شناسایی کلمات کلیدی است که مشتریان احتمالی شما در طول سفر خرید از آنها استفاده می کنند. هنگامی که بدانید افراد از چه کلمات کلیدی در مراحل مختلف چرخه خرید کمک می گیرند، می توانید آن عبارات را در صفحات مناسب وب سایت خود بگنجانید.

هدف قرار دادن طیف وسیعی از کلمات کلیدی، به شما این امکان را می دهد تا میزان بالاتری از اهداف کاربر را برآورده کرده و بازدید ارگانیک سایت تان را افزایش دهید.

ارائه محتوای سازمان‌یافته

یک نقشه محتوای مناسب، به ایجاد معماری محتوای شفاف و سازمان یافته برای سایت تان کمک می کند. ساختار منطقی سایت، تجربه کاربر را بهبود می بخشد و خزیدن و ایندکس صحیح صفحات تان را برای موتورهای جستجو آسان تر می کند. علاوه بر این، لینک دهی استراتژیک بین محتوای مرتبط با موضوع، می تواند اعتبار سایت تان را برای موضوعات خاص افزایش دهد.

پشتیبانی برای بروزرسانی محتوا

Content Mapping یک نمای کلی از محتوای سایت و رابطه بین بخش های مختلف محتوا و مراحل مربوط به آنها در سفر خریدار را نشان می دهد. با در دست داشتن یک نقشه، راحت‌ تر می‌توانید متوجه شوید که کدام بخش‌ های سایت شما منسوخ شده یا عملکرد ضعیف تری دارند. همچنین امکان شناسایی فرصت‌ های جدید برای توسعه محتوای بیشتر وجود خواهد داشت. به یاد داشته باشید، موتورهای جستجو محتوای تازه و بروز را ترجیح می‌دهند، این مورد می‌تواند به حفظ یا بهبود رتبه شما در طول زمان کمک کند.

نحوه ایجاد یک نقشه محتوای موثر در 6 مرحله

در ادامه، فرآیند Content Mapping شرح داده شده است:

1. پرسونای خریدار خود را بشناسید

اولین قدم این است که درک روشنی از نیازهای مختلف مشتریان خود داشته باشید. هر چه نیازها، اهداف و انگیزه های مشتریان را بهتر درک کنید، تولید محتوایی که برای آنها مفید باشد، آسان تر خواهد بود.

هدف، ایجاد پرسونای خریدار (یا آواتار مشتری) است که نشان دهنده مخاطب هدف شما باشد. با جمع‌آوری اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان فعلی خود از طریق نظرسنجی، مصاحبه و تجزیه و تحلیل وب‌ سایت شروع کنید. به دنبال داده هایی مانند سن، موقعیت مکانی، سطح درآمد و داده های روانشناختی، از جمله علایق شخصی، ترجیحات خرید و غیره باشید. هنگامی که داده ها جمع آوری کردید، وقت آن است که پرسونای خریدار خود را بسازید. هر پرسونا باید دقیق و خاص باشد، مانند نمونه زیر:

پرسونای خریدار: "بازاریاب دیجیتالی"

  • مشخصات فردی: 32 ساله، ساکن رشت، مجرد، متخصص بازاریابی.
  • نقش حرفه ای: مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال در یک استارتاپ.
  • هدف: افزایش آگاهی از برند و تولید لید به کمک استراتژی‌های دیجیتال.
  • چالش ها: بودجه و منابع محدود است. به ابزارهایی نیاز دارد که ROI را افزایش دهد. 
  • ویژگی های رفتاری: در لینکدین بسیار فعال است، برای آموزش به وبلاگ های صنعتی و وبینارها متکی می باشد.
  • عوامل تصمیم گیری: نرم افزارها و ابزارهای مقرون به صرفه با پشتیبانی مناسب از کاربر را در اولویت قرار می دهد.
  • محتوای ترجیحی: از راهنماهای مناسب، مطالعات موردی و وبینارهای رایگان لذت می برد.

ایجاد پرسونای خریدار

تصویر(2)

2. نقشه محتوا خریدار را مشخص کنید

گام بعدی این است که سفر خریدار را برای هر یک از پرسوناهای خود ترسیم کنید. این مورد شما را در ایجاد محتوایی که نیازهای پرسوناهای مختلف را در هر مرحله از فرآیند تصمیم گیری برآورده می نماید، راهنمایی می کند.

به طور معمول، سفر خریدار از سه مرحله اصلی تشکیل شده است:

  • آگاهی: در این مرحله، شخص ابتدا از یک مشکل یا نیاز آگاه خواهد شد. به عنوان مثال، "بازایاب دیجیتال" متوجه می شود که باید ROI بازاریابی دیجیتال خود را بهبود بخشد. او برای دریافت ایده به گوگل مراجعه کرده و روی یکی از پست های آموزشی وبلاگ شما که در مورد استراتژی های بازاریابی دیجیتال است، کلیک می کند.
  • بررسی: در این مرحله، پرسونای شما راه حل های مختلفی را برای رفع مشکل ارزیابی می کند. به عنوان مثال، بازاریاب دیجیتال متوجه شده که تیم او یک پلتفرم بازاریابی جدید برای بهینه سازی کمپین ها نیاز دارد. اکنون، او در حال تحقیق درباره ویژگی ها و مزایای ابزارهای مختلف است تا راه حل هایی که می توانند نیازهای او را برآورده کنند، بیابد. برای درک بهتر آنچه شرکت تان ارائه می دهد، او چند راهنمای شما را خوانده و ویدیوهای مربوط به نمایش محصول تان را تماشا می کند.
  • تصمیم: در این مرحله، پرسونای شما گزینه های مدنظر خود را انتخاب کرده و آماده تصمیم گیری برای خرید است. به عنوان مثال، بازاریاب دیجیتال را در نظر بگیرید. برای کاهش نگرانی‌ های لحظه آخری، او بازخورد مثبت سایر مشتریان را در صفحه توضیحات شما می‌خواند و در نهایت خرید خود را انجام می دهد. 

3. قرار دادن محتوای موجود در مراحل مختلف سفر خریدار

اکنون لازم است که محتوای خود را بر اساس جایگاه آن، در سفر خریدار طبقه‌بندی کنید. یک رویکرد رایج این است که محتوا را به سه بخش تقسیم نمایید:

  • بالای قیف (TOFU): این محتوا برای بازدیدکنندگان در مرحله "آگاهی" طراحی شده است. هدف این مرحله ارائه پیشنهاد فروش نیست بلکه ارائه اطلاعات مفید، ایجاد اعتماد و افزایش آگاهی از راه حل شما است. محتوای TOFU شامل مقالات بلاگ، اینفوگرافیک ها و ویدیوهای آموزشی در مورد موضوعات مربوط به برند می باشد.
  • میانه قیف (MOFU): این محتوا برای کسانی که در مرحله بررسی هستند طراحی شده است. MOFU به طور عمیق‌ تری مزایا و ویژگی‌ های راه حل شما را بررسی می کند. نمونه‌ هایی از این نوع محتوا شامل وبینارها، مطالعات موردی و معرفی محصول هستند.
  • پایین قیف (BOFU): این محتوا طراحی شده است تا به بازدیدکنندگانی که آماده خرید هستند جهت تصمیم گیری نهایی کمک کند. از آنجا که کاربران در این مرحله با آنچه می‌توانید به آنها ارائه دهید آشنا هستند، هدف رفع هرگونه ابهام یا سوال باقیمانده در مسیر فروش می باشد. محتوای BOFU شامل پیشنهادهای ویژه، تست رایگان، صفحات خط‌ مشی حمل و بازگشت وجه، نظرات مشتریان و توصیه ها است.

4. بهینه‌سازی صفحات موجود برای کلمات کلیدی مناسب

بعد از شناسایی جایگاه هر صفحه در سفر خریدار، به بهینه‌ سازی آنها برای کلمات کلیدی مناسب نیاز خواهید داشت. پیش از آغاز این فرآیند، توصیه می شود ابتدا فهرست کلمات کلیدی فعلی خود را مرور کرده و در صورت نیاز، به گسترش آن بپردازید تا بروز و جامع باشد.

هدف، ایجاد فهرستی کامل از عبارت هایی است که کاربران هنگام جستجوی محتوای TOFU، MOFU و BOFU مربوط به کسب‌ و کار شما، استفاده می‌ کنند. پس از آماده‌سازی فهرست کلمات کلیدی جدید، مطمئن شوید که صفحات اگر از قبل بهینه‌ سازی نشده اند، برای کلمات کلیدی اصلی بهینه شوند. در ادامه برخی از بهترین شیوه‌ هایی که باید هنگام بهینه‌ سازی محتوای خود به آنها توجه کنید آمده است:

تطبیق صفحات با هدف کلمه کلیدی: تنها یک کلمه کلیدی را به هر صفحه اختصاص دهید. اگر هنوز صفحه‌ ای برای یک کلمه کلیدی خاص ندارید، می‌ توانید آن را به برنامه محتوای خود اضافه کنید. 

بروزرسانی تگ‌ های متا: عنوان‌ ها، توضیحات متا و تگ‌ های هدر را تنظیم کرده تا کلمه کلیدی هدف و عبارات مشابه را در بر گیرند. این مورد نه تنها به گوگل در درک مرتبط بودن صفحه کمک می‌کند بلکه می‌ تواند باعث دریافت کلیک‌ های بیشتر از نتایج جستجو نیز شود.

افزودن کلمات کلیدی به محتوا: کلمه کلیدی هدف را در محتوای خود، به ویژه مقدمه، نتیجه‌ گیری و عناوین، درج کنید. تمامی موقعیت‌ های قرارگیری کلمه کلیدی باید برای کاربر طبیعی به نظر برسند. همچنین از استفاده زیاد کلمه کلیدی نیز پرهیز نمایید. استفاده بیش از حد کلمات کلیدی، توسط موتورهای جستجو به عنوان اسپم در نظر گرفته می‌ شود و می‌ تواند به اقدامات سئوی شما آسیب برساند.

فرآیند Content Mapping

تصویر(3)

پرهیز از کلمات کلیدی Cannibalization: زمانی که دو یا چند صفحه از یک وب‌ سایت به کلمه کلیدی هدف مشابه می‌ پردازند، موتورهای جستجو در تعیین صفحه‌ ای که باید رتبه‌بندی شود، با مشکل روبرو می‌شوند. این موضوع می‌تواند پتانسیل کسب رتبه صفحات مشابه را کاهش دهد. بنابراین، سعی کنید هیچ دو صفحه ای به یک کلمه کلیدی اصلی یکسان اشاره نداشته باشند. 

5. بروزرسانی لینک های داخلی به صورت استراتژیک

لینک های داخلی راهی هستند که کاربران شما توسط آنها از یک صفحه به صفحه دیگر می روند. این لینک ها برای ناوبری سایت ضروری هستند. از طرف دیگر باعث می شوند قدرت رتبه بندی یک صفحه نیز افزایش پیدا کند. البته از آنجایی که هدف نهایی وب‌ سایت شما تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری است، هر صفحه باید حاوی لینک هایی باشد که کاربران را به مرحله بعدی در مسیر خرید هدایت می کند.

6. شناسایی شکاف‌های محتوایی برای اصلاح در تقویم ویرایش شما

مرحله بعدی، شناسایی فرصت‌ ها برای ایجاد محتوای جدید یا گسترش محتوای موجود است. بعد از گسترش لیست کلمات کلیدی در مرحله 4، احتمالاً چندین کلمه کلیدی مرتبط پیدا خواهید کرد که در حال حاضر محتوایی برای آنها ندارید. این کلمات کلیدی می‌ توانند مبنای تقویم محتوای جدید شما را شکل دهند. نکات مهمی که باید در هنگام تعیین اولویت کلمات کلیدی برای برنامه تولید محتوا نظر گرفت به شکل زیر می باشند:

اهداف بازاریابی: هدف اصلی بازاریابی شما چیست؟ اگر هدف افزایش ترافیک و آگاهی از برند است، تمرکز بر کلمات کلیدی (TOFU (Top of Funnel باید اولویت تان باشد اما اگر هدف افزایش نرخ تبدیل فروش است، تمرکز بر کلمات کلیدی BOFU (Bottom of Funnel) گزینه بهتری خواهد بود.

ارتباط با مخاطبان: اولویت را به کلمات کلیدی اختصاص دهید که نیازهای اصلی مخاطبان هدف شما می باشند. بررسی کنید آیا موضوعات یا سوالاتی وجود دارند که احتمالاً خریداران شما در ذهن دارند اما محتوای تان هنوز به آنها نپرداخته است؟

حجم جستجو و رقابت: کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا معمولاً سخت‌ تر رتبه‌ بندی می شوند. برای افزایش اقتدار سایت خود در موضوعات خاص، خوشه‌ های محتوایی ایجاد کنید. خوشه‌ های محتوایی شامل یک "مقاله محوری" اصلی هستند که موضوع اصلی را به طور کلی بررسی می کنند و به چندین "خوشه‌" با موضوعات فرعی مرتبط، لینک می شوند.

ایجاد نقشه محتوا

تصویر(4)

جمع بندی

ایجاد نقشه محتوا یک استراتژی قدرتمند برای هر کسب و کاری است که به دنبال افزایش بازدید و توانایی وب‌سایت در جذب بازدیدکنندگان و تبدیل آنها به مشتری می باشد.

با درک و پاسخگویی به نیازهای متنوع مخاطبان خود در طول سفر خرید، می‌ توانید برندتان را به عنوان یک منبع ارزشمند اطلاعات معرفی کرده و بازدیدکنندگان را از آگاهی اولیه تا تصمیم‌گیری برای خرید، راهنمایی کنید. ایجاد یک نقشه محتوا نیازمند برنامه‌ ریزی دقیق و توجه به جزئیات می باشد. بررسی و بروزرسانی منظم نقشه محتوا به شما این اطمینان را می دهد که همچنان برای هدایت استراتژی محتوای شما، مرتبط و موثر است. 

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *