تغییرات الگوریتم یوتیوب و تاثیر آن بر تولیدکنندگان محتوا
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

تغییرات الگوریتم یوتیوب در سال 2023

در صورتی که علاقه‌مند به درک عملکرد الگوریتم یوتیوب و تغییراتی که در سال 2023 برای تولیدکنندگان محتوا و بازاریابان این پلتفرم ایجاد می‌شود، هستید، مصاحبه جدید و جذابی وجود دارد که در ادامه بیان خواهد شد. در این مصاحبه، رنه ریچی و تاد بوپر در مورد آینده، تغییرات الگوریتم یوتیوب و تأثیر آن روی تولیدکنندگان محتوا، به طور مفصل صحبت کرده اند. اگر علاقه‌ مند به مطالعه این مصاحبه هستید و تمایل دارید در خصوص الگوریتم یوتیوب و تاثیری که ممکن است روی استراتژی بازاریابی شما بگذارد، اطلاعاتی کسب کنید، برخی از نکات مهم آن در این مقاله ذکر شده است. مهم‌ترین اطلاعاتی که باید در نظر داشته باشید، شامل تأکید شرکت یوتیوب بر حمایت از تولیدکنندگان و هنرمندان در پلتفرم خود و تایید این موضوع توسط رهبر آن است.

آشنایی با تغییرات الگوریتم یوتیوب

تصویر(1)

در ادامه جزئیات بیشتری درباره این موضوع مطرح می شود.

بررسی تغییرات الگوریتم یوتیوب

1. کلیک و نمایش

در ابتدای تاسیس (سال 2005)، یوتیوب نیاز به بازدید داشت تا به عنوان یک پلتفرم قدرتمند برای ویدیو شناخته شود. در آن زمان، همه چیز حول محور مخاطبان و بازدیدها بود و الگوریتم اولیه یوتیوب ویدیوهایی را پیشنهاد می‌کرد که بیشترین بازدید یا کلیک را دریافت نمایند. به عبارت دیگر، هر چه بیشتر مردم روی ویدیو کلیک می‌کردند، آن ویدیو بیشتر برای دیگران نمایش داده می‌شد تا بیشترین تعداد کلیک را به دست آورد.

اما در سال 2011، یوتیوب متوجه شد که این نوع پیشنهاد باعث ایجاد روشی به نام "Clickbait" شده است. در این روش، عناوین و تصاویری طراحی می‌شدند که کلیک بالایی دریافت نمایند اما اهمیتی به محتوای ویدیو و تجربه کاربر نمی دادند. این مسئله موجب شد تا تغییرات الگوریتم یوتیوب کم کم اهمیت یابد. 

بررسی تخصصی تغییرات الگوریتم یوتیوب

تصویر(2)

2. زمان تماشا

با هدف مقابله با کلیک‌بیت، در سال 2012 این پلتفرم شروع به بررسی زمان تماشای ویدیو و زمان کلی که در یوتیوب صرف می‌شود، نمود. شعار نیز این بود:

"ویدیوهایی ایجاد کنید که مخاطبان تمایل به تماشای آنها داشته باشند تا الگوریتم به شما پاداش دهد."

مشکل اینجا بود که تغییرات الگوریتم یوتیوب در سال های قبل حجم ویدیو را در نظر نمی‌گرفت و زمان تماشای ویدیو را از زمان کلی صرف شده در این پلتفرم تفکیک نمی‌کرد. برای تولیدکنندگان محتوا، این موضوع کمی گیج‌کننده بود و یوتیوب تصمیم گرفت مسیر دیگری را انتخاب کند.

3. رضایت

تلاش برای سنجیدن رفتار کاربران نتایج مطلوبی به همراه نداشت، بنابراین در سال 2015، یوتیوب تصمیم گرفت از کاربران در مورد سطح رضایتشان سوال کند و اطلاعات را به طور مستقیم و توسط نظرسنجی‌ها، جمع‌آوری نماید. بنابراین، به جای پیشنهاد ویدیوهایی که دیگران تماشا می‌کنند، شروع به پیشنهاد ویدیوهایی کرد که هر بیننده بیشتر تمایل به تماشای آنها داشته باشد و البته نتایج به نظر خوب بودند. در سال 2018، حدود 70٪ زمان تماشا در یوتیوب به تماشای ویدیوهای پیشنهاد شده اختصاص یافت.

در آینده چه تغییراتی در الگوریتم یوتیوب ایجاد می شود؟

پس از بررسی رویکردهای مختلف، رضایت و پیشنهاد ویدیوهای اختصاصی به هر کاربر، باقی می‌ماند. پلتفرم یوتیوب درک کرد که این روش بهترین راه برای تشویق به صرف زمان بیشتر در ویدیوها است و آن را ثابت نمود.

اما، چه تغییراتی از سال 2015 تاکنون رخ داده است؟ از آن زمان تاکنون، با توجه به اینکه میزان رضایت رسماً به‌عنوان معیار اصلی در نظر گرفته شد، یوتیوب راهکارهای پیشنهاد ویدیو بر اساس رفتار هر فرد را بهبود بخشیده است. جهت پیشنهاد ویدیوها، پلتفرم تجزیه و تحلیل می‌کند که کاربر در گذشته از کدام ویدیوها لذت برده است، چه موضوعات یا کانال‌هایی را می پسندد و چه ویدیوهایی معمولاً با هم تماشا می‌شوند.

این نمونه از تغییرات الگوریتم یوتیوب برای درک ویدیوهایی که در مرحله بعد پیشنهاد می شوند مهم است اما YouTube یاد گرفت که چگونه به بهبود الگوریتم ادامه دهد و مطمئن شود که پیشنهادات مناسب هستند. 

تغییرات الگوریتم یوتیوب و تاثیر آن بر تولیدکنندگان محتوا

تصویر(3)

تغییرات الگوریتم یوتیوب چگونه بر تولیدکنندگان محتوا و برندها تأثیر می گذارد؟

بر اساس یک گزارش بازاریابی در سال 2023، ویدیو بازدهی بالاتری نسبت به هر فرمت رسانه‌ای دیگر دارد و بازگشت سرمایه (ROI) آن نیز به 25٪ می‌رسد. همچنین، یوتیوب به عنوان برترین پلتفرم استریمینگ، در ایالات متحده جایگاهی بالاتر نسبت به نتفلیکس دارد. با بیش از ۲.۵ میلیارد کاربر، هر دقیقه ۶۹۴،۰۰۰ دقیقه ویدیو در یوتیوب تماشا می‌شود و بیشترین بازدیدها به واسطه سیستم پیشنهاد دهنده آن رخ می‌دهد. بنابراین، یوتیوب یک پلتفرم عالی برای بازاریابی است.

همچنین، مدیرعامل یوتیوب در ابتدای سال به وضوح تأکید کرد که این پلتفرم متعهد است تا از تولید کنندگان محتوا حمایت کند. بر این اساس، تولیدکنندگان محتوایی که روابط بلندمدت با مخاطب را نسبت به بازدید زیاد در اولویت قرار می دهند، در سال 2023 نتایج عالی خواهند داشت. بنابراین، برندها و سازندگان ویدیو به جای بازدیدهای زیاد در یک هفته باید بر ایجاد یک اثر ماندگار تمرکز کنند. براساس مصاحبه انجام شده، یوتیوب از کانال های کوچکتر نیز با کمک به آنها برای شناسایی مخاطبان خود پشتیبانی خواهد کرد. همچنین یوتیوب یک تیم داخلی ایجاد کرد تا موفقیت تولیدکنندگان جدید ویدیو را در این پلتفرم ردیابی و به آنها راهکارهایی برای تقویت تولید محتوا ارائه دهد. این موضوع برای کسانی که می خواهند یک کانال یوتیوب را از ابتدا راه اندازی نمایند، بسیار عالی به نظر می رسد.

صفر تا صد تغییرات الگوریتم یوتیوب

تصویر(4)

نتیجه گیری

در صورتی که ویدیوها با دستورالعمل‌ها و سیاست‌های یوتیوب سازگار باشند، الگوریتم به محتوای آن اهمیتی نخواهد داد. با توجه به معیارهایی که در بالا اشاره شد، تنها بخشی که این پلتفرم به آن اهمیت می دهد، تجربه کاربر است. با در نظر داشتن این موضوع، یک نکته تغییر نخواهد کرد. سازندگان ویدیو و برندها باید به تولید محتوای مرتبط برای مخاطبان خود ادامه دهند و تغییرات الگوریتم یوتیوب تلاش آنان را تشخیص خواهد داد. به خصوص اگر یک استراتژی بلندمدت برای تولید محتوای مناسب و مرتبط با سلیقه کاربران داشته باشید، در عمل به موفقیت خوبی خواهید رسید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *