دلایل اهمیت استفاده از ccTLD
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

افزایش بازاریابی و برندسازی در فضای مجازی با استفاده از ccTLD

ایجاد حس اعتماد و اعتبار در کاربران، برای هر شرکتی که به دنبال کسب موفقیت در فضای مجازی است، مهم می باشد. استفاده از ccTLD، به عنوان یک راهکار موثر برای جذب اعتماد کاربران محسوب می شود و از طریق آن، شرکت‌ها می‌توانند تعهد خود را به بازارهای محلی یک منطقه جغرافیایی خاص نشان دهند. در ادامه مقاله به بررسی مفهوم ccTLD و نحوه ایجاد حس اعتماد و اعتبار در کاربران پرداخته می شود.

چالش های استفاده از ccTLD

تصویر(1)

ccTLD چیست؟

ccTLD مخفف country code top level domain به معنای "دامنه سطح بالای کد کشور" است که یک کشور یا منطقه خاص را نشان می دهد. هر ccTLD با یک منطقه خاص مرتبط است و می‌تواند به کاربران محلی شرکت‌ها کمک کند تا به راحتی سایت‌های مرتبط با کشور خود را بیابند. به عنوان مثال، پسوند ir. نشان دهنده ایران، us. نشان دهنده ایالات متحده، de. نشان دهنده آلمان و ca. نشان دهنده کانادا است.

استفاده از ccTLD، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا تعهد خود را نسبت به خدمات‌دهی در یک کشور یا منطقه خاص، نشان دهند. بدین ترتیب، حس اعتماد و اعتبار در مخاطبان هدف شکل خواهد گرفت.

تاریخچه استفاده از ccTLD

در دهه 1980، زمانی که شرکت IANA برای مدیریت سیستم نام دامنه یا Dns تشکیل گردید، پسوندهای ccTLD ایجاد شدند. در آن زمان، سازمان بین‌المللی استانداردسازی یا همان ISO، لیستی از کدهای دو حرفی کشورها را تهیه کرد. این پسوندها به منظور شناسایی دولت ها و استفاده در سیستم‌های مختلف بین‌المللی تعریف شده اند.

چگونگی استفاده از ccTLD

تصویر(2)

بدین ترتیب، اولین پسوندهای ccTLD تحت این چارچوب ایجاد شدند. برای مثال، کشورهای استرالیا، آلمان و فرانسه به ترتیب پسوند "de"، ".au." و "fr." را دریافت نمودند. با گسترش جهانی اینترنت، اکثر کشورها تلاش کردند تا  ccTLD های منحصر به فرد خود را داشته باشند. با گذشت زمان، تعداد ccTLD ها افزایش یافت که نشان می‌دهد مشارکت بین المللی شرکت ها در فضای اینترنت، بیشتر شده است.

علاوه بر این، پیشرفت چشمگیر شبکه جهانی اینترنت، منجر به معرفی دامنه های internationalized domain names یا IDNs شد که به کاربران اینترنت اجازه می دهند تا از حروف غیر لاتین در ccTLD ها استفاده کنند.

داستان های منحصر بفرد 

هر ccTLD دارای داستان جذابی است که نشان دهنده تنوع فرهنگی و ملیتی کشورهای مرتبط با آنها می باشد. چند نمونه عبارتند از:

  • پسوند دامنه uk.: این نوع ccTLD در ابتدا از عبارت لاتین "unitas katholica" به معنای "کلیسای جهانی" الهام گرفته شد اما سپس برای نمایش کشور United Kingdom (بریتانیا) و جنبه دیجیتالی آن به کار رفت.
  • پسوند دامنه tv.: مربوط به کشور تووالو، یکی از جزایر کوچک اقیانوس آرام است. تووالو با شرکت DotTV همکاری کرد تا از این پسوند در صنعت تلویزیون و رسانه‌ها استفاده شود. tv. یکی از ccTLD های محبوب برای سایت‌های چندرسانه‌ای است.
  • پسوند دامنه io.: این پسوند دامنه به دلیل شباهت با عبارت Input/Output که معمولاً در محاسبات و پردازش به کار می‌رود، در میان استارتاپ های فناوری و جوامع آنلاین، شهرت پیدا کرده است.

دلیل اهمیت ccTLD ها

ccTLD ها به دلایل مختلفی از جمله موارد زیر، در دنیای مجازی دارای اهمیت زیادی هستند:

بازاریابی محلی با استفاده از ccTLD

تصویر(3)

  • بازاریابی محلی: استفاده از ccTLD های مربوط به کشورها، یک فرصت عالی‌ برای کسب و کارها فراهم می‌کند تا اقدامات بازاریابی خود را با کشورهای هدفشان، هماهنگ کنند. با استفاده از TLD کشوری، شرکت‌ها می‌توانند به ایجاد کمپین‌های خاص منطقه‌ای، صفحات فرود یا landing page و تبلیغات بپردازند تا بتوانند با مخاطبان محلی ارتباط برقرار کرده و باعث افزایش راندمان و کسب درآمد شوند.
  • حفاظت از برند: ثبت دامنه های اینترنتی (TLD) مرتبط با کسب و کار، به حفاظت از برند شما در برابر سوء استفاده، کمک می‌کند. ایجاد امنیت مرتبط با ccTLD ها، می تواند مانع از بهره‌برداری رقبا یا هکرها از هویت برندتان گردد. 

چالش ها

اگرچه ccTLD ها مزایای زیادی دارند اما صاحبان وب‌سایت و کسب و کارها نیز باید چالش‌های آنها را در نظر بگیرند:

  • محدودیت بازدید جهانی: استفاده از ccTLD ممکن است نشان دهنده این باشد که وب‌سایت شما در واقع یک کشور یا منطقه خاص را هدف قرار می دهد. اگر قصد دارید کسب و کار خود را در آینده به صورت بین‌المللی گسترش دهید، باید استراتژی‌های بیشتری مانند، ساب دامنه‌ها و gTLD ها یا همان دامنه های سطح بالای عمومی را پیاده‌سازی کنید.
  • مسائل قانونی: کشورهای مختلف چارچوب قانونی متفاوتی برای سایت‌هایی که تحت ccTLD ها فعالیت می‌کنند، دارند که شامل قوانین حفاظت داده‌ها، حمایت از مشتریان و حق مالکیت معنوی هستند.

محدودیت های استفاده از ccTLD

تصویر(4)

  • در دسترس بودن دامنه: در برخی ccTLD ها، الزامات ثبت سختگیرانه‌تری وجود دارد که منجر به محدودیت در دسترسی به دامنه می‌شود. در نتیجه ممکن است دستیابی به ccTLD مورد نظر در کشورهای خاص، چالش برانگیز باشد.
  • محدودیت‌های فنی: ممکن است برخی از ccTLD ها نسبت به gTLD ها، محدودیت‌های فنی داشته باشند. به‌ عنوان مثال، ممکن است برخی ccTLD ها از قابلیت‌های خاص وب‌سایت پشتیبانی نکنند. این موضوع می‌تواند بر تجربه کاربری و کارایی کلی وب‌سایت شما تأثیر بگذارد.

نکات قابل توجه در انتخاب ccTLD

در صورتی که قصد استفاده از ccTLD های کشوری را دارید، باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید:

  • مقررات محلی: ممکن است کشورهای مختلف برای ثبت و استفاده از ccTLD ها، الزامات یا محدودیت‌های خاصی تعریف کرده باشند. برای رعایت قوانین، آشنایی با مقررات کشور موردنظر، ضروری است.
  • بررسی زبان: برخی ccTLD ها از حروف غیر لاتین استفاده می‌کنند که امکان ایجاد وب‌سایت‌هایی به زبان‌های غیر از انگلیسی را فراهم خواهد کرد. این موضوع می تواند برای مشاغلی که بازارهای غیر انگلیسی زبان را هدف قرار می دهند، مفید باشد.
  • درک بازار: قبل از انتخاب ccTLD مرتبط با یک کشور خاص، باید بررسی کنید که از نظر مخاطبان هدف شما چگونه به نظر می رسد. برخی از دامنه‌های سطح بالا ممکن است برای اهداف خاصی طراحی شده باشند که سبب ایجاد اعتماد و اعتبار در بین مشتریان خواهند شد.

جمع بندی

در دنیای دیجیتال امروزی، ایجاد اعتماد و اعتبار برای برندها و کسب موفقیت میان رقبا، بسیار حیاتی است. استفاده از ccTLD نه تنها به بهبود رتبه‌ در موتورهای جستجو کمک می‌کند بلکه نشان می‌دهد که مشاغل برای ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان محلی خود، متعهد هستند.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *