انواع بک لینک
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

20 نوع بک لینک که در سئو اهمیت بالایی دارند

بک لینک ها همچنان عاملی مهم در رتبه بندی هستند و به نظر هرگز ارزش آنها کم نمی شود اما چه نوع بک لینک هایی در سئو مهم خواهند بود؟ در این راهنما، 20 نوع مختلف backlink در سئو به همراه مثال هایی مرور خواهند شد. علاوه بر این، نکات و ترفندهای متخصصان سئو برای به دست آوردن لینک های با کیفیت بالا نیز بیان می گردد.

بک لینک سئو چیست؟

بک لینک سئو، لینکی از یک وب سایت به وب سایت دیگر است. آنها همچنین با عنوان لینک های ورودی یا خارجی نیز شناخته می شوند. backlink ها بخشی جدایی ناپذیر از الگوریتم های رتبه بندی موتورهای جستجو هستند زیرا گوگل از آنها برای تعیین اعتبار و ارتباط وب سایت استفاده می کند. هر چه تعداد بک لینک ها از منابع معتبر بیشتر باشد، شانس کسب رتبه، بالاتر خواهد رفت. در تصویر(1) نحوه نمایش بک لینک در یک صفحه وب نشان داده شده است.

نحوه نمایش بک لینک در صفحات

تصویر(1)

3 مزیت غیرقابل انکار بک لینک های سئو

اخیرا یک مطالعه نشان داده است که بیش از 46 درصد متخصصان سئو ماهانه 5000 تا 10000 دلار برای ایجاد لینک هزینه می کنند. با این حال، تقریبا 66.31 درصد از صفحات بدون بک لینک هستند و 90.63٪ نیز هیچ ترافیک جستجوی ارگانیکی از گوگل دریافت نمی کنند. در ادامه به بررسی عمیق تر این موضوع پرداخته می شود.

1. رتبه بندی جستجوی بهتر

بک لینک ها به عنوان "رای اعتماد" گوگل شناخته می شوند. اگر وب سایت شما backlink های باکیفیت دریافت کند، گوگل آن را به عنوان یک منبع قابل اعتماد می بیند و در نتیجه رتبه سایت را در نتایج جستجو ارتقا می دهد. در تصویر(2) ارتباط بین تعداد دامنه های ارجاع دهنده و رتبه بندی کلمات کلیدی نشان داده شده است.

تاثیر بک لینک در رتبه بندی صفحات

تصویر(2)

آیا این بدان معنا است که سئوکاران باید روی به دست آوردن بک لینک های فراوان تمرکز کنند؟

تعداد زیاد بک لینک با کیفیت پایین در بلندمدت کارساز نیست زیرا ممکن است گوگل آنها را اسپم تلقی کند. با این حال، پیشنهاد می شود به جای بازی با اعداد و افزایش بک لینک های بی کیفیت، backlink های با کیفیت بالا را در تعداد کمتر به دست آورید. تعریف بک لینک با کیفیت بالا چیست؟ backlink با کیفیت بالا که از یک وب سایت با اعتبار دامنه بالا می آید، نه تنها اعتماد موتورهای جستجو بلکه افراد را نیز جلب می کند.

2. اعتبار دامنه بالاتر

کسب بک لینک از وب سایت های مرتبط و معتبر، به تدریج اعتبار دامنه (Domain Authority) را بهبود می بخشد. این معیار توسط سایت Moz که یکی از معتبر ترین مراجع سئو می باشد، توسعه یافته و به وب سایت ها از 1 تا 100 امتیاز می دهد. امتیاز بالاتر نشان می دهد که وب سایت شما در SERP رتبه بالاتری خواهد داشت. با این حال، متخصصان سئو شدیدا به رتبه‌بندی دامنه (Domain Rating) سایت Ahrefs متکی هستند. این ابزار را می توان یک جایگزین تغییر یافته برای امتیاز Moz دانست. 

3. جذب ترافیک و لیدها

بک لینک ها صرفا برای بهبود رتبه وب سایت شما نیستند. در واقع آنها می توانند ترافیک ورودی با کیفیت و مشتریان احتمالی را برای سایت به ارمغان بیاورند. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی روی لینک های یک مقاله کلیک می‌کند و به صفحه وب سایت مقصد می‌رسد.

20 نوع بک لینک سئو

در ادامه، نکات کلیدی 20 نوع بک لینک ارزشمند، با مثال و نحوه کسب آنها شرح داده می شود.

1. بک لینک های Editorial

بک لینک های تحریریه یا Editorial backlinks، لینک های ارگانیک هستند و زمانی به دست می آیند که سایر وب سایت ها محتوای سایت شما را ارزشمند دانسته و به آن لینک می دهند. این نوع بک لینک ها بسیار پرطرفدار هستند زیرا بر اساس محتوای برتر و مرتبط به دست می آیند نه اینکه پولی دریافت کنند یا درخواستی داشته باشند.

بنابراین، Editorial backlinks به طور قابل توجهی عملکرد سئو را با ارسال سیگنال معتبر بودن محتوای سایت به موتورهای جستجو، بهبود می بخشد. معمولاً این پیوندها از وب سایت های بسیار معتبر با Domain Rating بالای 80 می آیند. از جمله این وب سایت ها می توان HubSpot، TechCrunch، Forbes، Vogue، سایت های خبری و غیره را نام برد. برای به دست آوردن Editorial backlinks، روی ایجاد محتوای معتبر با «اصالت و اختصاصی» تمرکز کنید. این نوع محتوا می تواند از طریق تحقیق، مطالعات موردی، جمع‌بندی کارشناسان و آزمایش‌ها ایجاد گردد.

2. بک لینک پست مهمان

بک لینک پست مهمان، نوعی backlink است که با نوشتن و انتشار محتوا در وب سایت های دیگر، به دست می آید. پست‌های مهمان به بهبود اعتبار و ایجاد ارتباط در صنعت مرتبط، کمک فراوانی می‌کنند و افزایش ارزش سئو و ترافیک هدفمند را به طور همزمان ارائه می‌دهند. برای پست مهمان باید وب سایت های معتبر را انتخاب کرد و محتوایی با پایه تحقیقاتی بالا را انتشار داد تا به مخاطبان سایت میزبان، ارزش جدیدی را ارائه کند.

3. بک لینک های شکسته را اصلاح کنید

این استراتژی شامل شناسایی لینک های شکسته در وب سایت های مرتبط و سپس پیشنهاد دادن محتوای سایت خود به عنوان جایگزین می باشد. به این ترتیب، با ارائه راه حل به مدیران دیگر وب سایت ها، یک بک لینک کسب می شود. برای اسکن وب سایت های مرتبط می توان از ابزارهایی مانند Check My Links یا Broken Link Checker استفاده کرد. سپس با صاحب سایت مورد نظر ارتباط برقرار نموده و لینک محتوای سایت خود را به عنوان جایگزین پیشنهاد دهید.

دریافت بک لینک از طریق جایگزینی لینک های شکسته

تصویر(3)

4. بک لینک های Dofollow

بک لینک های Dofollow به موتورهای جستجو اجازه می دهند آنها را دنبال کنند و ارزش لینک را به صفحه لینک داده شده منتقل نمایند. به طور پیش فرض، همه لینک ها dofollow هستند و نیازی به استفاده از ویژگی rel= “dofollow” ندارند. برای نمونه:

<a href=“https://blog.example.com/marketingexample” target=“_blank” rel=“noopener”>How COVID-19 Is Impacting Sales and Marketing Performance</a>

وقتی وب‌سایت‌های باکیفیت توسط «Dofollow» به محتوای سایتی لینک می‌دهند، اعتبار آن وب‌سایت را افزایش داده و موقعیتش را در نتایج موتورهای جستجو بهبود می‌بخشند. در نتیجه، رتبه دامنه و سایت نیز افزایش می یابد.

5. بک لینک های Nofollow

لینک های Nofollow حاوی ویژگی (rel=nofollow) هستند و به موتورهای جستجو دستور می دهند که آنها را دنبال نکنند. اگرچه آنها مستقیماً بر اعتبار دامنه مقصد تأثیر نمی گذارند اما بک لینک های Nofollow می توانند ترافیک را به سایت شما هدایت نمایند. برای نمونه:

<a rel=“noopener” target=“_blank” href=“http://www.blog.example.com/” rel=“nofollow”> Head to the example Blog </a>

6. بک لینک های کامنت و انجمن ها

بک لینک های کامنت، لینک هایی هستند که با ثبت نظرات در زیر پست های وبلاگ به دست می آورید. به همین ترتیب، backlink های انجمن از رشته پاسخ ها یا امضای شما در انجمن ها ایجاد می شوند. در حالی که آنها یکی از ساده ترین راه ها برای به دست آوردن بک لینک می باشند اما اغلب اعتبار و ارتباط کمی خواهند داشت. موتورهای جستجو از درج اسپم در نظرات آگاه هستند و در بسیاری از موارد با احتیاط بیشتری بک لینک های موجود در نظرات را تایید می کنند.

7. بک لینک های Niche Edits

Niche Edits که به عنوان "لینک های مدیریت شده" یا "الحاق لینک" نیز شناخته می شوند، مستقیما در پست های مهمان، مقالات، فهرست ها یا صفحاتی که از قبل موجود هستند، درج می گردند.

مزیت اصلی بک لینک های Niche این است که پیوندهای متنی را به صفحات فهرست شده و دارای رتبه بالا اضافه می کنند. این بدان معنا است که تقریباً بلافاصله شروع به دریافت ورودی می کند. برعکس، زمانی که از محتوای جدید (پست مهمان، انتشارات مطبوعاتی و غیره) لینک ایجاد می گردد، باید منتظر ماند تا صفحه ایندکس شود که ممکن است بین دو هفته تا یک ماه به طول بینجامد.

8. بک لینک های موجود در مطالب مطبوعاتی

این لینک ها از طریق توزیع در مطالب مطبوعاتی مرتبط با بروز رسانی ها یا رویدادهای کسب و کار، به دست می آیند. اگر به درستی انجام شوند، یک تاکتیک عالی برای دیده شدن نام تجاری و ارتقا رتبه در نتایج سئو خواهند بود. زمانی که باید توجهات به سمت برند شرکت، محصولات یا رویدادهای آن جلب شود، بهتر است از مطالب مطبوعاتی استفاده گردد. بهتر است یک متن لنگر (anchor text) طبیعی انتخاب نمایید. معمولا، URL های ساده، متن لنگر با نام برند و CTA ها بهتر از همه عمل می کنند. البته باید این موضوع را در نظر داشت که بیشتر لینک های مطبوعاتی "Nofollow" هستند.

9. بک لینک رسانه های اجتماعی

بک لینکی که در صفحات شبکه های اجتماعی درج شده و مخاطب را به سایت هدایت می نماید از مناسب ترین بک لینک ها می باشد. آنها را می توان در یک پست، نظرات و توضیحات پروفایل کاربری قرار داد یا مستقیماً در فیدها به اشتراک گذاشت.

در حالی که لینک های رسانه های اجتماعی “Nofollow” هستند، می توانند به طور غیرمستقیم افزایش ترافیک و تعامل را به ارمغان آورند و سئو را بهبود بخشند. این نوع backlink، باعث افزایش زمان بازدید از صفحه (time on page) و بهبود تعامل کاربر شده و در نتیجه آن، رتبه سایت ارتقا پیدا می کند. باید تصاویر، ویدیوها و پست های جذاب را در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشت و لینکی از آنها به صفحات سایت ایجاد نمود.

دریافت بک لینک از طریق شبکه های اجتماعی

تصویر(4)

10. بک لینک های دایرکتوری

بک لینک های دایرکتوری از دایرکتوری های آنلاین یا لیست های تجاری به دست می آیند. این نوع بک لینک ها می توانند سئوی محلی را بهبود دهند و پروفایل backlink را متنوع کنند. با این حال، نباید سایت را در صدها دایرکتوری قرار داد. باید روی دایرکتوری های معتبر و خاص که به تجارت آن سایت مرتبط هستند تمرکز گردد.

علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که اطلاعات سایت در لیست‌ها صحیح باشد زیرا Google به این موضوع برای مشاغل محلی توجه می‌کند. برخی از دایرکتوری های مناسب عبارتند از:

  • BOTW
  • Spoke
  • Yelp
  • Better Business Bureau
  • Google My Business

دریافت بک لینک از دایرکتوری های آنلاین

تصویر(5)

11. بک لینک تصویر

این نوع backlink، در واقع تصویری است که به یک سایت یا صفحه لینک داده می شود اما چرا باید به بک لینک های تصویر اهمیت داد؟ بر اساس تحقیقات انجام شده، صفحات وب دارای تصاویر تقریبا 555٪ بک لینک های با کیفیت و بیشتری کسب می کنند. رایج ترین نوع تصاویری که احتمال کسب backlink دارند، عبارتند از:

  • اینفوگرافیک
  • نمودارها
  • تصاویر محصول
  • نقشه ها
  • تصاویری که از متن پشتیبانی می کنند.

از جستجوی عکس معکوس گوگل (Google Reverse Image Search) برای شناسایی مکان استفاده تصویر سایت خود استفاده کنید. اگر شخص دیگری تصویر سایت شما را به کار برده باشد و به آن لینک نداده است، مستقیماً با مدیران وب سایت تماس گرفته و ایجاد بک لینک به سایت خود را درخواست نمایید.

12. بک لینک های ویدئویی

زمانی که ویدیو در پلتفرم هایی مانند YouTube قرار می گیرد، لینک هایی از توضیحات ویدیو یا نظرات ایجاد می گردند و به سایت هدایت می شوند. البته لینک هایی که مستقیما در YouTube درج می گردند، دارای عنصر "Nofollow" هستند.

در حالی که بک لینک های YouTube لینک مستقیم سئو ارائه نمی دهند اما همچنان لینک هایی هستند که می توانند در جستجوهای YouTube کشف شوند و ترافیک مثبتی برای سایت ایجاد کنند. همواره باید عناوین، توضیحات و برچسب های ویدیو را برای کلمات کلیدی مرتبط بهینه نمود تا تأثیر آنها روی سئو سایت را به حداکثر رساند.

13. بک لینک های پولی

بک لینک های پولی، لینک هایی هستند که جهت ایجاد آن، به دامنه مبدا هزینه پرداخت شده باشد. 74.3 درصد از ایجادکنندگان بک لینک برای ایجاد لینک هزینه می‌کنند و میانگین مبلغ برای هر لینک 83 دلار است. اعداد قابل توجه هستند اما باید در نظر داشت که خرید لینک یک تاکتیک سئو کلاه سیاه می باشد. گوگل این نوع بک لینک ها را به عنوان نقض سیاست های موتورهای جستجو در نظر می گیرد.

14. بک لینک های Edu و Gov

دامنه‌های دارای پسوند EDU و GOV قابل اعتمادترین آدرس ها برای Google هستند زیرا این سایت ها متعلق به موسسات دولتی و آموزشی می باشند. این بک لینک ها اعتبار بیشتری دارند و بسیار دشوار به دست می آیند اما ارزش تلاش کردن را خواهند داشت.

دلیل خاص بودن بک لینک های Edu و Gov این است که نمی توان آنها را خرید. در این صورت چگونه باید آنها را به دست آورد؟ برای مؤسسات آموزشی می توان بورسیه، دوره های کارآموزی دانشجویان و رویدادهایی ایجاد کرد تا توجه آنها جلب گردد. وقتی نوبت به سایت ها دارای دامنه .gov می‌رسد، این وب سایت ها بسیار گزینشی عمل می کنند. اغلب، باید با آنها تماس گرفت تا سایت و محتوای شما را در طرح های خود مشارکت دهند.

15.استفاده از نام تجاری اما بدون لینک

اگر یک وب سایت در مورد برند شما، طی یک مطالعه موردی یا تحقیقی کامل صحبت نماید اما لینکی به سایت ندهد، به آنها unlinked brand mentions گفته می شود. همین موارد فرصت های عالی برای لینک سازی هستند. از ابزار های موجود در اینترنت جهت شناسایی سایت هایی که نام برند شما را مورد بحث قرار داده اند، استفاده کنید.

16. بک لینک های پادکست

با مهمان شدن در پادکست یا زمانی که وب سایت شما در یادداشت های پادکست ذکر شده است، بک لینک دریافت می کنید. این یک راه عالی برای دریافت لینک به صفحه اصلی، افزایش حضور آنلاین و کمک به شناخته شدن در صنعت مرتبط، می باشد. وب سایت ها و پادکست های مرتبط را شناسایی کرده و با پیام های شخصی ارتباط برقرار کنید. در لیست زیر برخی از پلتفرم های محبوب پادکست آورده شده است:

  • Apple Podcasts
  • Stitcher
  • Spotify
  • Google Podcasts
  • Podchaser
  • Podcast Addict
  • Podcorn

از طریق پادکست بک لینک کسب کنید

تصویر(6)

17. بک لینک های گواهی (Testimonial)

با دریافت گواهی یا بررسی برای محصولات، خدمات یا کسب و کار، بک لینک کسب کنید. آنها یک موقعیت برد-برد هم برای کسب و کار و هم برای بررسی کنندگان هستند. برای کسب و کارها، این یک شکل ارزشمند از اثبات اجتماعی است که به اعتبار و شهرت آنها می افزاید.

18. لینک های پاورقی

لینک های پاورقی، در فوتر قرار می گیرند و در سراسر سایت قابل مشاهده هستند. آنها در هر صفحه ای ظاهر می شوند زیرا پاورقی ثابت است. از فوتر خود برای قرار دادن لینک های داخلی به صفحات مهم سایت استفاده کنید تا بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی اطلاعات را بیابند. گوگل مکرراً لینک های پاورقی را بررسی می کند تا مطمئن شود که ارائه اطلاعات با ارزش به بازدیدکنندگان به جای اهداف سئو در اولویت قرار می گیرد.

اگرچه در بیشتر مواقع، لینک های پاورقی داخلی هستند اما گاهی ممکن است لازم باشد به منابع خارجی لینک داده شود، مانند لینک به شرکتی که سایت را طراحی کرده است.

19. بک لینک های Badge یا نماد

بک لینک های Badge یا نماد، نوعی backlink منحصر به فرد هستند. این بک لینک ها زمانی ایجاد می شوند که وب سایت ها یا سازمان های دیگر به سایت شما یک Badge یا نماد دیجیتالی اهدا می کنند. این نشان‌ها معمولاً برای مشاهده دستاوردها، گواهینامه‌ها یا مشارکت‌ها ارائه می‌شوند.

دریافت بک لینک از طریق نماد دیجیتالی

تصویر(7)

20. بک لینک های ایجاد شده توسط اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها نفوذ زیادی دارند و در صنایع خود مورد احترام هستند و توصیه های آنها مورد توجه قرار می گیرد. هنگامی که آنها در محتوای خود به وب سایت شما اشاره می کنند یا به آن لینک می دهند، گوگل این بک لینک ها را یک رای اعتماد در نظر می گیرد و در الگوریتم E-E-A-T این موضوع در نظر گرفته می شود.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی 20 نوع مختلف از backlink های سئو پرداخته شد. بک لینک ها، پیوندهایی هستند که از یک وب سایت به وب سایتی دیگر ایجاد می شوند و برای رتبه‌بندی موتورهای جستجو مهم می باشند. نه تنها به دست آوردن بک لینک بلکه درک تفاوت های هر نوع از آنها نیز ضروری است. انواع مختلف لینک سازی را با سایر ابتکارات سئو ترکیب می کنید تا بازدید سایت خود را به حداکثر برسانید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *