تاثیر زمان لود صفحه بر تعامل کاربر
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

تاثیر زمان لود صفحه بر تعامل کاربران

اگر قصد دارید میزان تعامل کاربران با سایت خود را افزایش دهید، بررسی زمان لود صفحه نخستین گامی است که باید به آن دقت کنید. فریلنسرها، صاحبان مشاغل و سایر افراد فعال در این زمینه، باید بدانند که سرعت لود صفحه چقدر می تواند بر تجربه کاربر و استراتژی بازاریابی کلی آنها تاثیرگذار باشد.

زمان لود صفحه طولانی می تواند بر نحوه تعامل افراد با وب سایت شما نیز موثر باشد. وقتی لود یک سایت بیش از حد طول می کشد، این احتمال وجود دارد که بازدیدکنندگان بدون انجام هیچ گونه اقدامی آن را ترک کنند. از طرف دیگر، سرعت لود بالای صفحات به معنای فرصت های بیشتر برای ارتباط با مخاطبان و افزایش نرخ تبدیل می باشد.

در ادامه، زمان  مناسب لود صفحه، نحوه تاثیرگذاری آن بر تعامل کاربر و آنچه می توانید برای ایجاد تغییرات مثبت در سرعت و عملکرد کلی سایت خود انجام دهید را مشاهده خواهید کرد. 

مفهوم زمان لود صفحه

زمان لود، به مدتی که طول می کشد تا یک صفحه پس از کلیک کاربر روی لینک بارگذاری شود، اشاره دارد. در تصویر زیر نحوه عملکرد این فرآیند نمایش داده شده است.

مفهوم زمان لود صفحه

تصویر(1)

آغاز کار زمانی است که شخصی تصمیم می گیرد از سایت شما بازدید کند. این عمل "درخواست کاربر" نامیده می شود. هنگامی که شخصی روی یک صفحه کلیک می کند، سرور و مرورگر باید درخواست را پردازش کنند. سپس داده ها به مرورگر منتقل می گردند که با در نظر گرفتن HTML، CSS، JS و منابع دیگر، سایت برای کاربر نمایش داده می شود. این فرآیند ممکن است طولانی به نظر برسد اما باید در سریع ترین زمان رخ دهد. میانگین زمان لود برای رایانه های رومیزی 2.5 ثانیه و در موبایل 8.6 ثانیه است.

تاثیر زمان لود صفحه سایت در گوگل

نمی توان درباره زمان لود صفحه بدون اشاره به گوگل و دیدگاه آن در این زمینه بحث کرد. واقعیت این است که گوگل زمان لود صفحه را یک معیار مهم در میان بیش از ۲۰۰ معیار ارزشمند می داند. این معیار تعیین کننده موقعیت یک سایت در صفحات نتایج موتور جستجو است.

در این تعریف، گوگل و تعامل کاربر با هم مرتبط هستند. اگر سایت در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی تان ظاهر نشود، افراد کمی به صفحه شما دسترسی پیدا می کنند که به معنی تعامل کمتر است.

یک عامل دیگر مرتبط با سئو، "Core Web Vitals" گوگل است. به طور ساده، Core Web Vitals عواملی هستند که گوگل آنها را برای اندازه گیری و بهبود تجربه کاربری حائز اهمیت می داند. در حال حاضر، سه Core Vital وجود دارد:

  • Cumulative Layout Shift یا به اختصار CLS: این مورد نشان دهنده میزان تغییر و جابجایی اجزای سایت تان هنگام بارگذاری می باشد. CLS می تواند تاثیر زیادی بر UX داشته باشد. تصور کنید که از یک وب سایت بازدید نموده و سعی کرده اید روی لینکی کلیک نمایید اما دکمه ای ظاهر می شود و شما را مجبور به ورود در صفحه ای می کند که نمی خواهید از آن بازدید کنید. این مورد نمونه ای از یک CLS ضعیف می باشد.
  • Interaction the Next Paint یا به اختصار INP: این معیار به میزان واکنش گرا بودن یک سایت هنگام تعامل کاربران با صفحات، اشاره دارد. اگر بازدیدکنندگان به سرعت واکنشی از سایت شما مشاهده نکنند، ممکن است دلسرد شده و آن را ترک نمایند. گوگل اعلام نموده که برای کسب نمره INP خوب، بازدیدکنندگان باید پاسخ را در 200 میلی ثانیه یا کمتر مشاهده کنند.
  • Largest Contentful Paint یا به اختصار LCP: در نهایت، LCP بوده که مسئول اندازه گیری مدت زمان لود محتوای معنادار در سایت شما است. این مورد می تواند شامل محتوای موجود در صفحه مانند تصویر یا متن مربوط به صفحه دیگر باشد. "محتوای اصلی" بر اساس نوع صفحه و دستگاه متفاوت خواهد بود اما نکته مهم این است که گوگل به LCP و دو مورد قبلی، بسیار اهمیت می دهد.

پیشنهاد گوگل این است که صفحات وب در دسکتاپ و تلفن همراه، کمتر از ۳ ثانیه لود شوند. اگر سایت شما زمان لودی بیشتر از 3 ثانیه دارد، نگران نباشید. اقدامات زیادی وجود دارند که می توانید برای کاهش زمان لود صفحه انجام دهید و تجربه کاربری بهتری ایجاد کنید.

چگونه زمان لود صفحه سایت بر میزان تعامل کاربر تاثیر می گذارد

در ادامه بررسی می شود که چگونه زمان لود صفحه می تواند بر تعامل کاربر تاثیر مستقیم داشته باشد:

قدردانی مشتری از محتوای شما

می توانید جذاب ترین و منحصر به فرد ترین محتوا را تولید کنید، اگر لود سایت شما بیش از حد طول بکشد، افراد کمی آن را مشاهده خواهند کرد. علت هم این است که اگر افراد مجبور باشند 10 ثانیه برای مشاهده یک صفحه منتظر بمانند، در اکثر مواقع آن را ترک می نمایند.

ممکن است که خودتان این مورد را تجربه کرده باشید. به زمانی فکر کنید که تصمیم گرفته اید یک تب را ببندید زیرا لود آن خیلی طول کشیده است. 73 درصد از افراد، یک وب سایت کند را به نفع یک وب سایت سریع تر و کاربر پسندتر، ترک کرده اند.

بنابراین اگر می خواهید کاربران از زحمات شما قدردانی کنند، محتوای منتشر شده را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند و بک لینک کسب نمایید، به لود سریع نیاز دارید.

نمایش در نتایج جستجو

زمانی که متوجه می شوید 68 درصد تمام تجربیات آنلاین از طریق موتور جستجو و تمرکز گوگل بر Core Web Vitals به عنوان یک فاکتور رتبه بندی سئو شروع می شود، نباید تعجب آور باشد که زمان لود صفحه تاثیر زیادی روی دیده شدن و میزان تعامل دارد.

همانطور که قبلا عنوان شد، گوگل زمان لود را در نحوه رتبه بندی وب سایت ها جدی می گیرد. Google همیشه به سایت هایی علاقه دارد که سریع لود می شوند و تاثیر آن بر میزان ترافیک نیز بسیار مهم می باشد. در ادامه میانگین نرخ کلیک ارگانیک برای ده نتیجه اول نتایج جستجو آورده شده است:

تاثیر زمان لود صفحه بر نرخ کلیک

تصویر(2)

همانطور که مشاهده می کنید، هرچه موقعیت شما در SERP ها پایین تر باشد، به همان میزان دریافت ترافیک برای سایت تان نیز دشوارتر خواهد بود. 

نرخ پرش

سرعت می تواند تاثیر قابل توجهی بر نرخ پرش وب سایت شما داشته باشد. به زبان ساده، "پرش" زمانی رخ می دهد که یک بازدیدکننده سایت تان را بدون تعامل با صفحه یا پیمایش به صفحه ای دیگر، ترک می کند.

این دقیقاً همان اتفاقی است که پس از کلیک کاربر روی یک صفحه رخ می دهد، منتظر می ماند تا تب موردنظر لود شود و سپس به دلیل طولانی شدن زمان، آن را ترک می کند. کاربران نمی توانند آنچه که در انتظارشان بوده را مشاهده کنند و ممکن است به دلیل یک تجربه ضعیف تصمیم بگیرند دیگر هرگز از سایت شما بازدید نکنند.

اگر اطلاعی از میانگین نرخ پرش ندارید، در ادامه لیست آن آورده شده است:

  • 26-40 درصد: عالی
  • 40-70 درصد: متوسط
  • 70-90 درصد: ضعیف
  • کمتر از 20 درصد: احتمالاً یک خطای تجزیه و تحلیل است و نیاز به توجه دارد.

نرخ پرش با سرعت لود صفحه ارتباط نزدیکی دارد. اگر زمان لود صفحه از 1 ثانیه به 3 ثانیه برسد، نرخ پرش 32 درصد افزایش می یابد. نکته قابل توجه این است که اگر صفحه ای به جای 1 ثانیه در 10 ثانیه لود شود، میانگین پرش 123٪ افزایش خواهد یافت. 

نکته مهم این است که با بهبود سرعت لود صفحه خود، می توانید مشاهده کنید که نرخ پرش نیز کاهش می یابد. این بدان معنا است که افراد بیشتری سایت تان را مرور کرده و با محتوای شما تعامل برقرار می کنند.

ترافیک موبایل

با روند رو به رشد کسب و کارها، تعداد کاربران گوشی های هوشمند بیش از گذشته شده است. تخمین زده می شود که حداقل 5.61 میلیارد نفر هر روز از این نوع دستگاه استفاده می کنند. اگر سایت شما برای دسکتاپ بهینه شده باشد، یک شروع عالی خواهد بود اما کافی نیست.

کاربران موبایل نسبت به زمان لود صفحه بسیار حساس هستند. تحقیقات نشان می دهد که 40 درصد از این افراد اگر تجربه ضعیفی داشته باشند، پس از ترک سایت، دیگر به آن برنمی گردند.

این نکته به گوگل و نحوه رتبه بندی وب سایت ها نیز مربوط می شود. توسعه دهندگان اعلام کرده اند که بر بهینه سازی تجربه موبایلی متمرکز شده اند. بنابراین، اگر وب سایت شما زمان زیادی طول می کشد تا در تلفن همراه لود شود، نباید انتظار بازدیدکنندگان بیشماری را داشته باشید.

درک عمومی

درک عمومی، مانند برداشت اولیه، می تواند تاثیر زیادی بر موفقیت شما داشته باشد. مهم است که بدانید یک وب سایت بهینه شده فقط جنبه زیبایی ندارد بلکه می بایست بدانید تا چه حد برای افراد عادی قابل اعتماد است. وب سایت های کند یا غیر واکنش گرا می توانند به این تصویر آسیب بزنند.

به این موضوع فکر کنید که وب سایتتان اولین نقطه تعامل بین شما و مشتریان است. اگر بازدیدکنندگان در زمان لود با مشکلاتی مواجه شوند، ممکن است این تجربیات منفی را با هویت برند مرتبط بدانند که می تواند موجب عدم اعتماد به برند شما و در نهایت کاهش تعامل و ترافیک شود.

از سوی دیگر، تجربه کاربری مثبت می تواند اثر معکوس داشته باشد. یک وب سایت با سرعت لود بالا می تواند منجر به افزایش اعتماد و اطمینان به برند شود. اگر کاربران یک بازدید ارزشمند و به یاد ماندنی از سایت داشته باشند، نه تنها از سایت شما بازدید می کنند بلکه ممکن است کسب و کارتان را به دیگران نیز معرفی نمایند. 

تاثیر بر فروش

ارتباط بین زمان لود وب سایت و نرخ تبدیل را نمی توان چندان مورد تاکید قرار داد. نکته ضروری این است که وب سایت های سریع تر منجر به فروش بیشتر می شوند.

سایتی با سرعت لود بالا، می تواند دو و نیم برابر بیشتر از وب سایتی که بارگذاری آن پنج ثانیه طول می کشد، بازدیدکننده جذب کند. شکی نیست که بهبود سرعت لود وب سایت می تواند به شما مزیت رقابتی بدهد. اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، به ادامه مقاله توجه نمایید:

چگونه باید زمان لود صفحه خود را بهبود بخشید

در ادامه 8 روش موثر ذکر شده که می توانید زمان لود وب سایت را بهبود دهید و تجربه بهتری برای مخاطبان خود ایجاد کنید.

پیاده سازی کش صفحه

کش صفحه یکی دیگر از راه های قدرتمند برای کاهش زمان لود است. یعنی اساساً به جای اینکه صفحات هر بار که درخواست می شوند، از ابتدا آغاز به کار کنند، سرور نسخه کش شده را تحویل داده و زمان لود صفحه آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. پیاده سازی کش صفحه می تواند عملکرد سایت را بسیار بهبود بخشد، به خصوص برای وب سایت ها با محتوایی که تغییرات زیادی ندارند. 

از کدهای ساده استفاده کنید

کدهای پیچیده و حجیم می توانند تاثیر زیادی بر سرعت لود سایت داشته باشند. اگر می خواهید سرعت کارها را افزایش دهید، ساده سازی و بهینه سازی کد سایتتان ضروری می باشد. با بهینه سازی CSS، جاوا اسکریپت و HTML از طریق حذف کاراکترها، فاصله ها و کامنت های غیر ضروری، شروع کنید. این مورد اطلاعات کمتری برای "خواندن" به سرور می دهد که می تواند سرعت شما را بهبود دهد.

علاوه بر این، ساختار کد سایت خود را به طور منظم بررسی کرده تا بتوانید در صورت امکان چندین فایل جداگانه را در فایل های کمتری ادغام کنید. این مرحله ساده تعداد درخواست های HTTP مورد نیاز برای لود صفحه را کاهش می دهد.

درخواست های HTTP خارجی را کاهش دهید

بسیاری از وب سایت ها به دلیل لود بالای درخواست های HTTP خارجی، تمایل به کاهش سرعت دارند. این درخواست ها هر بار که سایت شما محتوای خارجی مانند اسکریپت ها، تصاویر یا استایل ها را لود می کند، رخ می دهد.

هر درخواست اضافی می تواند زمان لود صفحه را افزایش دهد، به خصوص اگر به چندین سرویس متکی هستید یا اطلاعات را از منابع مختلف دریافت می کنید. پیش از این، در مورد ساده کردن کد توضیحاتی ارائه شد اما راه دیگری نیز به نام lazy loading یا "بارگذاری تنبل" وجود دارد و در آن تنها مواردی که کاربر در صفحه می تواند مشاهده کند، به طور کامل بارگذاری می شوند.

بهینه سازی تصاویر

تصاویر می توانند زمان لود صفحه وب شما را تا حد زیادی بهبود دهند زیرا اغلب حاوی داده های زیادی هستند. برای مثال، اگر چندین تصویر در یک پست وبلاگ داشته باشید، مخاطبانتان ممکن است تجربه ضعیفی به دست آورند. 

بهینه سازی این تصاویر می تواند به میزان قابل توجهی حجم فایل آنها را بدون کم شدن کیفیت کاهش دهد که به معنای بارگذاری سریعتر صفحه است. یکی از بهترین ابزارها برای بهینه سازی تصاویر، Imagify می باشد. Imagify موجب می شود که سریعا تصاویر را فشرده کرده و آنها را به Avif و WebP تبدیل کنید و در عین حال همان کیفیت فوق العاده ای را که شما و مخاطبان انتظار دارید، حفظ نمایید.

بهبود سرعت لود صفحه

تصویر(3)

شکی نیست که اگر بیشتر یا همه تصاویر خود را 81 درصد کم حجم تر کنید، سایت شما به طور قابل توجهی سریعتر اجرا می شود. یعنی کاربران بیشتر با نام تجاری تان آشنا می شوند و تعامل برقرار می کنند که احتمالاً منجر به جذب ترافیک بیشتر، مشترکین و مشتریان جدید می شود.

از پلاگین ها و تم های سبک استفاده کنید

پلاگین ها و تم ها جزء ضروری هر وب سایتی هستند. پلاگین ها قابلیت های زیادی دارند که به وبمستران اجازه می دهد تا وب سایتی مطابق با دیدگاه خود بسازند. متأسفانه برخی از افزونه ها و تم ها به صورت ناکارآمد توسعه یافته اند که می تواند تاثیر زیادی بر سرعت و عملکرد سایت شما داشته باشد. اگر می خواهید از این موانع احتمالی جلوگیری کنید، از افزونه ها و تم های سبک استفاده نمایید تا سرعت سایت شما کاهش پیدا نکند.

پیشنهاد می شود هر چند وقت یکبار سرعت لود افزونه خود را مرور کرده و افزونه هایی که دیگر استفاده نمی کنید، غیرفعال یا حذف نمایید. این مورد به بهبود زمان بارگذاری صفحه نیز کمک می کند.

پلن هاست خود را ارتقا دهید

پلن هاست تان می تواند نقش مهمی در عملکرد وب سایت داشته باشد. پلن های  میزبانی سطح پایین، اگرچه مقرون به صرفه هستند اما محدودیت هایی در منابعی مانند پهنای باند، فضای ذخیره سازی و قدرت پردازش دارند. با افزایش محبوبیت و ترافیک سایت، این محدودیت ها می تواند منجر به کاهش زمان بارگذاری و حتی خرابی در زمان اوج ترافیک شود.

استفاده از شبکه توزیع محتوا (CDN)

پیاده سازی یک شبکه توزیع محتوا (CDN) راهی عالی برای افزایش سرعت سایت شما است، به خصوص اگر مخاطبان تان از سراسر جهان هستند. به زبان ساده، CDN با ذخیره یک کپی از سایت شما در چندین سرور از سراسر جهان، زمان لود صفحه را بهبود می دهد. 

میزبانی ویدیوها خارج از سایت

در نهایت، میزبانی ویدیوها به طور مستقیم در وب سایت، می تواند تاثیر قابل توجهی بر عملکرد داشته باشد. ویدیوها تقریباً همیشه حجیم هستند و هر بار بازدیدکننده روی پخش کلیک می کند، سایت شما باید محتوا را مرور کند که می تواند بر سرعت لود تاثیر بگذارد.

برای مقابله با آن، ویدیوهای خود را خارج از سایت و در یک پلتفرم اختصاصی میزبانی کنید. این کار مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله آنها می توان به صرفه جویی در منابع سرور، ارائه یک تجربه پخش با کیفیت بالا برای بازدیدکنندگان اشاره نمود.

جمع بندی

استراتژی هایی که در این مقاله خدمتتان ارائه شدند، در ترکیب با ابزارهای مناسب می توانند به شما در بهبود چشمگیر زمان لود صفحه کمک کنند. صرفه جویی چند ثانیه در تلفن همراه و دسکتاپ، ایجاد ارتباط با مخاطبان را آسان تر می کند، ترافیک سایت را افزایش می دهد و مشتریان بیشتری را به همراه می آورد.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *