آموزش ایجاد ساختار سایت
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

راهنمای جامع ایجاد ساختار سایت

سایت شما باید یک ساختار تعریف شده داشته باشد، زیرا بدون آن، صرفا مجموعه ای تصادفی از صفحات و پست های وبلاگ می باشد. کاربران شما برای مرور کردن سایت به یک ساختار نیاز دارند تا از صفحه ای به صفحه دیگر مراجعه کنند. همچنین گوگل از ساختار سایت شما برای تعیین اینکه چه محتوایی مهم بوده و چه مواردی اهمیت کمتری را دارند، استفاده می‌کند. این مقاله هر آنچه را که باید در مورد ایجاد ساختار سایت بدانید، شرح خواهد داد.

ایجاد ساختار سایت در سئو نیز تاثیر دارد.

تصویر(1)

چرا ساختار سایت شما مهم است؟

ساختار وب سایت برای ارائه تجربه کاربری مناسب و دسترسی به محتوای آن، بسیار مهم است. بسیاری از سایت‌ها فاقد ساختاری مناسب برای راهنمایی بازدیدکنندگان جهت دریافت اطلاعات مورد نظرشان هستند. تعیین ساختار سایت منجر به درک بهتر توسط گوگل می‌شود، بنابراین برای سئوی سایت اهمیت بالایی دارد. در ادامه نحوه عملکرد و ایجاد ساختار سایت به صورت دقیق بیان شده است.

اهمیت ساختار سایت برای تجربه کاربران

ساختار وب سایت شما، تأثیر قابل توجهی بر تجربه بازدیدکنندگان (UX) دارد. اگر بازدیدکنندگان نتوانند محصولات و اطلاعات مورد نظر خود را در سایت شما بیابند، به مشتریان دائمی‌ تبدیل نخواهند شد. به عبارت دیگر، شما باید به آنها کمک کنید تا از صفحات مختلف سایت بازدید کنند. ساختار خوب سایت، به این امر کمک خواهد کرد.

مسیریابی محتوا در سایت، باید آسان باشد. برای دسترسی راحت به بخش های مختلف سایت، باید پست ها و محصولات خود را دسته بندی کرده و لینک دهید. این اقدام باعث می شود تا بازدیدکنندگان جدید بتوانند آنچه را که درباره آن می‌نویسید یا می‌فروشید، به راحتی درک کنند.

ایجاد ساختار سایت در تجربه کاربر تاثیر گذار است 

تصویر(2)

اهمیت ساختار سایت برای سئو

ساختار مستحکم سایت، به میزان زیادی شانس شما را برای کسب رتبه در موتورهای جستجو افزایش می‌دهد. سه دلیل اصلی برای این امر وجود دارد:

1) ساختار سایت به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را "درک" کند

ساختار سایت، به گوگل سرنخ های بسیار مهمی می دهد تا محتواهای ارزشمند را شناسایی کند. همچنین ساختار سایت به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا موضوع یا محصولات سایت شما را درک کنند. ساختار مناسب سایت، موتورهای جستجو را قادر می‌سازد تا مطالب را به سرعت یافته و ایندکس نمایند. بنابراین یک ساختار خوب باید منجر به کسب رتبه بالاتر در گوگل شود.

2) شما را از رقابت با خودتان باز می‌دارد

در برخی موارد سایت دارای پست هایی کاملا مشابه می باشد. به عنوان مثال، اگر در مورد سئو مطالب زیادی می‌نویسید، ممکن است چندین محتوا  که هر یک جنبه متفاوتی را پوشش می‌دهند، داشته باشید. در نتیجه، گوگل نمی‌تواند تشخیص دهد که کدام یک از این صفحات مهم‌تر هستند. بنابراین شما برای کسب رتبه بالا در گوگل، با محتوای خود رقابت خواهید کرد. باید به گوگل اطلاع دهید که کدام صفحه از نظر شما مهم‌تر است. برای انجام این کار به یک ساختار لینک داخلی و طبقه‌بندی خوب نیاز دارید تا همه آن صفحات برای شما و نه علیه شما، کار کنند.

3) با تغییرات وب سایت شما سازگار است

محصولاتی که در فروشگاه خود می‌فروشید یا محتوایی که تولید می‌کنید احتمالاً در طول زمان تکامل می‌یابند. همچنین با فروش محصولات قدیمی، محصولات جدیدی را اضافه می‌کنید یا مقالات جدیدی می‌نویسید که مقالات قدیمی‌ را بروزرسانی می‌کنند. مطمئنا نمی‌خواهید گوگل محصولات قدیمی‌ یا پست های حذف شده را نشان دهد. بنابراین باید با این نوع تغییرات در ساختار سایت خود مقابله کنید.

ایجاد ساختار سایت باید متناسب با طراحی سایت شما باشد.

تصویر(3)

نحوه تنظیم و ایجاد ساختار سایت

باید بررسی نمایید که چگونه می‌توان یک ساختار پویا ایجاد نمود. در این مقاله ابتدا ساختار ایده آل سایت بررسی می‌شود. سپس نحوه ایجاد ساختار سایت توضیح داده خواهد شد.

ساختار ایده آل سایت

ابتدا یک موقعیت ایده آل را تصور کنید:

وب‌سایتی که به خوبی سازماندهی شده باشد، شبیه یک هرم با چندین سطح است که شامل موارد زیر خواهد بود:

  • صفحه اصلی
  • دسته‌ بندی‌ها (یا بخش‌ها)
  • زیر مجموعه ها (فقط برای سایت های بزرگتر)
  • صفحات و پست های اختصاصی

ابتدا باید صفحه اصلی را طراحی نمایید. سپس چندین بخش یا دسته بندی ایجاد کنید. شما باید بتوانید تمام مطالب خود را حداقل در یکی از دسته بندی‌های تنظیم شده، قرار دهید. اگر سایت شما بزرگ است، می‌توانید این بخش ها یا دسته بندی ها را نیز به زیر دسته ها تقسیم کنید. در زیر دسته‌ها یا زیرمجموعه‌ها، صفحات و پست‌های اختصاصی خود را قرار دهید.

در ایجاد ساختار سایت باید به نکات زیادی توجه نمایید.

تصویر(4)

صفحه اصلی سایت

در بالای هرم، صفحه اصلی قرار دارد. صفحه اصلی باید به عنوان یک مرکز ناوبری برای بازدیدکنندگان عمل کند. این بدان معنا است که در میان سایر بخش‌ها، باید به مهمترین صفحات خود از صفحه اصلی لینک دهید. با انجام این کار شما نتایج زیر را دریافت خواهید نمود:

  1. بازدیدکنندگان شما بیشتر به صفحاتی که مدنظر دارید، وارد می شوند.
  2. به گوگل نشان می‌دهید که چه صفحاتی مهم هستند.

در ادامه این مقاله، صفحات ضروری برای کسب و کارتان بررسی می شود.

از صفحه اصلی خود، به صفحات زیادی لینک ندهید زیرا موجب به هم ریختگی خواهد شد. یک صفحه اصلی به هم ریخته، بازدیدکنندگان شما را به درستی راهنمایی نمی‌کند. 

مسیریابی (Navigation) در سایت

علاوه بر داشتن یک صفحه اصلی با ساختار مناسب، ایجاد یک مسیر ناوبری مشخص در سایت نیز اهمیت دارد. مسیریابی سایت از دو عنصر اصلی تشکیل شده است: 

  • منو 
  • نشانگر صفحات (Breadcrumb)

مسیریابی سایت توسط منو

منوی وب سایت رایج ترین ابزار برای پیمایش در سایت است. بازدیدکنندگان از منو برای یافتن بخش های مختلف سایت استفاده می‌کنند. منو به آنها کمک می‌کند تا ساختار وب سایت را درک نمایند. به این دلیل نیاز است که دسته بندی های اصلی سایت در منوی صفحه اصلی قرار داشته باشند.

علاوه بر این، لازم نیست همه بخش‌ها را فقط در یک منو قرار دهید. اگر یک سایت بزرگ با دسته‌بندی‌های زیاد دارید، ممکن است باعث ایجاد آشفتگی در منوی اصلی شود. شما می توانید از زیر منو به نحوی مناسب استفاده نمایید.

منو در ایجاد ساختار سایت بسیار مهم است.

تصویر(5)

به عنوان مثال، طبق تصویر(5) سایت eBay یک منو در بالای صفحه دارد. علاوه بر آن، یک منوی اصلی شامل تمام دسته بندی ها نیز در سایت ایجاد شده است. منوی نوار بالا، به صفحات مهمی‌ لینک داده می‌شود که در دسته بندی‌های فروشگاه وجود ندارند. مانند صفحاتی که به پروفایل بازدیدکننده در سایت مربوط هستند. منوی اصلی مهمترین دسته بندی محصولات را در eBay نشان می‌دهد.

در نهایت، مانند صفحه اصلی خود، نباید لینک های زیادی به منوی سایتتان اضافه کنید. اگر این کار را انجام دهید، هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو، ارزش کمتری خواهند داشت.

مسیریابی سایت توسط نشانگر صفحات (Breadcrumb)

شما می‌توانید ساختار سایت خود را با افزودن Breadcrumb به صفحات سایت، واضح تر کنید. Breadcrumb‌ ها لینک های قابل کلیکی هستند که معمولا در بالای صفحه یا مقاله درج می‌شوند. Breadcrumb‌ها ساختار سایت را مشخص کرده و به بازدیدکنندگان کمک می‌کنند تا بدانند در چه مسیری از سایت شما قرار دارند. آنها هم تجربه کاربری و هم سئوی سایت را بهبود می‌بخشند.

طبقه بندی ها (Taxonomies)

وردپرس از طبقه بندی ها یا به اصطلاح Taxonomies برای گروه بندی محتوا استفاده می‌کند. سایر CMS ها نیز اغلب سیستم‌های مشابهی دارند. کلمه "taxonomy" اساساً یک اصطلاح فانتزی برای گروهی از مطالب وب سایت است که دارای یک بخش مشترک هستند. با استفاده از این قابلیت، افرادی که به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد یک موضوع هستند، می‌توانند مقالات مشابه را راحت تر پیدا کنند. شما می‌توانید محتوا را به روش های مختلف گروه بندی کنید. طبقه بندی های پیش فرض در وردپرس، دسته ها و برچسب ها می باشند.

دسته بندی ها

شما باید مقالات وبلاگ یا محصولات سایت خود را به چند دسته تقسیم کنید. اگر این دسته‌ها خیلی بزرگ شدند، می‌توانید زیر دسته‌ها را نیز به آنها اضافه نمایید تا منظم‌تر شوند. به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه پوشاک دارید، می‌توانید دسته کفش را به تعدادی زیر شاخه مانند "چکمه"، "پاشنه بلند" و … تقسیم کنید. تمامی این زیرمجموعه ها، حاوی محصولاتی هستند که به دسته بندی کفش ارتباط دارند.

افزودن سلسله مراتب و دسته بندی در صفحات سایت، به کاربر و گوگل کمک می‌کند تا جز به جز صفحاتی که می‌نویسید را درک نمایند. هنگام پیاده‌سازی ساختار دسته بندی خود، دسته بندی های اصلی را به منوی سایت اضافه کنید.

دسته بندی و ارتباط موضوعی و تاثیر آن بر ایجاد ساختار سایت

تصویر(6)

برچسب ها

افزودن برچسب ها به محتواهای سایت نیز موجب بهبود ساختار سایت می گردد. تفاوت بین دسته و برچسب، بیشتر به ساختار آنها مربوط می‌شود. دسته ها دارای سلسله مراتبی هستند که می‌توانند زیرمجموعه نیز داشته باشند اما برچسب ها این طبقه بندی را ندارند. در واقع، دسته ها فهرست مطالب وب سایت شما و برچسب ها شاخص هستند.

ترجیحا برچسب های زیادی ایجاد نکنید. اگر یک برچسب منحصر به فرد جدید برای هر پست یا مقاله اضافه کنید، ساختاری ایجاد نخواهد شد. اطمینان حاصل نمایید که هر برچسب حداقل دو بار استفاده می‌شود و برچسب های شما، مقالاتی که به هم ارتباط دارند را گروه بندی می‌کنند.

برخی از قالب های وردپرس، برچسب ها را در هر پست نمایش می‌دهند اما این قابلیت در همه قالب ها وجود ندارد. اطمینان حاصل کنید که برچسب‌ها ترجیحاً در پایین مقاله یا در نوار کناری، در دسترس بازدیدکنندگان شما باشند. استفاد از برچسب ها برای گوگل و کاربران سایت مفید خواهد بود.

لینک های داخلی متن ها

ساختار سایت به گروه بندی و ایجاد لینک در مطالب سایت، بستگی دارد. تا به اینجا، لینک‌های اصطلاحا طبقه بندی شده، مورد بررسی قرار گرفت. لینک‌ها در صفحه اصلی، ناوبری و طبقه بندی سایت موثر هستند.

صفحات مهم سایت، اغلب با مطالب دیگر بسیار مرتبط می باشند. بنابراین در اکثر مواقع لینک‌دهی صورت می‌گیرد. به یاد داشته باشید که نه تنها صفحه‌ای که به آن لینک می‌دهید باید با صفحه مبدا مرتبط باشد بلکه متن لینک نیز مهم است.

گوگل از متن لینک‌های شما برای جمع آوری اطلاعات در مورد صفحه ای که به آن لینک می‌دهید استفاده می‌کند. با این حال، متن لینک تنها بخشی نیست که گوگل آن را بررسی می‌نماید. امروزه گوگل محتوای اطراف لینک را نیز برای جمع آوری اطلاعات اضافی، در نظر می‌گیرد. گوگل در تشخیص کلمات و مفاهیم مرتبط، بهبود یافته است.

لینک‌های متنی برای وبلاگ ها

در وبلاگ ها، باید در مورد موضوعات موردنظرتان، به صورت منظم محتوا تولید کنید. شما باید چند مقاله اصلی ایجاد نمایید و مقاله‌های مختلفی در مورد موضوعات فرعی آن، در سایت درج کنید. سپس از این مطالب مرتبط به مقالات اصلی و از مقالات اصلی به مطالب مرتبط، اقدام به ایجاد ارتباط از طریق لینک‌های داخلی نمایید. به این ترتیب، مطمئن خواهید شد که مهمترین صفحات شما دارای بیشترین و مرتبط ترین لینک‌ها هستند.

لینک‌های متنی برای فروشگاه های آنلاین

لینک‌های داخلی متنی در یک فروشگاه آنلاین با تعداد صفحات بسیار کم یا بدون صفحه که منحصراً برای اطلاع رسانی هستند، متفاوت عمل می‌کند. توجه نمایید که شما موضوع خاصی را در صفحات محصول خود بررسی نمی‌کنید بلکه در حال فروش یک محصول هستید. بنابراین، در صفحات محصول قصد دارید افراد را در یک صفحه نگه دارید و آنها را متقاعد کنید که محصول شما را خریداری کنند. در نتیجه، لینک‌های متنی در این زمینه اهمیت کمتری دارند. معمولاً نباید لینک‌های متنی را به توضیحات محصول خود اضافه کنید. زیرا با کلیک کردن افراد روی لینک ها، باعث خروج کاربر از صفحه محصول شده و ممکن است کاربر از خرید منصرف گردد.

صرفا چند روش برای افزودن لینک‌های متنی به صفحات محصول وجود دارد:

  • لینک از یک صفحه پکیج محصول به تک تک محصولات
  • بخش اقلام مرتبط یا مقایسه با موارد مشابه
  • بخش نظرات مشتریانی که خرید کرده اند.
  • بخش پکیج کامل محصولات یا محصولات متداول که با‌هم خریداری می‌شوند.

در فروشگاه آنلاین ایجاد ساختار سایت بسیار حائز اهمیت است.

تصویر(7)

صفحات فرود

صفحات فرود، صفحاتی هستند که قصد دارید مخاطبان هنگام جستجوی کلمات کلیدی خاصی که برای آنها بهینه سازی انجام داده‌اید، وارد آن صفحات شوند.

در این مقاله دو نوع صفحه فرود بررسی شده است که شامل صفحات فرود اصلی و صفحات فرود محصول می‌باشند. هر دو آنها صفحاتی هستند که می خواهید افراد از موتورهای جستجو به آنها دسترسی داشته باشند اما به رویکرد کاملا متفاوتی نیاز دارند. ابتدا باید هدف جستجو را بررسی نمایید، زیرا باید بدانید که مخاطبان شما واقعاً به دنبال چه چیزی هستند.

هدف جستجو

هنگام تنظیم ساختار سایت خود، باید به هدف جستجو فکر کنید. باید متوجه شوید که افراد هنگام جستجو در گوگل چه کلماتی را وارد می کنند و به دنبال چه اطلاعاتی هستند.

احتمالات مختلف برای هدف جستجو را بررسی کنید. زیرا ممکن است قصد داشته باشید صفحات مختلفی با کلمات کلیدی متفاوت، در سایت خود ایجاد نمایید. آیا مردم فقط به دنبال پاسخ یک سوال یا یک تعریف هستند؟ آیا آنها محصولات را قبل از خرید مقایسه می‌کنند؟ آیا آنها قصد خرید فوری محصول خاصی را دارند؟ پاسخ این سوالات، اغلب در نوع کوئری آنها منعکس می‌شود. همچنین می‌توانید از نتایج جستجوی Google برای ایجاد محتوای متناسب با نیازهای افراد استفاده کنید.

هنگامی‌ که ایده‌ای از هدف جستجو دارید، لازم است مطمئن شوید که صفحه فرود با هدف جستجوی مخاطبان شما مطابقت دارد. صفحات می‌توانند برای بیش از یک هدف جستجو مناسب باشند اما برای صفحات مهم خود به یک کلمه کلیدی مشخص نیاز دارید.

صفحات محتوای اصلی

مقالات بنیادی (Cornerstone) مهمترین مقالات در وب سایت شما هستند. تمرکز آنها ارائه بهترین و کامل‌ترین اطلاعات در مورد یک موضوع خاص می‌باشد و هدف آنها فروش محصولات نیست.

معمولاً زمانی که مقالات بنیادی مطرح می‌شود، به درج مطلب در وبلاگ فکر خواهید کرد. البته، منظور فقط ایجاد یک مقاله در وبلاگ نمی‌باشد. به طور کلی، اگر یک مقاله تمامی جوانب موضوعی که مدنظر دارید را شامل شود، یک مقاله بنیادی خواهد بود.
صفحات فرود محصول

صفحات فرود محصول تفاوت قابل توجهی با مقالات بنیادی دارند. مقالات بنیادی طولانی هستند اما صفحات فرود محصول نباید طولانی باشند. به جای یک مقاله کامل، صفحات فرود باید روی یک موضوع متمرکز شوند. این صفحات صرفا باید بازدیدکنندگان شما را متقاعد به خرید محصول کنند.

اگر می‌خواهید برای این صفحات رتبه کسب کنید، مطمئنا به محتوا نیاز دارید. محتوا باید به اندازه‌ای باشد که گوگل درک کند صفحه درباره چیست و باید برای چه کلمه کلیدی رتبه بندی شود. همچنین با اینکه در مقالات بنیادی، هزاران کلمه استفاده می‌شوند، برای صفحات فرود محصول، تعداد بسیار کمتری نیاز است. تمرکز اصلی محتوا باید روی محصولات شما باشد.

لندینگ پیج و تاثیر آن بر ایجاد ساختار سایت

تصویر(8)

حفظ ساختار سایت

ایجاد یا تغییر ساختار محتوای سایت، همیشه اولویت بالایی ندارد. با این حال، زمانی بررسی و تغییر این ساختار اهمیت پیدا می‌کند که به صورت منظم مطالب زیادی منتشر می‌کنید. این کار می تواند طاقت فرسا به نظر برسد. در صورت عدم رسیدگی، ممکن است وب سایت شما دچار آشفتگی شود. برای جلوگیری از این اتفاق، نه تنها باید ساختار سایت خود را اصلاح کنید، بلکه در حین افزودن محتوای جدید نیز آن را در نظر بگیرید. ایجاد ساختار سایت و بهبود آن، قطعا باید بخشی از استراتژی سئو بلند مدت شما باشد.

منوی خود را ارزیابی کنید

وقتی هدف کسب و کار یا وب سایت تغییر می‌کند، منوی آن نیز باید تغییر نماید. اگر قصد ویرایش سایت خود را دارید، بهتر است که فلوچارت (نمودار روند کاری) تهیه نمایید. فلوچارت هرگونه شکاف در ساختار سایت را به شما نشان می‌دهد.

در طبقه بندی سایت خود تجدید نظر کنید

ایجاد یک نمای کلی از دسته‌ها، زیرمجموعه‌ها، محصولات و پست‌ها نیز به شما کمک می‌کند تا در طبقه‌بندی سایت خود تجدید نظر کنید. 

باید بررسی نمایید که آیا دسته‌بندی‌ها و زیرمجموعه‌های محصولات شما هنوز یک توضیح منطقی از محصولات، پست‌ها و صفحات سایت شما ارائه می‌دهند؟ شاید در بررسی خود متوجه شوید که یک دسته بندی بسیار موفق تر از سایر دسته بندی‌ها بوده است. همچنین ممکن است تعداد زیادی مقاله وبلاگ در مورد یک موضوع و تعداد کمی در مورد موضوعات دیگر نوشته باشید.

اگر یک دسته بسیار بزرگتر از سایرین باشد، هرم سایت شما ممکن است از تعادل خارج شود. می توانید این دسته‌ها را به دسته های مختلف تقسیم کنید. با این حال، اگر صرفا برخی از محصولات سایت بسیار کوچکتر از سایرین هستند، می‌توانید آنها را در یک دسته‌بندی دیگر ادغام نمایید. فراموش نکنید که برای موارد حذف شده، ریدایرکت ایجاد نمایید.

در صورتی که نقشه سایت HTML خود را به صورت دستی ایجاد نموده‌اید، پس از تغییر ساختار سایت، آن را بروز کنید. در صورت تغییر آدرس نقشه سایت XML، آن را مجددا به سرچ کنسول گوگل معرفی نمایید.

محتوای قدیمی‌ را پاک کنید

می توانید برخی از مقالات قدیمی‌ را بروز نموده و با انتشار مجدد، آنها را با سایت مرتبط نمایید. اگر مقاله ای قدیمی‌ بوده و کسی آن را مطالعه نمی کند، می‌توانید به طور کلی آن را حذف کنید. باید بدانید که صرفا حذف یک صفحه یا مقاله، کافی نیست. اگر گوگل نتواند صفحه را پیدا کند، خطای 404 را به کاربر نشان می‌دهد. این خطا برای سئوی شما مضر خواهد بود. در این شرایط، لازم است URL صفحه‌ حذف شده را به صفحه دیگری ریدایرکت نمایید. بنابراین کاربر و گوگل به صفحه دیگری منتقل می شوند که به آن موضوع مرتبط است. این اقدام موجب می‌گردد که سئوی سایت شما نیز بهبود یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

در مورد مطالب قدیمی سایت چه تصمیمی بگیریم؟ 

cannibalization در کلمات کلیدی 

از cannibalization کلمات کلیدی خودداری کنید. cannibalization کلمات کلیدی زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد زیادی کلمات کلیدی یکسان یا مشابه، در محتواهای وب سایت ایجاد نموده باشید. در نتیجه، موتورهای جستجو مانند گوگل، نمی توانند تشخیص دهند که کدام محتوا باید رتبه بالاتری داشته باشد. در این صورت ممکن است صفحه ای از سایت که در اولویت شما نیست، رتبه بالاتری در گوگل کسب کند. اگر مقالات خود را با کلمات کلیدی بسیار مشابه بهینه سازی می‌کنید، رتبه سایت خود را در گوگل از دست خواهید داد. همچنین ممکن است با خودتان به رقابت بپردازید که منجر خواهد شد تمامی صفحات با کلمات کلیدی مشابه، رتبه پایینی داشته باشند.

جمع بندی

در این مقاله دلایل متعددی برای اهمیت ایجاد ساختار سایت ذکر شده است. یک ساختار خوب می‌تواند به بازدیدکنندگان و گوگل کمک کند تا درک مناسبی از سایت شما پیدا نمایند. همچنین ایجاد تغییرات در سایت را آسان‌تر نموده و از رقابت مطالب سایت با یکدیگر، جلوگیری می‌کند. می توانید از نکات موجود در این مقاله برای بررسی و بهبود ساختار سایت استفاده کنید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *