تاثیر طول محتوا برای رتبه بندی سایت
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

پنج فاکتور مهم تر از طول محتوا برای رتبه بندی سایت در سال 2023

در طی سالیان اخیر، طول محتوا برای رتبه بندی سایت به شدت مورد بحث قرار گرفت. در واقع، اکثر متخصصان دلیل موفقیت در سئو را تولید محتوای بسیار طولانی می‌دانند. شواهد معتبری از ارتباط بین طولانی بودن محتوا و کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو وجود دارد اما مهمترین عامل رتبه بندی یک سایت در نتایج جستجو نیست.  

طول محتوا برای رتبه بندی سایت مهمترین عامل نیست

تصویر(1)

در اغلب مواقع، بین طول محتوا و کیفیت آن رابطه معکوس وجود دارد. به عبارتی، اگر اولویت شما در تولید محتوا طولانی بودن آن باشد، طبیعتاً ارزش هر کلمه کاهش خواهد یافت. زیرا ممکن است به جای نوشتن 300 کلمه مختصر و مفید، 1000 لغت بی ربط با موضوع اصلی بنویسید تا بتوانید رتبه بالاتری در نتایج جستجو کسب کنید.

البته، تولید محتوای طولانی در کوتاه مدت می‌تواند سبب افزایش رتبه سایت شما گردد اما این امر با الگوریتم گوگل تداخل دارد. زیرا هدف گوگل صرفا ایجاد محتوای طولانی نیست و ارزش قائل شدن برای افراد جستجوگر را مهم می‌داند. اکثر کاربران به جای خواندن مطالب طولانی به دنبال محتوای مختصر و مفید هستند. همانطور که بیان شد، افزایش تعداد کلمات با کسب رتبه بالا ارتباط دارد اما عوامل مهم دیگری نیز دخیل هستند که در ادامه به بررسی آنها پرداخته می‌شود.

  1. برای کاربران خود ارزش قائل شوید

در تولید محتوا، برای کاربران خود ارزش قائل شوید. بدین معنا که باید محتوای مورد علاقه کاربران را ایجاد نمایید تا برای خواندن آن ترغیب شوند. در غیر این صورت، کاربران اقدام به اشتراک گذاری پست و لینک دهی به صفحات سایت‌تان نمی‌کنند. بدین ترتیب، رتبه سایت شما در نتایج جستجو افت خواهد کرد. 

تاثیر طول محتوا برای رتبه بندی سایت 

تصویر(2)

اگر کاربر بعد از ورود به سایت متوجه ضعیف بودن محتوا شود، امکان تبدیل او به خریدار واقعی وجود نخواهد داشت. در واقع ممکن است طول محتوا برای رتبه بندی سایت باعث استفاده از کلمات بی ربط با موضوع شود. در این شرایط، کاربر بعد از ورود، سایت را ترک خواهد کرد و دیگر هرگز برنمی‌گردد. اگر می‌خواهید برای کاربران خود ارزش قائل شوید و آنها را به خریداران واقعی تبدیل کنید باید کیفیت را بر کمیت ترجیح دهید. همچنین اگر تمرکز اصلی شما طول محتوا باشد، ممکن است کاربران تصور کنند که برند شما به کیفیت اهمیت نمی‌دهد. در نهایت، این امر سبب از بین رفتن اعتبار شما نزد کاربران خواهد شد.

چرا کاربران مطالب سایت شما را می‌خوانند؟ 

برای ارائه محتوای ارزشمند به کاربران خود، در گام اول باید بدانید که هدف آنها از خواندن مطالب شما چیست. بدون درک درست از مشکل کاربر، ارزش گذاری کار دشوار خواهد بود.

احترام به کاربر و جلوگیری از تولید محتوای بی کیفیت در راستای طول محتوا برای رتبه بندی سایت

تصویر(3)

ارزش گذاری برای کاربران به اشکال گوناگون صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، کاربران ممکن است به دنبال مشاوره، سرگرمی، دستورالعمل، طنز و … باشند. تشخیص هدف کاربران از خواندن مطالب، به تولید محتوای با کیفیت کمک خواهد کرد. برای مثال، کاربرانی که به دنبال مطلبی در خصوص نصب لوله ناودان هستند احتمالا تجربه کافی نداشته و برای رفع مشکل نیاز به دستورالعملی با جزئیات دارند. درک هدف جستجوکنندگان جهت ارائه محتوای با ارزش به آنها، بسیار مهم است. در اکثر مواقع، نیازی به نوشتن محتوای طولانی نیست، بلکه باید مقاله‌ای نوشته شود که نقاط ضعف رقبا را پوشش دهد.

  1. استفاده از تصاویر و ویدیوها

کاربران را به خواندن متن مجبور نکنید. در واقع، علاوه بر متن باید از روش‌های جایگزین دیگر مانند گرافیک، فیلم و صوت نیز استفاده نمایید. در اغلب مواقع، مطالعه متن بهترین روش ارائه محتوا نیست به خصوص اگر بخواهید موضوعی پیچیده یا بصری را توضیح دهید.  به عنوان مثال، نحوه تعمیر ماشین چمن زنی فقط با استفاده از متن و کلمات امکان پذیر نیست و باید از تصاویر یا ویدیوها نیز استفاده کنید. به همین دلیل است که در حال حاضر اکثر کتابچه‌های راهنما دارای تصاویر هستند و شرکت‌های زیادی فیلم‌های مفصل را در سایت یا کانال یوتیوب خود قرار می‌دهند.

با استفاده از تصاویر و طول محتوا برای رتبه بندی سایت جلوتر خواهید بود.

تصویر(4)

بر اساس مطالعات، صفحات حاوی تصاویر رتبه بالاتری در نتایج جستجوی گوگل کسب خواهند کرد. علاوه بر این، معمولاً هزینه ساخت فیلم با کیفیت بیشتر از نوشتن مقاله است و می‌تواند برای برخی از سایت‌ها پرهزینه باشد. بنابراین می‌توان  آن را به عنوان یک فرصت عالی تلقی کرد. زیرا، اکثر رقبای شما نمی‌توانند از محتوای ویدیویی سود ببرند. همچنین، امکان آپلود محتوای ویدیویی در پلتفرم‌های دیگر مانند Vimeo و YouTube نیز وجود دارد. با این کار می‌توانید به کانال‌های بازاریابی دیگر دسترسی یافته و با جذب مشتریان بیشتر، درآمد خود را افزایش دهید.

  1. املا و گرامر صحیح زبان

یکی دیگر از فاکتور ها که نسبت به طول محتوا برای رتبه بندی سایت اهمیت بالاتری دارد استفاده از گرامر صحیح برای کاربران است. زیرا گوگل و بازدیدکنندگان متوجه گرامر ضعیف سایت خواهند شد.

املا و گرامر از طول محتوا برای رتبه بندی سایت موثر تر است.

تصویر(5)

الگوریتم گوگل بین محتوای با کیفیت و صفحاتی که گرامر ضعیفی دارند، تفاوت قائل می‌شود. بنابراین احتمالا در آینده، "گرامر صحیح" به عنوان یک عامل رتبه بندی استفاده خواهد شد. زیرا، کاربران تمایل به خواندن محتوایی دارند که به درستی نوشته شده باشد.

توجه به طول محتوا برای رتبه بندی سایت می تواند موثر باشد ولی کافی نیست.

تصویر(6)

کاربرانی که در موتورهای جستجو روی سایتتان کلیک نموده و سپس سریعا از سایت خارج می‌شوند، مشتری شما نخواهند شد. حتی، احتمال تبدیل افراد باقی مانده در سایت به خریدار واقعی نیز کم خواهد بود. بنابراین، اگر محتوای شما غلط املایی داشته باشد، کاربران برند شما را بی کیفیت خواهند دانست. بر اساس تحقیقات، اگر محتوای یک سایت اشتباهات گرامری یا املایی داشته باشد، حدود 59 درصد کاربران از آن محصول یا سرویس، کمتر استفاده خواهند کرد. ممکن است صفحات خوب و محصولات باکیفیت داشته باشید اما در مقابل سایت شما  گرامر ضعیفی داشته باشد. در این صورت نرخ تبدیل مشتریان به خریداری واقعی کاهش خواهد یافت.

  1. بهینه سازی کلمات کلیدی 

اگر قصد ایجاد محتوای با کیفیت دارید تا کاربران از مطالعه آن لذت ببرند، باید برای کلمات کلیدی خود ارزش قائل شوید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا برای کلمات کلیدی که افراد به طور منظم در حال جستجوی آن هستند، رتبه بالایی کسب کنید.

کلمات کلیدی و نقش موثرتر نسبت به طول محتوا برای رتبه بندی سایت

تصویر(7)

کسب و کار‌ها نباید برای درآمد زایی به ترافیک حاصل از جستجوی افراد اکتفا کنند در عین حال نباید آن را نادیده بگیرند. با تحقیق در خصوص کلمات کلیدی که افراد به دنبال آنها هستند، می‌توانید پست‌های خود را بهینه نموده و رتبه بالاتری در نتایج جستجو کسب کنید. پیش از بهینه سازی، باید بدانید که افراد چه کلمات کلیدی را جستجو می‌کنند. یک نمونه ابزار بسیار ساده در این زمینه Ahrefs Keyword Explorer نام دارد. اکثر مبتدیان در شروع کار صرفا به کلمات کلیدی توجه می‌کنند اما این کافی نیست. علاوه بر این، هدف فرد جستجوکننده یک عامل مهم برای تصمیم گیری در خصوص انتخاب کلمات کلیدی می‌باشد. 

طول محتوا برای رتبه بندی سایت و تاثیر عوامل دیگر

تصویر(8)

ترافیکی که منجر به فروش نشود عملاً فایده نخواهد داشت. به همین دلیل، بسیار مهم است تا بررسی کنید که چه کسی و چرا یک عبارت را جستجو می‌کند. بدین ترتیب می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد افرادی که احتمال خرید از شما را دارند یا هنوز قانع نشده اند، داشته باشید. این عوامل بسیار مهم هستند به خصوص زمانی که قصد فروش کالاهایی با قیمت بالا را دارید. از این رو، احتمالاً فردی که به دنبال خرید خودرو است نسبت به کسی که قصد خرید یک ابزار ارزان قیمت را دارد، به اطلاعات بیشتری نیاز خواهد داشت. بعد از یافتن کلمات کلیدی هدف افراد جستجوکننده، باید اقدام به بهینه سازی صفحات خود نمایید. با بهینه سازی کلمات کلیدی در کنار نوشتن متن، کیفیت مطالب را افزایش داده و رتبه بالاتری در گوگل کسب خواهید کرد.

  1. برای وقت کاربران خود ارزش قائل شوید

برای وقت کاربران خود ارزش قائل شده و محتوای کوتاه و مفید ایجاد کنید. در مقالات طولانی باید بیشتر از آنچه که نیاز است مطلب درج نمایید. 

احترامک به وقت کاربر در کنار طول محتوا برای رتبه بندی سایت

تصویر(9)

با تولید محتوا طولانی به کاربران خود ثابت می‌کنید که برای وقت آنها ارزش قائل نیستید. در واقع نشان می‌دهید که به جای اهمیت دادن به مشتریان خود، صرفا طول محتوا برای رتبه بندی سایت اهمیت بیشتری داشته است. این روزها مشغله کاربران زیاد است و به دنبال دریافت سریع پاسخ سوالات خود هستند.

طبیعتاً آنها تمایل به خواندن یک مقاله طولانی برای یافتن موضوعات نسبتاً ساده ندارند. بین سوالات کاربران تفاوت قائل شده و بدانید که چه زمانی مقاله طولانی تر برای آنها مناسب است. با این کار نشان می‌دهید که برای وقت کاربران خود ارزش قائل هستید و آنها موضوعاتی که به دنبال آن بودند را پیدا کرده اند. در واقع می‌توانید خود را به جای کاربران قرار داده و سوالاتی که احتمال جستجوی آن در گوگل است را بنویسید. همچنین می‌توانید مطالب منتشر شده توسط سایت‌های دیگر را نیز بررسی کنید.

 جمع بندی 

بر اساس مطالعات، مقالات طولانی رتبه بالاتری در نتایج جستجو خواهند گرفت. با این حال، طول محتوا برای رتبه بندی سایت عامل کافی نبوده و رعایت پنج مورد مطرح شده در این مقاله نیز اهمیت دارد. بهترین راهکار این است که وظایف خود را اولویت بندی نمایید. بدین معنا که، ابتدا نکات مطرح شده در این مقاله را رعایت نموده و سپس قبل از انتشار به شمارش کلمات بپردازید. انجام این اصول سبب جلوگیری از تولید محتوای طولانی شده و به کمک آنها می‌توانید برای وقت کاربران خود ارزش قائل شوید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *