تکنیک های نوشتن توضیحات متا در سئو
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

نحوه نوشتن توضیحات متا در سئو برای سایت وردپرسی

توضیحات متا در سئو یکی از نکاتی است که در اغلب مواقع نادیده گرفته می شود. توضیحات متا یک فاکتور رتبه‌بندی نیست اما نباید آن را نادیده بگیرید. توضیحات متای خوب می تواند بر نرخ کلیک وب سایت شما تاثیرگذار باشد. به عبارت دیگر توضیحات متا یکی از اولین مواردی است که کاربران قبل از کلیک روی صفحه شما مشاهده می کنند. از توضیحات متا برای تبلیغ صفحه وب خود در SERP استفاده کنید. در صورت عدم استفاده از توضیحات متا، فرصت ترغیب بازدیدکنندگان جهت ورود به وب سایتتان را از دست خواهید داد. در این مقاله تمامی نکات مربوط به یک متا دیسکریپشن عالی  برای سئو صفحات، آورده شده است.

توضیحات متا در سئو چیست؟

توضیحات متا عبارتی است کوتاه که در صفحات نتایج موتور جستجو در زیر تگ عنوان، نشان داده می شود. هدف آن نمایش یک نمای کلی از نتیجه جستجو به کاربران است. خزنده های موتورهای جستجو مانند Googlebot، از عناصر مختلفی مانند schema markup، نقشه سایت و متا تگ ها استفاده می کنند. توضیحات متا یکی دیگر از این عناصر می باشد. هدف آن ارائه خلاصه ای از محتوای صفحه به موتورهای جستجو است.

توضیحات متا در HTML صفحه شما به صورت زیر نشان داده می شود:

 <meta name=”description” content=”توضیحات متا”>

تاثیر توضیحات متا در سئو

تصویر(1)

هنگامی که کاربران در گوگل جستجو می کنند، موتور جستجو به دنبال توضیحات متای موجود برای آن صفحه خواهد بود. در صورت وجود آن، Google متن مربوطه را درون صفحه نتایج جستجو نمایش می‌ دهد تا به بازدیدکنندگان توضیحی اجمالی در خصوص محتوای صفحه شما بدهد.

با این حال، موتورهای جستجو در درک و خزیدن یک صفحه بهتر شده اند. اگر موتور جستجو توضیح متای شما را نامربوط بداند، قطعه‌ای از محتوا که به بهترین وجه با درخواست کاربر مطابقت دارد، نمایش خواهد داد. مطالعات نشان می دهند که گوگل در 62.78 درصد مواقع توضیحات متا را بازنویسی می کند.

شاید این پرسش برای شما هم مطرح شده باشد که "اگر گوگل به طور خودکار توضیحات متا را برای صفحه ایجاد می کند، چرا باید به خود زحمت نوشتن آن را بدهید؟" 

در پاسخ به این پرسش می توان عنوان نمود که، درج توضیحات متا برای سئو خوب است. علاوه بر این، گوگل نیز توصیه می کند که یک مورد از آن را ایجاد کنید. 

اهمیت توضیحات متا در سئو

توضیحات متا در سئو به این دلیل مهم هستند که به جستجوکننده اطلاعاتی کلی در خصوص صفحه ای که جستجو کرده است، می دهند. همچنین به موتورهای جستجو کمک می کنند تا موضوع صفحه شما را متوجه شوند. برخلاف بسیاری از باورهای سئو، توضیحات متا معیار رتبه بندی نیستند. اینکه آنها را اضافه کنید یا نه، تاثیری بر درک و رتبه بندی وب سایت شما توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو ندارد. همانطور که گفته شد، موتورهای جستجویی مانند گوگل، می توانند به طور خودکار یک متا دیسکریپشن مرتبط بر اساس جستجوی کاربر ایجاد کنند. با این حال، افزودن توضیحات متا به هر یک از صفحات قابل خزیدن و ایندکس شدن، بسیار مهم می باشد زیرا می تواند بر نرخ کلیک تاثیر بگذارد.

توضیحات متای مختصر و جذاب می تواند کاربران را به کلیک روی لینک ترغیب کرده و احتمال بازدید از وب سایت شما را افزایش دهد. توضیحات متا یک نمای کلی از آنچه در صفحه انتظار دارید ارائه می کند. به زبان ساده، نشان می دهد که در جای درستی هستید. به گفته محققان، صفحات دارای توضیحات متا نسبت به صفحات بدون توضیحات، CTR بالاتری دارند. 

فایده توضیحات متا در سئو

تصویر(2)

به زبان ساده، یک توضیحات متای واضح و دقیق می تواند کلیک های بیشتری را به صفحه شما جذب کند که برای کسب رتبه بهتر در موتور جستجو مناسب است. علاوه بر افزایش CTR، یک توضیحات متای خاص می تواند کمک کند تا محتوای نمایش داده شده در نتایج جستجو را شخصی سازی کنید.

توضیحات متا در سئو به شما می گوید که وب سایت در مورد چیست و چگونه به کاربران کمک می کند. اکثر افزونه های SEO مانند Yoast SEO و Rank Math توضیحات متا را به صورت تگ og:description در صفحه قرار می دهند. بنابراین اگر توضیحات متای جذابی دارید، نه تنها می توانید نرخ کلیک را در SERP افزایش دهید بلکه قادر خواهید بود تا کاربران رسانه های اجتماعی را نیز به سمت لینک مورد نظر خود جذب نمایید. 

تکنیک نوشتن توضیحات متا در سئو

تصویر(3)

طول توضیحات متا برای دسکتاپ و موبایل

در نتایج جستجوی دسکتاپ، طول تعداد کاراکترهای توصیه شده برای توضیحات متا، حدود 150-160 عدد می باشد. با توجه به فضای محدود صفحه نمایش در دستگاه های تلفن همراه، بهتر است که توضیحات متای خود را کوتاه تر درج نمایید و آن را در حدود 120-130 کاراکتر نگه دارید.

آیا گوگل توضیحات متا را بازنویسی می کند؟

پاسخ مثبت می باشد. گاهی اوقات گوگل به دلایل مختلف توضیحات متا را بازنویسی می کند. حتی اگر برای ایجاد توضیحات خود زمان و تلاش زیادی صرف کرده باشید، ممکن است همیشه آن طور که تمایل دارید در نتایج جستجوی گوگل ظاهر نشود. 

در ادامه چند دلیل برای اینکه چرا گوگل توضیحات متا را بازنویسی کرده یا تغییر می دهد، آورده شده است:

  • بخش های مرتبط با عبارت جستجو: هنگامی که عبارت جستجوی کاربر با بخشی خاص از محتوای یک صفحه مطابقت داشته باشد، Google سعی می کند توضیحاتی ایجاد نماید که شامل آن متن شود. این بخش از محتوای صفحه می تواند به جای توضیحات متای اصلی به کار رود.
  • توضیحات متا وجود ندارد یا ناکافی است: اگر صفحه‌ ای توضیحات متا نداشته باشد یا ناکافی و نامربوط با درخواست کاربر تلقی شود، ممکن است Google توضیحات متای خود را برای مطابقت بهتر با عبارت جستجو و محتوای صفحه، ایجاد کند.
  • طول توضیحات: در برخی موارد، اگر توضیحات متا برای نمایش در نتایج جستجو خیلی طولانی باشند، ممکن است Google آنها را کوتاه کرده یا تغییر دهد تا در فضای موجود به درستی نمایش داده شوند.
  • بخش های پویا: Google ممکن است بخش هایی پویا ایجاد کند و با ترکیب اطلاعات از چندین منبع، خلاصه‌ ای جامع‌ تر و مرتبط‌ تر برای عبارات جستجوی خاص ارائه نماید. این بخش های پویا، ممکن است تنها به توضیحات متای اصلی متکی نباشند.

توجه به این نکته مهم می باشد که اگرچه Google ممکن است توضیحات متا در سئو را بازنویسی یا اصلاح کند اما در نهایت ارائه توضیحات متای مرتبط، ضروری خواهد بود. ایجاد توضیحات متای قانع کننده و دقیق، شانس استفاده گوگل از توضیحات ارائه شده شما و بهبود نرخ کلیک از نتایج جستجو را افزایش می دهد.

نحوه اضافه کردن توضیحات متا در وردپرس

دو روش برای اضافه کردن توضیحات متا به صفحات سایت تان وجود دارد. مورد اول از طریق یک افزونه SEO مانند Rank Math SEO و دیگری ویرایش دستی کد HTML صفحه است. در وردپرس، افراد ترجیح می دهند که از افزونه سئو وردپرس استفاده کنند زیرا آسان تر می باشد. در ادامه نحوه استفاده از افزونه Rank Math SEO جهت درج توضیحات متا را مشاهده خواهید کرد:

توضیحات متا را به صفحات و پست های خود بیفزایید

پس از باز کردن پست یا صفحه ای که در حال ویرایش آن هستید، به سمت چپ ویرایشگر مراجعه و روی آیکون "Rank Math" کلیک کنید. 

چگونگی درج توضیحات متا در سئو برای سایت وردپرسی

تصویر(4)

با این کار بخش توضیحات Rank Math باز می شود. در ادامه روی "ویرایش snippet" کلیک نمایید.

افزونه کاربردی برای توضیحات متا در سئو

تصویر(5)

با این کار پاپ آپ "پیش نمایش اسنیپت ویرایشگر" باز می شود که در آن می توانید تگ عنوان سئو، پیوند یکتا و توضیحات متای خود را ویرایش کنید.

نمونه از توضیحات متا در سئو

تصویر(6)

اکنون می توانید در بخش "توضیح" توضیحات متا را تایپ نمایید. اگرچه Rank Math سعی می کند به طور خودکار بخش متای پست یا صفحه شما را ایجاد نماید اما بهتر است آن را شخصی سازی نمایید تا کنترل بیشتری روی آنچه در SERP نمایش داده می شود، داشته باشید.

توضیحات متا را به صفحه اصلی خود اضافه کنید

در ادامه نحوه افزودن توضیحات متا به صفحه اصلی با استفاده از Rank Math SEO آورده شده است.

در پیشخوان وردپرس، به "Rank Math SEO" و سپس "عنوان ها و متا" مراجعه کنید.

بهترین افزونه های درج توضیحات متا در سئو

تصویر(7) 

پس از آن، روی تب "صفحه اصلی" کلیک کرده و بخش "توضیحات متای صفحه اصلی" را بیابید.

راهکار نوشتن توضیحات متا در سئو

تصویر(8)

می‌توانید توضیحات متای صفحه اصلی خود را در فیلد خالی اضافه کرده و پس از اتمام، روی دکمه "ذخیره تغییرات" کلیک نمایید.

جمع بندی

توضیحات متا در سئو نقش مهمی در عملکرد وب سایت شما ایفا می کنند زیرا اغلب اولین موردی هستند که کاربران هنگام جستجو با آن مواجهه می شوند. با یک توضیحات متای کامل، به موتورهای جستجو کمک می‌ کنید تا محتوای شما را بهتر درک کرده و کاربران را وادار نمایید تا روی صفحات وب سایتتان کلیک کنند.

با این حال، هنگام ایجاد توضیحات متا، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. 

  • از Keyword Stuffing اجتناب کنید.
  • حدود 150 تا 160 کاراکتر را هدف قرار دهید تا مطمئن شوید که کل توضیحات متا در نتایج جستجو قابل مشاهده هستند.
  • کلمات کلیدی مرتبط با محتوای صفحه را برای جذابیت آن در موتورهای جستجو، اضافه کنید.
  • توضیحات متا را منحصر به فرد و متناسب با همان صفحه خاص بنویسید.
  • جهت تشویق کاربران به کلیک کردن روی وب سایت شما، یک فراخوان برای اقدام در نظر بگیرید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *