روش های جلوگیری از رتبه بندی صفحه غیرمرتبط با کلمه کلیدی مهم
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

چگونه باید رتبه بندی صفحه غیرمرتبط با یک کلمه کلیدی مهم را برطرف کرد؟

رتبه بندی صفحه غیرمرتبط با یک کلمه کلیدی، می‌تواند برای کاربران و صاحبان وب‌سایت‌ها مشکل‌ساز باشد. این موضوع، منجر به تجربه نامطلوبی برای کاربران نیز خواهد شد زیرا صفحه‌ای را دریافت می‌کنند که پاسخگوی سوال یا نیاز آنها نخواهد بود. رتبه بندی اشتباه صفحه برای یک کلمه کلیدی، باعث کاهش ترافیک و نرخ تبدیل می‌شود.

فردی را تصور نمایید که به دنبال اطلاعاتی در مورد نحوه پخت کیک است. این فرد عبارت «طرز تهیه کیک» را در گوگل جستجو می‌کند و در رتبه اول یک صفحه وب نمایش داده می شود که در مورد تاریخچه کیک توضیح می دهد اما این صفحه غیر مرتبط می باشد زیرا به سوال کاربر پاسخ نمی‌دهد.

جهت جلوگیری از رتبه بندی صفحه غیرمرتبط برای یک کلمه کلیدی، باید محتوای صفحه خود را با آن کلمه کلیدی مرتبط سازید. این کار را می‌توانید با استفاده از کلمه کلیدی در عناوین، متن، متا تگ‌ها و سایر عناصر صفحه انجام دهید. همچنین باید اطمینان حاصل نمایید که محتوای صفحه شما ارزشمند و مفید می باشد. اگر صفحه ارائه شده سایت شما به جستجوی کاربران مرتبط نباشد، موارد زیر می تواند رخ دهد:

1. به دلیل عنوان یا توضیحات نامناسب، می تواند بر نرخ کلیک (click-through rate)، نرخ تبدیل (conversion rate) و ترافیک سایت تأثیر منفی بگذارد.

2. با دریافت صفحه اشتباه و پیدا نکردن موارد مرتبط، افراد تازه وارد به مشتری واقعی تبدیل نشده و از سایت شما خارج می شوند.

جلوگیری از مشکل رتبه بندی صفحه غیرمرتبط

تصویر(1)

تشخیص رتبه بندی صفحه غیرمرتبط

گاهی اوقات مدیریت رتبه همه صفحات سایت امکان پذیر نیست. همچنین ممکن است هیچ اطلاعاتی در مورد سایت خود نداشته باشید. برای شروع، باید بررسی کنید که آیا مشکلی در صفحات سایت شما وجود دارد که باید برطرف شود. فقط چند کلمه کلیدی مهم که می خواهید بررسی کنید را انتخاب نمایید. 

شاید تجزیه و تحلیل رتبه همه صفحات سایت شما برای 1500 کلمه کلیدی، امکان پذیر و همچنین ضروری نباشد. بنابراین، باید روی کلمات کلیدی مهمی تمرکز کنید که می توانند بیشترین ترافیک را برای شما ایجاد کنند.

  • با ارزش ترین عبارات جستجوی Google خود را شناسایی نمایید.
  • بررسی کنید که کدام صفحات برای مهم ترین سوالات مخاطبان رتبه بندی می شوند.
  • صفحات رتبه بندی شده را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید آیا آنها گزینه ای ایده آل هستند یا خیر.

تشخیص مشکل اساسی

دلایل متعددی می تواند باعث ایجاد مشکل شود و باید آنها را مرحله به مرحله مرور نمایید. اگر صفحه شما برای عبارت جستجوی موردنظر مناسب است اما هنوز رتبه بندی نمی شود، ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • صفحه برای ربات های موتور جستجو مسدود شده است.
  • آن صفحه محتوای ناکافی، کیفیت پایین و بهینه سازی ضعیفی دارد.
  • صفحه لینک های خارجی کافی ندارد.
  • آن صفحه، لینک داخلی کافی ندارد.

اگر صفحه مناسبی برای رتبه بندی کلمه کلیدی ندارید، گوگل صفحه ای که بیشترین ارتباط را با آن دارد، رتبه بندی می کند. این امر می تواند یک مشکل اساسی باشد زیرا گوگل ممکن است صفحه ای که از نظر او مناسب تر می باشد را رتبه بندی کرده و در نتایج خود نمایش دهد اما این احتمال وجود دارد که آن صفحه تأثیر کمتری در جذب مشتری داشته باشد. 

رفع رتبه بندی صفحه غیرمرتبط باید ابتدا با تشخیص مشکل اساسی انجام شود

تصویر(2)

اکنون که مشکل را شناسایی کرده اید، می توانید یکی از این گزینه های زیر را برای رفع آن امتحان نمایید:

  • لینک های داخلی را مجددا تنظیم کنید.
  • برای تغییر لینک خارجی درخواست ارسال نمایید.
  • ریدایرکت ها را مجددا تنظیم کنید.
  • کلمات کلیدی و اصطلاحات مرتبط را حذف نمایید.

آینده امن وب سایت خود را تضمین نمایید

با انجام اقدامات فوق، می توانید مشکلات رتبه بندی صفحه غیرمرتبط را شناسایی و برطرف کنید. برای جلوگیری از بروز این مشکلات در آینده، باید یک برنامه ریزی کلمه کلیدی برای سایت خود ایجاد نمایید و رتبه صفحات خود را به طور منظم بررسی کنید.

1- همواره نظارت نمایید

بهینه‌سازی صفحات بر اساس یک نقشه کلمه کلیدی سازمان‌یافته، احتمال رتبه بندی صفحه غیرمرتبط در گوگل را کاهش می‌دهد اما گاهی اوقات مشکلاتی رخ می‌دهد. با داشتن نقشه کلمات کلیدی، می‌توانید به راحتی مشکلات صفحه اشتباه را شناسایی کنید.

2- یک نقشه از کلمات کلیدی بسازید

Keyword mapping روشی است که در آن تعیین می کنید کدام صفحات برای کدام کلمات کلیدی بهینه شوند. این کار کمک می کند تا از Cannibalization جلوگیری نمایید و اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی به طور یکنواخت در تمام صفحات استفاده می شوند و تمام صفحات فرود برای کلمات کلیدی مرتبط رتبه بندی می گردند. Cannibalization در استراتژی بازاریابی یعنی کاهش حجم و درآمد فروش یا سهم بازار یک محصول، درست در زمانی که همان شرکت محصول جدیدی را معرفی می کند.

Keyword mapping می تواند به رفع مشکل رتبه بندی صفحه غیرمرتبط کمک کند

تصویر(3)

از طرف دیگر، Keyword mapping تشخیص مشکلات مربوط به صفحه را آسان تر می کند.

3- از طریق شبکه های اجتماعی بک لینک با کیفیت بسازید

لینک‌سازی برای موقعیت موتور جستجو همیشه مهم بوده است. سایت‌های شبکه های اجتماعی معتبر، پلتفرمی عالی برای ایجاد لینک‌های با کیفیت بالا هستند.

موتورهای جستجو با استفاده از محتوایی که از طریق لینک ها در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند، می توانند نحوه رتبه بندی وب سایت شما را برای عبارات کلیدی خاص درک کنند. این امر می تواند به افزایش ترافیک وب سایت، بهبود تجربه کاربری و افزایش نرخ تبدیل کمک کند.

جمع بندی

جهت شناسایی مشکل، ابتدا باید کلمات کلیدی مهمی که می خواهید برای آنها رتبه کسب کنید را مشخص نمایید. سپس باید بررسی شود که کدام صفحات برای این کلمات کلیدی رتبه بندی می گردند. اگر صفحه ای محتوای نامرتبطی دارد، باید آن صفحه را بهینه کرد تا با کلمه کلیدی مرتبط شود. برای رفع مشکل، می توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • محتوای صفحه را بروز کنید تا با کلمه کلیدی مرتبط شود.
  • ساختار URL صفحه را اصلاح کنید تا کلمه کلیدی در آن گنجانده شود.
  • از کلمات کلیدی مرتبط در متن صفحه استفاده کنید.

اگر این اقدامات را انجام دهید، می توانید مطمئن شوید که صفحات صحیح برای کلمات کلیدی مهم شما رتبه بندی می شوند.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *