ویژگی های موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

نحوه انجام سئو برای موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی: نکات و استراتژی ها

با پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی، اهمیت بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی بیشتر می‌شود. در این مقاله، چند نکته و استراتژی برای انجام این کار ارائه شده است. از تحقیقات کلمات کلیدی گرفته تا بهینه سازی جستجوی صوتی، کارهای زیادی وجود دارد که با انجام آنها می توانید مطمئن شوید مخاطبان هدف، وب‌سایت شما را پیدا کنند.

موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی

موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی نوعی موتور جستجو است که از هوش مصنوعی جهت تولید نتایج استفاده می‌کند. آنها برای ارائه نتایجی بهتر نسبت به موتورهای جستجوی سنتی (مرتبط‌تر و شخصی‌تر بودن نتایج ارائه شده)، طراحی شده‌اند.

برخی از مزایای موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی شامل درک عبارات جستجو با زبان طبیعی، شخصی‌سازی نتایج و ارائه توصیه‌های هوشمندانه می باشد. به‌طور کلی، موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی در درک نیت کاربر بسیار بهتر عمل می‌کنند و نتایج مرتبط را با بالاترین دقت ارائه می دهند.

با این حال، این موتورها هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند و دارای محدودیت‌هایی می باشند. به عنوان مثال، ممکن است نتوانند پرس‌وجوهای بسیار پیچیده را پردازش کنند یا تمام داده‌هایی را که یک موتور جستجوی سنتی دارد، ارائه دهند. با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی، انتظار می‌رود که موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی محبوبیت بیشتری پیدا کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید وب‌سایت توسط افراد بیشتری دیده شود، باید آن را برای این نوع موتورهای جستجو بهینه سازی کنید.

چگونه موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی کار می‌کنند؟

موتورهای جستجویی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، معمولاً کارآمدتر، موثرتر و دقیق‌تر از موتورهای جستجوی سنتی هستند. جهت رسیدن به این هدف، آنها باید به طور مداوم داده‌ها را تجزیه و تحلیل نمایند تا الگوها را پیدا کرده و از این الگوها برای پیش‌بینی کوئری های جستجوی آینده کاربران استفاده کنند.

علاوه بر این، موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی به طور مداوم در حال یادگیری و بهبود هستند. یکی از راه‌هایی که موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی الگوها را پیدا می‌کنند، تحلیل رفتار کاربر است. به عنوان مثال، هنگامی که یک کاربر یک کوئری جستجوی را ارسال می‌کند، موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی رفتار کاربر را براساس داده های قبلی تشخیص می دهد.

  • کاربر روی کدام نتیجه کلیک کرده است؟
  • کاربر در هر صفحه چه مدت زمان صرف کرده است؟
  • آیا کاربر بخاطر انجام جستجو دیگری بازگشته است؟

با تجزیه‌وتحلیل این داده‌ها، موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی نتایجی را که بیشترین ارتباط را با درخواست کاربر دارد، شناسایی می‌کند.

موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی محتوای وب را تجزیه و تحلیل می کنند

موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی نیز الگوها را با بررسی محتوای وب‌سایت‌ها پیدا می‌کنند. موتور هوش مصنوعی متن هر وب‌سایت را تجزیه و تحلیل می‌کند تا هدف آن را درک نماید. همچنین عوامل دیگری مانند ساختار وب‌سایت، تعداد پیوندهای اشاره‌کننده به آن و محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی را در نظر می‌گیرد.

کل این اطلاعات به موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی این امکان را می‌دهد تا تعیین کند کدام وب‌سایت‌ها برای پرس‌وجوی خاص مرتبط‌تر هستند. هنگامی که الگوهایی را در داده‌ها پیدا کرد، می‌تواند از آن الگوها جهت پیش‌بینی پرس‌وجوهای آینده استفاده نماید.

به عنوان مثال، اگر مشاهده کند بسیاری از افرادی که عبارت "X" را جستجو کرده اند، به دنبال عبارت "Y" نیز بوده اند، ممکن است نتایج "Y" را نیز برای کسانی که "X" را جستجو می‌کنند، نمایش دهد. با انجام این پیش‌بینی‌ها، موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی نتایجی را ارائه می‌دهند که نسبت به نتایج موتورهای جستجوی سنتی، مرتبط‌تر و شخصی‌تر هستند.

8 نکته تخصصی جهت بهینه سازی SEO وب‌سایت با هوش مصنوعی

با فراگیر شدن هوش مصنوعی، ضروری است که وب‌سایت خود را برای موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی بهینه سازی کنید. در ادامه 8 نکته تخصصی جهت بهینه سازی وب سایت برای سئو هوش مصنوعی، آورده شده است:

  • انجام تحقیقات جامع در مورد کلمه کلیدی
  • استفاده از Schema Markup
  • بهینه سازی برای جستجوی صوتی
  • استفاده از کلمات کلیدی long-tail
  • ایجاد محتوای با کیفیت بالا که جامع و مفید باشد.
  • استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی جهت کمک به فرآیند نوشتن
  • استفاده از زبان طبیعی
  • بررسی و تجزیه‌وتحلیل عملکرد وب‌سایت

بهینه سازی برای موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی

تصویر(1)

1. انجام تحقیقات جامع در مورد کلمه کلیدی

انجام تحقیقات جامع در مورد کلمه کلیدی جهت بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی ضروری است. با درک نحوه تفکر مخاطبان هدف و کلمات کلیدی که احتمالاً از آنها استفاده می‌کنند، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما به عنوان یک نتیجه برتر در جستجوهای مرتبط ظاهر می‌شود.

چند روش مختلف جهت انجام تحقیقات کلمه کلیدی وجود دارد. یکی از آنها استفاده از ابزار تحقیقات کلمه کلیدی مانند Google AdWords Keyword Planner یا Moz Keyword Explorer است. این ابزارها به شما امکان می‌دهند کلمات کلیدی seed (کلمه کلیدی اولیه یا اصلی می باشد که برای شروع تحقیقات کلمه کلیدی استفاده می‌شود) را وارد و سوالات مرتبط را مشاهده نمایید.

یکی دیگر از روش‌های انجام تحقیقات کلمات کلیدی این است که مانند مخاطب هدف خود فکر کنید

تصور کنید کسی که قصد خرید محصول یا خدمات شما را دارد، چه کلمات یا عباراتی را هنگام جستجو استفاده می‌کند؟ می‌توانید از افرادی که با کسب‌وکار شما آشنا نیستند، کمک بگیرید. آنها ممکن است کلمات کلیدی‌ را مطرح کنند که تاکنون به ذهن شما نرسیده است.

پس از تهیه فهرستی از کلمات کلیدی، مهم است که آنها را از نظر مرتبط بودن بررسی کنید. صرفا کلمات کلیدی‌ را انتخاب نمایید که با کسب‌وکار شما مرتبط بوده و مخاطب هدف به آنها نیاز داشته باشد. با انجام تحقیقات جامع در مورد کلمات کلیدی، می‌توانید مطمئن شوید که وب‌سایت در نتایج جستجوهای مرتبط رتبه اول را کسب می کند. این امر باعث می‌شود بازدیدکنندگان بیشتری به سایت جذب شده و به مشتری تبدیل گردند.

2. از Schema Markup استفاده کنید

Schema Markup نوعی داده ساختاریافته است که از مجموعه‌ برچسب‌ها یا ویژگی‌ها جهت ارائه اطلاعات اضافی در مورد محتوای وب‌سایت استفاده می‌کند. این کار می‌تواند شامل مواردی مانند اطلاعات محصول، جزئیات کسب‌وکار و حتی نظرات و رتبه‌بندی باشد.

استفاده از Schema Markup جهت بهینه سازی سئو برای موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی

تصویر(2)

افزودن Schema Markup به وب‌سایت:

  • به موتور جستجو کمک می‌کند تا بهتر منظور و مخاطب هدف محتوای وب‌سایت شما را درک نماید.
  • نرخ کلیک وب‌سایت را در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) بهبود می‌بخشد.

سه نوع اصلی Schema Markup وجود دارد که میکرو داده، RDFa و JSON-LD هستند. میکرو داده و RDFa از برچسب‌ها و ویژگی‌هایی استفاده می‌کنند که به کد HTML سایت اضافه می‌شوند، در حالی که JSON-LD یک اسکریپت بوده و در کد وب‌سایت تعبیه شده است.

با استفاده موثر از Schema Markup، جزئیات موجود در محتوا را شناسایی و از آنها بهره ببرید

به عنوان مثال، اگر وب‌سایت شما دارای فروشگاه آنلاین است، می‌توانید از Schema Markup برای ارائه اطلاعات کامل‌تری در مورد محصولات خود، مانند قیمت، موجودی و نظرات کاربران استفاده نمایید.

می‌توانید از ابزارهای آنلاین مختلفی جهت ایجاد Schema Markup استفاده کنید. یکی از ابزارهای محبوب، ابزار کمک به درج Schema Markup گوگل است. این ابزار کمک می‌کند تا کد علامت‌گذاری را برای محتوای خود ایجاد نمایید. پس از ایجاد Schema Markup، باید آن را به وب‌سایت خود اضافه کنید. این کار معمولاً با افزودن کد علامت‌گذاری به کد HTML سایت انجام می‌شود.

جهت اطمینان از اینکه Schema Markup به درستی کار می‌کند، می‌توانید از ابزار آزمایش Schema Markup گوگل استفاده کنید. این ابزار کمک می‌کند تا اشکالات احتمالی در علامت‌گذاری خود را شناسایی نمایید. با استفاده از Schema Markup، می‌توانید به موتورهای جستجو کمک کنید تا محتوای وب‌سایت شما را بهتر درک کنند. این امر می‌تواند منجر به بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت در نتایج جستجو شود که به نوبه خود منجر به افزایش ترافیک و تعامل با کسب‌وکار شما می گردد.

3. بهینه سازی برای جستجوی صوتی

با ظهور دستیار‌های صوتی مانند Siri و Alexa، جستجوی صوتی به‌طور فزاینده‌ای در میان کاربران محبوب شده است. جهت بهینه سازی وب سایت خود برای موتورهای جستجو AI، درک نحوه بهینه سازی سایت ضروری خواهد بود. بهینه سازی جستجوی صوتی شامل ایجاد محتوایی می باشد که براساس نوع گفتار افراد بهینه شده و به نحوه تایپ کردن آنها وابسته نیست. در هنگام جستجوی صوتی، کاربران بیشتر از زبان طبیعی و عبارات محاوره ای استفاده می کنند.

به عنوان مثال، به جای تایپ «بهترین پیتزا در نزدیکی من»، ممکن است بگویند «از کجا می‌توانم بهترین پیتزا در نزدیکی خود را پیدا کنم؟»

با شناسایی سوالاتی که مخاطبان هدف شما ممکن است از دستیار صوتی خود بپرسند، بهینه سازی جستجوی صوتی را انجام دهید. از ابزارهایی مانند AnswerThePublic یا ویژگی "People Also Ask" گوگل برای تحقیق در مورد سؤالات و عبارات رایج مرتبط با کسب و کار یا حرفه تخصصی خود استفاده نمایید.

جستجوی صوتی در موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی

 تصویر(3)

در مرحله بعد، مطمئن شوید که محتوای وب‌سایت برای featured snippets بهینه سازی شده است. این بخش در واقع پاسخ‌های کوتاهی هستند که در بالای نتایج جستجو ظاهر می‌شوند.

featured snippets در موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی

تصویر(4)

وقتی افراد از جستجوی صوتی استفاده می‌کنند، معمولاً به دنبال پاسخ‌های سریع به سؤالات خود هستند. featured snippets به شما امکان می‌دهند آن اطلاعات را در فرمت خلاصه و قابل‌ فهم ارائه دهید.

4. از کلمات کلیدی long-tail استفاده کنید

بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی به رویکرد نسبتا متفاوت از بهینه سازی برای موتورهای جستجوی سنتی نیاز دارد. یکی از استراتژی‌های کلیدی جهت موفقیت، ادغام کلمات کلیدی طولانی در محتوا می باشد. کلمات کلیدی طولانی نسبت به کلمات کلیدی سنتی، طولانی‌تر و دقیق‌تر می باشند. آنها بیشتر محاوره ای و طبیعی هستند، بنابراین احتمال اینکه کاربران از آنها هنگام صحبت با دستیار صوتی مانند Siri یا Alexa استفاده کنند، بیشتر است.

به عنوان مثال، به جای استفاده از کلمه کلیدی "پیتزا" می‌توانید از کلمه کلیدی طولانی "بهترین پیتزا بیرون بر نزدیک به من کجاست؟" استفاده کنید. علاوه بر محاوره ای بودن، کلمات کلیدی طولانی هدفمندتر نیز هستند. کلمات کلیدی طولانی در هنگام جستجو از طریق گفتار بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند زیرا شبیه به عباراتی هستند که افراد در مکالمات روزمره استفاده می‌کنند. همچنین معمولاً رقابت کمتری داشته و شانس بیشتری جهت کسب رتبه بالا در نتایج جستجو دارند.

دسترسی به مخاطبان خاص جهت نرخ تبدیل بالاتر

کسی که به دنبال "پیتزا" است می تواند علاقه‌مند به تاریخچه آن، طرز تهیه و… باشد. در عین حال، کسی که به دنبال "بهترین پیتزا بیرون بر نزدیک به من" است احتمالا آماده سفارش پیتزا خواهد بود.

جهت یافتن بهترین کلمات کلیدی طولانی، به سوالاتی که ممکن است مخاطبان هدف هنگام جستجوی محصول یا خدمات شما بپرسند، توجه کنید. از ابزارهایی مانند Google Keyword Planner یا AnswerThePublic جهت تحقیق در مورد کلمات کلیدی طولانی محبوب استفاده کرده و آنها را به طور طبیعی در محتوای خود بگنجانید.

5. محتوای با کیفیت ایجاد کنید که جامع و مفید باشد

ایجاد محتوای با کیفیت بالا یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سئو برای موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی است. لازمه موفقیت در این زمینه، جامع، مفید و جذاب بودن محتوا می باشد. ارزش یک محتوا به معتبر بودن آن است. مطمئن شوید که از منابع معتبر نقل قول می‌کنید و اطلاعاتی دقیق ارائه می‌دهید که مخاطبان شما می‌توانند به آن اعتماد کنند. از داده‌ها، آمارها و مطالعات موردی جهت تأیید ادعاهای خود و ارائه مثال‌های واقعی استفاده کنید.

علاوه بر اعتبار، محتوا باید جامع نیز باشد

این بدان معنا است که باید تمام جوانب یک موضوع خاص را پوشش دهید، نه اینکه فقط به طور سطحی آن را بررسی کنید. از عناوین فرعی استفاده نمایید تا خواندن آن آسان‌تر شود. عناصر چندرسانه‌ای مانند تصاویر، فیلم‌ها و اینفوگرافیک‌ها را جهت توضیح نکات خود اضافه کنید.

در نهایت، محتوای باید مفید و قابل اجرا باشد

در مورد سوالاتی که مخاطبان هدف شما ممکن است داشته باشند فکر کنید و پاسخ‌های واضح و مختصر ارائه دهید. از لحن گفتاری استفاده کرده و عبارات بیش از حد تخصصی و گیج کننده را به کار نبرید. نکات عملی و راهنمایی‌هایی را ارائه دهید که کاربران بتوانند در زندگی یا کسب‌وکار خود به کار گیرند. جهت اطمینان از اینکه محتوای شما برای موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی بهینه سازی شده است، از زبان طبیعی و عبارات محاوره ای در سراسر محتوای خود استفاده نمایید.

6. از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای کمک به فرایند نوشتن استفاده کنید

هوش مصنوعی دنیای تولید محتوا را دگرگون کرده و باعث شده تا ایجاد محتوای با کیفیت بالا، جذاب و مرتبط آسان‌تر از همیشه باشد. ابزارهای نوشتاری مبتنی بر هوش مصنوعی به شما امکان می‌دهند تا فرایند ایجاد محتوا را ساده کرده و محتوایی مؤثرتر ایجاد نمایید که برای موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی بهینه سازی شده است.

اگرچه برخی از ابزارهای AI به راحتی می‌توانند یک پست وبلاگ برای کلمه کلیدی هدف و عنوان شما ایجاد کنند اما اگر آن را ویرایش نکنید، مرتبط و مفید نخواهد بود. مقاله با کیفیت و جامع که توسط یک نویسنده با تجربه نوشته شده است، برتری بسیار بالایی نسبت به مقاله ای که کاملاً با AI نوشته شده خواهد داشت.

استفاده از ابزارهای نوشتاری جهت بهینه سازی برای موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی

تصویر(5)

ChatGPT و سایر ابزارهای AI محبوب

ChatGPT یک ابزار هوش مصنوعی می باشد که محتوای با کیفیت بالا را در کسری از زمان تولید می‌کند. ChatGPT موضوع را تجزیه و تحلیل کرده و بر اساس ورودی، محتوای منحصر به فرد و مرتبط ایجاد می‌نماید که آن را به ابزاری ایده‌آل جهت ایجاد طرح کلی پست‌های وبلاگ، مقالات و سایر محتواهای نوشتاری تبدیل می‌ کند.

علاوه بر ChatGPT، ابزارهای بهینه سازی محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی مانند MarketMuse و Clearscope نیز وجود دارند که محتوای را برای موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی بهینه می‌کنند. این ابزارها از پردازش زبان طبیعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل محتوای شما و ارائه پیشنهاداتی جهت بهبود رتبه در نتایج جستجو بهره می برند.

در حالی که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند منبع ارزشمندی برای ایجاد و بهینه سازی محتوا باشند اما به خاطر داشته باشید که آنها جایگزین خلاقیت و تخصص انسانی نیستند. از این ابزارها برای ساده‌سازی روال کاری خود و بهبود اثربخشی محتوا استفاده کنید.

7. از زبان طبیعی استفاده کنید

جهت بهینه سازی وب سایت خود برای موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، مهم است که زبان طبیعی را در محتوای خود به کار ببرید. معمولاً افراد از زبان محاوره ای به جای کلمات کلیدی سنتی استفاده می‌کنند.

برای موفقیت، محتوا باید ساده، قابل فهم و طبیعی باشد. یکی از راه‌های دستیابی به این هدف عدم استفاده از اصطلاحات تخصصی یا فنی خواهد بود که مخاطب هدف شما ممکن است با آنها آشنا نباشد. در عوض، از زبان روزمره استفاده کنید که احتمالاً مخاطب هنگام پرسیدن سوالات یا جستجو در مورد محصول یا خدمات، به کار می برد. بعنوان مثال، به جای اصطلاحات فنی مانند "الگوریتم انحصاری"، از عبارت "روش منحصر به فرد ما جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها" استفاده کنید.

علاوه بر استفاده از زبان طبیعی، مهم است که جملات خود را واضح و رسا بنویسید

موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی از الگوریتم‌های پردازش زبان طبیعی جهت درک معنای محتوا استفاده می‌کنند. بنابراین، جملات بیش از حد پیچیده یا عبارات مبهم ممکن است الگوریتم را گیج کنند و تاثیر منفی بر رتبه بندی سایت داشته باشند. برای اطمینان از اینکه محتوا طبیعی و قابل فهم است، از بازخورد دیگران استفاده کنید. از یک دوست، همکار یا متخصص در خارج از حرفه خود بخواهید که محتوای شما را بخواند و بازخورد ارائه نماید. آنها می‌توانند مواردی را در متن شناسایی کنند که نیاز به ساده سازی دارند.

8. نظارت و تجزیه و تحلیل عملکرد وب سایت خود

نظارت و تجزیه و تحلیل عملکرد وب سایت شما جهت اطمینان از اینکه برای موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی بهینه شده است، بسیار مهم می باشد. Google Analytics می‌تواند برای ردیابی ترافیک استفاده شود، در حالی که Webmaster Tools جهت ارسال نقشه سایت و بررسی هرگونه خطای خزیدن مناسب است.

همچنین باید رتبه بندی موتورهای جستجو را به طور منظم بررسی کنید. با نظارت مداوم و تجزیه و تحلیل عملکرد وب سایت خود، می‌توانید هر بخشی که نیاز به بهبود دارد را شناسایی نمایید. این کار امکان می دهد تغییرات لازم را برای اطمینان از بهینه سازی وب سایت خود انجام دهید. علاوه بر این، نظارت بر عملکرد وب سایت می تواند به شما در عیب یابی هرگونه مشکلی که ممکن است رخ دهد کمک کند.

چندین معیار در مورد عملکرد وجود دارد که باید آنها را کنترل کنید

این معیارها شامل ترافیک، نرخ تبدیل، نرخ پرش و نرخ کلیک است. با ردیابی این معیارها، درک بهتری از عملکرد وب سایت خود و بخش هایی که نیاز به بهبود دارند، خواهید داشت. 

Google Analytics ابزاری عالی جهت ردیابی ترافیک و تبدیل ها در وب سایت شما است. اگر قصد دارید Google Analytics راه اندازی نمایید، باید یک حساب Google ایجاد کرده و سپس کد Google Analytics را به وب سایت خود اضافه نمایید. پس از راه اندازی Google Analytics، گزارش های دقیقی در مورد ترافیک و تبدیل های وب سایت خود دریافت خواهید کرد.

نتیجه گیری

بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی به‌دلیل پیشرفت مداوم AI اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. با دنبال کردن نکات تخصصی ارائه شده در این مقاله، از جمله انجام تحقیقات کلمه کلیدی، استفاده از schema markup، بهینه سازی برای جستجوی صوتی، کلمات کلیدی طولانی، ایجاد محتوای با کیفیت بالا، ابزارهای مبتنی بر AI، زبان طبیعی و نظارت بر عملکرد وب‌سایت خود، می‌توانید جایگاه و رتبه وب‌سایت خود را در نتایج جستجوی هوش مصنوعی بهبود بخشید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *