بهینه سازی معماری وب سایت برای سئو
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

نحوه بهینه سازی معماری وب سایت برای سئو

وقتی افراد در مورد فعالیت های سئو با اولویت بالا صحبت می کنند، معمولاً به حوزه های مهمی مانند تحقیق کلمات کلیدی، برنامه ریزی محتوا و ایجاد لینک اشاره می نمایند. بهینه سازی معماری وب سایت به ندرت در صدر فهرست قرار می گیرد اما واقعیت این است که رسیدگی به معماری سایت می تواند تاثیر بسیار خوبی بر عملکرد ارگانیک شما داشته باشد. در مقابل، معماری ضعیف سایت موجب گمنامی در گوگل خواهد شد. در این مقاله، ضرورت معماری سایت برای سئو توضیح داده می شود.

معماری وب سایت چیست؟

معماری وب سایت، به چیدمان صفحات مرتبط اشاره دارد که تمام جنبه های ساختار سلسله مراتبی، از جمله نحوه گروه بندی محتواهای مرتبط و لینک دهی صفحات مختلف به یکدیگر را در بر می گیرد.

بهینه سازی معماری وب سایت به چیدمان صفحات مرتبط اشاره دارد

تصویر(1)

همانطور که در ادامه مقاله شرح داده می شود، یک معماری سایت مشخص، منسجم و قابل درک، برای اطمینان از اینکه وب سایت شما هم برای انسان قابل استفاده بوده و هم برای موتورهای جستجو قابل خزیدن باشد، حیاتی است.

اهمیت معماری وب سایت برای سئو

در ادامه پنج دلیل اهمیت بهینه سازی معماری وب سایت برای سئو ذکر شده است:

1. خزیدن و ایندکس شدن را بهبود می بخشد

قبل از اینکه موتورهای جستجو بتوانند محتوای شما را برای کلمات کلیدی مناسب رتبه بندی کنند ابتدا باید موضوع صفحات مختلف سایت شما را درک نمایند.

برای رسیدن به این هدف، خزنده های موتور جستجو محتوای سایت را می‌خزند و سپس اطلاعات را در فهرست موتور جستجو ذخیره می‌کنند. هنگامی که بهینه سازی معماری وب سایت به خوبی انجام شده و اطلاعات منطقی و ساختار لینک داخلی داشته باشد، موتورهای جستجو می توانند به طور مؤثر تمام محتوای آن را یافته و تصویری دقیق از هدف سایت ایجاد نمایند.

2. ارزش لینک را توزیع می کند

ارزش لینک یا link juice، به انتقال قدرت از یک صفحه به صفحه دیگر توسط لینک دهی اشاره دارد. این موضوع اهمیت زیادی خواهد داشت زیرا اقتدار بیشتر یک صفحه، احتمالا موجب ارتقا رتبه نیز خواهد شد. یک سیستم منظم از لینک های داخلی، مسیرهایی را جهت انتقال ارزش لینک از یک صفحه به صفحه دیگر ایجاد می کند.

3. اعتبار موضوعی ایجاد می کند

شما می توانید با گروه بندی محتوا بر اساس موضوعات مشابه، اعتبار خود را به طور قابل توجهی تقویت کنید. انجام این کار به شما امکان می دهد تا به گوگل نشان دهید سایتتان ارتباط عمیقی با آن موضوع دارد. هنگامی که موتورهای جستجو، سایت شما را به عنوان منبع معتبر اطلاعات در مورد یک موضوع خاص می بینند، کسب رتبه بالا برای کلمات کلیدی مرتبط بسیار آسان تر خواهد شد.

4. به ایجاد Sitelinks کمک می کند

بهینه سازی معماری وب سایت به گوگل این امکان را می دهد که Sitelinks ارگانیک برای وب سایت شما ایجاد کند. Sitelinks فهرست‌های فرعی هستند که در برخی از نتایج برتر جستجوها ظاهر می‌شوند. آنها کاربران گوگل را قادر می سازند تا مستقیماً از صفحه نتایج جستجو به بخش های مختلف وب سایت دسترسی پیدا کنند.

به همین دلیل، Sitelinks می توانند نرخ کلیک ارگانیک (CTR) را بهبود بخشند. از آنجایی که گوگل به طور خودکار Sitelinks را تولید می کند، هیچ راه مستقیمی برای بهینه سازی آنها وجود ندارد اما می توان گفت که اگر گوگل برای خزیدن و رمزگشایی وب سایت شما به تلاش زیادی نیاز داشته باشد، Sitelinks کسب نخواهید کرد.

5. تجربه کاربری بهتری ایجاد می کند

ساختار منسجم و بهینه سازی معماری وب سایت، صرفا کار را برای خزنده های موتورهای جستجو آسان‌تر نمی‌کند بلکه پایه و اساس یک تجربه کاربری مثبت نیز خواهد بود. وب سایتی با ساختار مناسب، یافتن محصولات، دسته ها و اطلاعات مورد نیاز کاربران را تنها با چند کلیک امکان پذیر می کند.

یک معماری سایت گیج کننده می تواند بسیار خسته کننده باشد. هر چه مشکلات کمتری ایجاد گردد، بازدیدکنندگان بیشتری در سایت شما به مشتری تبدیل می‌شوند و به آن لینک می‌دهند. علاوه بر این، باید در نظر داشته باشید که الگوریتم Google هنگام تصمیم گیری برای رتبه بندی یک وب سایت، عواملی مانند تجربه کاربر را نیز در نظر می گیرد.

مدل های معماری وب سایت برای سئو

مهم ترین تمایز در اینجا بین ساختارهای عمیق و سطحی سایت می باشد. ساختار عمیق سایت، به این معنی است که کاربران اغلب باید روی چندین لینک کلیک کنند تا به صفحه موردنظر خود برسند. از سوی دیگر، ساختار سطحی سایت (که ساختار مسطح نیز نامیده می شود) به کاربران اجازه می دهد تنها با چند کلیک ساده به صفحه موردنظر خود برسند.

در تصویر زیر، یک نمونه از آن ذکر شده است:

بهینه سازی معماری وب سایت با ساختارهای عمیق و سطحی

تصویر(2)

توجه داشته باشید که سلسله مراتب در تصویر بالا شبیه یک هرم است. صفحه اصلی در بالای صفحه قرار دارد و به صفحات دسته‌بندی سطح بالا لینک می‌دهد که آنها نیز به صفحات زیر مجموعه لینک می‌دهند. در نهایت نیز به صفحات محصول و پست منتهی می شوند. در تئوری، بازدیدکننده‌ای که وارد این سایت می شود می‌تواند حداکثر با سه کلیک به هر صفحه‌ای که می‌خواهد برسد. همانطور که احتمالا حدس زده اید، ساختار سطحی سایت برای سئو بهتر است زیرا تعداد مراحل مورد نیاز موتورهای جستجو و کاربران را برای مسیریابی محتوای خاص به حداقل می رساند.

7 مورد از بهترین روش های بهینه سازی معماری وب سایت برای سئو

پیاده سازی ساختار سایت سطحی، اولین گام جهت بهینه سازی معماری وب سایت شما برای سئو می باشد. چندین عامل دیگر نیز وجود دارد که توسط آنها می توانید مطمئن شوید که ساختار سایت شما کاملا با سئو سازگار است. روش های زیر را هنگام طراحی بخش های مختلف سایت خود به خاطر داشته باشید.

1. تاکسونومی وب سایت خود را ترسیم کنید

هنگام بهینه سازی معماری وب سایت خود، باید در مورد نحوه دسته بندی صفحات خود با دقت فکر کنید. ایجاد یک دسته بندی منظم به ویژه برای سایت هایی که حاوی چندین صفحه محصول یا محتوایی مانند مقالات و تحقیقات موردی هستند، مهم است.دسته بندی صفحات و زیر گروه ها باید به گونه ای انجام شود که هیچ صفحه محصول یا بخشی از محتوا بدون لینک باقی نماند. در عین حال، نباید دسته های بیشتر از حد لازم ایجاد کنید.

2. یک منوی ناوبری ساده و قابل درک ایجاد کنید

یکی از مهم ترین ملاحظات طراحی برای هر وب سایت، منوی ناوبری سطح بالا است که به موتورهای جستجو و کاربران، یک تصویر واضح از سلسله مراتب اطلاعات سایت نمایش می دهد. ناوبری سایت باید به کاربران کمک کند تا آنچه که به دنبال آن هستند را سریع و بدون زحمت به دست آورند.

مهم نیست که سایت شما چقدر بزرگ باشد، بازدیدکنندگان باید با سه یا چهار کلیک به محتوای موردنظر خود دسترسی پیدا کنند. اگر مسیر منتهی به صفحه موردنظر برای بازدیدکنندگان دشوار باشد، به سادگی سایت را ترک خواهند کرد. نوار ناوبری سطح بالای وب سایت باید حاوی لینک هایی به تمام صفحات اصلی باشد. به همین دلیل دسته های اصلی صرفا باید به مواردی که مهم است محدود شوند. دسته‌های سطح بالای بیش از حد، یک منوی ناوبری به هم ریخته و با رابط کاربری دشوار ایجاد می‌کنند.

برای سایت هایی با هزاران صفحه، مانند فروشگاه های آنلاین بزرگ، اغلب یک ناوبری وجهی (faceted navigation) مناسب است. ارائه قابلیت فیلتر کردن جستجوها به کاربران در سایت شما، می تواند زمان لازم برای یافتن آنچه را که نیاز دارند را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

در تصویر زیر، نمونه ای از ناوبری وجهی آمده است:

ایجاد منوی ناوبری ساده و قابل درک جهت بهینه سازی معماری وب سایت

تصویر(3)

از طرف دیگر، سایت‌های بزرگ‌تر می‌توانند برای تسهیل ناوبری و بهینه سازی معماری وب سایت، اصطلاحا از «مگامنو» استفاده کنند. این منوهای به صورت کشویی گسترش می‌یابند تا هنگام تعامل با آنها، دسته‌بندی‌های عمیق‌تر را نشان دهند. در  تصویر زیر، نمونه ای از مگامنو یک وب سایت فروشگاهی بزرگ را مشاهده می کنید.

استفاده از مگامنو جهت بهینه سازی معماری وب سایت

تصویر(4)

3. از یک ساختار URL ساده استفاده کنید

جهت بهینه سازی معماری وب سایت، URL ها باید مرتب، ساختارمند و منعکس کننده سلسله مراتب دسته بندی وب سایت شما باشند. نمونه ای شماتیک از یک URL با ساختار خوب، به صورت زیر است:

https://example.com/category/sub-category/page-title

سازماندهی URL ها در زیر شاخه ها، روش دیگری برای نشان دادن ارتباط موضوعی برخی از صفحات سایت، به موتورهای جستجو است. همچنین درک انواع ساختارهای URL که گوگل آنها را ترجیح می دهد و آنهایی که نامناسب می داند، مفید است. در ادامه چند ساختار URL ذکر شده که گوگل آنها را توصیه نمی کند:

  • استفاده از کاراکترهای غیر ASCII در URL.
  • URL هایی که حاوی اعداد طولانی و غیرقابل خواندن هستند.
  • ترکیب کلمات کلیدی با یکدیگر در URL.
  • استفاده از Underscores یا خط فاصله (_).

4- لینک های داخلی ایجاد نمایید

پیش از این اشاره شد که چگونه لینک های داخلی به موتورهای جستجو و کاربران اجازه می‌دهند تا مسیر خود را در سایت یافته و روابط بین صفحات را درک کنند. اگر وب سایت خود را به عنوان یک ساختمان در نظر بگیرید، لینک های داخلی مانند راهروها و راه پله هایی هستند که اتاق ها و سطوح مختلف را به یکدیگر متصل می کنند.

شما می توانید از دو نوع لینک داخلی مهم و کاربردی استفاده کنید: ناوبری و متنی.

لینک های ناوبری، در صفحه اصلی، منوی ناوبری و پاورقی سایت شما ظاهر می گردند. لینک های متنی را می توانید در داخل یک محتوا قرار می دهید تا کاربران به اطلاعات مرتبط هدایت شوند. کلید استفاده استراتژیک از لینک های داخلی این است که مکرراً به صفحات با اولویت بالای خود، از معتبرترین صفحات (صفحاتی که بیشترین تعداد بک لینک با کیفیت بالا را دریافت می کنند) لینک دهید. در اکثر وب سایت ها، صفحه اصلی و یک یا دو محتوای مهم دیگر هدف قرار می گیرند. لینک دادن از این صفحات به صفحات با اولویت بالا، کمک می کند تا ارزش لینک را منتقل کنند و امکان بهبود رتبه را داشته باشند.

به عنوان مثال، اگر وبلاگ شما اهمیت ویژه ای برای کسب و کارتان دارد، منطقی است که از صفحه اصلی و منوی ناوبری سطح بالا، به آن لینک دهید. با انجام این کار، ارزش لینک به وبلاگ شما و همچنین پست های مختلف منتقل می شود. علاوه بر این، باید لینک های داخلی خود را در متن لنگر (anchor text) حاوی کلمات کلیدی قرار دهید. این ویژگی به موتورهای جستجو کمک می کند تا موضوع صفحه مقصد را درک کنند. با این حال، اگر چندین بار از صفحات مختلف به یک صفحه لینک ایجاد می کنید، بهتر است که متن لنگر خود را کمی تغییر دهید تا به عنوان اسپم شناخته نشوید.

بنابراین، فرض کنید محتوایی با عنوان «چگونه یک کتاب الکترونیکی بنویسیم» دارید. در این صورت، می توانید با استفاده از anchor text های زیر به آن لینک دهید:

  • آموزش نوشتن کتاب الکترونیکی.
  • چگونه یک کتاب الکترونیکی بنویسیم.
  • راهنمای کتاب الکترونیکی

در نهایت، باید به صورت دوره‌ای از صفحات و محتوای قدیمی‌تر در سایت خود بازدید کنید تا فرصت‌های جدیدی که برای افزودن لینک های متنی به محتوای جدیدتر ایجاد می شوند را بیابید.

5. Breadcrumbs را پیاده سازی کنید

Breadcrumbs لینک های داخلی هستند که دقیقاً بالای عنوان صفحه ظاهر می شوند و به کاربران اجازه می دهند مسیری که جهت رسیدن به آن صفحه طی کرده اند را ردیابی کنند. هر لینک موجود در مسیر، قابل کلیک است و کاربران را قادر می سازد در صورت نیاز فوراً به صفحه قبلی بازگردند.

در تصویر زیر نمونه ای از Breadcrumbs آمده است:

بهینه سازی معماری وب سایت با درج Breadcrumbs

تصویر(5)

همان طور که Breadcrumbs به کاربران وب کمک می کند تا بدانند کجا هستند، راه دیگری برای درک بهتر سلسله مراتب سایت شما توسط موتورهای جستجو و بهینه سازی معماری وب سایت نیز ایجاد می کند.

6. نقشه سایت ایجاد کنید

ایجاد نقشه سایت XML یکی از بهترین راه ها برای بهینه سازی معماری وب سایت و کمک به موتورهای جستجو جهت خزیدن آن است. این فایل تمام URL های سایت شما را فهرست نموده و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر را مشخص می کند. همچنین شامل جزئیات اضافی در مورد هر URL، مانند آخرین زمان ویرایش آن است. اگرچه معمولاً گوگل می‌تواند تمام صفحات یک وب‌سایت را بدون رجوع به نقشه سایت بیابد اما ایجاد آن می‌تواند کار را آسان‌تر کند، به‌خصوص اگر سایت شما بزرگ و پیچیده بوده یا لینک دهی ضعیفی دارد.

همچنین می توانید یک نقشه سایت برای کاربر ایجاد کنید که به عنوان نقشه سایت HTML شناخته می شود. این نقشه سایت مانند یک فهرست مطالب برای وب سایت عمل می کند و به کاربران اجازه می دهد تا هر صفحه ای را که نتوانسته اند از طریق لینک های داخلی یا منوی پیمایش شما بیابند، پیدا کنند.

7. Cannibalization کلمات کلیدی را حذف کنید

یکی از مزایای غیرمستقیم بهینه سازی معماری وب سایت، این است که می تواند به شما کمک کند تا موارد احتمالی Cannibalization کلمات کلیدی را ریشه یابی کنید.

Cannibalization زمانی اتفاق می افتد که دو یا چند صفحه در سایت، یک کلمه کلیدی و عبارت جستجو را هدف قرار می دهند. این موضوع موجب می شود که یک سایت با خود در نتایج گوگل رقابت کند و رتبه آن کاهش یابد. هنگامی که ساختار سایت خود را به وضوح درک کردید، شناسایی صفحاتی که ممکن است یکدیگر را Cannibalization کنند بسیار ساده تر خواهد بود. در این مرحله می‌توانید با ادغام محتوا، پیاده‌سازی ریدایرکت‌های 301 یا افزودن یک تگ canonical به صفحه‌ای که می‌خواهید Google آن را رتبه‌بندی کند، مشکل را برطرف کنید.

جمع بندی

تعریف یک معماری وب سایت واضح و منسجم برای بهینه سازی و افزایش بازدید ارگانیک، کلیدی است. ساختار درست سایتی که با دقت پی ریزی شده باشد، تضمین می کند که خزنده های موتور جستجو و بازدیدکنندگان وب سایت می توانند به تمام صفحات سایت دسترسی داشته باشند. برخی از عناصر ضروری بهینه سازی معماری وب سایت شامل دسته بندی منطقی محتوا، منوی ناوبری با امکان استفاده آسان و تعداد مناسبی لینک داخلی است.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *