بهبود سئو سایت‌های Headless
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

6 قانون سئو که باید در ایجاد سایت Headless رعایت شوند

وب‌سایت‌های Headless به دلیل انعطاف‌پذیری بی‌نظیرشان در طراحی و توسعه، محبوب هستند. در واقع، سایت های Headless با جداسازی بخش front-end و back-end می‌توانند تجربه کاربری منحصر به فرد و متناسب با نیازهای هر کسب‌وکار را فراهم کنند. البته با وجود مزایای متعدد، طراحی سایت Headless نیز چالش‌هایی را برای متخصصان سئو به همراه دارد.

در سایت‌های هدلس، محتوا توسط یک API از back-end به front-end منتقل می‌شود. بنابراین، لازم است تا سئوکاران در فرآیند طراحی و توسعه محتوا نقش فعالی ایفا کنند و نکات کلیدی سئو را در تمامی مراحل مدنظر قرار دهند. در این مقاله، به بررسی موارد کلیدی که سئوکاران باید در هنگام ساخت یک سایت Headless در نظر بگیرند، پرداخته می شود. 

طراحی سایت Headless

تصویر(1)

1. Crawlability در سایت Headless 

همانطور که بیان شد، در سایت‌های Headless محتوا از طریق API به بخش front-end منتقل می شود. این موضوع چالشی را در زمینه Crawlability برای موتورهای جستجو به وجود می آورد زیرا ربات‌های جستجو به طور سنتی (منظور روش هایی است که از قدیمی ترین نسخه های ربات استفاده می شد) صفحات HTML را برای یافتن محتوا اسکن می‌کنند. 

برای رفع چالش مطرح شده، دو روش وجود دارد:

  • استفاده از Sitemap: ساخت Sitemap به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا ساختار سایت و URL های موجود را به طور کامل شناسایی کنند.
  • استفاده از ابزارهای Crawlability: ابزارهایی مانند Screaming Frog و Sitebulb می‌توانند برای بررسی Crawlability سایت و شناسایی مشکلات احتمالی استفاده شوند.

با رعایت نکات فوق، می‌توانید Crawlability سایت‌های هدلس را بهبود دهید تا محتوا به صورت کامل توسط موتورهای جستجو ایندکس شود.

2. بهینه‌سازی سرعت در سایت Headless

بهبود سرعت لود سایت نقش حیاتی در سئو سایت‌های Headless ایفا می‌کند. موتورهای جستجو به تجربه کاربری اهمیت زیادی می‌دهند و سایت‌هایی که سرعت بارگذاری بالایی دارند، رتبه‌بندی بهتری در نتایج جستجو کسب خواهند کرد. 

بهینه سازی سایت‌های هدلس

تصویر(2)

با رعایت نکات زیر می‌توانید سرعت سایت Headless خود را بهینه‌سازی کنید:

  • از یک CDN استفاده کنید: شبکه توزیع محتوا یا CDN محتوای وب‌سایت شما را در سرورهای سراسر جهان ذخیره می‌کند. هنگام مراجعه کاربر به سایت، CDN نزدیک‌ترین سرور را انتخاب خواهد کرد و به طرز قابل توجهی زمان بارگذاری صفحه را برای کاربران در نقاط مختلف جهان کاهش می دهد.
  • از Caching استفاده کنید: Caching یک روش است که در آن محتوای ثابت سایت در حافظه موقتی ذخیره می‌شود. بدین ترتیب، برای درخواست های بعدی دیگر نیازی به بارگیری مجدد نیست. 

با بهینه‌سازی سرعت سایت Headless، می‌توانید تجربه کاربری را ارتقا داده و رتبه‌بندی سئو خود را بهبود ببخشید.

3. تگ‌ها و دسته‌بندی‌ها در سئو سایت‌های Headless

در سئو سایت‌های Headless، دسته‌بندی و تگ‌گذاری محتوا به روشی کارآمد و منظم، از اهمیت بالایی برخوردار است. تگ‌ها و دسته‌بندی‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتوای شما را درک نموده و آن را به کاربران مرتبط نشان دهند.

بهینه‌سازی سرعت سایت Headless

تصویر(3)

چند نکته مهم برای بهینه‌سازی تگ‌ها و دسته‌بندی‌ها در سایت‌های Headless به شرح زیر است:

  • از ساختار دسته‌بندی سلسله مراتبی استفاده کنید: محتوای خود را در دسته‌بندی‌های مرتبط و موضوعی قرار دهید. همچنین، از ساختار سلسله مراتبی برای نمایش روابط بین دسته‌بندی‌ها استفاده نمایید. 
  • از کلمات کلیدی مرتبط در تگ‌ها و دسته‌بندی‌ها استفاده کنید: از کلمات کلیدی که مورد علاقه کاربران شما هستند در عناوین، توضیحات و متا تگ‌های دسته‌بندی‌ها استفاده کنید.
  • از یک سیستم تگ‌گذاری منسجم استفاده کنید: یک سیستم تگ‌گذاری ثابت را در سراسر سایت خود به کار ببرید. در واقع باید از تگ‌های تکراری یا غیر مرتبط خودداری کنید. 

با رعایت نکات فوق، می‌توانید به موتورهای جستجو کمک کرده تا محتوای شما را به درستی درک کنند.

4. فیلدهای Schema و عناوین

Headless CMS انعطاف‌پذیری بالایی در ساخت و ارائه محتوا ارائه می‌دهند اما این امر به معنای رها کردن اصول بهینه‌سازی موتورهای جستجو نیست. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سئو برای سایت‌های هدلس، استفاده صحیح از فیلدهای Schema و عناوین است.

فیلد Schema به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک خواهد کرد تا معنای دقیق محتوای شما را درک کنند. عناوین نیز نقش مهمی در سئو ایفا خواهند کرد. عناوین باید مختصر، گویا و مرتبط با محتوای صفحه باشند. با استفاده صحیح فیلدهای Schema و عناوین، می‌توانید به موتورهای جستجو کمک نمایید تا محتوایتان را درک و رتبه‌بندی کنند.

5. قابلیت ویرایش URL در سایت Headless

URL ها نقشی حیاتی در رتبه‌بندی و بهبود تجربه کاربری ایفا می‌کنند. همانطور که بیان شد، در سایت های Headless محتوا از طریق API به بخش front-end منتقل می شود این موضوع می‌تواند ویرایش URLها را دشوارتر کند زیرا URL ها به طور مستقیم در کد HTML گنجانده نشده‌اند.

ویرایش URL سایت Headless

تصویر(4)

با این حال، چندین روش برای ویرایش‌ URL در سایت‌های Headless وجود دارد:

  • استفاده از Headless CMS: بسیاری از Headless CMS ها، مانند Contentful و Strapi، به شما این امکان را می‌دهند تا مستقیما URL ها را در رابط کاربری خود ویرایش کنید.
  • ایجاد URL های پویا: می‌توانید از URL های پویا استفاده کنید. این URL ها بر اساس شناسه‌های منحصر به فرد محتوا (مانند شناسه Universally unique identifier یا به صورت مخفف UUID) ایجاد می شوند. 
  • استفاده از ابزارهای بازنویسی URL: ابزارهای بازنویسی می‌توانند URL های شما را به فرمت‌های سازگار با سئو تبدیل کنند.

رعایت قانون ویرایش‌ URL در سایت‌های Headless به شما کمک می‌کند تا URLهای خود را مدیریت نموده و رتبه‌بندی سئو سایت را ارتقا دهید.

6. مدیریت محتوای on-page (داخلی) در سایت های Headless

در سئوی Headless، مدیریت محتوای on-page به دلیل تفکیک بین محتوا و نمایش، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. 

چند نکته کلیدی برای مدیریت محتوای on-page عبارتند از: 

  • ساختار URL: ساختار URL خود را به گونه‌ای طراحی کنید که موضوع محتوایتان را نشان دهد. همچنین، از کلمات کلیدی مرتبط در URL ها استفاده نمایید. 
  • بهینه‌سازی محتوای داخل صفحه: در محتوای خود از کلمات کلیدی مرتبط استفاده نمایید اما زیاده روی نکنید. 
  • لینک‌سازی داخلی: از لینک‌های داخلی برای اتصال صفحات مرتبط به یکدیگر استفاده کنید.
  • بهینه‌سازی برای موبایل: وب‌سایت خود را برای موبایل بهینه‌سازی نمایید زیرا بیشتر کاربران از طریق دستگاه‌های تلفن همراه به سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند.

بهبود سئو سایت‌های Headless

تصویر(5)

با رعایت مدیریت محتوای on-page در سایت Headless می توانید به بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک کنید.

جمع بندی

سایت‌های Headless مزایای بسیار زیادی ارائه می‌دهند اما در عین حال، برای متخصصان سئو چالش‌هایی نیز به همراه دارند. با رعایت موارد بیان شده در این مقاله، می‌توانید سئوی سایت Headless خود را ارتقا داده و رتبه بهتری در موتورهای جستجو به دست آورید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *