ایجاد ایده های بازاریابی
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

چگونه باید برای کسب و کار خود ایده های بازاریابی ایجاد کرد؟

در دنیای نویسندگی، گاه وضعیتی پیش می‌آید که گویی قوه خلاقیت به طور کامل از نویسنده سلب شده و او در خلق ایده و ادامه نگارش اثر خود ناتوان می‌شود.

در این حالت، شما با ناامیدی تلاش می‌کنید تا برای آنچه که می‌نویسید، ایده‌هایی پیدا نمایید اما به طور مداوم با بن‌بست مواجه می‌شوید. این حس فقط مختص نویسندگان نیست. بسیاری از افراد دیگر نیز در یافتن ایده مشکل دارند. بازاریابی یکی دیگر از زمینه‌هایی است که شدیدا به خلاقیت و امتحان کردن تاکتیک‌های جدید وابسته است. به همین دلیل، زمانی که مطمئن نیستید چگونه برای کسب و کار خود ایده های بازاریابی ایجاد کنید، می‌تواند ناامید کننده باشد.

ایجاد ایده های بازاریابی

تصویر(1)

اگر در چنین وضعیتی هستید، ممکن است به دنبال روش‌های قوی و قابل اعتمادی باشید که بتوانید به طور مداوم ایده های بازاریابی جدید پیدا کنید. در این مقاله، پنج روش مختلف برای یافتن ایده های بازاریابی معرفی می شود که شامل نکات زیر می باشد:

  • رصد فعالیت‌های رقبای خود
  • دریافت بازخورد از مشتریان
  • بررسی موفقیت‌های گذشته
  • تحقیق در مورد ایده های بازاریابی موفق
  • بررسی ترندهای جدید بازاریابی

۱. رصد فعالیت‌های رقبای خود

یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد ایده های بازاریابی جدید، این است که عملکرد رقبا را بررسی نمایید. اگر مشاهده کردید رقبایتان کاری انجام می‌دهند که منجر به موفقیت می شود، احتمالا برای شما نیز موثر خواهد بود. به دلیل اینکه آنها رقبای شما هستند مخاطبان هدفِ یکسانی دارند.

البته این به معنی کپی برداری از ایده های رقبا نیست اما بررسی بازاریابی آنها راهی عالی جهت یافتن ایده‌های جدید برای کمپین‌های خودتان است.

برای مثال، یکی از رقبایتان در حال برگزاری مسابقه در شبکه‌های اجتماعی است که در آن برخی از محصولاتشان را به عنوان جایزه ارائه می‌دهند. این کار ممکن است شما را به انجام کاری مشابه ترغیب کند اما به جای برگزاری مسابقه، یک قرعه‌کشی برگزار کنید.

۲. دریافت بازخورد از مشتریان

در نهایت، موفقیت بازاریابی شما کاملاً به واکنش مخاطبانتان بستگی دارد. بنابراین منطقی است که دریافت بازخورد مخاطب، یکی از بهترین روش‌ها برای رسیدن به ایده های بازاریابی باشد.

شاید نتوانید خیلی مستقیم این کار را انجام دهید اما همچنان می‌توانید با دریافت بازخورد از مخاطب، ایده های بازاریابی تولید نمایید. برای این کار یک نظرسنجی‌ با موضوعات زیر برگزار کرده و حتی جهت دریافت بازخورد از مشتریان، جایزه بدهید.

  • آنها چه چیزی را در مورد محصولات یا خدمات شما بیشتر دوست دارند.
  • دوست دارند چه چیزی در مورد محصولات یا خدمات شما تغییر کند.
  • کدام یک از اقدامات بازاریابی شما بیشترین تأثیر را روی آنها گذاشته است.
  • آنها چه چیزی را در مورد کسب و کار شما بیشتر دوست دارند.

با پاسخ به این سوالات، می‌توانید درک کنید که در بازاریابی‌ خود چه کاری باید انجام دهید. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که کاربران یکی از ویژگی‌های خاص محصول شما را می پسندند اما تا به حال آن را تبلیغ نکرده‌اید. این موضوع به شما ایده می‌دهد که یک کمپین بازاریابی جدید برای معرفی آن ویژگی طراحی کنید.

۳. در گذشته چه چیزهایی برای شما موثر بوده است

گفته می شود «نتایج گذشته، نشانه‌ای از عملکرد آینده نیستند» اما در دنیای بازاریابی، این جمله اغلب اوقات درست نیست. در اکثر مواقع، بازاریابان برای اینکه آنچه در سال‌های گذشته برایشان مؤثر بوده و در آینده بیشترین بازدهی را خواهد داشت، بررسی کنند، به گذشته نگاه می‌نمایند. هر چند این روش ممکن است معایبی داشته باشد اما اغلب نتایج خوبی به همراه دارد.

این منطق زمانی که شما در حال تلاش برای ایجاد ایده‌های جدید بازاریابی هستید هم صدق می‌کند. اگر در مورد اینکه کمپین بعدی‌ شما چه نوع کمپینی باشد سردرگم هستید، به عقب برگردید و به انواع کمپین‌هایی که در گذشته با موفقیت همراه بوده‌اند نگاه کنید. اغلب اوقات، همان کمپین‌ها همچنان بهترین گزینه برای استفاده در موقعیت فعلی هستند.

موضوع فقط در مورد نوع کمپین نیست، می‌توانید گروه‌های جمعیتی و موقعیت‌هایی که هدف قرار داده‌اید، انواع محصولات یا خدماتی که تبلیغ کرده‌اید و موارد دیگر را نیز در نظر بگیرید.

بهترین ترندهای بازاریابی

تصویر(2)

۴. به دنبال ایده‌های خوب بازاریابی بگردید

یکی دیگر از راه‌های یافتن ایده‌های جدید بازاریابی، تحقیق در مورد آنها می باشد. ممکن است این روش ابتدایی به نظر برسد اما در واقع هیچ اشکالی ندارد که با مراجعه به موتور جستجوی گوگل و جستجوی عبارت "ایده های بازاریابی مناسب برای [زمینه فعالیت شما]" به دنبال ایده های جدید باشید. در صورتی که ایده هایتان تمام شده و قادر به یافتن ایده های جدید نیستید، مراجعه به منابع آنلاین و بررسی ایده های ارائه شده توسط سایر فعالان در این حوزه می تواند راهگشا و الهام بخش باشد.

این بدان معنا نیست که جستجو در گوگل باید به عنوان ستون اصلی استراتژی تولید ایده های بازاریابی جدید تبدیل شود اما انجام آن به صورت موردی اشکالی ندارد. حتی اگر مستقیما مواردی که به صورت آنلاین پیدا کرده اید را کپی نکنید، ممکن است با ایده‌هایی روبرو شوید که جهت خلق ایده‌های مشابه و جدید دیگری الهام‌بخش باشند.

اگر به دنبال ایده‌های کلی برای بازاریابی هستید، نیازی نیست وقت خود را صرف جستجو نمایید. در ادامه چند نوع کلیدی از بازاریابی معرفی می شود که هر کسب‌وکاری باید آنها را استفاده کند:

بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

تبلیغات کلیکی (PPC)

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

طراحی و توسعه وب

بازاریابی محتوا

بازاریابی ایمیلی

ایده های بازاریابی جدید

تصویر(3)

۵. به دنبال جدیدترین ترندهای بازاریابی باشید

در نهایت، مهم است که توجه داشته باشید بازاریابی همیشه در حال تغییر است. مطمئناً برخی استراتژی‌ها (مانند مواردی که در بالا ذکر شد) صرفا برای بلندمدت کارآمد هستند اما رویکردهای بازاریابی دیگری نیز وجود دارند که با گذشت زمان تغییر می‌کنند. با رصد و بروزرسانی اطلاعات خود پیرامون جدیدترین ترندهای بازاریابی، می‌توانید از این تحولات به نفع خود بهره ببرید. با ظهور ترندهای نوین، ممکن است دریابید که برخی از آنها دقیقاً همان چیزی هستند که برای ارتقا کمپین‌های تبلیغاتی خود به آن نیاز دارید.

چگونه با این ترندها همگام بمانید؟ 

روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد اما یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها، عضو شدن در بخش خبرنامه وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های بازاریابی مختلف است که به طور منظم محتوای بازاریابی جدید منتشر می‌کنند.

سخن پایانی

در دنیای رقابتی امروز، داشتن ایده های بازاریابی خلاقانه و موثر برای موفقیت هر کسب و کاری ضروری است. در این مقاله چند روش برای ایجاد ایده های بازاریابی برای کسب و کارتان معرفی شد که با پیروی از آنها می توانید به ایده های جدید بازاریابی دست پیدا کنید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *