نحوه رشد سئو SaaS
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

راهنمای جامع برای رشد سئو SaaS

یک بازاریاب Software-as-a-Service یا به اختصار SaaS، می‌داند که فعالیت آنلاین کسب و کار، نیازی اساسی در دنیای امروز است. با این حال، چگونه می‌توان اطمینان حاصل نمود که وب سایت در صدر نتایج جستجو قرار می‌گیرد؟ زمانی که سایت در صدر نتایج جستجو باشد، چگونه باید از تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری واقعی مطمئن شد؟ با مسئله SaaS نمی توان مانند یک کسب و کار سنتی برخورد نمود. مشتریان SaaS نیازها، مشکلات و اهداف خاصی دارند. برای کسب موفقیت در تعامل با مشتریان SaaS، باید ساختاری مناسب ایجاد و برای رشد سئو SaaS مواردی را رعایت نمود که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

Software-as-a-Service یا (SaaS)، جامع‌ترین شکل خدمات رایانش ابری است. SaaS نگرانی در خصوص فرایند‌های پیچیده نصب نرم افزارها و سازگاری دستگاه‌ها با آنها را ازبین می‌برد.

آنچه که صنعت SaaS را برای SEO منحصر به فرد می‌سازد

این صنعت دارای ویژگی‌ها و نیاز‌های خاص خود است و باید در زمان بهینه سازی و رشد سئو SaaS به آنها توجه گردد. البته رقابت شدیدی در این حوزه وجود دارد و کسب و کار‌های فراوانی در حال ارائه اینگونه خدمات هستند. علاوه بر این، فرایند تحقیق و تصمیم گیری مشتریان بسیار طولانی خواهد بود.

الگوریتم رشد سئو SaaS 

تصویر(1)

باید به جای راهکار‌های کوتاه مدت SEO، به استراتژی‌های بلند مدت مانند بازاریابی محتوا و بهینه سازی‌های فنی، پرداخته شود. این احتمال که شخصی در اولین بازدید از سایت، به مشتری دائمی آن تبدیل شود بسیار کم است. بنابراین باید پلن‌های سئو را جهت کسب اعتبار پایدار در فضای کاری خود، طراحی نمود. در این صورت، وب سایت شما به طور مداوم در نتایج موتورهای جستجو قابل مشاهده خواهد بود. همچنین در این بین می‌توان بهترین راهکارهای جذب مشتری به وب سایت را شناسایی و انتخاب نمود.

هر چقدر کار بیشتری روی رشد سئو SaaS انجام پذیرد، از هزینه‌های بازاریابی کاسته خواهد شد. از آنجا که هزینه تبلیغات در صنعت SaaS بالا است، هر عملی که هزینه‌‌ها را کاهش دهد، بسیار ارزشمند خواهد بود. علیرغم وجود کانال‌ها و استراتژی‌های بازاریابی فراوان، بازاریابی درونگرا و سئو SaaS، از مقیاس پذیرترین روش‌ها هستند. به همین دلیل باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

مزایای SEO برای کسب و کار‌های SaaS

رشد سئو SaaS می تواند کاهش هزینه را در طولانی مدت در پی داشته باشد.

تصویر(2)

اگر SEO به درستی پیاده سازی شود، تاثیر بسیار خوبی روی بازاریابی SaaS خواهد داشت. مشتریانی که به دنبال خدماتی خاص هستند، می‌توانند سایت شما که ارائه کننده آن خدمات است را به کمک SEO پیدا کنند. وقتی به میلیون‌ها راهکار نرم افزاری که در سرتاسر جهان ارائه شده‌اند فکر شود، می‌توان به اهمیت SEO پی برد. از مهمترین مزایای رشد سئو SaaS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش اعتبار و نمایش برند
  • کسب رتبه بهتر در SERP و افزایش اعتبار 
  • مشارکت مشتریان بیشتر خواهد شد.
  • هزینه کمتر به دلیل نمایش سایت در جستجوی ارگانیک
  • افزایش آگاهی نسبت به برند SaaS و نمایش بیشتر آن در نتایج جستجو 

الگوریتم‌های موتور‌های جستجو همواره در حال تغییر هستند اما در صورت پیاده سازی SEO، می‌توان نتایج مطلوبی کسب نمود. 

چرا رشد سئو SaaS مهم است؟

در عصر دیجیتال، وجود SEO برای باقی ماندن در رقابت، حیاتی است. بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده SaaS در حال سرمایه گذاری روی SEO هستند. در نتیجه برای باقی ماندن در رقابت، باید هزینه نمود. اگر به درستی و با جدیت روی رشد سئو SaaS کار شود، می‌توان در این رقابت، به موفقیت هایی دست یافت.

علاوه بر این، پیاده سازی SEO منجر به جذب مشتریان جدیدی می‌گردد که مشتاق دریافت خدمات سایت شما هستند. همین امر کمک می‌کند تا اعتماد و اعتبار آن برند نزد خریداران افزایش یابد. در شلوغی بازار SaaS، با تمرکز روی SEO می‌توان از سایر رقبا متمایز گردید. حجم بازار SaaS حدودا 157 میلیون دلار برآورد شده است و همواره نیز در حال رشد می‌باشد. به همین دلیل، هر روز به مشتریان جدید افزوده خواهد شد. سرمایه گذاری بیشتر روی رشد سئو SaaS برای کسب موفقیت و رشد در آینده، ضروری خواهد بود.

رشد سئو SaaS بازار را می تواند متحول نماید.

تصویر(3)

کار روی سئو SaaS نتایج مثبتی روی افزایش ترافیک ورودی سایت دارد. یکی از نتایج SEO بهبود سرعت بارگذاری سایت است. افزایش سرعت لود سایت منجر به بهبود تجربه کاربری، بهبود خوانایی مطالب و آسان تر شدن کار با محیط سایت می‌شود.

نکاتی جهت بهبود استراتژی سئو SaaS

بهبود استراتژی سئو SaaS صرفا شامل بروز کردن محتوای سایت به امید دریافت نتایج بهتر نیست. برخی از نکاتی که جهت کسب نتیجه مطلوب از SEO باید رعایت شوند، عبارتند از:

  • به دنبال کلمات کلیدی باشید که مشتریان محصولات شما، آنها را در اینترنت جستجو می‌کنند.
  • تکنیک سئو داخلی که شامل اصلاح تگ عنوان، توضیحات meta و تگ‌های سربرگ سایت می‌شود را پیاده سازی کنید. این امر جهت درک بهتر محصولات و موضوع سایت از سوی موتور‌های جستجو ضروری است.
  • محتوای با کیفیت ایجاد کنید. محتوایی که برای کاربران مفید بوده و شامل کلمات کلیدی نیز باشد.
  • از سایت‌های معتبر، بک لینک‌های با کیفیت دریافت نمایید. 
  • موتور‌های جستجو، سرعت لود سایت را یک معیار برای رتبه بندی در نظر می‌گیرند. در نتیجه لازم است تا سرعت لود سایت خود را بهبود دهید.
  • از مزایای سئو محلی استفاده نمایید. این امر جهت جذب مخاطبینی که در جغرافیای شما زندگی می‌کنند بسیار اهمیت دارد.

با در نظر گرفتن نکات ذکر شده و تمرکز بر استراتژی‌های بلند‌مدت سئو، به حداکثر پتانسیل رشد سئو SaaS دست خواهید یافت. در صورت استفاده ترکیبی و درست از کلمات کلیدی، محتوا و تکنیک‌های بهینه سازی، می‌توان یک استراتژی SEO موفق خلق نمود.

چگونه باید کلمات کلیدی را برای رشد سئو SaaS جستجو کرد؟

قبل از این که سایت را برای SEO بهینه نمایید، باید به جستجوی کلمات کلیدی بپردازید. این کار موجب خواهد شد تا نحوه جستجوی مشتریان را بیشتر درک کنید. برای انجام این جستجو، ابتدا لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با خدمات و محصولات ارائه شده خود ایجاد نمایید. این لیست می‌تواند شامل کلمات و جملات مرتبط با ویژگی‌های SaaS شما باشد. همچنین می‌توان از موضوعات عمومی مرتبط با حوزه کاری آن صنعت نیز در لیست کلمات کلیدی استفاده نمود.

از خصوصیت تکمیل خودکار جملات در گوگل جهت کسب ایده‌های جدید استفاده نمایید. این پیشنهادات برای جملات طولانی حاوی کلمات کلیدی، مناسب بوده و به راحتی می‌توانند رتبه خوبی کسب کنند. برای مشاهده این پیشنهادات، صفحه گوگل را باز کرده و جمله حاوی کلمات کلیدی خود را تایپ نمایید.

رشد سئو SaaS با استفاده از گوگل

تصویر(4)

همزمان با نوشتن شما، گوگل پیشنهادات مرتبط با مطلب تایپ شده را به نمایش می‌گذارد. به این عمل، تکمیل خودکار جمله یا autocomplete گفته می‌شود. با جستجوی کلمات کلیدی و بهینه سازی سایت بر مبنای آنها، می‌توان رتبه بهتری در SERP کسب نمود و ترافیک ورودی سایت را افزایش داد. در نتیجه نرخ تبدیل افزایش یافته و SEO ROI بیشتری کسب خواهید کرد.

هدف‌گذاری برای رشد سئو SaaS

تعیین استراتژی رشد سئو SaaS

تصویر(5)

پس از پیاده‌سازی یک استراتژی SEO برای SaaS، باید هدف‌گذاری صورت پذیرد تا میزان اثربخشی آن استراتژی بررسی شود. این عمل را باید با تعیین هدف‌های کوتاه مدت آغاز نمود. مشخص نمودن کلمات کلیدی که رقبا به کار برده‌اند و بهره مندی از آنها در وبلاگ سایت خود، یک از این اهداف است. البته در کنار این امر باید هدف گذاری‌های بلند مدت نیز صورت پذیرد. افزایش ترافیک ارگانیک و بهبود رابط کاربری سایت از اهداف بلند مدت هستند. جذب خریداران احتمالی، هدایت ترافیک به سمت نمونه کار‌های رایگان و تبدیل کاربران به خریدار، از اهداف متنوع در سئو SaaS هستند. فرایند طی شده جهت دستیابی به این اهداف، در حفظ کاربران فعلی سایت نیز کمک شایانی خواهد نمود.

زمانی که اهداف مشخص شدند، باید معیارهای عملکرد SEO را بررسی کرد. این معیارها شامل میزان نمایش سایت در جستجوی ارگانیک، رتبه در کلمات کلیدی، حجم ترافیک ورودی، نرخ تولید لید و شاخص کلیدی عملکرد می‌‎شوند. بررسی این موارد نشان می‌دهند که آیا در مسیر درست برای رسیدن به اهداف رشد سئو SaaS قرار دارید یا مسیر را اشتباه طی نموده‌اید. اهداف باید واقع بینانه و قابل دسترس باشند. در صورت بررسی مداوم معیار‌های عملکرد و اعمال تغییرات لازم در استراتژی SEO، می‌توان دستیابی به اهداف بلند مدت را تضمین نمود.

بهترین روش‌های SEO داخلی برای SaaS

روش های موثر رشد سئو SaaS 

تصویر(6)

مبحث SEO داخلی یا On-page، بخش بسیار مهمی از استراتژی رشد سئو SaaS است. فرایند آن شامل بهینه سازی‌ محتوایی و ساختاری در سایت می‌شود. اعمال این تغییرات روی سایت، موجب بهبود دسترسی موتور‌های جستجو و حتی کاربران خواهد شد. جهت پیاده سازی SEO داخلی باید کار را با بهینه سازی عنوان، توضیحات meta، تصاویر و سایر اجزای صفحه آغاز نمود. از کلمات کلیدی در این عناصر استفاده نمایید تا موتور‌های جستجو از ارتباط آنها با محتوای صفحه آگاه گردند. علاوه بر این، باید از لینک‌دهی به سایر صفحات داخلی سایت نیز استفاده گردد. در این صورت بازدیدکنندگان به سادگی می‌توانند از سایر صفحات سایت بازدید کنند. هر چقدر محتوای مرتبط بیشتری وجود داشته باشد، شانس کسب رتبه بهتر در SERP نیز افزایش پیدا خواهد نمود. در نهایت باید اطمینان حاصل کرد که محتوای سایت ساختار و خوانایی مطلوبی داشته باشد. متون را توسط سرفصل‌ها، لیست‌ها، تصاویر و سایر عناصر، بخش بندی کنید تا درک مطلب برای کاربران آسان گردد.

بهترین روش‌های سئو فنی برای SaaS 

انجام تغییرات در backend سایت جهت بهبود دسترسی موتور‌های جستجو به وب‌سایت را سئوی فنی یا Technical SEO می‌نامند. اولین قدم در سئوی فنی، بهینه سازی سرعت لود صفحات سایت است. سپس باید فایل XML نقشه سایت را ایجاد کرده و آن را به موتور جستجو معرفی نمایید.

مهمترین استراتژی های فنی برای رشد سئو SaaS 

تصویر(7)

داده‌های ساختار یافته مانند schema markup را جهت بهبود رتبه در گوگل، ایجاد کنید. این موارد کمک شایانی جهت درک بهتر محتوای سایت از سوی موتور‌های جستجو می‌نمایند. اگر موتور‌های جستجو، سایت را بهتر درک کنند، نتایج جستجوی بیشتری را به سمت آن سایت هدایت خواهند نمود. علاوه بر این، باید سایت را واکنشگرا و سازگار با موبایل‌ طراحی نمود.

بهترین راهکار برای SEO خارجی در SaaS: محتوا و بک لینک ها

به فعالیت‌های خارج از سایت اصلی که موجب افزایش نمایش آن در نتایج موتورهای جستجو می‌شوند، SEO خارجی یا Off-page می‌گویند. لینک‌های با کیفیت از سایت‌های معتبر دریافت کنید. موتور‌های جستجو از این لینک‌ها به عنوان سیگنال هایی استفاده می‌کنند که میزان اعتبار و قابلیت اطمینان سایت‌ها را نشان می‌دهند. بک لینک‌های با کیفیت، رتبه سایت در نتایج جستجو را بهبود خواهند داد. البته باید به این نکته توجه نمود که بک لینک‌ها باید به صورت عادی و از سوی سایت‌های مرتبط  ایجاد شده باشند. علاوه بر این، بهتر است در زمینه تولید محتوا با افراد و سایت‌های تاثیرگذار در صنعت مرتبط با خدمات خود، همکاری نمایید. این فرایند منجر به جذب مخاطبان جدید می‌شود. همچنین می‌توان از مزایای شبکه‌های اجتماعی برای آشنایی با برند خود استفاده نمود و مشتریان احتمالی را جذب کرد.

باید محتوای جذابی ایجاد کنید که برند شما را از سایر رقبا متمایز نماید. تمرکز را روی تولید محتوایی بگذارید که برای موتور‌های جستجو و کاربران، مفید، آموزنده و جذاب باشد. این امر باعث می‌شود تا ترافیک ورودی، لید و نرخ تبدیل در بلندمدت افزایش یابد. علاوه بر این، محتوای جذاب شانس بیشتری برای دریافت بک لینک دارد.

استراتژی محتوای SaaS خود را ایجاد نمایید

تعیین استراتژی رشد سئو SaaS برای محتوای سایت 

تصویر(8)

ایجاد استراتژی تولید محتوا، از موارد اساسی جهت بهبود نمایش در جستجوی ارگانیک، افزایش ترافیک ورودی سایت و تولید لید است. ایجاد محتوا برای SaaS را می‌توان به هفت مرحله زیر تقسیم نمود:

  1. شناسایی مخاطبین هدف در SaaS
  2. آنچه در محصول و خدمات که باعث رنجش کاربران می‌شود را شناسایی کنید.
  3. مناسب ترین کلمات کلیدی را در نظر بگیرید.
  4. کمپین‌های هدفمندی را پیاده سازی کرده و کارایی آنها را مورد بررسی قرار دهید.
  5. محتوا تولید کنید.
  6. محتوا را تبلیغ و توزیع نمایید.
  7. نتایج را مانیتور نموده و بر مبنای نتایج آنالیز، بهینه سازی‌ انجام دهید.

در ابتدا باید مشخص شود که مخاطبان هدف سایت و خدمات شما شامل چه افرادی می‌شوند. آیا آنها عضو جامعه مهندسین می‌باشند یا مدیران بازاریابی آنلاین هستند؟ آیا صاحبان کسب و کار را مخاطب خود قرار داده اید؟ آشنایی بیشتر با جامعه هدف، موجب تولید محتوا متناسب با نیاز‌های آنها می‌گردد.

باید بدانید کاربران به دنبال چه نوع محتوایی هستند و نیاز‌های آنها را درک نمایید. موضوعاتی را بیابید که با نیاز مشتریان مرتبط باشند. زمانی که موضوعات مناسب شناسایی شدند، باید بهترین کلمات کلیدی مرتبط را انتخاب و محتوا را بر اساس آنها ایجاد نمود. دقت نمایید که باید از کلمات کلیدی در عنوان، سربرگ، متن اصلی و آدرس آن صفحه نیز استفاده شود. در این صورت موتورهای جستجو به سادگی می‌توانند محتوای صفحات را شناسایی کنند. برای مثال با جستجوی جمله "customer data platform" در گوگل، نتیجه ای مانند تصویر(9) مشاهده خواهد شد. سایت example.com به خوبی از کلمات کلیدی در عنوان، آدرس و توضیحات متا استفاده کرده است. این یک روش مطمئن جهت کسب رتبه بالا در SERP خواهد بود.

نحوه بررسی سایت ها به منظور رشد سئو SaaS در گوگل 

تصویر(9)

قبل از آغاز تولید محتوا، اهدافی با قابلیت اندازه گیری مشخص نمایید. در این صورت امکان سنجش عملکرد محتوا فراهم می‌شود. علاوه بر این، باید یک سیستم ردیابی ایجاد کنید تا میزان موفقیت محتوای تولید شده را بسنجد. سپس می‌توان بر اساس داده‌های آن سیستم، تغییرات مثبتی در محتوا ایجاد نمود. جهت تولید محتوا، باید روی کیفیت آن تمرکز گردد. محتوا باید کاربردی و جذاب باشد. متون طولانی را توسط تصاویر، ویدیو‌ها، فایل‌های GIF و اینفوگرافیک به قطعات کوچکتری تبدیل نمایید تا راحت تر خوانده شوند.

پس از ایجاد محتوای مناسب، باید آن را در سایت، شبکه‌های اجتماعی یا اشتراک‌های ایمیل منتشر نمایید. سپس با مانیتور کردن عملکرد محتوای تولید شده و البته تنظیم و اصلاح آن، بازدهی را به بالاترین حد ممکن برسانید. با طی کردن مراحل ذکر شده و بهینه‌سازی منظم محتوا بر اساس داده‌های تحلیلی، می‌توان به صورت قابل توجهی نمایش سایت در جستجوی ارگانیک را افزایش داد. از این طریق می‌توان به اهداف رشد سئو SaaS نیز دست یافت.

جمع بندی

SEO یک معیار بسیار مهم برای همه کسب و کار‌ها و به خصوص SaaS است. کمپین‌های SaaS که به دنبال نمایش حداکثری در نتایج موتور‌های جستجو هستند و می‌خواهند ترافیک بیشتری دریافت کنند، باید از مزیت‌های SEO استفاده نمایند. استراتژی تولید محتوا باید بر اساس مخاطب هدف ایجاد شود و جهت ارتقا کیفیت، حاوی کلمات کلیدی مهم نیز باشد. در این صورت یک وب‌سایت SaaS می‌تواند در سئو به موفقیت دست یابد. علاوه بر این، محتوایی که از نظر SEO بهینه شده باشد، برای مخاطبان و حتی موتور‌های جستجو، جذاب خواهد بود. ممکن است صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستید، بسیار فنی باشد. ایجاد محتوای با ارزش در کنار پیروی از اصول SEO و بهینه سازی منظم محتوا، می‌تواند به رشد سئو SaaS و در نهایت شهرت کسب و کار شما کمک کند.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *