اعتبار موضوعی در سئو
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

اعتبار موضوعی در سئو چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؟

تصور کنید که وب سایت شما می تواند برای هر کلمه کلیدی مرتبط با یک موضوع خاص، رتبه کسب کند و حتی بدون لینک سازی نیز به این هدف برسد. این کار با "اعتبار موضوعی" امکان پذیر خواهد بود. با این حال، اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنید، برای کسب نتیجه بهتر باید لینک سازی و بسیاری از اقدامات دیگر سئو را انجام دهید. topical authority یک راه حل جادویی نیست اما ارزش بررسی بیشتر را دارد. در این راهنما، هر آنچه که باید در مورد اعتبار موضوعی و نحوه ایجاد آن برای سایت خود بدانید را خواهید آموخت.

اعتبار موضوعی چیست؟

اعتبار موضوعی، مفهومی در سئو است که در آن وب سایت قصد دارد در یک یا چند موضوع به مرجع اصلی تبدیل شود. ایجاد تاپیکال آتوریتی، به موتورهای جستجو برای درک موضوع یک وب سایت کمک می کند تا پتانسیل بهتری جهت رتبه بندی کلمات کلیدی مرتبط با آن داشته باشند.

اعتبار موضوعی مفهومی در سئو است

تصویر(1)

فرض کنید قصد دارید برای مقالاتی در مورد موضوع "پودر پروتئین" رتبه کسب نمایید. نوشتن تنها یک مقاله با کلمه کلیدی هدف «پودر پروتئین» احتمالاً برای رقابت در این جایگاه کافی نیست زیرا مبحث مربوطه بسیار گسترده است و نمی توانید تمام بخش های آن را در یک مقاله پوشش دهید. برای ایجاد اعتبار موضوعی، باید تمام جزئیات مربوط به پروتئین را پوشش دهید، مانند:

  • پروتئین چیست؟
  • پودر پروتئین چه کاری انجام می دهد؟
  • بهترین پودر پروتئین چیست؟
  • نحوه استفاده از پودر پروتئین
  • پودر پروتئین چقدر ماندگاری دارد
  • نحوه استفاده از پودر پروتئین برای کاهش وزن

اعتبار موضوعی زمانی حاصل می شود که یک سایت به جای تمرکز بر کلمات کلیدی منفرد، موضوعی را به طور کامل پوشش دهد. اگر نتایج SERP ها را بررسی کرده باشید و به دنبال فرصت های سئو هستید، احتمالاً متوجه شده اید که سایت ها به لطف اعتبار موضوعی، با امتیاز دامنه (Domain Rating به اختصار DR) پایین رتبه خوبی دارند. به عنوان مثال، SERP ها را برای کلمه کلیدی "mountain bike gifts" در نظر بگیرید:

اعتبار موضوعی به ارتقا رتبه سایت های تازه کار کمک می کند

تصویر(2)

در نگاه اول، انتظار دارید یک فروشگاه بزرگ تجارت الکترونیک مانند آمازون با DR یا امتیاز دامنه 96 را در بالای نتایج جستجو برای کلمه کلیدی متمرکز بر محصول فوق مشاهده نمایید. با این حال، یک سایت با امتیاز دامنه 23 در رتبه دوم قرار دارد و بسیار بالاتر از آمازون است.

چرا چنین اتفاقی رخ می دهد؟ احتمالاً به این دلیل است که وب سایت example2.com به صورت تخصصی در مورد دوچرخه است. اگرچه آمازون از نظر معیارهای سئو بسیار قوی تر می باشد اما فاقد اعتبار موضوعی است زیرا کالاهای عمومی تری را می فروشد. لازم به ذکر است که هدف جستجو نیز در اینجا نقش مهمی ایفا می کند. آمازون در این جستجو تنها صفحه دسته بندی محصول ارائه می دهد، در حالی که سایر صفحات، مقاله یا راهنمای تجهیزات جانبی هستند.

چرا اعتبار موضوعی در سئو مهم است؟

گوگل به عنوان یک موتور جستجو، وابستگی معنایی را در نظر می گیرد. این بدان معنی است که باید وب سایت را به یک موضوع خاص مرتبط بداند تا آن را به عنوان منبعی مناسب برای کلمات کلیدی موردنظر، رتبه بندی کند.

اگر محتوای زیادی در مورد یک موضوع خاص دارید امکان ایجاد لینک های داخلی مرتبط تری را خواهید داشت که به گوگل و کاربران امکان می دهند تا محتوای شما را راحت تر پیدا کنند. همچنین این ویژگی می تواند بک لینک های طبیعی تری را برای وب سایت به ارمغان بیاورد.

اگر از مفهوم ایجاد اعتبار موضوعی نکات زیادی نمی دانید، همواره نکته کلیدی زیر را به یاد داشته باشید:

"هنگامی که محتوایی را پیرامون یک موضوع ایجاد می‌کنید و آنها را به هم لینک می‌دهید، اعتبار موضوعی شما از نظر گوگل افزایش می‌یابد. این ویژگی کمک می کند تا نشان دهید به عنوان یک منبع معتبر در مورد موضوع، قابل اعتماد بوده و دانش کافی دارید."

اعتبار موضوعی چگونه کار می کند؟

با معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل در سال 2013، تاپیکال آتوریتی اهمیت فزاینده ای پیدا کرد. این سیستم نحوه رتبه بندی محتوا را تغییر داد زیرا بر اساس ارتباط با جستجوهای کاربر فعالیت می نمود. قبل از مرغ مگس خوار، الگوریتم های جستجوی گوگل روی کلمات کلیدی تاکید داشتند و برای اینکه گوگل هدف جستجوی کاربر را متوجه شود، از کلمات کلیدی استفاده می کردند. با این حال، گوگل به سادگی نمی توانست هدف جستجوی کاربران را درک کند.

تاریخچه مختصر از گوگل و اعتبار

در طول سال ها، گوگل بیشتر به سمت جستجوی معنایی حرکت نمود:

  • 2011 - گوگل "موتور جستجوی ساختاریافته" را برای ساختاردهی اطلاعات در وب معرفی کرد.
  • 2012 - Google پنل دانش را برای درک بهتر اطلاعات در مورد موجودیت های دنیای واقعی راه اندازی کرد.
  • 2013 – الگوریتم مرغ مگس خوار، سایت ها را بر اساس لینک های ورودی و کلمات کلیدی رتبه بندی نمود. گوگل در این شرایط توانست محتوا را بر اساس ارتباط با یک عبارت رتبه بندی نماید.
  • 2018 - بروزرسانی Google Medic به این معنی است که محتوای حیاتی برای افراد، جهت رتبه‌بندی باید تخصص، اعتبار و قابلیت اعتماد (E-A-T) را نشان دهد.
  • 2019 - BERT راه اندازی شد که مدلی برای درک بهتر روابط بین کلمات، مفاهیم و موجودیت ها به زبان انسان بود.

E-A-T (تخصص، اعتبار و قابلیت اعتماد)

تاکید گوگل بر "تخصص" و "وب سایت های معتبر" را می توان در دستورالعمل های ارزیابی کیفیت آن مشاهده کرد:

"صفحات و وب‌سایت‌های با کیفیت بالا، از تخصص بسیار بالایی برخوردار بوده و معتبر یا قابل اعتماد هستند."

تاکید گوگل نشان می دهد که ایجاد شهرت برای وب سایت شما به عنوان یک "متخصص"، احتمالاً به جنبه "اعتبار" در E-A-T کمک می کند. در حالی که E-A-T یک عامل رتبه بندی مستقیم نیست اما به انطباق با الگوریتم های رتبه بندی کمک می کند. بنابراین وقتی گوگل وب سایت شما را به عنوان منبعی متخصص در مورد یک موضوع در نظر می گیرد، احتمال اینکه رتبه آن را بالاتر ببرد، بیشتر می شود.

نحوه ایجاد اعتبار موضوعی در چهار مرحله

ابتدا باید تمام اصول اولیه سئو را پوشش دهید. با فرض اینکه اصول اولیه را پوشش داده اید، ایجاد topical authority بسیار ساده است.

به زبان بسیار ساده، شما باید:

  • برای یافتن تمام جزئیات مرتبط با یک موضوع، به جستجوی کلمات کلیدی بپردازید.
  • داده های به دست آمده را در دسته های مختلف و براساس موضوع سازماندهی کنید.
  • محتوایی تولید نمایید که با جستجوهای مربوط به کلمات کلیدی، مطابقت داشته باشد.
  • لینک های داخلی و خارجی مرتبط با محتوای خود ایجاد کنید.

1. در مورد کلمات کلیدی مرتبط با موضوع، تحقیق انجام دهید

جای تعجب نیست که نقطه شروع ایجاد اعتبار موضوعی، تحقیق در مورد کلمه کلیدی است. شناسایی عبارت هایی که کاربران در جستجوی آنها هستند و موضوعاتی که به آنان علاقه دارند، آغاز بسیاری از پروژه های سئو است که در مورد ایجاد تاپیکال آتوریتی نیز صدق می کند. برای اینکه از نظر گوگل "اعتبار موضوعی" داشته باشید، باید تمام جزئیات یک مبحث را بیابید و در مورد آن بنویسید. انتخاب کلمه کلیدی خوب، پایه و اساس تحقیقات در مورد یک موضوع است.

شناسایی یک عبارت اولیه که با موضوع شما مرتبط باشد، کلیدی خواهد بود. در جدول زیر نحوه انتخاب یک عبارت اولیه خوب برای انجام تحقیقات در مورد کلمه کلیدی موردنظر، آمده است:

موضوع

کلمات کلیدی اولیه خوب

کلمات کلیدی اولیه بد

coffee roasting process

coffee roasting

coffee roasters

coffee

roasting

taking care of dogs

dog care

dog health

animals

dogs

all kinds of mountain biking

mountain bikes

mountain bikers

bicycles

bikes

چرا خوب یا بد هستند؟

به وضوح روی موضوع تمرکز کرده است.

خیلی مبهم یا خاص؛ پتانسیل انتخاب کلمات کلیدی نامربوط را بالا می برند.

جدول(1)

سعی کنید کلمات کلیدی را انتخاب نماید که نشان‌دهنده موجودیت در پنل دانش Google باشند. بنابراین برای سرعت بخشیدن به انتخاب کلمه کلیدی اولیه، مستقیماً اصل موضوع بررسی می گردد:

  1. به Google Images مراجعه نمایید.
  2. عبارت نمونه زیر را جستجو کنید.
  3. فیلترهای تصویر را مشاهده خواهید کرد. اینها موجودیت هایی هستند که Google با موضوع مرتبط می داند.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای اعتبار موضوعی 

تصویر(3)

هنگامی که کلمه کلیدی اولیه را انتخاب کردید، لازم است تا لیست خود را گسترش دهید. به عنوان مثال، فرض کنید قصد دارید درباره موضوع «نرم‌افزار مدیریت پروژه» اعتبار موضوعی ایجاد نمایید.

در این صورت می بایست محتوایی پیرامون کلمات کلیدی زیر بنویسید:

  • "مزایای نرم افزار مدیریت پروژه"
  • "نرم افزار مدیریت پروژه برای دانشجویان"
  • "تعریف و مثال های نرم افزار مدیریت پروژه"
  • "بهترین نرم افزار مدیریت پروژه"
  • "نرم افزار مدیریت پروژه برای کسب و کار"

رسیدن به این نقطه نسبتاً ساده است اما می تواند زمان‌بر باشد.

2. خوشه بندی موضوعی ایجاد کنید

خوشه بندی موضوعی، صفحاتی به هم پیوسته در مورد یک موضوع هستند. هدف آنها گروه بندی محتوای مرتبط است تا هم توسط کاربران و هم توسط گوگل راحت تر پیدا شوند. با استفاده از تحقیقات کلمات کلیدی، می توانید فهرست عبارات را بر اساس هدف جستجو، در خوشه ها سازماندهی کنید و در عین حال پتانسیل ترافیک را نیز در نظر بگیرید. موضوعات شما باید پتانسیل ترافیک خوبی داشته باشند. موضوعی را برای خوشه (یا صفحه ستونی) خود انتخاب کنید که با سایت شما مرتبط باشد و به اندازه کافی جزئیات را در نظر بگیرد تا موضوعات فرعی جهت کاوش داشته باشید. سپس باید مناسب‌ترین قالب محتوا را برای ایجاد خوشه انتخاب کنید:

  • راهنماها – یک قالب محتوای همیشه سبز که به طور کامل موضوع موردنظر را پوشش می دهد.
  • چیستی – تعریف عمیق یا پاسخ به یک سوال.
  • چگونگی – آموزشی گام به گام با جزئیات نحوه انجام یک کار خاص.

این صفحات باید با محتوای کافی به خوبی ساختاردهی شوند تا به عنوان مقاله های مستقل مفید باشند اما به مقالات مفصل تر لینک داده شوند. لینک بین صفحات شما برای اعتبار موضوعی حیاتی است. انجام این کار به ایجاد یک رابطه معنایی بین آن URL ها کمک می کند و به گوگل می گوید که این صفحات از نظر موضوعی مرتبط هستند.

3. محتوای معتبر بنویسید

اکنون زمان آن رسیده است که خوشه های کلمات کلیدی و موضوعات خود را انتخاب کرده و محتوا ایجاد کنید. راه ایجاد اعتبار موضوعی که اکثر افراد با آن آشنا هستند، ایجاد محتوا با جزئیات کامل است. با محتوای ستونی شروع کنید. به طور کلی، باید برای هر نوع محصول یا خدماتی که ارائه می دهید یا حوزه اصلی موضوعی که می خواهید به عنوان یک مرجع در آن دیده شوید، صفحه ستونی داشته باشید.

لینک بین صفحات برای اعتبار موضوعی حیاتی است

تصویر(4)

این موضوعات متمرکز باید به اندازه کافی گسترده باشند تا زیرمجموعه هایی به عنوان هدف ایجاد کنند. همچنین به اندازه کافی خاص باشند تا کاربری که وارد صفحه می شود آنها را مرتبط بداند. در مرحله بعد، باید محتوای پشتیبانی (supporting content) بنویسید. به جای اینکه در مورد یک موضوع کلی گویی کنید، آن را کامل تر شرح دهید. صفحات پشتیبان باید با هدف کاربر مطابقت داشته باشند و محتوای موردنظر را عمیق تر بررسی کنند.

هر محتوایی که برای کمک به ایجاد اعتبار موضوعی ایجاد می کنید، باید:

  • محتوای باکیفیتی بنویسید که با موضوع شما و آنچه که مخاطب به دنبال آن است، همسو باشد.
  • E-A-T را در نظر داشته باشید.
  • تا جایی که می توانید موضوعات و بخش های فرعی مرتبط با آن را پوشش دهید.
  • هدف جستجو را در نظر بگیرید.
  • لینک داخلی به موضوعات مرتبط مختلف ایجاد نمایید.
  • محتوای خود را به طور مداوم بروز کنید.

4. لینک های مرتبط ایجاد نمایید

حتی بهترین محتواها نیز گاهی برای کسب رتبه بهتر به لینک نیاز دارند. وقتی نوبت به ایجاد لینک برای کسب اعتبار موضوعی می رسد، باید مطمئن شوید وب سایت هایی که به شما لینک می دهند، مرتبط هستند. اگر وبلاگی در مورد قهوه راه اندازی می کنید، دریافت لینک از وب سایت بزرگتر دیگر با موضوع قهوه که مرتبط به سایت شما است، عالی خواهد بود. در حالی که دریافت لینک از یک وبلاگ مالی، تاثیر کمتری دارد.

در لیست زیر چند تاکتیک دریافت بک لینک مرتبط آورده شده است:

  • وبلاگ نویسی مهمان - محتوای مفید برای وب سایت های مرتبط با موضوع ایجاد کنید.
  • تکنیک آسمان خراش - یک منبع در مورد موضوع ایجاد کنید.
  • طعمه Ego - وب سایت های کلیدی در حرفه خود را یافته و با آنها تماس بگیرید.
  • HARO - نقل قول های تخصصی برای مقاله خود دریافت کنید.

البته صرفا دریافت لینک‌ از سایت‌های خارجی مهم نیست بلکه باید لینک های داخلی را نیز در سایت خودتان ایجاد کنید. در واقع این کار برای ایجاد اعتبار موضوعی بسیار مهم است.Google از لینک های داخلی برای کمک به کشف محتوای جدید استفاده می نماید. وقتی گوگل لینکی را از یک صفحه شناخته شده به صفحه ای جدید دنبال می کند، سایر صفحات کشف می شوند.

هر صفحه ستونی باید به عنوان یک مرکز برای آن موضوع در نظر گرفته شود. از لینک داخلی جهت اتصال آن به سایر بخش های محتوای پشتیبانی استفاده کنید. به عنوان مثال، برای کلمه کلیدی "دوچرخه کوهستان"، تمام صفحاتی که در مورد لاستیک، کلاه ایمنی، ابزار و غیره هستند باید به صفحه ستونی در لوازم جانبی دوچرخه کوهستان، لینک داده شوند.

نتیجه گیری

اگرچه topical authority می تواند ابزار قدرتمندی جهت کسب رتبه مناسب در گوگل باشد اما یک راه حل جادویی برای رفع همه نیازهای سئوی شما نیست. رسیدن به اعتبار موضوعی کار زیادی نیاز دارد و ممکن است کمی طول بکشد تا نتیجه دهد اما اگر می‌خواهید برای همه کلمات کلیدی در حرفه خود رتبه‌ مناسبی کسب کنید، ارزش آن را خواهد داشت.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *